Wéér een wazige reactie maar nog steeds geen antwoord.
Zeg nou toch eens heel eerlijk en concreet met een ja of nee: heb jij dit stuk van Meboy gelezen voordat jij je eerste reactie hierop gaf?Meboy neemt de moeite om inhoudelijk zijn bijbelvisie toe te lichten.
Probeer er dan inhoudelijk op in te gaan, of zeg niks!
Dat is namelijk best het jammere van heel veel reacties hier: we hebben on standpunt eenmaal ingenomen en weigeren ons zelfs maar te verdiepen in het standpunt van medechristenen.
Ja, ook ik heb de reacties van Meboy feller zien worden. Na heel lang heel mild te hebben reageerd op snoei harde aanvallen, ervaar ik zijn antwoorden als pittiger, concreter. Vind je niet dat het een groot wonder is dat hij, door alle vertroebelingen heen, het zicht op God nog niet is kwijt geraakt? Dat hij nog de moeite nog neemt om DE LIEFDE te verduidelijken? Enorm veel jongens en meiden hebben dat niet volgehouden. Die zijn weg, de kerk uit, bij God vandaan, de wereld in....
In het stuk van Meboy (dat je eigenlijk in z'n geheel moet lezen) zijn mij een paar dingen in het bijzonder opgevallen, die ik quote:
En zodra iemand de indruk heeft dat hij zelf niet in het beklaagdenbankje zit dan gaat hij zelf oordelen. Véroordelen.
Iemand die zelf losstaat van veroordeling kan anderen wijzen op hiaten die niet in het eigen arsenaal voorkomen. Zo ook in de Bijbel. De mensen die de hoer voor Jezus’ voeten wierpen deden dat omdat ze dachten: de zonde van overspel is een ernstige zonde. En daarom hebben wij de plicht om haar voor de voeten van Jezus te storten en te vragen het doodsoordeel te bekrachtigen.
.
Jezus zette het zonlicht er vol op: wie zonder zonde is gooit de eerste steen. Niemand gooide.
Dat is waarom ik als homo van Jezus houdt, niet omdat hij me, als homo, spaart in zijn oordeel. Maar omdat hij niet discrimineert, in tegenstelling tot diegenen die zeggen zijn volgelingen te zijn.
De impliciete boodschap is; reinheid is een keuze. Stenig de homo(seksualiteit) en de puurheid zal zegevieren! Dat is een evangelievernietigende boodschap. Het is alsof de lat van de reinheid een stukje lager is gehangen; een paar meter onder de wet van God. Boven die lat daar is het leven goed, Bijbels verantwoord.
Ik heb een onplezierige boodschap: je onderschat zonde, en overschat jezelf. Men ként heteroseksualiteit niet goed genoeg. Men ként ook homoseksualiteit niet goed genoeg. Op basis van wat de bijbel zegt pakt men voor de eigen soort de zegeningen en voor de afwijking daarvan de veroordelingen. Niets menselijk is ons vreemd…
Heteroseksualiteit als instituut, losstaand van de invulling bestaat niet. Het is geen blanco zone (meer). Heteroseksualiteit is een prachtinstituut wat door de zonde is uitgewoond. Het celibaat is een uitermate zondig gegeven geworden sinds de gevallen mens er gebruik van maakt.
Geef me een volmaakt, zondeloos huwelijk, geef me een volmaakt zondeloos celibaat. Dat verklaart misschien waarom ik niet in staat ben een zondeloze homorelatie aan je te laten zien.
Mijn God bewijst me genade, ik zou haast zeggen ondanks mijn homorelatie. Nee, ik zeg het toch: door middel van mijn homorelatie. Als ik de laatste twee homo-topics lees uit de vragenrubriek dan zou ik God moeten danken op mijn blote knietjes: U geeft me zoveel houvast en handvaten waardoor mijn seksualiteit geen blokkade is in de ontmoeting met U! Ik kan het leven door;