Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 okt 2008 21:40

ik mocht zelf vroeger geen kleurstof (tenminste bepaalde) niet hebben, ik scheen er als kind nogal onhandelbaar van te worden :mrgreen:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 okt 2008 06:53

Pfff af en toe wordt ik echt niet goed van onze 2 oudste buurkinderen! Echt OVERAL zitten ze aan. Van de week kwam de buurvrouw de jongste ophalen (is mijn oppaskindje en echt een scheetje die je nooit hoord) En dan komen die andere kinderen ook gelijk mee rennen ze met der laarzen zo het huis is!
Ik roep ze direct terug en zeg dat ze hun laarzen uit moeten doen. Dan pas zegt hun moeder het ook. Staan we in de keuken te praten komt die jongen (6jaar) ineens met een laptop van mijn man aanlopen stond gewoon op tafel. Moeder zegt niks en ik wordt even flink boos.
Ik lijk wel zo een politie agent verschrikkelijk en zo kan ik nog heeeel veel dingen opnoemen hoe gaan jullie daar mee om?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 okt 2008 10:30

Tja, ik ben daar wat terughoudend in. Als mijn nichtjes en neefjes hier zijn, mogen ze vaak wel meer dan bij hun ouders. Nu zijn 2 van mijn schoonzussen heel erg oplettend en mogen die arme kids bijna niks bij ons ;) Maar van mij wel. We hebben een houten vloer, de trappen zijn niet bekleed, de overloop vloerbedekking zitten toch al verfvlekken in. Dus van mij mogen ze zo doorbanjeren naar de zolder met speelgoed hoor. Ik poets wel weer een keertje.
Het is dat hun moeders hun wel tegenhouden. Ik ga zelf niet snel waarschuwen als de moeder erbij is. En als iets ‚cht vervelend zou worden, zou ik het met de moeder bespreken dat ik het niet zo fijn vindt. Ik vind het niet zo netjes om kinderen te waarschuwen waar de moeder bij is. Maar dat is ook mijn karakter denk ik, om dat niet zo snel te doen.
Daarentegen zou ik mijn eigen kindje daar wel streng in opvoeden denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 okt 2008 10:42

Oke schoenen aan in huis vind ik niet erg maar met laarzen die nat en modderig zijn moeten ze gewoon uit doen.
Wij hebben alles nieuw en dat zouden onze eigen kinderen ook niet mogen (als we ze mogen krijgen)
Maar met spullen gaan lopen waar ze af moeten blijven laptop is gewoon duur dan zeg ik er echt wel iets van vind ik meer dan normaal! (en zeker als zijn moeder er helemaal niks van zegt)
Wij zijn niet super streng opgevoed maar er waren gewoon regels waar we ons aan moesten houden deden we ook gewoon dan is er niks aan de hand. Wij haalden het niet in ons hoofd om op de muren te gaan kleuren met een stift als 6 jarige hun vinden dat waarschijnlijk normaal op nieuw behang. Spijt me zeer maar wie is dan de baas in huis?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 okt 2008 10:53

Tja, en wij zijn ook niet superstreng opgevoed, maar waren keurige kinderen, maar mijn zus smeerde toen ze 4 was echt wel de muur en zichzelf onder de lippenstift. En mijn kleine nichtje van 3 heeft ook het behang van haar broer eraf getrokken. Dat blijven volgens mij dingen die er een beetje bijhoren.
Ik heb uit voorzorg al 1 rol behang extra, op de enige kamer waar we behang hebben. Dan zit er zo een nieuw stukje op.
Mijn schoonzus en zwager hebben 5 kids, en durven amper hier te komen,omdat het bij ons zo netjes is. Tja, nogal logisch zonder kids. Maar ik hoop echt dat wij net zo makkelijk als zij worden: overdag mag er best gespeeld worden, 's avonds alles weer opruimen. Het ís ook gewoon anders als je geen kinderen hebt, denk ik.
En voor mij hoeft ook niet alles door de kamer, maar op 1 plekje mogen ze best rotzooi maken, en op hun eigen kamer al helemaal wel. En sommige dingen zijn voor kleine kids gewoon interessant (lippenstift van mama enzo :D ), en ze zijn enthousiast, en hollen dan wel eens zomaar naar binnen. Ik hoop ze daar best mee op te voeden dat dat niet mag, maar als het eens gebeurt, tja. Dan heb ik zo de vloer gedweild :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 okt 2008 10:58

Dat bedoel ik ook eigenlijk niet tuurlijk mogen ze hier spelen dan ligt het speelgoed door heel de kamer vind ik helemaal niet erg.
En ze mogen gewoon op onze dure bank staan en lopen die kan wel tegen een stootje maar het is meer dat ze met dure spullen gaan lopen en er wordt niks van gezegt door moeders en modder en nattigheid op vloerbedekking is niet echt handig.
Een kind van 6 weet heus wel dat ze laarzen uit moeten doen en de buurman zegt ook gewoon als je iets niet goed vind moet je het gewoon tegen ze zeggen en dat doe ik ook gewoon maar ik vind eigenlijk dat hun dat zelf moeten doen!
Ze hebben al nieuwe meubels moeten kopen omdat die kinderen ze gesloopt hebben :shock: Zo iets zou bij ons echt niet gebeuren :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 okt 2008 19:38

liefie, ik snap je frustratie en je hebt groot gelijk. Dat een kind van 6 thuis met de laptop mag spelen zoeken zijn ouders maar uit, maar hier zouden ze er ook af moeten blijven.

Wij hebben gelukkig een houten vloer die toch al wat versleten is, dus zand, modder, rommel etc maakt ons niet zoveel uit, maar ik snap ook goed dat je zuinig bent op vloerbedekking.

Weet wel dat je never vloerbedekking moet nemen als je kinderen hebt. Het is dat er een houten parketvloer in ons huis lag, zoals gezegd iets versleten (persoonlijk vind ik dat zelfs mooier dan een spiksplinternieuwe houten vloer), maar anders zou ik voor goed laminaat gekozen hebben. In ons vorige huis hadden we erg mooi laminaat, en dat kon je erg goed schoonhouden.

Ze hebben al nieuwe meubels moeten kopen omdat die kinderen ze gesloopt hebben Zo iets zou bij ons echt niet gebeuren

HA, als je van die apen als wij hebben krijgt... Wij hebben toen we onze meubels gekocht hebben er bewust bij stil gestaan: als we kinderen krijgen, dan weet je dat je deuken in je kast krijgt. Oké, hoort erbij. Het mooie is dat onze kasten het ook wel kunnen hebben een deukje, de stijl heet niet voor niets "oud hout"

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 06 okt 2008 20:13

Ghe, ik ontdekte pas ook een diepe kras in onze sloophouten tafel, maar het geeft lekker niets :mrgreen:

(Waarschijnlijk veroorzaakt door het omvallen van de waterpijp, dus het hoeft niet per se aan kinderen te liggen 8) )

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 okt 2008 10:45

onze meubels kunnen ook tegen een stootje (teakhout) Onze eettafel is gebarsten (zo gekocht) maar ik vind dat juist zo gaaf net of het al jaren oud is!
Als ze wat komen drinken ben ik geneigd alles wat ze niet mogen weg te doen naar boven maar dat vind ik gewoon te gek voor woorden ze moeten er gewoon afblijven.
Maar zijn echt kinderen die ontzettend uitdagen pfff ik hoop dat wij ervoor gespaard worden :oops:

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 07 okt 2008 16:09

Liefie:
Ik herken het helemaal!
Erg vervelend is zoiets.
Op vrijdag heb ik ook altijd een oppaskindje en 1 van haar broertjes (6 jaar) komt meestal mee om haar op te halen, het eerste wat hij doet is gewoon hup met vieze schoenen doorlopen van de bijkeuken naar de keuken en dan de gang en dan uiteindelijk naar de kamer, ondertussen heeft hij alle deuren open gedaan (dat zijn er 5) in gekeken en dan gaat hij in alle laatjes kijken en dan krijgt z'n moeder een keer een trap, wil hij vechten, z'n moeder zegt niets die loopt gewoon mee met hem en kan zo ook ondertussen in m'n kasten e.d kijken.
Nou dan vind ik echt vervelend!!
Ook een keer trok hij een keukenla open, ligt de bijbel in, zegt hij ' o dat is een bijbel, nou dat is stom, daar moet je niet in lezen als mijn zusje er is die houd daar niet van'.
En z'n moeder blijft maar lachen.
Ik durf er niets van te zeggen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 07 okt 2008 16:17

Nou, dat is gewoon ontzettend onbeleefd Tuinfluiter! Als moeder zou ik het vreselijk vinden als mijn kind zich zo bij anderen gedraagt. Thuis is een ander verhaal, maar bij anderen hoort hij zich extreem netjes te gedragen.
Soms denk ik weleens dat ouders bang zijn voor hun kinderen....

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 okt 2008 17:26

Kan ik alleen maar bevestigen, onbeleefd, of nog eerder onbeschoft!

En met meubels; zo herkenbaar! Een huis is om in te leven, maar kinderen kunnen best hun schoenen uit doen als ze binnenkomen en op de bank springen is ook niet nodig.
En als je dat thuis goed vindt, prima dan, maar bij anderen is het toch wel prettig als ze zich netjes gedragen.

Krijg soms ook de indruk dat ouders niet meer durven op te treden tegen hun kinderen.

Bij mijn vriendin vind ik het ook vaak lastig, heb het idee dat de kinderen de baas zijn in huis. Soms zijn ze zo brutaal tegen haar dat ik het gewoon zielig voor haar vind. Eigenlijk ben ik strenger voor de kinderen (als ik oppas) dan hun ouders.
Niet om op te scheppen ofzo, ik ben ook niet perfect en kan makkelijk praten zonder eigen kinderen. Maar bij mij hangen ze niet op z'n kop aan tafel, schreeuwen ze geen bevelen ( :x ) en slapen ze voor 20:00 ipv 21:30.

Vind het heel lastig, ben bang dat mijn vriendin er nog eens helemaal gek van wordt ofzo, maar ik wil me er niet mee bemoeien en niet betweterig overkomen. Want wie ben ik? Ik ga na hooguit 24 uur weer weg.
AfbeeldingAfbeelding

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 07 okt 2008 18:17

LauraC schreef:Soms denk ik weleens dat ouders bang zijn voor hun kinderen....

Denk ik ook... of ze verliezen de moed omdat ze ze niet aankunnen en moe zijn van het werken :?
Ik vind het echt niet kunnen liefje en tuinfluiter. Ze hebben zich (zeker bij een ander) te gedragen.
In het onderwijs kom je ook van alles tegen... :roll: Ik leer ze nog steeds: Wat zeg(t) u/je? Er is toch niks aan als je de hele dag 'wattuh' en 'hè' aan moet horen?

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 okt 2008 18:48

NdW schreef: Ik leer ze nog steeds: Wat zeg(t) u/je? Er is toch niks aan als je de hele dag 'wattuh' en 'hè' aan moet horen?

Idd, dat irriteert mij ook. Ik probeer het zelf ook zo min mogelijk te zeggen.
AfbeeldingAfbeelding

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 okt 2008 18:49

En ook gewoon dankjewel zeggen als ze iets krijgen.
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Archief”