opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor MissF » 28 mei 2010 14:55

Op mijn werk nemen ze me veel serieuzer als ik er wat gedurfder uitzie, dan wanneer ik er heel netjes bij loop. Nu gaat het niet om vlekken enzo, maar als ik eens mijn felgroene skinny jeans aan heb, dan is er op de een of andere manier al meteen een klik. Want dat vinden die jongeren stoer, dan hebben ze door dat ik ook nog geen 50 ben, en me echt wel in hun wereld probeer te verdiepen.

Ik heb het lange tijd wel heel belangrijk gevonden hoe ik het eruitzag, waar ik ook was. Het is een hele verademing dat ik dat achter me gelaten heb. Ik heb vanmorgen heerlijk in mijn sportbroek gewinkeld. Tja, ik kwam net van de sportschool, dan ga ik me dus echt niet om kleden thuis en dan weer in de auto stappen om naar de stad te gaan. Het kan me echt weinig meer interesseren dat anderen dat raar vinden.
Ik vind mooie kleding wel leuk, maar niet zo onwijs belangrijk meer. Ook bij Jurian niet altijd meer. Hij speelt dus heerlijk buiten in zijn oude spijkerbroek en oude jas. Ik koop express al geen dure kleding, en zijn iets duurdere broeken krijgt hij op het kdv aan of als we op visite gaan, maar echt niet als hij in de tuin speelt. Ik vind hem sowieso al lief, mooi en knap om te zien, daar doet zijn oude spijkerbroek echt helemaal niks aan af. Wat ik wel doe, is zodra we het huis uitgaan om naar de stad of oma te gaan ofzo, hem schone kleding aantrekken. Oude kleding maakt me niet uit, vieze kleding wel.

En pakken hou ik totaal niet van. Liefst had ik mijn man op onze trouwdag met een mooie (spijker)broek, overhemd en casual jasje gezien, maar dat vond hij niet kunnen. Nu stond zijn pak wel prachtig bij mijn jurk, maar hij heeft het ding nu nooit meer aan, gelukkig. Stropdassen vind ik sowieso rare vodjes om iemands nek, dat doet me echt helemaal niks. Maargoed, er zijn nogal wat mensen die daarin verschillen van mening met me ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2010 17:25

Okay, het begint duidelijker te worden. Ik houd hier niet van, dus...... Ik vind dat het gaat om de persoon, dus.....
Maar volgens mij onderschatten jullie toch echt : kleren maken de man !
Tuurlijk snapt een h.a. als je met een doodziek kind binnen komt rennen, dat je niet echt tijd hebt om je bloes te wisselen.
Maar ik gaf toch als voorbeeld: als je alleen gaat, op afspraak !!!
Ik heb in mijn leven honderden artsen gesproken, en echt, geloof me, ze stralen uit hoe ze zijn !
Een chef de clinique, hoge pief dus, komt bij mijn zoon zeggen dat hij w.s. TBC heeft, hij zag er niet uit, echt waar. ! Ik dacht: waarom kom jij dat zeggen zonder mondkapje voor ??? Totaal onbeschermd ? Die man was best hoog geklommen, titeltje, maar ooo wat straalde hij uit ? We geloofden hem eigenlijk niet. Later kwam een andere arts, zeer correct gekleed, (nee geen 3 delig, geen stropdas) het was geen TBC. Dus ik zei tegen hem: tja, we vonden het eigenlijk een beetje vreemd zo.....
De arts lachte ! Je moet bij artsen tussen de regels door luisteren en kijken soms.
Dus wat ik even wil zeggen, de lagere arts, geloofden wij direct op zn woord, raar he ?
De chef d.cl, vonden wij eigenlijk maar een rare man, mijn puberkind net zo goed.
De kinderarts is ook casual gekleed, maar toch straalt hij iets uit, doordat zijn kleding netjes en verzorgd is.
Het is ook best moeilijk om in een forum precies uit te leggen wat je bedoelt, je mist de nuances van een gesprek.
Je kunt geen langdradige reacties plaatsen, met tig voorbeelden.
Ik denk dat de een het beter aanvoelt dan de ander.
Ik heb voor mijn huwelijk op een kantoor gewerkt, waar de kledingstijl zeer streng was. Totaal NIET christelijk, maar de directie was ongelooflijk streng. Bij een feestelijke gelegenheid stuurde de directeur zijn secretaresse naar huis, omdat ze een broekpak droeg (!) Ze ging ! Nogmaals, onchristelijk. Wij mochten als vrouwen, geen broek dragen. Let wel: Ik spreek niet van de jaren 30, maar van eind 70, begin 80 !!!
Er waren nog meer dresscodes, dus geen blote benen etc. We accepteerden het zonder morren !
Moet je nu mee aankomen....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2010 18:06

Precies. Moet je nu mee aankomen. Dan wordt zo'n directeur aangeklaagd en krijgt de aanklager gelijk. En terecht. Gelukkig leven we niet meer in die tijd. (dat is mijn mening :))

Maar goed, je kan daar moeilijk over doen... maar tijden veranderen en het is nu niet jaren 20 of 30, ook niet meer eind jaren 70. Je kan nu mensen wel vragen netjes gekleed te gaan overigens, maar vrouwen verbieden een broek te dragen gebeurt bijna alleen nog in de rechtse kerken. Tijden veranderen, de cultuur verandert mee. Daar kan je heel erg mee gaan zitten maar dan maak je het jezelf wel lastig. Dus... kijk uit dat je later geen mopperende oude oma wordt die alleen maar klaagt dat vroeger alles beter was en tegenwoordig alles maar kan ;)

Verder blijf ik wat moeite houden met je manier van argumenteren. Natuurlijk kan je een voorbeeld noemen van een slecht geklede man die niet de waarheid sprak en een goedgeklede man die dat niet deed. Opnieuw kan ik er wel weer een voorbeeld tegenover stellen van een slechtgeklede man die de waarheid sprak en een goedgeklede man die dat niet deed. Op zo'n manier blijven we bezig. Omdat jij waarde hecht aan die kleding blijven de voorbeelden waar goedgeklede mensen wel betrouwbaar waren blijkbaar beter hangen dan wanneer dat niet zo was. Kleding zegt uiteindelijk NIETS over betrouwbaarheid. Dat een net geklede man betrouwbaarder op je over komt komt omdat je zoveel waarde hecht aan kleding en daar dus naar kijkt. Klopt dan wat hij zegt, leg je dus ook de link tussen kleding en betrouwbaarheid. Maar hoe weet jij bijvoorbeeld dat die beste man niet ingeënt was tegen TBC? Kan me voorstellen dat je dat als huisarts doet, je moet iemand toch eerst onderzoeken dus anders is de kans op besmetting er sowieso.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 28 mei 2010 22:11

Nou, jij verwoordt precies mijn mening!
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 mei 2010 23:00

@schelpje: vind je een bezoek aan de huisarts zo belangrijk dat je je daarvoor zou omkleden? Het is toch geen sollicitatiegesprek ofzo? Of je daar nou met ongepoetste of gepoetste schoenen zit, het is ook een gewoon mens en je komt er niet om op netheid gekeurd te worden maar om (hopelijk) een oplossing voor je kwaal te krijgen... Dat is bij ons ook zo, als advocaat heb je allerlei cliënten en ik heb liever dat ze komen zoals ze zijn (het is soms al moeilijk genoeg om ze op hun gemak te stellen en het verhaal er helemaal uit te krijgen) dan dat ze zich helemaal opdoffen en er erg ongemakkelijk bij zitten... knellende kleding etc... Een cliënt die stinkt, da's een ander verhaal, daar word je niet vrolijk van :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 28 mei 2010 23:02

Volgens mij kíjkt een arts niet eens naar hoe je eruit ziet... Onze ha in ieder geval niet... 8)
Inderdaad, stinken is wat anders, maar ik ga me echt niet opdoffen voor een bezoek aan de ha, ik zorg alleen dat ik niet stink... :lol:
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 mei 2010 09:07

Helemaal mee eens Marnix en Daphne.
Ik vind het zelf vaak een beetje onzekerheid uitstralen als je zoveel belang hecht aan kleding en uiterlijk. Ik vind het heerlijk als ik mensen op straat zie die er niet perfect gekleed bij lopen. Ik denk dan altijd datdie vast heel zeker zijn, anders doe je dat niet ;) Is natuurlijk niet altijd zo, maar ik vind het wel knap.
En idd, dokters kijken echt niet naar hoe je eruit ziet. Toen ik aan het bevallen was, deed ik dat in een speciaal shirt, omdat ik dacht: al die dokters enzo zien me. Nou, no way, die hadden echt geen idee van mijn shirt, die wilden gewoon mijn kind eruit helpen, en het boeide ze totaal niet wat ik aan had hoor. Gelukkig maar ;)
Ik hou niet van onverzorgd, maar ik ben het er totaal niet mee eens dat iemand betrouwbaarder is als hij/zij in een pak rondloopt, of een witte jas aanheeft. Ik voel me vele malen meer op mijn gemak als ik bij een dokter kom die geen witte jas aan heeft en gewoon in zijn spijkerbroek voor me zit dan eentje met witte jas en pak. Dan is er zo'n verschil in niveau, dat ik daar onzeker van zal worden. Nu heb ik onze huisarts nog nooit gezien, dus ik heb geen flauw idee wat hij draagt hoor ;) En de gyneacoloog waar ik op nacontrole ging, had wel een witte jas aan, maar was zo ongelooflijk jong (en knap ;) ) dat ik me daar ook niet onzeker door voelde, die kerel was net van school af, net als ik, vermoed ik ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 mei 2010 10:20

MissF schreef:Ik hou niet van onverzorgd, maar ik ben het er totaal niet mee eens dat iemand betrouwbaarder is als hij/zij in een pak rondloopt, of een witte jas aanheeft.

Inderdaad, dat zie je trouwens ook maar aan programma's als 'Opgelicht' of 'Medische missers'. Die oplichters/artsen lopen er júist 'overdressed' bij! Je hoort vaak van mensen die opgelicht zijn, dat ze zeggen: "Nooit verwacht dat diegene dat zou doen, hij loopt altijd netjes in pak en komt zo betrouwbaar over!" Nou, niet dus, dat blijkt wel. 8)
Afbeelding

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2010 10:37

@LeChat, een bezoek aan de h.a. (ik kom er regelmatig, helaas :( ) beschouw ik niet als een leuk hoogtepunt, maar ik doe het uit respect naar de arts toe. Ook als ik met mijn kinderen meega naar zknhs. Laatst moest ik een kleine ingreep ondergaan, gelukkig bij de h.a., en terwijl hadden we een gesprek. Dan hoor je andere dingen van zo'n man als in die 10 minuutjes in de sprkkmr. (logisch) En dan blijkt dat hij een mening is gaan vormen over je. Wij hebben hem nog niet ze heel lang als h.a., onze vorige ging helaas met pensioen. En daar kwam toch zeker ook het aspect kleding bij.
Ik ben een aantal jaren secretaresse geweest van 4 directeuren, daar waren de sokken zelfs belangrijk ! Je kunt gewoon op foute sokken afgewezen worden.
Dat verzin ik niet, maar lees maar eens van die management bladen.
Kleur stropdas onbelangrijk ? Onderzoek heeft uitgewezen dat een rode stropdas, in combi met donker pak en wit overhemd, kracht en betrouwbaarheid uitstraalt. Wij worden psychologisch meer beinvloed, ook door kleding!, dan wij zelf zouden wensen of denken.
Waar knappen de meeste vrouwen op af ? (qua kleding) witte sokken onder een korte broek, hallelujah sandalen, bouwvakkersdecollete, dus dan gaat het niet eens over vlekken, stinken en kapotte kleding.
Wat zie je op prinsjesdag ? Hoeden ! Ach, dat is traditie, jawel, maar hij wordt in stand gehouden.
Als Kon. Beatrix ineens opduikt in een zuidholl vissersdorpje, met de Groene Draeck, wat staat er dan bij ?
Ze was casual gekleed en geen haarlak in haar haren. DAT stond bovenaan het berichtje.
Ik zie hier iedere keer extreme voorbeelden, tijdens bevalling en zo, en 3 delig, daar gaat het toch helemaal niet om ?
Mijn vraag was steeds, hoe belangrijk is het, wat zie je er zelf in/van ?
Bij bep beroepen blijkt het heel belangrijk, en dan niet alleen de werkkleding, maar ook er omheen.
Als je uitgenodigd wordt voor de doop van een schip bijv, staat er op de kaart een dresscode.
Het zou onbeschoft zijn om die te negeren.
Dan blijken veel mensen niet te weten wat black tie is, of cocktail.
Een feest smiddags vraagt andere kleding dan savonds.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 mei 2010 10:54

schelpje3 schreef:@LeChat, een bezoek aan de h.a. (ik kom er regelmatig, helaas :( ) beschouw ik niet als een leuk hoogtepunt, maar ik doe het uit respect naar de arts toe. Ook als ik met mijn kinderen meega naar zknhs. Laatst moest ik een kleine ingreep ondergaan, gelukkig bij de h.a., en terwijl hadden we een gesprek. Dan hoor je andere dingen van zo'n man als in die 10 minuutjes in de sprkkmr. (logisch) En dan blijkt dat hij een mening is gaan vormen over je. Wij hebben hem nog niet ze heel lang als h.a., onze vorige ging helaas met pensioen. En daar kwam toch zeker ook het aspect kleding bij.

Nou, sorry, hoor, maar daar geloof ik dus helemaal niks van. Dan is jouw ha zeker een uitzondering, maar die van mij kijkt echt niet naar kleding.

Ik ben een aantal jaren secretaresse geweest van 4 directeuren, daar waren de sokken zelfs belangrijk ! Je kunt gewoon op foute sokken afgewezen worden.

Ben ik even blij dat ik daar niet werk! Dan zou ik dus écht na dag 1 al opstappen!

Dat verzin ik niet, maar lees maar eens van die management bladen.
Kleur stropdas onbelangrijk ? Onderzoek heeft uitgewezen dat een rode stropdas, in combi met donker pak en wit overhemd, kracht en betrouwbaarheid uitstraalt. Wij worden psychologisch meer beinvloed, ook door kleding!, dan wij zelf zouden wensen of denken.
Waar knappen de meeste vrouwen op af ? (qua kleding) witte sokken onder een korte broek, hallelujah sandalen, bouwvakkersdecollete, dus dan gaat het niet eens over vlekken, stinken en kapotte kleding.

Daar hebben wij het ook niet over, dit is echt het andere uiterste. Enne..., die mannen in pak met een rode stropdas kunnen wel veel betrouwbaarheid uitstralen, maar misschien zíjn ze juist mega ónbetrouwbaar!

Wat zie je op prinsjesdag ? Hoeden ! Ach, dat is traditie, jawel, maar hij wordt in stand gehouden.
Als Kon. Beatrix ineens opduikt in een zuidholl vissersdorpje, met de Groene Draeck, wat staat er dan bij ?
Ze was casual gekleed en geen haarlak in haar haren. DAT stond bovenaan het berichtje.
Ik zie hier iedere keer extreme voorbeelden, tijdens bevalling en zo, en 3 delig, daar gaat het toch helemaal niet om ?

Jij komt zélf juist met extreme voorbeelden van de andere kant, zie hierboven: hallelujah sandalen, zoals jij ze noemt, witte sokken, etc. Daar hadden wij het helemaal niet over...

Mijn vraag was steeds, hoe belangrijk is het, wat zie je er zelf in/van ?
Bij bep beroepen blijkt het heel belangrijk, en dan niet alleen de werkkleding, maar ook er omheen.
Als je uitgenodigd wordt voor de doop van een schip bijv, staat er op de kaart een dresscode.
Het zou onbeschoft zijn om die te negeren.
Dan blijken veel mensen niet te weten wat black tie is, of cocktail.
Een feest smiddags vraagt andere kleding dan savonds.

Uiteraard zou ik me aan de dress code houden als die er is, lijkt me logisch, dat vragen mensen aan je, dus dat zou onbeschoft zijn om daar niet aan mee te werken. En ach, als ik een bepaalde dress code niet weet, zoek ik toch gewoon even op internet? Geen probleem hoor!
Afbeelding

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 29 mei 2010 10:58

Ik heb ook geen idee wat black tie is of cocktail, als je mij in een winkel zet om zoiets te kopen, dan kom ik geheid met het verkeerde aan... :)

Maar goed, ik snap schelpje wel een beetje, hier let men ook best wel op zulke dingen, maar ik weiger gewoon om daar ver in mee te gaan. Ik snap niet waarom mijn boodschap minder inhoud zou hebben, als ik casual gekleed ga.
Ik had een week of wat terug een bespreking en aan het eind vroeg iemand heel verbaasd aan me: "bent ú de directeur?" Dat konden ze schijnbaar ook niet begrijpen, omdat ik er niet opgedoft genoeg uitzag. Dat is lastig en daardoor moet ik er soms wel op letten wat ik aantrek. Compromissen sluiten dan maar :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2010 11:00

@Daphne, ik noemde deze voorbeelden allemaal om iets te verduidelijken. Ik weet nu dus jouw mening. Jij zou na 1 dag opstappen als er bep kledingeisen van je wordt verlangd. Dat zou ik star kunnen noemen. Ik noem dat aanpassen aan de bedrijfscultuur als je daar in mee gaat. Wat is er mis mee ? Je kunt heel goed jezelf blijven en toch aangepast zijn. Kijk maar naar stewardessen, zelfde kloffie, maar ze weten er toch allemaal iets eigens aan te geven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2010 11:01

@Saskia: jij snapt het !

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 mei 2010 11:10

Kijk, als ik zou solliciteren naar de functie van secretaresse, weet ik dat ik er representatief uit moet zien. Dat zou ik dan ook doen. Maar het belang van sokken gaat me toch echt te ver! :roll:
Of één van die directeuren nu donkerblauwe of donkergrijze sokken aan heeft, boeiend! Je ziet er toch niets van... 8)
Afbeelding

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2010 14:01

@Daphne: ben je bereid je volledig aan te passen aan de dresscode van het bedrijf ?
Ik noem maar wat, beslist geen spijkerkleding, alleen bloes/rok of jurk.
Geen blote benen, dat soort dingen ?
Of zeg je dan: toedeloe, ik maak het zelf uit en zoek een andere baan.
Dit topic heeft opvoeding en beleefdheid, we komen nu bij kleding uit, maar het is veelomvattender.
Ik leer mijn kinderen zich aan te passen qua kleding, dus naar de kerk gaan we zeker correct gekleed en dat is geen 3 delig pak, zelfs geen 2 delig voor hen !
Maar als ik sommige jongeren in een bermuda op teenslippers zie zitten, dan denk ik: leuk voor op het strand en terrasje pikken, maar in de kerk ?
Ik voorzie de reacties al: wat maakt dat nou uit, wees blij dat die jongeren er zitten ?
Opmerkelijk is dat onze kinderen het zelf niet willen.
Is het bloedheet, 25 gr, en lopen ze in huis op blote voetjes en korte broek, dan gaan ze op eigen initiatief naar boven om zich om te kleden.
Dan wordt het voor de boys bloes met korte mouwen en katoenen broek.
De meiden, luchtig jurkje, maar zeker niet te bloot.

Terug naar “Archief”