Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 mei 2008 22:38

paprikameisje2 schreef:letre... nogwat... ik kan nooit je naam onthouden! Ik heb meeeer dan tid over in mijn huishouding! ik geniet dus erg van mijn hobby's, zon op dit moment en ook van mijn juultje!
Letre voldoet ook :mrgreen: Nou ja, ik maakte zo uit de verhalen op dat de mensen die thuis zitten niet willen gaan werken omdat ze het niet zien zitten met het combineren kids-huishouden-werk. Dat is mijn intepretatie, het kan ook heel anders bedoeld zijn. Alles kan, als je maar wilt, toch? Ik persoonlijk zou proberen 1 dag aan de slag te gaan in de week, het is goed voor je ontwikkeling (klinkt stom, maar het is echt zo) je sociale contacten, etc. (Nu heb ik wel heel makkelijk praten met mijn beroepskeuze, als ik zou willen zou ik 24 uur per dag kunnen werken) En, mocht je man wegvallen over 20 jaar, jij hebt 20 jaar met de kids thuis gezeten maar moet weer gaan werken, zit je met het probleem dat je geen werkervaring hebt.

@TJ, sterkte, succes met zoeken. Is overigens een winkel niet iets voor jou? En ik weet dat ze bij een bedrijf hier in de buurt een bedrijfsverpleegkundige zoeken. Dat is wrsl wel full-time, maar zou zoiets geen optie zijn?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 mei 2008 07:39

TJ, ik moet zeggen, onregelmatig werken zodat je geen oppas nodig hebt verdiend het beste en je houd het meeste over. Het nadeel ervan is wel dat je om en om het weekend niet thuis bent, daarom kies ik straks voor de donderdag en vrijdag nacht, zodat ik vrijdag overdag mn moeder heb als ik moet slapen en de zaterdag maar tot 13 uur slaap zodat we nog wat aan de middag hebben.Dat 2x per maand, heb je al snel over de 500 euro als verpleegkundige! Maar nachtdiensten moeten je wel liggen....
Avonddiensten in de thuiszorg zijn van 19 tot 23 uur, 4 uurtjes maar, maar je krijgt vaak wel weer vanaf 20 uur 40% ORT, meer dan het zh! Alleen moet je de thuiszorg wel leuk vinden natuurlijk.... :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 mei 2008 07:46

Eigenlijk is het heel vreemd dat er mensen zijn die beslissen om niet te gaan werken, omdat ze anders hun toeslagen kwijt raken :roll: . Mijns inziens zijn die toeslagen tocht voor mensen die te weinig hebben om van rond te komen, maar wel willen werken.

Ik begrijp ook wel dat als je zomaar geld krijgt, dat het dan lastiger is om boven dat bedrag uit te komen met werken, maar daar zijn al die toeslagen niet voor bedoeld!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 mei 2008 08:01

lammetje schreef:TJ, ik moet zeggen, onregelmatig werken zodat je geen oppas nodig hebt verdiend het beste en je houd het meeste over. Het nadeel ervan is wel dat je om en om het weekend niet thuis bent, daarom kies ik straks voor de donderdag en vrijdag nacht, zodat ik vrijdag overdag mn moeder heb als ik moet slapen en de zaterdag maar tot 13 uur slaap zodat we nog wat aan de middag hebben.Dat 2x per maand, heb je al snel over de 500 euro als verpleegkundige! Maar nachtdiensten moeten je wel liggen....
Avonddiensten in de thuiszorg zijn van 19 tot 23 uur, 4 uurtjes maar, maar je krijgt vaak wel weer vanaf 20 uur 40% ORT, meer dan het zh! Alleen moet je de thuiszorg wel leuk vinden natuurlijk.... :wink:

ik zou juist graag nachtdiensten willen werken... ben ook steeds op zoek naar vacatures n de buurt voor werken in de nacht... maar nog niet gevonden..

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mei 2008 08:05

@TJ: werkt je man misschien parttime of onregelmatig? Anders zou je je rooster bijvoorbeeld op elkaars tijden aan kunnen passen, zodat je minder oppas voor de kids nodig hebt.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 mei 2008 08:08

ajl schreef:Eigenlijk is het heel vreemd dat er mensen zijn die beslissen om niet te gaan werken, omdat ze anders hun toeslagen kwijt raken :roll: . Mijns inziens zijn die toeslagen tocht voor mensen die te weinig hebben om van rond te komen, maar wel willen werken.

Ik begrijp ook wel dat als je zomaar geld krijgt, dat het dan lastiger is om boven dat bedrag uit te komen met werken, maar daar zijn al die toeslagen niet voor bedoeld!

deze opmerking had ik al eerder verwacht! het is niet alleen. het geld! maar dat speelt natuurlijk wel mee!

zoals ik eerder aangaf is er weinig werk dat mij zint, en verder zit ik met een man die zeeer onregelmatig werkt, dus een stabiele thuisfactor lijkt mij ook belangrijk!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 mei 2008 08:55

ajl schreef:Eigenlijk is het heel vreemd dat er mensen zijn die beslissen om niet te gaan werken, omdat ze anders hun toeslagen kwijt raken :roll: . Mijns inziens zijn die toeslagen tocht voor mensen die te weinig hebben om van rond te komen, maar wel willen werken.

Nou niet helemaal. In het verleden was het belastingtechnisch geregeld dat gezinnen met 1 werkende ouder een overhevelingstoeslag had. Deze was dus alleen voor de gehuwden met 1 werkende ouder. Deze maatregel werd al opgerekt door ook samenwonenden daar in ook te betrekken. Een paar jaar geleden zijn er zaken komen te vervallen en is het belastingsysteem meer op de persoon gericht en zijn de toeslagen er gekomen die meer op de inkomsten per persoon en eventueel overgedragen kunnen worden. De afgelopen jaren zijn juist de gezinnen met kinderen al een aantal ondersteunende toeslagen kwijtgeraakt en het ziet er naar uit dat die laatste toeslagen in 2009 ook weer gaan veranderen en het wordt er voor de gezinnen met 1 werkende ouder er niet goed uit en zullen er steeds meer gedwongen worden om te gaan werken om het hoofd boven het water uit te houden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 06 mei 2008 09:26

ik ben ook lekker thuis bij mijn jochie.
ik geniet er heel erg van om alles mee te krijgen wat hij ontwikkelt.
ik hoef niet van een ander te horen dat hij voor het eerst iets pakt oid.

ik ben heel dankbaar dat wij financieel de keuze hierin hebben.
er zijn ook mensen die graag thuis zouden blijven maar daar geen keuze in hebben.
ik mis best wel eens de contacten die je hebt bij werken maar ik doe ok vrijwilligerswerk en op die manier ontwikkel ik mezelf en heb ik ook contacten.
als ik zou moeten werken zou ik het liefste het combineren met het werk van mijn man. hij 3 dagen en ik 2 bijvoorbeeld.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 mei 2008 10:02

Waar woont iedereen hier toch? Hier, westen van Nederland, is het bijna onmogelijk om 1 verdiener te hebben, tenzij diegene goed verdiend. Maar tegenwoordig, met de huizenprijzen, benzineprijzen... Ik weet niet wie een koop/huurhuis heeft (dat gaat mij ook helemaal niet aan :wink: ) maar hier heb je toch echt wel op zijn minst 2 ton nodig om een beetje een redelijke flat te krijgen. En voor een eensgezinswoning zit je rustig op de 3, 3,5 ton. En daar heb je toch echt 2 slaraissen voor nodig! Meestal.

@ajl, daar verbaasde ik me stiekem ook wel over. :oops: We klagen dat we steeds meer belasting moeten gaan betalen en dat alles steeds duurder word, maar draag je daar op deze manier niet zelf je steentje aan bij?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2008 10:09

Of veel spaargeld hebben. Wij hebben wel een eensgezinshuis en we wonen in een erg dure plaats. Maar mijn man heeft zijn bedrijf langzaamaan verkocht, omdat hij een vaste baan had. Dus daar had hij veel spaargeld van. En dat scheelt enorm! Want dan kun je opeens een stuk meer lenen.
Niet dat ik er zo trots op ben, maar het is wle erg handig dat mijn een stukje ouder is, en al jaren een eigen bedrijf had. Daardoor konden wij wel op 1 loon kopen. Maar het is de vraag of je dat wilt natuurlijk, je spaargeld erin stoppen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 mei 2008 10:12

Ik heb ook het geluk dat mijn vriend wat ouder is en een vaste goede baan heeft, op mijn salaris kan ik niet eens een lening krijgen, laat staan een hypotheek. En ja, we hebben gekocht, maar dat is een 2 kamer flatje van 70m2, 3 hoog, zonder lift. Lijkt me niet praktisch als je kinderen hebt of zwanger bent. Als jij een eigen zaak hebt en die verkoopt zit je inderdaad vaak gelijk goed. Maar je hebt gelijk, soms zijn inderdaad dat soort dingen die meespelen.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 06 mei 2008 11:19

Ik wil even reageren op Wolkje,
Je vind het niks dat als jou oppas of zo tegen jou moet zeggen dat je kindje weer iets geleerd heeft bij haar, omrollen, klappen in de handjes enz.
Dat hoor ik zo vaak van moeders, die zeggen dat ze niet willen gaan werken omdat ze dan vanalles mislopen wat betreft de ontwikkeling van hun kind.
Neem het me niet kwalijk dat ik het zo zeg, maar ik vind dat grote onzin.
Zie dat wel bij onze oppaskinderen, bijna elke keer als ze weer komen hebben ze weer iets nieuws geleerd (thuis).
Als de kinderen hier zijn is het nooit dat ze dan opeens om kunnen rollen ofzo.
Wel bijv een dierengeluid nadoen, maar als ouders zijnde wil je toch dat jij degene bent die je kindje het eerst ziet omrollen, dat het nou bij de oppas een dierengeluidje na heeft leren doen nou ja dat is niet iets om heel erg te vinden.
Mijn ervaring is gewoon dat het toch meestal wel zo is dat de kindjes het leren lopen enz thuis leren.
Dan is het wel zo dat onze oppaskinderen niet meer dan 2 dagen in de week hier zijn, het word een ander verhaal als ze 5 dagen ofzo bij ons zouden zijn.
Dus ga je een dag of 1 a 2 werken dan valt zoiets heus wel mee.
Ik vind niet dat je dat de reden kan vinden om maar niet te gaan werken.
Hoop niet dat je je nu aangevallen voelt, want dat is niet mijn bedoeling, ik zeg het meer voor alle moeders hier op refoweb, die ook zoiets denken, dat ze niet willen gaan werken omdat ze dan zoveel moeten mislopen van hun kind.
Dat valt echt mee als je maar weinig werkt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 mei 2008 11:23

trijntjejohanna schreef:weet je wat het is... ik ben verpleegkundige... onregelmatig werken dus... in het weekend... en ik vind dat niet echt te combineren met een gezin...

Dat is toch juist wél te combineren? Ik zie het om me heen veel gebeuren, vrouwen die bijvoorbeeld twee avonden per week en één keer in de drie weken een weekend werken in de zorg en dan is de man thuis.

Ik kan me erg vinden in deze reactie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2008 11:25

wij wonen in een koopwoning, rijden op gas, mijn vriend werkt thuis (soms 1 a 2 dagen buiten huis) en ik ga op m'n fiets naar m'n werk. Wij wonen in een omgeving wat best wel duur is qua huizen! Mijn vriend heeft een huis gekocht die voorheen verhuurd werden! En die huizen zijn vrij goedkoop (voor deze omgeving zeker). Wij wonen dan wel in een vrij allochtonen buurt, maar ondervinden hier totaal geen hinder van!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 mei 2008 11:34

trijntjejohanna schreef:bij een gastouder denk ik :mrgreen:

weet je wat het is... ik ben verpleegkundige... onregelmatig werken dus... in het weekend... en ik vind dat niet echt te combineren met een gezin...

en ja ander werk... ja wat dan... ja geen idee...

mijn ma is ook verpleegkundige en die heeft altijd gewerkt '2 avonden in de week en 1 keer in de maand een weekend erg goed te doen.
Nu werkt ze 24 uur per week alleen mijn broertje en zusje zijn nog thuis zijn nu 11 en 16 maar ze werkt nog steeds alleen avonden en nachten en in het weekend ook dagdiensten.
volgens mij is dat goed te regelen hoor met een verpleegverzorgingshuis of in een thuiszorginstelling

Terug naar “Archief”