Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 22:32

Aragorn schreef:Eh, over het feit dat men het goede altijd naar God toe redeneert en het kwade naar de mens, zoals jij ook al aangaf. Dat vind ik namelijk ook nogal makkelijk en bijzonder inconsistent.
Dan begrijp ik jouw post niet :wink:

(ik dacht eerst, weet hij nu nog niet dat ik vrouw ben.. :mrgreen: )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2007 22:34

L'être extraterrestre schreef:
Aragorn schreef:Eh, over het feit dat men het goede altijd naar God toe redeneert en het kwade naar de mens, zoals jij ook al aangaf. Dat vind ik namelijk ook nogal makkelijk en bijzonder inconsistent.

Nah, ik bedoelde dus dat ik die stelling iig niet godslasterlijk vind, maar dat ik het eerder negatief van de mens vindt dat hij er zo'n simpel godsbeeld op nahoudt en dat op een kromme manier verdedigt.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 22:41

Aragorn schreef:
L'être extraterrestre schreef:

Nah, ik bedoelde dus dat ik die stelling iig niet godslasterlijk vind, maar dat ik het eerder negatief van de mens vindt dat hij er zo'n simpel godsbeeld op nahoudt en dat op een kromme manier verdedigt.
Het word gewoon niet verdedigd, want je bent christelijk, dus dan is het toch zo? Maar dat is geen discussie voor dit topic :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jan 2007 23:37

Als je God echt kent, dan merk je dat Hij je de kracht en de moed geeft om door te gaan. Hij zorgt voor mensen om je heen die je willen helpen.
Het zegt niet dat je gelijk uit een depressie komt, geen hulp meer nodig hebt e.d.

mijn ervaring is dat God er juist in die moeilijke tijden mij laat zien dat Hij voor mij zorgt. Hij draagt mij, geeft vrienden om mij heen, geeft de kracht om door te gaan, geeft mij een schuilplaats om in de moeilijk dagen uit te huilen, geeft een plek om echt alles te kunnen vertellen.

Dit gaat echt niet zomaar, je moet er zelf ook voor werken. Jij moet de stap zetten naar hulp, jij moet je opstellen voor vriednen en noem maar op.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 25 jan 2007 23:54

Hoi roodkapje bedankt voor je uitleg!!
ook Gerdien B. bedankt!!
ik denk er maar eens goed overna!!
vind sommige dingen wel moeilijk om te lezen!

bijv. *van je depressie af willen komen, is aards denken. (aards gericht bezig zijn)
*depressie ontstaat door verkeerd denken. (vraag ik me af).

Gelukkig heb ik door deze berichten wel beseft, dat mijn geloof wel echt is!! ik moet alleeen wel leren hoe God en het geloof in elkaar zit. en niet denken zoals ik denk!

groetjes mauren.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jan 2007 00:02

Ik zag vorige week deze uitspraak (ik moest er zelf ook even bij slikken ;) ):

toppunt van eigenwaarde: jezelf zijn door de ogen van God!

Probeer God voor zichzelf te laten denken en probeer Hem ook jou gedachten, daden te laten sturen.
Als God je co-piloot is, ruil dan van stoel met Hem!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 26 jan 2007 14:14

Mauren schreef:Hoi roodkapje bedankt voor je uitleg!!
ook Gerdien B. bedankt!!
ik denk er maar eens goed overna!!
vind sommige dingen wel moeilijk om te lezen!

bijv. *van je depressie af willen komen, is aards denken. (aards gericht bezig zijn)

Ho! stop! Ik zeg niet dat als je van je depressie af wilt komen, dat je dan aards denkt. Maar als je de hele tijd in een klein kringetje rondloopt met je somberheid in het centrum, dan is dát aards denken: "ik denk dat, want ik voel dit". Dan zit je eigenlijk wat te navelstaren (blik naar binnen gericht).
Verder heb ik gezegd wat ik ervan vind (je haalde mijn post aan, stelde me een vraag). Ik ben niet iemand die ervan houdt om anderen stroop om de mond te smeren. Dat betekent overigens niet dat het 'dus' zo is. Het is mijn mening maar. Alleen heb ik wel de indruk vanwege mijn studie dat bepaalde manieren van denken bij mensen ervoor kunnen zorgen dat ze nooit 'echt' beter worden (bijv. mensen met een depressie, angststoornissen). Dan kun je wel steeds over vroeger praten en hoe het onstaan is, maar je leeft in het NU en je hebt NU problemen. Dan is het misschien nuttig om te weten waar ze vandaan komen, maar het is wellicht nóg nuttiger als je leert hoe je op een andere manier met bepaalde dingen om kunt gaan. Je wilt niet weten waarom je depressief bent, en hoe het zo gekomen is, je wilt er vanaf, toch?

*depressie ontstaat door verkeerd denken. (vraag ik me af).

Dat snap ik. Depressie onstaat wel door meerdere factoren, bepaalde manieren van denken dragen daar dus aan bij. Maar ik haalde dat erbij omdat dat er op dat moment heel erg uit sprong.

Gelukkig heb ik door deze berichten wel beseft, dat mijn geloof wel echt is!! ik moet alleeen wel leren hoe God en het geloof in elkaar zit. en niet denken zoals ik denk!

groetjes mauren.

Dat is toch een begin, toch? Rome is toch ook niet op één dag gebouwd? Alle kleine beetjes helpen. Als je een stap vooruit doet per keer kom je er ook wel! Je moet alleen niet met zevenmijlslaarzen aan vooruit willen, dat werkt meestal niet (de teleurstelling bij een terugval is dan ontzettend groot).

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 26 jan 2007 19:27

oohw sorry dan heb ik het weer verkeerd begrepen!!
ik vind het fijn dat er reacties zijn gekomen op mijn bericht!!
ik hoop echt dat ik toch eens beter wordt van de depressie!! of dat ik er mee om kan gaan!! maar daar doe ik mijn best wel voor!!
toch zeg ik: ik vind depressie echt zwaar!!

Groetjes mauren.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 jan 2007 21:31

@Mauren, depressief zijn is ook zwaar. Veel sterkte.

Overigens merk ik nu dat ik me nog zo vrolijk voor kan doen, een klein voorvalltje kan je weer mijlendiep laten zinken. Zo jammer. Ik wil gewoon stabiel zijn, niet dan op een top zitten, en dan een inzinken krijgen. Altijd als ik eindelijk eens iets doe wat me goed bevalt, zoals vandaag heb ik het vor elkaar gekregen om minder te computeren wat echt een mijlpaal is voor mij, en dan krijg ik een enorm rotbericht. Alsof God me afstraft, zo voelt dat.

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 27 jan 2007 02:16

Hoi L'etre extraterrestre, dankje voor je sterkte wensen!

ik snap dat het heel moeilijk voor je is. ik ken het gevoel van op een top en keihard naaar beneden knallen niet echt (leef meer constant depressief/ somber).
dus daar kan ik je niet echt wat over zeggen.
maar zou God je echt straffen??
ik denk het niet. misschien moet je het ook niet zoeken bij dat God dit wou, maar door de wereld?? is moeilijk, hor.
je mag bij God komen, ook al ben je nu boos (op Hem), of teleurgesteld, of wat dan ook.
ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier neer wilde zetten.
ik probeer maar wat van mn gedachten neer te zetten.

Sterkte!!

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 27 jan 2007 17:56

[quote="Gerdien B."]Als je God echt kent, dan merk je dat Hij je de kracht en de moed geeft om door te gaan. Hij zorgt voor mensen om je heen die je willen helpen.

Dat zou best kunnen. maar zoals ik al eerder schreef, juist door mn depressie, zak ik verder van GOd, oftewel, MIJN vertrouwen in God zakt weg. dat wil niet zeggen dat ik vind dat God er niet meer is, of dat Hij mij niet meer helpt. ik denk het wel, alleen is dat voor mij vaak moeilijk te zien. zeker als je toch ziek blijft.
heb ik het een beetje duidelijk neer gezet?? ja ik heb het idee dat ik soms niet duidelijk kan maken wat en hoe ik het bedoel!

Maar God is er wel, dat weet ik wel zeker!!

groetjes mauren.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 27 jan 2007 22:53

Ik ben het wel eens met wat gezegd werd, dat je negatieve gedachten moet vervangen door positieve gedachten. Door bijbelse! gedachten.
Natuurlijk is dit niet makkelijk! Maar de duivel wil graag dat je negatief denkt, maar elke negatieve gedachte moet je onder het kruis van Christus brengen. Dit las ik eens in een artikel, in een ander artikel las ik: zie op Jezus! Hij is de Weg! (het ging in dit artikel over onverschilligheid of juist depressiviteit n.a.v. moeilijkheden in je leven).
Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Het kan zo 'makkelijk' overkomen, dat: 'je moet op Jezus zien'. Maar een betere raad kan ik niet geven. Toen ik zelf dat artikel las, werd ik een soort wakker geschud. Het kon zo niet doorgaan, ik dreigde ergens aan kapot te gaan. En ik richte me teveel op mijn probleem. Het kwam hard op mij over, ik had het zo moeilijk en God leek zo ver weg en dan zegt iemand in een artikel: het is zondig als je zo op jezelf en op de omstandigheden ziet, je moet op Jezus zien. Maar toch is het waar!! Vertrouwen op de Heere is het beste wat je kunt doen!
Ik zeg niet dat het makkelijk is, een half jaar later zat ik helemaal in de knoop. Negatief zelfbeeld, over nadenken en praten hoe dat kwam enz.
Maar GOD is Degene Die ons vast houdt!! God vraagt ons niet alleen te vertrouwen, maar wil dat vertrouwen ook geven!

Mwa, weet ff niet goed wat ik nog moet zeggen. Een hele mooie lezing is: op www.jijdaar.nl > Apeldoorn > Media > Nico van der Voet, wie ben ik, wie bent U? > 'luister de jongerenavond na'
Gaat erover dat ook als snap je jezelf niet eens, God kent je, Hij houdt van je en zorgt voor je.

Nog een mooi lied (van Don Francisco):

I know what you've been hearing
I've seen you hide your fear
Embarrassed by your weaknesses
Afraid to let Me near
I wish you knew how much
I long for you to understand
No matter what may happen, child
I'll never let go of your hand

I know you've been forsaken
By all you've known before
When you failed their expectations
They frowned and closed the door
But even though your heart itself
Should lose the will to stand
No matter what may happen, child

The life that I have given you
No one can take away
I've sealed it with my Spirit, Blood and Word
The everlasting Father
Has made His covenant with you
And He's stronger than the world you've seen and heard

So don't you fear to show them
All the love I have for you
I'll be with you everywhere
In everything you do
And even if you do it wrong
And miss the joy I've planned
I'll never, never let go of your hand

The life that I have given you
No one can take away
I've sealed it with my Spirit, Blood and Word
The everlasting Father
Has made His covenant with you
And He's stronger than the world you've seen and heard

So don't you fear to show them
All the love I have for you
I'll be with you everywhere
In everything you do
And even if you do it wrong
And miss the joy I've planned
I'll never, never let go of your hand

Zo, het is een hele lange post geworden. Ik ben gelukkig niet depressief, maar heb wel depr. gevoelens gehad. Ken ook iemand die wel depressief is, naar aanleiding van gesprekken met haar, heb ik ook wat dingen opgeschreven in deze post. Hoop dat jullie er wat aan hebben!
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 27 jan 2007 23:59

De negatieve gedachten door de positieve vervangen is nog veel moeilijker dan jij zegt.

Ik ga nu iets heel dubbelzijdigs zeggen. Ik wil niet negatief denken. Maar ik wil wel denken: Ik ben dik, lelijk, nutteloos, stom, achterlijk, overheersend, bazig, egoïstisch, arrogant, dom. Ik vind dat niet negatief, het is nog best positief, het is de waarheid.

Begrijp je waar de knauw zit?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2007 00:04

L'être extraterrestre schreef:Ik ga nu iets heel dubbelzijdigs zeggen. Ik wil niet negatief denken. Maar ik wil wel denken: Ik ben dik, lelijk, nutteloos, stom, achterlijk, overheersend, bazig, egoïstisch, arrogant, dom. Ik vind dat niet negatief, het is nog best positief, het is de waarheid.

'De waarheid' is natuurlijk uiterst subjectief en relatief. :)

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 28 jan 2007 00:14

ik heb de lezing geluisterd!
en als ik zo luister dan denk ik ja dat is waar.
God heeft mij gemaakt.
maar wat nou als ik er een rommeltje van maak?
dan is God daar echt niet blij mee!
ik wil juist goed gevonden worden door mensen, door God, maar dat ben ik niet. want ik ben verkeerd, ik maak er en zooitje van.
Hoe kan ik dan positief overmezelf gaan denken?
(wel kijk ik dan veel naar wat ik doe en bereiken moet, ipv wie ik ben).
maar ben je niet wie je ben, door wat je doet, geeft e.d?

al zeggen nog zoveel mensen tegenwoordig dat ik wel oke ben, het verleden met daarin veel mensen die zeiden dat ik niet oke was, is sterker, dat overwint. telkens weer.
het si zo moeilijk om anders te denken! ik bedoel om positief te denken!!

Terug naar “Archief”