Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2011 17:59

Hoe diep moet je dan onder gaan? Twee meter? Drie? Vier?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 18:04

Ik ken wat oudere mensen die doodsbang zijn onder water te geraken, nooit geleerd op zwemles.
Je zult dan maar koppie onder geduwd moeten worden :shock:
Ik heb het wel eens gezien, de dopeling staat naast de voorganger, deze duwt met een forse duw de dopeling onder water, achterover.
Ik vind het nogal wat :(

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 18:39

Jantjes schreef:
Swimmie schreef:Maar ik herhaal waarschijnlijk teksten die al eerder genoemd zijn. Ik heb niet het hele topic gelezen :wink:

inderdaad, toch maar even door lezen dan.
je getuigenis is wel mooi en naar mijn mening juist.

Het IS ook juist en bijbels, en ondanks de aangehaalde bijbelteksten en de ernst van de zaak krijg je dan ontsnap- en afleid-reacties als ''moeten we nu 3 of 4 meter onderwater''?
Gij hebt Christus aangedaan, is ook een actie van de mens, ipv de passiviteit die de satan ons probeert wijs te maken.''bekeert u en wees dan ijverig!"" zegt de bijbel, laat je niet misleiden door religie en tradities!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2011 20:58

Optimatus schreef: Hoe diep moet je dan onder gaan? Twee meter? Drie? Vier?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het.

.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2011 21:01

Is dat onverwarmd water?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 08 feb 2011 21:04

@ jantjes:

Nog wel een beetje ouderwets beeld, moderne kerken hebben bad strak geintegreerd in het podium inclusief trapje en lessenaar om opgeschreven getuigenis op te leggen :D

Ik heb hier niets op tegen hoor, krijg alleen de kriebels van jou wat betreft het feit dat je zo tekeer gaat tegen het dopen van kinderen, terwijl het zowel bijbels als historisch zeer goed verdedigbaar om zowel volwassenen als kinderen te dopen. Maar die discussie is hier door velen al zo uitgebreid gevoerd, die ga ik hier niet nog een keer voeren.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 feb 2011 21:07

In hoeverre is zo'n doop dan geldig als we toch op alle slakjes zout gaan leggen? Ik zie geen stromend water en er wordt zo te zien gedoopt in een kunstmatig gemaakt bad.

Hoe werd er precies in de Bijbel gedoopt? Volgens mij in stromend water van bijvoorbeeld een rivier.

Ik ben dus zeer benieuwd naar waar allemaal werd gedoopt in de Bijbel. De Jordaan is er een maar misschien zijn er nog meer locaties die specifiek genoemd worden? Indien dat niet het geval is dan is enkel de doop in de Jordaan Bijbels.
Laatst gewijzigd door Faramir op 08 feb 2011 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2011 21:12

schaapje schreef:Is dat onverwarmd water?

Afbeelding

Dat vroegen de kinderen zich ook af en moesten toch even voelen.
Het dopen werd in begin september 2010 gedaan en niet zo erg koud.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 21:14

Faramir schreef:In hoeverre is zo'n doop dan geldig als we toch op alle slakjes zout gaan leggen? Ik zie geen stromend water en er wordt zo te zien gedoopt in een kunstmatig gemaakt bad.

Hoe werd er precies in de Bijbel gedoopt? Volgens mij in stromend water van bijvoorbeeld een rivier.

Ik ben dus zeer benieuwd naar waar allemaal wordt gedoopt in de Bijbel. De Jordaan is er een maar misschien zijn er nog meer locaties die specifiek genoemd worden? Indien dat niet het geval is dan is enkel de doop in de Jordaan Bijbels.

Als de doop een getuigenis en bede om een goed geweten weerspiegelt, hoeven we geen zout op slakjes te gaan leggen, of andere afleidende onzin.
het gaat erom dat je onder gaat, om het watergraf te symboliseren, waaruit je ook weer opstaat.
onderdompelen(baptismo) geeft een verandering weer, zo omschrijft de bijbel ook telkens weer dat je ergens IN gedoopt wordt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 feb 2011 21:17

Ik vraag naar letterlijke bijbelse antwoorden, niet om interpretaties. De vraag is bijzonder simpel, op welke locaties wordt er allemaal gedoopt in de Bijbel?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2011 21:26

hazelaar schreef: terwijl het zowel bijbels als historisch zeer goed verdedigbaar om zowel volwassenen als kinderen te dopen.

Kinderen dopen op Bijbelse grond berust alleen op dogmatische traditie en dan nog op vermoedens. Geloofsdoop is volkomen Bijbels.

.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2011 21:29

Jantjes schreef:
hazelaar schreef: terwijl het zowel bijbels als historisch zeer goed verdedigbaar om zowel volwassenen als kinderen te dopen.

Kinderen dopen op Bijbelse grond berust alleen op dogmatische traditie en dan nog op vermoedens. Geloofsdoop is volkomen Bijbels.

.

Geef die grammofoonplaat eens een duw, we weten dit nou wel...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 feb 2011 21:30

Jantjes schreef:

.

Het is nog maar de vraag of het dopen in zo'n kunstmatig gecreëerd badje wel een echte doop is, bijbels gezien dan.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 21:44

Faramir schreef:
Jantjes schreef:

.

Het is nog maar de vraag of het dopen in zo'n kunstmatig gecreëerd badje wel een echte doop is, bijbels gezien dan.

Men moet hier wel als grammofoonplaat tekeer gaan, want het dringt maar niet door.
als de doop van de gedoopte een bede van een goed geweten tot God is, en een kruisiging van het oude zondige leven uitdraagt, is dat de waardebepalende factor.
Een paar druppels rondspringend water is in dat opzicht natuuurlijk helemaal niet te verdedigen.
Got ya!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 feb 2011 21:47

Bijbelse antwoorden worden er dus niet gegeven op mijn vraag. Komdaar eerst eens mee Bastiaan, dan praten we wel verder. Ik heb zelf al de Jordaan aangedragen, heb je daar nog wat bijbelse locaties aan toe te voegen of niet?

Terug naar “Archief”