voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 jan 2004 08:47

caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:Ik geloof dat Hij mij niet afwijzen zal.
Maar misschien heb je gelijk dat ik dit nog inleven moet:

Waarom wilt gij u zo kwellen
En beroerd zijn, o ziel mijn?
Wil gans uw hoop op God stellen,
Van u zal Hij gedankt zijn,
Als Hij door Zijn aanschijn klaar,
Zal wegnemen uw kruis zwaar.
Dies, o God, van mij niet wijket,
Want mijn hart mij gans bezwijket.

Je gelooft dat Hij je niet afwijzen zal?

Hebr. 4:16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden terbekwamer tijd.

Waarom buig je jouwn knieën niet?

Dat doe ik wel, maar misschien:
- niet genoeg
- niet oprecht
?

Zonder geloof dat als je bidt om vergeving, dat je dat ook ontvangt?

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 09:49

Ik weet het niet. Volgens mij wisselt het steeds tussen wel en niet geloven.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 jan 2004 10:00

Ik weet het niet Caprice... Ik weet alleen dat ik nooit door God ben afgewezen. Alleen mijzelf weerhield mij om vergeving van zonden te vragen. God is barmhartig voor iedereen die tot Hem vlucht.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 10:04

Kaw schreef:Ik weet het niet Caprice... Ik weet alleen dat ik nooit door God ben afgewezen. Alleen mijzelf weerhield mij om vergeving van zonden te vragen. God is barmhartig voor iedereen die tot Hem vlucht.

Ik weet het, maar het lijkt wel of ik ergens blijf steken. Ik kan het maar moeilijk uitleggen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jan 2004 10:53

caprice schreef:
@mic schreef:
Maar waarom voel ik er dan zo weinig van?

Dit is een patsstelling Caprice: Jij zegt, als God meer van Zich laat ervaar ga ik Hem vertrouwen/ geloven.

God zegt: Als Caprice mij vertrouwt/ gelooft zal hij Mij leren kennen....

Hoe lang blijf je nog de eis aan God (en ook jezelf) stellen dat je God eerst wilt ervaren? Vertrouw Hem en je zult Hem ervaren. Geloof je dat?

(als ik iets te kort door de boch ben zeg je het maar)

God begint toch te werken?
Ik kan toch niet met verstandelijk beredeneren mijzelf genade aanpraten?

Ja Caprice dat kan wel.

Wie tot God komt moet geloven dat Hij een beloner is voor wie Hem zoeken. (hebr 11:6)

Waar staat in de Bijbel dat je niet verstandig mag beredeneren of het ook voor jouw is? Dat is volgens mij juist de manier om geloofszekerheid te krijgen. Vertrouwen (geloven) in iemand kun je toch ook puur verstandelijk doen.

Als je vertegenwoordiger bent of zo, en je komt iemand tegen die een wat gemeen uitziend gezicht heeft, dan zou je daar gevoelsmatig geen deal mee aangaan, maar als je weet dat hij een uitstekend zakenman is, ga je toch ook gewoon die deal aan. Is het vertrouwen dan minder (opr)echt? Nee

Ik denk niet dat jouw te weinig of niet oprecht genoeg is Caprice, want als ik je posts lees proef ik dat je er heel serieus mee bezig bent, en dat je echt wel wilt. Persoonlijk denk ik dat je nu nog (te) veel op ervaring gericht ben, wat ook een soort: "Als God bewijst dat Hij bestaat dan geloof ik wel" is, alleen dan niet op het niveau van bestaan, maar op het niveau van liefhebben/ vergeven.

Maar één ding weet ik zeker Caprice: wie zoekt zal vinden en wie klopt zal opengedaan worden. Vind je Hem niet vandaag, dan morgen...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 13:51

Daarom is het belangrijk om er met andere kinderen van God over te praten, zodat je opgewekt wordt bij deze zaken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jan 2004 21:57

misschien een aanrader: de arme, twijfelende christen tot Christus getrokken van Thomas Hooker.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 22:00

johannes1 schreef:misschien een aanrader: de arme, twijfelende christen tot Christus getrokken van Thomas Hooker.

Weet je ook waar je die kunt kopen/bestellen? (Welke uitgever).

Ik heb nu het boek met oefeningen van Justus Vermeer gekocht dat pas uitgekomen is. En pas nog een boek van Bunyan hoe de zondaar tot Christus komt. Ik heb dus voorlopig nog wat te lezen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jan 2004 22:05

Kvind de absolute aanrader nog steeds Alles uit genade van Spurgeon. Daar wordt alles wat persoonlijker in besproken dan Komen tot Christus van Bunyan, wat veel meer een theologisch boek is.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 jan 2004 10:27

[quote]Als een stier in zijn plaats kon worden aanvaard om verzoeining voor hem aan te brengen, hoeveel te meer zal dan de Heere Jezus onze volkomen en algemene genoegzame verzoening zijn? Sommigen redetwisten over de grote waarheid van de plaatsbekleding, maar wat ons betreft is zij onze hooop, onze vreugde, onze roem, ons alles. Jezus wordt in onze plaats aanvaard om voor ons verzoeining aan te brengen en wij worden "aangenomen in de Geliefde".
Laat de lezer er terstond voor zorgen, dat hij zijn hand legt op het volkomen offer van de Heere, opdat hij door het te aanvaarden, het nut ervan mag verwerven. Als hij dat al eens heeft gedaan, laat hij het dan opnieuw doen. Als hij het nog nooit heeft gedaaan, laat hij dan zijn hand uitstrekken, zonder een ogenblik uitstel. Jezus is nú de uwe als ge Hem wilt bezitten. Leun op Hem, leun sterk op Hem; en dan is Hij zonder enige twijfel de uwe. Ge wordt verzoend met God, uw zonden worden uitgewist, en gij zijt van de Heere.

C.H. Spurgeon, het chequeboek van de bank des geloofs, 23 januari
Ik denk dat dit redelijk antwoord geeft op de meeste van jouw vragen Caprice. Ook legt het dat 'stapje' uit uit de topic licht <> zwaar.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jan 2004 10:43

@mic schreef:
Als een stier in zijn plaats kon worden aanvaard om verzoeining voor hem aan te brengen, hoeveel te meer zal dan de Heere Jezus onze volkomen en algemene genoegzame verzoening zijn? Sommigen redetwisten over de grote waarheid van de plaatsbekleding, maar wat ons betreft is zij onze hooop, onze vreugde, onze roem, ons alles. Jezus wordt in onze plaats aanvaard om voor ons verzoeining aan te brengen en wij worden "aangenomen in de Geliefde".
Laat de lezer er terstond voor zorgen, dat hij zijn hand legt op het volkomen offer van de Heere, opdat hij door het te aanvaarden, het nut ervan mag verwerven. Als hij dat al eens heeft gedaan, laat hij het dan opnieuw doen. Als hij het nog nooit heeft gedaaan, laat hij dan zijn hand uitstrekken, zonder een ogenblik uitstel. Jezus is nú de uwe als ge Hem wilt bezitten. Leun op Hem, leun sterk op Hem; en dan is Hij zonder enige twijfel de uwe. Ge wordt verzoend met God, uw zonden worden uitgewist, en gij zijt van de Heere.

C.H. Spurgeon, het chequeboek van de bank des geloofs, 23 januari
Ik denk dat dit redelijk antwoord geeft op de meeste van jouw vragen Caprice. Ook legt het dat 'stapje' uit uit de topic licht <> zwaar.

Is het boek nog ergens te koop?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 jan 2004 11:01

caprice schreef:Is het boek nog ergens te koop?
Kun je vast wel bestellen bij een goede boekhandel, al was de mijne in 1980 gedrukt :P
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jan 2004 11:07

@mic schreef:
caprice schreef:Is het boek nog ergens te koop?
Kun je vast wel bestellen bij een goede boekhandel, al was de mijne in 1980 gedrukt :P

Ik ga eerst maar in enkele tientallen meters boeken bij mijn vader zoeken. Kansje dat hij het heeft.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 jan 2004 11:25

:mrgreen:
Afbeelding

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 23 jan 2004 14:03

[.[/quote]
Is het boek nog ergens te koop?[/quote]

Volgens mij is hij vorig jaar weer opnieuw gedrukt, dus het is vast nog wel ergens te vinden.
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Terug naar “Archief”