Refowebkids deel 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

J.A.
Sergeant
Sergeant

Re: Refowebkids deel 12

Berichtdoor J.A. » 17 nov 2010 22:08

Galateia schreef:Waarom is verlichting met Kerst dan niet goed? En waarom is het erg dat Sinterklaas een Roomse oorsprong heeft? Dat is toch met zoveel dingen in onze cultuur, alles heeft wel ergens een oorsprong in. Zelfs Kerst heeft een heidense oorsprong, waar ooit de viering van de geboorte van Jezus aan gekoppeld is. En toch vieren we allemaal Kerst in de kerk en zelfs daar zie je kaarsjes en lichtjes. (toch?). Ik probeer het overigens gewoon te begrijpen, meer niet.

Bij ons in de kerk zijn er geen andere lichten dan de lampen. Ik zeg niet dat verlichting met kerst niet goed is, maar ik heb er geen behoefte aan om dat allemaal te doen.

En sinterklaas...ik heb er gewoon nix mee :D en de sfeer zoals die bij mijn man thuis was, vond ik niet echt wat toevoegen, net alsof met sinterklaas alles mag :?:

Evelien: dat je er gewoon niet omheen kan, vind ik geen reden om het wel te vieren, er zijn zoveel dingen waar je nee tegen moet zeggen, ook al zou iedereen het doen, toch :D

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 nov 2010 22:14

Haha, nee, in onze kerk hebben we met kerst ook geen extra lampjes nee. wel een enorme kerstboom, maar die is van de andere gemeente met wie we het gebouw delen, en tijdens onze diensten blijven de lampjes uit ;) Maargoed, het is natuurlijk geen argument: omdat het in de kerk niet is, doen wij het ook niet. Ik heb vol plezier hier bergen kaarsen aan 's avonds (en tegenwoordig al 's middags), maar nogal logsich dat ze het in de kerk niet doen, al die dingen aansteken, brandgevaarlijk enzo. Het is neit te vergelijken, de situatie in een kerkgebouw en in je eigen huis (al zou zo'n mooie kerkbank niet misstaan in mijn huisje :D )
De commercie rondom sinterklaas maakt me weinig uit. Ondernemers moeten ook hun geld verdienen. al vind ik soms wel dat mensen een beetje doorslaan in het kopen van cadeaus. En dan verbaasd zijn dat hun kind niet snel tevreden is. Bakken speelgoed overal, dat vind ik onnodig. Maargoed, wie ben ik.... ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 17 nov 2010 22:37

Toch vind ik sinterklaas elke keer weer lastig.
Op zich vind ik het een leuk feest, het kan een hoop gezelligheid geven. Maar wij proberen onze kinderen echt niet materialistisch op te voeden. Ik wil ook echt niet veel geld uit geven aan cadeautjes. Zag ergens 60 euro voorbij komen, dat vind ik echt veel. Wij hebben vier kinderen, dat tikt wel aan. Maar aan de andere kant heb ik ook echt een hekel aan rommel, van die action-dingetjes :oops: Dilemma!
Ik vind het wel leuk om het spelletje een beetje mee te spelen. Maar ze moeten er niet te echt in gaan geloven. Als je het in de zomer vraagt, geloven ze ook echt niet dat de sint echt bestaat. Maar nu...tja, misschien toch wel?
Onze vierjarige zoon: Sinterklaas bestaat zeker te weten. Vorig jaar gooide hij een cadeautje door de brievenbus. Had toen echt indruk gemaakt, dat hij zo goed kon mikken. Precies in de goede schoen!

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 18 nov 2010 07:15

En sinterklaas...ik heb er gewoon nix mee :D en de sfeer zoals die bij mijn man thuis was, vond ik niet echt wat toevoegen, net alsof met sinterklaas alles mag :?:

Hoezo of alles mag? Sinterklaas is toch niet veel dan gezellig met elkaar zijn, lekker eten en kadootjes uitpakken, lijkt me weinig op tegen :shock:

En over het bedrag.. hier wordt ook best veel geld uitgegeven met sinterklaas. Dat moet iedereen zelf weten, ligt ook aan het aantal kinderen bijv. Maar kan me voorstellen dat als je meerdere kinderen hebt en je wilt er niet teveel aan uitgeven het ook leuk is om bijv een spel voor het gezin te kopen, wat voor meerdere personen dus tegelijk een kado is en dan bijv. allemaal nog een kleinigheidje.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2010 08:16

cornelia77 schreef:Toch vind ik sinterklaas elke keer weer lastig.
Op zich vind ik het een leuk feest, het kan een hoop gezelligheid geven. Maar wij proberen onze kinderen echt niet materialistisch op te voeden. Ik wil ook echt niet veel geld uit geven aan cadeautjes. Zag ergens 60 euro voorbij komen, dat vind ik echt veel. Wij hebben vier kinderen, dat tikt wel aan. Maar aan de andere kant heb ik ook echt een hekel aan rommel, van die action-dingetjes :oops: Dilemma!
Ik vind het wel leuk om het spelletje een beetje mee te spelen. Maar ze moeten er niet te echt in gaan geloven. Als je het in de zomer vraagt, geloven ze ook echt niet dat de sint echt bestaat. Maar nu...tja, misschien toch wel?
Onze vierjarige zoon: Sinterklaas bestaat zeker te weten. Vorig jaar gooide hij een cadeautje door de brievenbus. Had toen echt indruk gemaakt, dat hij zo goed kon mikken. Precies in de goede schoen!

dat heb ik dus ook ! vorig jaar wat kleinere dingetjes en dat is zo kapot.. deze keer dus anders! wij komen op ong 60 euro per persoon.. en voor Manoël heb ik een zak met speelgoed van mn vriendin gekregen.. dus daar hoef ik niks voor te kopen!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2010 08:17

Geweldig die gezichten vanmorgen toen ze ontdekten dat er een hapje van de chocoladeletter was en er bij elk een sleutel tussen de pepernoten zat! :lol: :mrgreen: Die ene is van de pepernotenfabriek en de andere van de babypiet zn kamer aldus Milan! :lol: (dat is het verhaal van het sinterklaasjournaal... even voor diegene die dat niet volgt :wink: )

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 18 nov 2010 08:24

blompje schreef:En sinterklaas...ik heb er gewoon nix mee :D en de sfeer zoals die bij mijn man thuis was, vond ik niet echt wat toevoegen, net alsof met sinterklaas alles mag :?:

Hoezo of alles mag? Sinterklaas is toch niet veel dan gezellig met elkaar zijn, lekker eten en kadootjes uitpakken, lijkt me weinig op tegen :shock:

Dat geef ik al aan, zo was het bij ons! Ik ga het niet verder uitwijden, maar ik doe er gewoon niet aan mee! ieder z'n eigen keus he :wink: :D

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 nov 2010 09:02

Ik vind 60 euro p.p. ook veel. En toch koop ik geen rotzooidingetjes.
We hebben de shell garage, voor 16 euro, flink in de aanbieding gekocht, en daarnaast nog een boekje (altijd leuk, dingen kosten niks), en dan 1 goedkoop ding, zo'n schrijfbordje, maar dat is ook maar om te proberen of hij het leuk vindt. Nu ben ik nog op zoek naar een riks autootjes voor in de garage, die waren ooit eens in de aanbieding bij de Aldi voor 7 euro, maar toen heb ik ze helaas niet gekocht. Nu wacht ik gewoon net zo lang tot ik weer zo'n aanbieding vind. En zo niet, dan krijgt hij het wel met zijn verjaardag. Dus we komen voor hem rond de 25 euro uit, dat vind ik zat.
al hebben we afgesproken dat we maximaal 50 euro doen, voor hem, maar dat vind ik voor sinterklaas eigenlijk te veel.

maargoed, iedereen moet doen wat hij wil natuurlijk. Het ligt er ook aan wat je te besteden hebt. Ik geef liever wat geld uit aan cadeaujtes voor al mijn familieleden dan alleen voor Jurian, omdat hij toch al genoeg heeft in principe, en het voor hem nog lekker goedkoop kan nu.

iets heel anders: Jurian zet tegenwoordig zijn eigen bord en beker weg. Maar het ellendige is, dat ik steeds vieze bekers in de kast tegenkom :lol: Hij zet zijn bord en beker of in de vaatwasser die net gedraaid heeft, of gewoon keurig terug in de kast. Ik probeer het hem af te leren, maar het valt niet mee. Het is ook gewoon zo lief, dat hij zo meehelpt :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2010 09:17

ik vind dat voor grotere kinderen wel wat moeilijker om goedkoop en toch goed iets te kopen!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 nov 2010 09:55

Dat lijkt mij ook lastig. Een spel of iets van lego is vaak al behoorlijk duur.

Wij komen bij Hugo, aangezien hij een fiets krijgt, zeker wel op € 60 uit. Daarnaast vind ik het zo sneu dat er maar 1 pakje is, dus ik ga waarschijnlijk nog wel een (kleur)boek ofzo halen. Voor mijn man koop ik een kleinigheidje en voor Cato ook een paar kleine dingen, zoals sambaballen, een boekje, xylofoon en dat soort dingen. Die begrijpt er echt nog niets van.

En kerst vind ik helemaal gezellig Dus de kerstboom komt de week na pakjesavond ook in huis. Superleuk! Alleen jammer dat wij er met kerst zelf niet van gaan genieten, want wij 'moeten' het hele land doorreizen naar familie etc.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 18 nov 2010 11:44

En dan valt Sinterklaas ook nog eens op zondag... en de boom komt meestal in het weekend tevoorschijn.. dus het wordt laat dit keer.. Al voor sint neerzetten vind ik ook weer nix..
Voor oudere kinderen ben je denk ik idd snel wat duurder uit. Maar als je dan wat goed kunt geven hebben ze er ook wat langer weer wat aan! Vind het dan ook niet erg dat het wat meer heeft gekost, als er maar lekker mee gespeeld wordt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 nov 2010 12:11

Of je moet heel creatief zijn.

Zo maakte mijn vader of moeder altijd leuke dingen (zoals een poppenstoeltje voor de pop, een draagzak voor de pop etc..) Mijn vader heeft voor ooit een houten buggy gemaakt en mijn moeder heeft de stof gemaakt. Zo ben je dan ook niet duur uit.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 nov 2010 12:41

Dat moet je ook maar kunnen. Ik zou het absoluut niet voor elkaar krijgen ( daargelaten of ik er tijd voor zou hebben).

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 18 nov 2010 13:40

Nou, ik vind wel verschil zitten tussen Sinterklaas en Kerst, hoe de oorsprong dan ook is. Met Kerst wordt er een heilsfeit herdacht, maar met Sinterklaas...? Dat is toch alleen voor je eigen fun? En natuurlijk weet ik dat er heel veel mensen, zeg maar de meerderheid :D , die er wel aan doet, maar wij doen het niet. Daarmee wil ik niemand veroordelen die het wel doet (als dat zo overkwam... sorry).
Wij hangen overigens ook geen lampjes op o.i.d. Wel gaan er kaarsen aan, maar dat is al een tijdje en dat heeft meer met de donkere dagen te maken, dan met Kerst. En ook geen boom in huis, die horen lekker in de natuur.
De gezelligheid zit em volgens mij ook niet in kadootjes of lichtjes of wat dan ook, maar die moet je zelf maken. Wij eten heus wel extra 'lekker', maar dat doen we ook met Pasen en met Hemelvaartsdag om maar iets te noemen. Ik kan me herinneren dat er altijd toch een gezellige sfeer hing thuis, ook al omdat je eerst naar de kerk gaat (op een dag waarop je dat normaal gesproken niet doet) en dan is het hele gezin thuis. Heerlijk. Daar kijk ik ook naar uit nu.
Maar goed, je kunt tegenwoordig niet om Sinterklaas heen, omdat hij met veel bombarie 'binnengehaald' wordt. Maar dan kun je ook uitleggen dat er mensen zijn, die er wel aan doen, maar wij dus niet.

Zo, een heel verhaal... :roll:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 nov 2010 14:10

Lidia schreef:Dat is toch alleen voor je eigen fun?

En daar vind ik niks mee. Niet alles hoeft een hoger doel te hebben, ik hoop dat ik dat mijn kind ook mee kan geven. Ik vind zo'n redenering zo passen bij wat ik bij mijn schoonfamilie zie: alsof alle gezelligheid een doel moet dienen, gewoon lol hebben is er niet bij en moet bijna met schuldgevoel gepaard gaan.

Let wel: dat zeg ik niet van jouw verhaal, maar deze zin viel me zo op. Omdat mijn man altijd zegt, dat het bij zijn ouders wel lijkt, alsof plezier verboden is. Daarom vond hij het bij mij thuis altijd zo fijn: daar was altijd veel plezier!

@TJ: haha, die Milan! Hier volgen we ook het Sinterklaasjournaal. Kindlief is helemaal vol van de baby-Piet, haha!

Wij hebben geen budget. Ik ben bij cadeaus nooit zo van de budgetten. De ene keer is iets misschien duur, de andere keer misschien spotgoedkoop. Maar manlief zal het vast wel i9n de gaten houden, zonder dat ik er ook maar enig benul van heb 8)

Iets anders: kindlief moet aan de bril. Niet voor de oogsterkte, die is goed, maar vanwege een cilindrische afwijking (-1.25 en -2.00). Dat wordt dus een zoektocht, want ik wil wel een leuke. Pfff.... volgens mij heeft mama het er moeilijker mee dan ieder ander: dat mooie koppie, dalijk helemaal verdwenen achter een bril :(
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”