Anoniem_89 schreef:Je gaat niet zeggen dat je een baby voorin de kerk gaat zetten omdat hij gezalfd is en profetieën voor de gemeente heeft of dat hij gezichten ziet.
Probeer je hier nu werkelijk te beweren dat iemand profetieën voor de gemeente moet hebben of gezichten moet zien alvorens te kunnen worden gedoopt?
Want hoe jij het suggereert komt het over alsof een baby al de Geest van God bezit zoals een gelovige.
Ik suggereer helemaal niets. Toch even een paar kanttekeningen.
1. De Bijbel noemt verschillende personen die vanaf hun prille begin het ware geloof deelachtig waren, en dus de Heilige Geest hadden. Ik denk dan onder andere aan Samuel (Max. 3 jaar), David (-9 maanden), Josia (8 jaar), Johannes (-9 maanden) en Jezus (-9 maanden).
2. Als de Bijbel zegt dat de kinderen van gelovige ouders heilig zijn, dan betekend dat A.) dat ze deel hebben aan het offer van Christus (want Hij is de
enige Weg, ook voor Baby's), en B.) dat de Heilige Geest in ze werkt, want zonder het werk van de Geest kan niemand tot Christus komen.
Je maakt het jezelf nogal moeilijk.
Nee hoor. Ik heb alles prima op een rijtje.
(En als je niet tot volwassenheid komt? Wat dan?)
Ja dan was je heilig in je ouders, dus kom je in de hemel.
Ik weet niet waarom je dit zegt, want het gaat helemaal niet om "naar de hemel gaan". De vogels gaan niet naar de hemel, en toch verkondigen ze Zijn lof. De rivieren gaan niet naar de hemel, en toch klappen ze naar omhoog. De bergen gaan niet naar de hemel, en toch huppelen ze voor hun Koning. De Hemellichamen zullen weggerold worden als een doek, en toch verkondigen ze Zijn grote weldaden.
De ganse schepping ziet in reikhalzend verlangen uit naar de wederkomst, ondanks dat er voor hun geen deel in de eeuwigheid is.
Ik doelde trouwens meer op mensen die nooit tot volwassenheid zouden komen in de zin van: die in hun verstand dermate beperkt zouden zijn dat ze altijd "kind zouden blijven". Die mogen dus niet gedoopt worden begrijp ik?
(Ging dat in de evangeliën ook zo? Hoe kwam Jezus aan zijn discipels?)
Dus Jezus moet je echt vragen of jij Zijn discipel wilt worden?
Als de Heere dat behaagd, dan roept Hij met een onwederstandelijke roeping inderdaad. Zo maakt Hij mensen tot Zijn discipels. Dan is het net als met Johannes en Jacobus: „en zij lieten direct hun schip en hun vader achter en volgden Hem.
(Waarom zou je oude ´ik´ zichzelf willen afleggen? Ik kan me voorstellen dat je oude ´ik´ daar helemaal geen zin in heeft, of wel?)
Toen ik besloot om mijn leven aan God te geven wilde ik wel mijn oude 'ik' opgeven.
Waarom zou ik dan anders moeten geloven?
Om erbij te horen?
Elke keer mijn denken vernieuwen.
Toen ik me eens ver van God vandaan voelde en alles tegen leek te zitten dacht ik ook wel dat ik mijn plezier kon ontvangen in b.v. gamen.
Nu weet ik gewoon zeker dat er niets mooiers is dan Gods liefde in mijn hart te ervaren.
Is onbeschrijfelijk hoe ik dat ervaar.
Zo te lezen ging je oude "ik" liever gamen, dan met de dingen van het Koninkrijk bezig. Toch? Het is een beetje vreemd als je oude "ik" vervolgens plotseling zichzelf aan God wil geven. Dat rijmt niet met elkaar, dat betekend dat er iets van buiten af veranderd is. Waarschijnlijk op het moment dat je oude "ik" nog druk met gamen was. God is altijd de eerste Anoniem! En als dat ergens treffend in wordt uitgebeeld, dan is het wel in de doop van een kind. Iedere maand mag ik het weer met mijn eigen ogen zien, hoe de Drie-enige Zich ontfermd over hulpeloze schepsels. Dat is Hoe God is Anoniem. Zich ontfermende over wie Hij Zich ontfermen wil, uit vrije gunst. De berijmde psalm 89 v. 8 jubelt ervan: „Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen..”
(Sorry, maar dat kan ik echt niet opmaken uit die teksten.)
De bijbelteksten staan hieronder hoor;
Marcus 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.)
Marcus 16,16
Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.
Handelingen 2:38-41
“Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’ Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend.”
Ja dat heb ik gelezen, maar dat kan ik er niet uit halen. Sorry.
Ja die belofte geldt ook voor kinderen, maar die keuze maken ze als ze volwassen zijn want in ieder geval baby's kunnen zich niet afkeren van hun zonde.
Het gaat er niet om dat die kinderen een keuze maken. Het gaat erom dat God een keuze
heeft gemaakt. En ja, Hij kiest òòk voor Baby's. Lees bijv. Ez. 16:4-7 (nb: het gaat daar wel over Israël).
Anders moet je ook kinderen van 4 jaar belijdenis laten doen.
Ze geloven immers toch al.
Waarom dan nog wachten tot je 18e?
Staat heel duidelijk keer je af van je huidige leven ÉN laat je dopen.
Je hoeft niet te wachten tot je achttiende hoor. Het kan ook als je zestien, negentien of zesentwintig bent. En als men niet tot een persoonlijk geloof in Jezus Christus komt, dan mag het niet eens. Bij je belijdenis gaat het er om dat je de belofte van je doop overneemt en getuigt dat de Heere het doopgebed verhoord heeft. Dat is de doop toch uiteindelijk? Een vraag aan God?
Jvslooten, hoe duidelijk wil je het hebben?

Overal staat dat mensen eerst het geloof hadden.
Het is mij duidelijk genoeg.. over duidelijk zelfs.

Overigens zijn alle situaties in het NT dopen op het zendingsveld. En daar ga je niet lukraak kleine kinderen dopen, dat lijkt mij logisch. Maar als daar dan een vader of een moeder tot geloof komt en gedoopt wordt, en dus vanuit een goed (=gereinigd) geweten iets van God vraagt, dan is het logisch dat hij of zij datgene ook voor zijn of haar kinderen vraagt, en dus ook die kinderen ter doop mogen, nee MOETEN worden aangeboden.