Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 jun 2007 15:17

Mr. Bram Bart schreef:
,,God heeft bepaald dat alleen de prediking van het evangelie levend maakt en dat Hij daardoor wil werken. Maar er wordt verkondigd dat het geestelijk leven niet begint met de kennis van Christus, maar met de wet. Hoe kan God dan nog werken? Alleen het prediken van de wet, met de bedoeling dat iemand zijn zonde zal kennen, breekt niemands hart. De leer in de Gereformeerde Gemeenten is daardoor zeker een blokkade voor mensen om tot geloof te komen. ''

De Schrift (Bijbel) schreef (berijmd):

Des HEEREN wet nochtans,
Verspreidt volmaakter glans,
Dewijl zij 't hart bekeert,
't Is Gods getuigenis,
Dat eeuwig zeker is,
En slechten wijsheid leert.
Wat Gods bevel ons zegt,
Vertoont ons 't heiligst recht,
En kan geen kwaad gedogen.
Zijn wil, die 't hart verheugt,
Eist zuiverheid en deugd;
Verlicht de duistre ogen.

Dus krijg ik van mijn plicht,
O God, een klaar bericht.
Wat is 't vooruitzicht schoon:
Hij, die op U vertrouwt,
Uw wetten onderhoudt,
Vindt daarin groten loon.
Maar, HEER', wie is de man,
Die op 't nauwkeurigst kan,
Zijn dwalingen doorgronden?
O bron van 't hoogste goed,
Was, reinig mijn gemoed,
Van mijn verborgen zonden.

Wie heeft gelijk?

Stand 1 Wet
Stand 2 Evangelie

Niet andersom.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jun 2007 15:25

De kanttekenaren zeggen bij Psalm 19:8 echter het volgende:

14) bekerende
Of, wederbrengende, wederoprichtende, dat is, verkwikkende, troostende, gelijk Ps. 23:3. Zie ook Ruth 4:15. Dit is de vrucht van de leer des Evangelies.

en mr. Bart zit weer op die lijn. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 jun 2007 15:31

Jantjes schreef:Mr. Bram Bart schreef:
,,God heeft bepaald dat alleen de prediking van het evangelie levend maakt en dat Hij daardoor wil werken. Maar er wordt verkondigd dat het geestelijk leven niet begint met de kennis van Christus, maar met de wet. Hoe kan God dan nog werken? Alleen het prediken van de wet, met de bedoeling dat iemand zijn zonde zal kennen, breekt niemands hart. De leer in de Gereformeerde Gemeenten is daardoor zeker een blokkade voor mensen om tot geloof te komen. ''

De Schrift (Bijbel) schreef (berijmd):

Des HEEREN wet nochtans,
Verspreidt volmaakter glans,
Dewijl zij 't hart bekeert,
't Is Gods getuigenis,
Dat eeuwig zeker is,
En slechten wijsheid leert.
Wat Gods bevel ons zegt,
Vertoont ons 't heiligst recht,
En kan geen kwaad gedogen.
Zijn wil, die 't hart verheugt,
Eist zuiverheid en deugd;
Verlicht de duistre ogen.

Dus krijg ik van mijn plicht,
O God, een klaar bericht.
Wat is 't vooruitzicht schoon:
Hij, die op U vertrouwt,
Uw wetten onderhoudt,
Vindt daarin groten loon.
Maar, HEER', wie is de man,
Die op 't nauwkeurigst kan,
Zijn dwalingen doorgronden?
O bron van 't hoogste goed,
Was, reinig mijn gemoed,
Van mijn verborgen zonden.

Wie heeft gelijk?

Stand 1 Wet
Stand 2 Evangelie

Niet andersom.

Als je die Psalm puur vanuit het OT bekijkt klopt dat, ja. Maar met de komst van onze Heiland heeft de wet niet afgedaan, maar kan de wet niet meer zaligmaken! Paulus schrijft hier heel duidelijk over. De wet heeft niet afgedaan, maar is niet zaligmakend. Als je God mag kennen door een waar geloof ga je uit dankbaarheid de wet (proberen te) houden. En NIET andersom, anders kunnen we door het houden van de wet God bewegen ons te bekeren en zou het toch weer (deels) van ons afhangen....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2007 15:37

Inderdaad. Die discussie is al meer gevoerd maar ik ben het met Race eens. Er is wat dit betreft wel degelijk een verschil tussen het oude en nieuwe testament. Wet en evangelie mogen nooit los van elkaar gepreekt worden... eerst de wet, dan het evangelie.... Het evangelie is beiden: Wet, ellende en verlossing, dankbaarheid en ook weer de wet.

Paulus zegt hier in Romeinen meer dan genoeg over, ook de schrijver van de Hebreeenbrief is hierin zeer duidelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 jun 2007 17:34

elbert schreef:De kanttekenaren zeggen bij Psalm 19:8 echter het volgende:

14) bekerende
Of, wederbrengende, wederoprichtende, dat is, verkwikkende, troostende, gelijk Ps. 23:3. Zie ook Ruth 4:15. Dit is de vrucht van de leer des Evangelies.

Ja, ik denk dat jij bij de GerGem moet komen om het ondergrondse gevecht op te lossen.
Het is toch wel een beetje ondergronds vechten om als maar boeken te schrijven wat wel/niet goed zou zijn bij de GerGem. Niettegenstaande, nu kan ik het ook lezen en blijft het toch ook weer niet ondergronds. Jij heb mij eens is duidelijk uitgelegd / geschreven hoe dat zat met de doop m.b.t. de verbonden, misschien kan jij het ook doen m.b.t. de standen in het genade leven van de GerGem.

Maar even over die vrucht van het Evangelie. De boom wordt aan de vrucht gekend niet alleen de vrucht, ook de stam en wordtel. Het is natuurlijk beeld spraak maar het begint niet bij de vrucht van de boom maar bij de wortel, dus toch wet (wortel) en Evangelie (vrucht).

Joh 12:24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen;(dat is de wet) maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort (dat is Evangelie).

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 jun 2007 17:47

Race406 schreef:Als je die Psalm puur vanuit het OT bekijkt klopt dat, ja. Maar met de komst van onze Heiland heeft de wet niet afgedaan, maar kan de wet niet meer zaligmaken! Paulus schrijft hier heel duidelijk over. De wet heeft niet afgedaan, maar is niet zaligmakend. Als je God mag kennen door een waar geloof ga je uit dankbaarheid de wet (proberen te) houden. En NIET andersom, anders kunnen we door het houden van de wet God bewegen ons te bekeren en zou het toch weer (deels) van ons afhangen....

Ja, dat is wel aardig gezegd maar dan blijf ik toch met een heleboel nieuwtestamentische problemen zitten zoals deze bijvoorbeeld:

Jak 2:8-13 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel; 9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders. 10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.13 Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.

Je zou toch bijna zeggen Jacobus kent Christus niet? maar dat bestaat niet want Christus was zijn broer!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jun 2007 17:54

Het boek 'Pniël' van Ds. Moerkerken schijnt het boek van de Standologie te zijn, misschien moet je daar maar eens in duiken dan Jantjes.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jun 2007 20:01

Jantjes schreef:

14) bekerende

Ja, ik denk dat jij bij de GerGem moet komen om het ondergrondse gevecht op te lossen.

Ze zullen me zien aankomen. :mrgreen:
Het is natuurlijk een interne kwestie die door de Gereformeerde Gemeenten zelf tot een oplossing moet worden gebracht, waarbij me wel opvalt dat een bijbels gesprek over deze wezenlijke zaken niet mogelijk lijkt. Er wordt nogal krampachig gereageerd op een aantal publicaties. Je kunt die publicaties misschien niet de schoonheidsprijs geven (niet volgens de kerkelijke weg), maar het is wel een aanduiding dat er onderhuids iets broeit. Dan lijken me tuchtmaatregelen niet de geeigende middelen om dat te bestrijden, omdat je dan een veenbrandeffect krijgt. Een bijbelse onderbouwing van de leer lijkt me een veel betere remedie.

Jantjes schreef:Joh 12:24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen;(dat is de wet) maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort (dat is Evangelie).

De Heere Jezus heeft het hier in de eerste plaats over Zichzelf, Zijn naderend lijden, sterven en opstanding. De vrucht zijn allen die in Hem ingelijfd zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jun 2007 07:36

Jantjes schreef:

14) bekerende

Het is toch wel een beetje ondergronds vechten om als maar boeken te schrijven wat wel/niet goed zou zijn bij de GerGem. Niettegenstaande, nu kan ik het ook lezen en blijft het toch ook weer niet ondergronds. Jij heb mij eens is duidelijk uitgelegd / geschreven hoe dat zat met de doop m.b.t. de verbonden, misschien kan jij het ook doen m.b.t. de standen in het genade leven van de GerGem.

Maar even over die vrucht van het Evangelie. De boom wordt aan de vrucht gekend niet alleen de vrucht, ook de stam en wordtel. Het is natuurlijk beeld spraak maar het begint niet bij de vrucht van de boom maar bij de wortel, dus toch wet (wortel) en Evangelie (vrucht).

Dat wordt in de Bijbel niet gezegd. Da's waarschijnlijk door theologen erbij gehaald die hun eigen standpunten moesten verdedigen tegenover anderen. En als je dat krampachtig doet, dan krijg je dit soort uitwassen.
Aan de vruchten kent men de boom, DAT staat er. Wortels en stam komen niet ter sprake....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jun 2007 07:40

Jantjes schreef:
Race406 schreef:Als je die Psalm puur vanuit het OT bekijkt klopt dat, ja. Maar met de komst van onze Heiland heeft de wet niet afgedaan, maar kan de wet niet meer zaligmaken! Paulus schrijft hier heel duidelijk over. De wet heeft niet afgedaan, maar is niet zaligmakend. Als je God mag kennen door een waar geloof ga je uit dankbaarheid de wet (proberen te) houden. En NIET andersom, anders kunnen we door het houden van de wet God bewegen ons te bekeren en zou het toch weer (deels) van ons afhangen....

Ja, dat is wel aardig gezegd maar dan blijf ik toch met een heleboel nieuwtestamentische problemen zitten zoals deze bijvoorbeeld:

Jak 2:8-13 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel; 9 Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders. 10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.11 Want Die gezegd heeft: Gij zult geen overspel doen, Die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden. Indien gij nu geen overspel zult doen, maar zult doden, zo zijt gij een overtreder der wet geworden.12 Spreekt alzo, en doet alzo, als die door de wet der vrijheid zult geoordeeld worden.13 Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene, die geen barmhartigheid gedaan heeft; en de barmhartigheid roemt tegen het oordeel.

Je zou toch bijna zeggen Jacobus kent Christus niet? maar dat bestaat niet want Christus was zijn broer!

Er staat niet dat de wet zalig maakt. Er staat dat je wél doet als je de wet onderhoudt. Overtreed je 1 gebod, dan overtreed je ze allemaal. En wanneer doet je barmhartigheid? Als je God hebt leren kennen. Dan wil je je naaste barmhartigheid bewijzen, uit liefde tot Hem, daar Hij jou de ultieme barmhartigheid bewezen heeft!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 sep 2007 10:07

Klinkt niet opgewekt dit artikel over de Gereformeerde Gemeenten n.a.v. 100 jarig bestaan.
http://www.refdag.nl/artikel/1314670/Ee ... oemen.html

Tevens lees ik dat: enkele agendapunten van de driejaarlijkse synode die onder meer over personen gaan in besloten zitting worden behandeld.
http://www.refdag.nl/artikel/1314660/Ge ... ynode.html

Die personen zijn denk ik o.a. K v.d. Zwaag? waarschijnlijk wel.

De ‘verontrusten’ binnen de Ger.Gem zijn er misschien wel 10.000 zegt Ds. A. Moerkerken, als hij tenminste de internet fora moet geloven. Maar als Ds. A. Moerkerken luistert naar de gemeente is die groep niet zo groot.

Wie weet hoe groot die groep verontrusten binnen de Ger.Gem zijn?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2007 13:43

De verontrusten die het ook zeggen, uiten en toegeven? Of de groep die stilzwijgt en schud ' waar gaet het heeen met den kerke?' ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 sep 2007 15:58

Raido schreef:De verontrusten die het ook zeggen, uiten en toegeven? Of de groep die stilzwijgt en schud ' waar gaet het heeen met den kerke?' ...

Ds. A. Moerkerken geeft toe dat er verschillen zijn in de Gereformeerde Gemeenten en ook altijd zijn geweest. Bijvoorbeeld Ds. G.H. Kersten kon openlijk kritische vragen stellen aan Ds. G. van Reenen, En toch bleven ze vrienden. Dat kon toen nog. Dat kon toen lijden. Misschien zijn we dat een beetje kwijtgeraakt. Tussen genoemde dominees zijn harde noten gekraakt en toch bleven ze hartelijke broeders, omdat ze het in de kern van de zaak zo eens waren, over hoe God een mens bekeert. Daarover was geen millimeter verschil van inzicht aldus Moerkerken.
Ook zei Ds. A. Moerkeren als het over jezelf gaat wees dan een lam, maar als het over de kerkleer gaat wees dan een leeuw. Het gaat veelal over personen. Ds. A. Moerkerken zou bijvoorbeeld de standenleer hebben uitgevonden. Dat is niet zo, dat is er altijd al geweest in de persoon van Ds. G.H. Kesten b.v.

Ik ben het van harte met Ds. eens ‘eenheid in verscheidenheid’ is er altijd omdat bekering en wedergeboorte persoonlijk is.
Dus er zullen verontrusten personen zijn die het uiten en toegeven maar ook die het stilzwijgend denken. Ook die het niet onder woorden kunnen brengen, tevens zijn er ook lijdelijke personen die klakkeloos volgen wat wel dode orthodoxie wordt genoemd.

Ik weet niet of jij b.v. de brieven van Ds. H.J. Hegger wel eens leest? http://www.eenheid.org/
Die man heeft ook wat tegen de Ger.Gem. maar hij kan het in al zijn brieven niet goed onder woorden brengen wat hij nu precies bedoeld te zeggen tegen de leer van de Ger.Gem terwijl hij toch een vaardige schrijver is, een beetje zalvend.
Ik kan mij in veel van zijn brieven vinden, veel mooie stukjes, maar toch….. eenheid in verscheidenheid denk ik dan.

Jammer dat van der Zwaag en Blauwendraad b.v. niet zo hebben kunnen denken (eenheid in verscheidenheid) terwijl zij toch geleerden personen waren. Blauwendraad had een evangelische inslag die hij altijd verborgen hield omdat je dat niet mag uiten in de Ger.Gem. want, ja, dan sta je verkeerd, zoals jij ook weet. Het heeft ook met karakter verschil te maken, toch weet ik dat er matig verontrusten zijn die het niet op de spits willen drijven zoals genoemde personen, maar hoeveel? dat is een beetje duister.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 okt 2007 09:12

Overeenkomsten tussen uitersten

door Bart Wallet

Het contrast lijkt niet groter te kunnen: op het ene feest, hartje bible belt , werden gedragen oude psalmen gezongen door stemmig geklede mensen in een gevuld kerkgebouw. De preek waarschuwde voor triomfalisme en nam het bijbelwoord over: 'in den toorn gedenk des ontfermens'. Het andere feest liet jumpende tieners zien die op de Dam onder begeleiding van de Australische band Hillsong United met hippe opwekkingsmuziek Amsterdam wilden bekeren.

Zowel de Pinksterbeweging als de Gereformeerde Gemeenten vieren dat in 1907 het startschot voor hun kerkelijke gemeenschap werd gegeven. Dat juist deze twee groepen in hetzelfde jaar hun honderdjarig bestaan vieren, zullen velen als ironie van de geschiedenis ervaren. Zijn er immers in christelijk Nederland grotere verschillen denkbaar dan die tussen de ingetogen, sobere 'gergemmers' en de blije, enthousiaste 'pinkstermensen'? In hun honderdjarig bestaan hebben de Gereformeerde Gemeenten zich bewogen in de marge van de samenleving. Hun agenda is een conservatieve: het behouden en bewaren van de oude gereformeerde leer. Behoudend is men niet alleen in de leer, maar ook in sociale codes. Veel wat Nederland in de negentiende eeuw typeerde, leeft voort in deze gemeenschappen: het dragen van rokken en hoeden door dames, een uitgesproken man-vrouw-verhouding en de afwijzing van anticonceptie, met als gevolg grote gezinnen.

De Pinksterbeweging heeft juist naar een zichtbare plek in de publieke sfeer gezocht: door middel van grote rally's, festivals en conferenties moest Nederland bereikt worden met het Evangelie. Die boodschap was bij uitstek positief en optimistisch geformuleerd. Misschien is het geen toeval dat juist in de optimistische opbouwjaren na de oorlog de Pinksterbeweging echt doorbrak in Nederland. Naast een aantal heel duidelijke overtuigingen, zoals over gebedsgenezing, demonie en tongentaal, is haar identiteit erg vloeiend. Hierdoor kan de Pinksterbeweging zich telkens aan nieuwe situaties aanpassen en nieuwe muziekstijlen, liederen en ideeën omhelzen.

Bij monde van Bas Plaisier zoekt de Protestantse Kerk in Nederland momenteel het gesprek met de Pinksterbeweging. Dat is uiteraard een goede zaak, maar wellicht zouden juist de beide jarigen eerst eens het gesprek met elkaar moeten zoeken. Want ondanks die duidelijke verschillen staan ze heel wat dichter bij elkaar dan velen denken.

Overeenkomsten
Ik denk dat er minimaal vier belangrijke overeenkomsten tussen de Pinksterbeweging en de Gereformeerde Gemeenten zijn aan te wijzen. Het eerste, en wellicht belangrijkste punt, is een uitgesproken bekeringsbegrip. Het komt er op aan dat een zondig mens door Gods genade vernieuwd wordt. Dat moment van bekering is een ingrijpende en veelal aanwijsbare gebeurtenis. Beide wijzen een verbondstheologie af die deze radicale boodschap tekort zou doen.

Verbonden aan dit duidelijke bekeringsbegrip is een sterk antithetische visie op de cultuur. Er is een heldere tweedeling in de samenleving tussen 'de kerk', die ten diepste bestaat uit wedergeborenen, en 'de wereld', die in zonde ligt. Beide groepen gaan er vervolgens wel anders mee om. De 'gergemmer' zal de wereld vooral mijden om zodoende geen schade aan zijn ziel te lijden, de pinkstergelovige zal met overtuiging die wereld proberen te bekeren.

Wetenschap
Wetenschap wordt vanouds door beide groepen met argwaan bekeken als iets dat voortkomt uit het domein van 'de wereld'. Theologie zoals dat aan de universiteiten wordt bedreven, wordt vaak tegenover de ervaring van de gelovige geplaatst. Bij theologen zit het geloof een el te hoog, luidt een bevindelijk gezegde. Het zit in het hoofd, niet in het hart. Tegen deze achtergrond hebben beide kerkgenootschappen vanouds predikers die niet wetenschappelijk opgeleid worden. Hierdoor is een 'lekentheologie' typerend geworden voor het theologische vertoog in beide groepen. Interessant is overigens dat de Pinksterbeweging nu haar opleiding tot voorganger aan de Vrije Universiteit heeft gevestigd.

Tegenover de wetenschappelijke theologie wordt veel aandacht besteed aan de ervaring en beleving van het geloof, de vierde overeenkomst. Er is uitgebreide aandacht voor de weg die tot de bekering van iemand leidt, zorgvuldig onderverdeeld in stappenplannen (Pinksterbeweging) of 'standen in het genadeleven' (Gereformeerde Gemeenten). Ook het vertellen over wat God aan je ziel heeft gedaan, hoort erbij, in de gezelschappen of via getuigenissen. En een dominee of voorganger op de kansel laat ook wel eens horen 'wat God hem deed ondervinden'.

De achtergrond van deze duidelijke overeenkomsten is dat zij beide erfgenaam zijn van dezelfde piëtistische bewegingen die sinds de zeventiende eeuw binnen het protestantisme opgeld deden. Natuurlijk, de ene kerkgemeenschap functioneert binnen het domein van de gereformeerde theologie en de andere daarbuiten. Maar toch, zoals de gereformeerde Voetius met stichting katholieke mystici las, zo moeten ook 'gergemmer' en pinkstergelovige elkaar kunnen herkennen. Zo'n ontmoeting zou niet alleen voor beide kerkgemeenschappen goed zijn, maar voor heel de kerk. Als getuigenis van ­eenheid, maar ook omdat de bevindelijke traditie in een eigentijds gewaad volop een plaats verdient in de kerk van vandaag.

Drs. Bart Wallet is als onderzoeker verbonden aan de vakgroep Hebreeuws, Aramees en joodse studies van de Universiteit van Amsterdam en doceert tevens joodse geschiedenis aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij schrijft op deze plaats vanaf vandaag maandelijks een column.

(Bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=100777)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2007 11:14

Mooi artikel. Maar waarom plaats je hem precies?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”