Refoweb kids deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 22 okt 2008 13:48

kwebbel schreef:
LauraC schreef:Tips, adviezen aub!
Zoonlief weigert iedere vloeistof sinds zondag! Zodra je met een fles of beker in de buurt komt begint hij al de schreeuwen, doet zijn lippen stijf op slot en draait z'n hoofd weg. Urine zeer donkergeel en ruikt geconcentreerd. Ben gisteren naar het CB geweest waar ze zich geen zorgen erom maken (gebeurt wel vaker mevrouw) en hebben gezegd dat ik zijn eten maar lekker nat moet maken.
Maar ik wil gewoon dat hij wat drinkt, dit is toch niet goed!?! :shock:
kijk z'n urine maar na! Donkergeel, geconcentreerd is meestal blaasontsteking. Pas maar op dat ie niet uitdroogt. Ik denk dat hij veel pijn heeft bij z'n niertjes/blaas. Een blaasontsteking die niet overgaat / verholpen wordt mondt meestal uit in een nierbekkenontsteking.
Snel actie ondernemen Laura!

Is wel erg overdreven Kwebbel.

Waarschijnlijk is zijn urine donker en geconcentreerd omdat hij weinig vocht binnen krijgt.

Echt niet alle donkere urine is een blaasontsteking hoor! Gelukkig niet zeg, ik controleer op mijn werk dagelijks urines. Weet dus waar ik over praat.

Blaasontsteking bij kinderen is niet iets wat vaak voorkomt. Het kan wel, maar dan zijn ze meestal ook ziek. En bij jongens komt het al helemaal niet vaak voor! Simpelweg omdat de urinebuis langer is.

Tips genoeg zie ik om meer vocht binnen te krijgen.
Als het niet goed gaat Laura, kun je beter naar een arts gaan, het CB moet je namelijk toch doorverwijzen, dat duurt alleen maar langer.

Let vooral op of hij vrolijk blijft, niet suffig wordt, ontroostbaar huilt of koorts krijgt. En moeders voelen dat meestal feilloos aan.

O ja, mijn nichtje wilde met 9 maanden ook absoluut geen fles meer. Maar een gewoon glas (waar ik uit dronk, dat is helemaal leuk) vond ze reuze interessant.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 okt 2008 13:53

Heidebloem schreef:
kwebbel schreef:
LauraC schreef:Tips, adviezen aub!
Zoonlief weigert iedere vloeistof sinds zondag! Zodra je met een fles of beker in de buurt komt begint hij al de schreeuwen, doet zijn lippen stijf op slot en draait z'n hoofd weg. Urine zeer donkergeel en ruikt geconcentreerd. Ben gisteren naar het CB geweest waar ze zich geen zorgen erom maken (gebeurt wel vaker mevrouw) en hebben gezegd dat ik zijn eten maar lekker nat moet maken.
Maar ik wil gewoon dat hij wat drinkt, dit is toch niet goed!?! :shock:
kijk z'n urine maar na! Donkergeel, geconcentreerd is meestal blaasontsteking. Pas maar op dat ie niet uitdroogt. Ik denk dat hij veel pijn heeft bij z'n niertjes/blaas. Een blaasontsteking die niet overgaat / verholpen wordt mondt meestal uit in een nierbekkenontsteking.
Snel actie ondernemen Laura!

Is wel erg overdreven Kwebbel.

Waarschijnlijk is zijn urine donker en geconcentreerd omdat hij weinig vocht binnen krijgt.

Echt niet alle donkere urine is een blaasontsteking hoor! Gelukkig niet zeg, ik controleer op mijn werk dagelijks urines. Weet dus waar ik over praat.

Blaasontsteking bij kinderen is niet iets wat vaak voorkomt. Het kan wel, maar dan zijn ze meestal ook ziek. En bij jongens komt het al helemaal niet vaak voor! Simpelweg omdat de urinebuis langer is.

Tips genoeg zie ik om meer vocht binnen te krijgen.
Als het niet goed gaat Laura, kun je beter naar een arts gaan, het CB moet je namelijk toch doorverwijzen, dat duurt alleen maar langer.
Ik weet het niet hoor of ik overdrijf. Ik zie het vaak genoeg dat als iemand niet vaak genoeg drinkt dat je een blaasontsteking krijgt. Het kind krijgt niet voldoende drinken binnen, dus de afvalstoffen in de blaas hebben de kans om zich te nestelen. Het wordt immers niet meer weggespoeld! Je kan het maar beter uitsluiten, dan weet je zeker dat dat het iig niet is! Ik wil geen paniek zaaien hoor, misschien is het heel wat anders, maar je kan het op z'n minst toch uitsluiten ?? Dat ze actie moet ondernemen is een ding wat zeker is.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 22 okt 2008 13:57

Laura als ik jou was ging ik even naar de apotheek, daar hebben ze O.R.S en een spuitje erbij dan dat proberen in zijn mondje te spuiten.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 okt 2008 14:02

liefje schreef:Laura als ik jou was ging ik even naar de apotheek, daar hebben ze O.R.S en een spuitje erbij dan dat proberen in zijn mondje te spuiten.
dat is idd een goed middel, daar had ik nog niet aan gedacht!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 22 okt 2008 14:03

Misschien een domme vraag; maar hoe weet je dat van die blaasontstekingen? Werk je op een poli kindergeneeskunde oid?

Ik kom het op mijn werk (assistente huisarts) misschien 2 of 3 keer per jaar tegen. En bij jongetjes misschien 1x per jaar.
En geconcentreerde urines zie ik vaak. Zelf heb je 's morgens toch ook geconcentreerde urine? Hebben die afvalstoffen ook de hele nacht in je blaas gezeten. Daar krijg je ook geen blaasontsteking van.

Zeg niet dat het gezond is oid, maar het is nu handiger om te kijken hoe hij meer vocht binnen kan krijgen dan direct een plaszakje te laten plakken. (Dat is bij een jongetje dan weer makkelijker)

En over die afvalstoffen; een blaasontsteking wordt door bacterieen veroorzaakt die van buitenaf komen. Daarom hebben vrouwen het ook vaker, door de kortere urinebuis.
Die afvalstoffen veroorzaken geen blaasontsteking, simpelweg omdat er in het bloed normaal geen bacterieen zitten en dus ook niet door de nieren uitgescheiden worden en dus ook niet in de urine komen.
Bij een gezond persoon zitten er nooit bacterieen in de urine.

Het is zelfs zo dat als jongens onder de 12 een blaasontsteking hebben, ze standaard naar de kinderarts gestuurd worden voor verder onderzoek, omdat het bijna nooit voorkomt. En er dan misschien een aangeboren afwijking is.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 okt 2008 14:07

@Heidebloem: ik neem aan dat je het tegen mij hebt, ik studeer voor VIG niv. 3 en heb een lerares natuurkunde, anatomie en scheikunde gehad die had het zo uitgelegd.
Bacterien nestelen zich in de blaas, en dat hoeft volgens mij niet alleen van buitenaf te komen. Als iemand weinig drinkt dan wordt de urine geconcentreerder. Meestal ruikt het ontzettend smerig.
Misschien is Michael wel ergens buiten wezen spelen en heeft hij het daar opgelopen ?
Maar idd, jongens kunnen het minder gauw krijgen omdat de urineleider langer is.

Maar als je het zo weinig ziet als huisartsassistente dan neem ik aan dat jij gelijk hebt :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 22 okt 2008 14:08

Wat ik nog toe wil voegen: bij vrowen die gevoelig zijn voor blaasontstekingen wordt wel het advies gegeven goed te drinken, wat dat betreft heb je wel gelijk.
Maar dat is met name om die bacterieen 'weg te spoelen'.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 22 okt 2008 14:13

We hoeven niet te vechten wie er gelijk heeft :wink:

Maar ik neem de kennis van de 4 artsen waar ik voor werk zeer serieus :wink:

Maar waar zouden die bacterieen anders vandaan komen dan van buitenaf? Als wij urinekweken opsturen naar het lab komt er 9 van de 10 de E.coli bacterie uit. Oftewel, de darmbacterie. (Vandaar dat vrouwen van voor naar achter moeten vegen :mrgreen: )

En Michael kan nog moelijk buiten spelen denk ik :lol: Nog een beetje jong. Overigens loop je geen blaasontsteking in de zandbak op.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 okt 2008 14:37

laura... hij heft nu door dat hij een eigen wil heeft.. gewoon aan blijven bieden en niet dwingen!
wil hij ook ni etop een lepel ofzo wat?? en idd zijn eten goed nat houden! k hoor het wel meer!

maar tis wel erg vervelend!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 okt 2008 15:11

Heidebloem schreef:We hoeven niet te vechten wie er gelijk heeft :wink:
jammer.. was ik net van plan haha. Maar je hebt gelijk hoor, ik zou artsen ook vertrouwen.

Misschien hebben jullie gelijk..... maar het kan nooit kwaad om iets uit te sluiten :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 okt 2008 15:22

als het weken duurt is de kans op blaasontsteking misschien wel groter. Ik heb het ook als ik te weinig drink dat het dan 'begint'. Maar ook ik vermoed niet dat het blaasontsteking is hoor.

Tja tis moeilijk, misschien soep lepelen en dat soort eten, net wat ppm zegt, hij weet nu dat hij een eigen wil heeft en zal het lang vol kunnen blijven houden, maar uiteindelijk gaat hij waarschijnlijk zelf weer drinken. Maar jij zit er mooi mee :?
Misschien wat nieuws te drinken uitproberen?

Nou gisteravond hadden we weer feest :? Lag Eva Lynn eindelijk te slapen, begon Sarah weer te krijsen. Ze heeft het tot in de nacht volgehouden, telkens wakker en weer huilen waardoor Eva Lynn ook weer wakker werd :|
En na zo'n rot nacht slaapt Sarah nog steeds niet, ze ligt er alweer anderhalf uur in :x dat kind zit vol energie :mrgreen:

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 22 okt 2008 15:27

nat eten is wel een idee, joghurt, vla is ook een idee, of pap,
het kan geoon een wilskracht meting zijn,
probeer eens een rietje, van een pakje of een rietjesbeker
succes!!!!!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 22 okt 2008 15:30

Ik heb er net een halve beker sap/water (50:50) ingelepeld!!! :shock: En het kwam er meteen weer uit. Nu staat er een flesje te koelen. Ik blijf proberen. Yoghurt krijgt hij sowieso na het eten, er is een nieuwe beker onderweg (die hij zelf vast kan houden) en tot die tijd moeten we maar aankijken. We maken hem nu wel 's avonds wakker voor een extra fles maar die weigert hij ook, maar niet geschoten is altijd mis.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 okt 2008 15:30

sterkte Laura! Heb je al een afspraak gemaakt bij de huisarts o.i.d. ? En zoals iemand eerder aangaf, werkt een eigen beker niet ? Dus geen fles maar een eigen beker?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 okt 2008 15:50

nu heb ik de cd: voor de allerkleinsten dl 1 gekocht, maar er staat een lied op wat ik niet goed kan verstaan en mij dus ook helemaal niks zegt. Kent iemand die: "tabitha is stil" ???

Terug naar “Archief”