Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2013 21:14

Best triest dat veel hetero's zo de drang hebben om hun bijbelvisie op homoseksualiteit dwingend op te leggen. Misschien eens tijd om te gaan luisteren naar homo's? Maar dan moet je natuurlijk wel een paar homo's kennen in je gemeente...

Ik denk dat je er naast zit: ik hoef niet te luisteren naar homo's, ik moet de Bijbel er op na slaan. Dat doe ik, maar jij beweert dat ik het anders moet uitleggen. Maar hoe, vertel je niet.

Homo's ken ik ook genoeg. Eentje komt veelvuldig bij ons over de vloer.
Een homo vertelde me dat hij het een verademing vond dat bij ons in de kerk men daar liefdevol mee omging maar ook duidelijk over uitsprak dat dat God een gruwel is.

Wat mij erg stoort is dat alles prima is als men naar de mond wordt gepraat, maar als ik mijn mening verkondig - die ik onderbouw met de Bijbel - wordt de sfeer opeens kil. Precies wat Feike ter Velde zegt, nl dat de homolobby hun kijk ons dwingend oplegt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 mar 2013 23:10

Boaz schreef: Ik denk dat je er naast zit: ik hoef niet te luisteren naar homo's, ik moet de Bijbel er op na slaan. Dat doe ik, maar jij beweert dat ik het anders moet uitleggen. Maar hoe, vertel je niet.
Dat heb ik nu al zo vaak gedaan hier, dat ik daar even geen trek meer in heb. Zoek maar even

Boaz schreef:Een homo vertelde me dat hij het een verademing vond dat bij ons in de kerk men daar liefdevol mee omging maar ook duidelijk over uitsprak dat dat God een gruwel is.
Lust en losbandigheid, homoseksueel of heteroseksueel, dát is God een gruwel. Liefde en trouw niet.

Boaz schreef: Precies wat Feike ter Velde zegt, nl dat de homolobby hun kijk ons dwingend oplegt.

Nope. Ik accepteer en respecteer het als mensen, samen met God tot de conclusie komen dat eern homorelatie er voor hen niet in zit. Helaas respecteer jij niet de mening dat het ook anders kan. Ook al ben je het niet met hen eens, je vindt kennelijk dat iemand die mening niet eens mag hebben...
Laatst gewijzigd door JeeWee op 04 mar 2013 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 07:37

Maar hoe, vertel je niet. Dat heb ik nu al zo vaak gedaan hier, dat ik daar even geen trek meer in heb. Zoek maar even

Misschien dat je dan even een link kan geven?

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2013 09:03

Boaz: kijk bij Homofilie deel 5(!!!) in 'relaties'.

Als je gaat zoeken op dat onderwerp word je er niet goed van ... en alle keren komen dezelfde standpunten weer aan bod. In alle scherpte.
Ik voel plaatsvervangende schaamte. Zoals christenen een ander weg kunnen zetten: als je dit of dat doet hoor je er niet bij...
Ik ben alleen maar dankbaar dat het oordeel niet aan ons ligt maar aan Christus. En ik kan mij niet voorstellen dat liefde tussen twee mensen door Christus veroordeeld zou worden.
In mijn familie komen ze voor: stellen, die - ondanks alle maatschappelijke en vooral kerkelijke (!!) commentaren en verbanningen - al jaren en jaren bij elkaar zijn. Elkaar liefhebben. Ik ben dankbaar dat in mijn gemeente elk mens, hetero- of homoseksueel, gerespecteerd wordt en dat voor iedereen de ambten openstaan.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 09:19

Riska schreef:Boaz: kijk bij Homofilie deel 5(!!!) in 'relaties'.

Als je gaat zoeken op dat onderwerp word je er niet goed van ... en alle keren komen dezelfde standpunten weer aan bod. In alle scherpte.
Ik voel plaatsvervangende schaamte. Zoals christenen een ander weg kunnen zetten: als je dit of dat doet hoor je er niet bij...
Ik ben alleen maar dankbaar dat het oordeel niet aan ons ligt maar aan Christus. En ik kan mij niet voorstellen dat liefde tussen twee mensen door Christus veroordeeld zou worden.
In mijn familie komen ze voor: stellen, die - ondanks alle maatschappelijke en vooral kerkelijke (!!) commentaren en verbanningen - al jaren en jaren bij elkaar zijn. Elkaar liefhebben. Ik ben dankbaar dat in mijn gemeente elk mens, hetero- of homoseksueel, gerespecteerd wordt en dat voor iedereen de ambten openstaan.

Ik denk niet dat we van het ene uiterste in het andere uiterste moeten vallen: of homohaat, of alles goed praten. Zeggen dat je in je Bijbel leest dat God homosexuele relaties afkeurt is niet hetzelfde als zeggen: dan hoor je er niet bij. Dat is zo ongenuanceerd.

Wat betreft dat oordelen: wij kunnen elkaar niet beoordelen of we behouden zijn, wij hebben wel de plicht onze naaste er op te wijzen wanneer zijn wandel niet overeenkomstig is met het Woord.

Wat jij of ik ons wel of niet kunnen voorstellen is ook niet interessant. Dat is een emotionele reactie, geen theologische onderbouwde reactie. Je zult God er over moeten vragen waarom Hij zegt wat Hij zegt. Iets anders kan ik er niet van maken.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 mar 2013 09:52

...wij hebben wel de plicht onze naaste er op te wijzen wanneer zijn wandel niet overeenkomstig is met het Woord.

Hoho, niet overeenkomstig met jouw interpretatie van het Woord.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2013 10:09

Boaz schreef:Wat betreft dat oordelen: wij kunnen elkaar niet beoordelen of we behouden zijn, wij hebben wel de plicht onze naaste er op te wijzen wanneer zijn wandel niet overeenkomstig is met het Woord.
Die zin moet je veranderen in: we hebben wel de plicht onze naaste erop te wijzen wanneer zijn wandel volgens onze interpretatie niet overeenkomstig is met het Woord.

Paulus is al vaker verkeerd uitgelegd...

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 04 mar 2013 10:16

Boaz schreef:
Nogmaals: hoe lees je die dan? Ik zou geen andere uitleg weten dan de letterlijke. Ik snap dat dit hard aankomt bij iemand die kampt met homosexuele gevoelens, maar proberen er een draai aan te geven die je uitkomt, lost ook niets op. En ja: ik weet dat we dat allemaal doen bij tijd en wijle.

Maar het maakt een mens niet gelukkiger tegen Gods wetten in te gaan.
De rest van die zin hoef ik toch niet op in te gaan, wel?

Boaz, het is handig wat af te weten van de culturen in de tijd dat de bijbel werd geschreven;
de gewoontes, de tradities etc, voordat je de Bijbel gaat 'uitleggen'.

maar ik neem aan dat je je ook houdt aan de spijswetten uit Leviticus;

en geen kleren van gemengde stoffen draagt en vindt dat een vrouw tijdens de menstruatie zich moet afzonderen en niet in hetzelfde bed als een man mag slapen....enz.

ongetwijfeld ken je al deze teksten net zo goed als de teksten, waarvan je denkt dat ze over homoseksualiteit gaan.

en waarom ga je niet op de rest van mijn zin in?
ben je zo niet wat selectief bezig ---m.a.w. inconsequent?

staat er ook niet in de Bijbel dat je homoseksuelen moet vermoorden?
het staat er toch ook letterlijk?
waarom doe je dat dan niet?

Leviticus

--- Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.

--- Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

wat vind je hiervan Boaz.....?
ben je het daar dan opeens niet mee eens en met het andere wel?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 10:24

Boaz: kijk bij Homofilie deel 5(!!!) in 'relaties'.

Ik kan geen 85 pagina's nalezen. Een andere specificatie zou handig zijn om die teksten uitgelegd te zien.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 10:26

Boaz schreef:Ik denk niet dat we van het ene uiterste in het andere uiterste moeten vallen: of homohaat, of alles goed praten. Zeggen dat je in je Bijbel leest dat God homosexuele relaties afkeurt is niet hetzelfde als zeggen: dan hoor je er niet bij. Dat is zo ongenuanceerd.

Kun je je voorstellen dat ik hier ongelofelijk moe van word? Je verdraait de boel en laat de bijbel buikspreken. En dat gebeurt steeds weer. Iedere keer komt er weer een hetero die eigenlijk twee mannen maar heel vies vindt en dan roept dat hij in de Bijbel leest dat God homosexuele relaties afkeurt.
Beste Boaz, heel direct dat staat nergens. Sterker nog: er wordt inde hele Bijbel nergens over homoseksuele relaties gsproken. Hooguit over homoseksuele handelingen die niets met een relatie in liefde en trouw te maken hebben.

Mensen met kreten zoals jij zijn het beste bewijs dat onderwijs en voorlichting over homoseksualiteit op scholen heel hard nodig is. Want je leest en onderzoekt niet eens meer zelf, je neemt klakkeloos kreten van anderen over. Dat is nog tot daar aan toe als het alleen jezelf aangaat. Maar hiermee jaag je homo's die ook met God willen wandelen, juist bij God vandaan.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 10:30

Boaz schreef:Ik kan geen 85 pagina's nalezen. Een andere specificatie zou handig zijn om die teksten uitgelegd te zien.

Dit maakt me nog pissiger! Houd dan je mond als je de moeite niet kunt opbrengen om je er echt in te verdiepen. Om mensen met oordelenn zoals jij heb ik nog niet zo lang geleden aan het graf gestaan van een bewogen christenhomo die een eind aan zijn leven maakte omdat hij niet verder kom...

Ik heb niet slechts 85 pagina's gelezen maar hele bibliotheken. Ik ben niet een minuut hiermee voor Gods aangezicht gegaan, maar jaren lang.
En jij komt even binnen toeteren om te vertellen wat God dan wel bedoelt...
En 85 pagina's zijn al te veel...

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 04 mar 2013 10:34

JeeWee schreef:
Dit maakt me nog pissiger! Houd dan je mond als je de moeite niet kunt opbrengen om je er echt in te verdiepen. Om mensen met oordelenn zoals jij heb ik nog niet zo lang geleden aan het graf gestaan van een bewogen christenhomo die een eind aan zijn leven maakte omdat hij niet verder kom...

Ik heb niet slechts 85 pagina's gelezen maar hele bibliotheken. Ik ben niet een minuut hiermee voor Gods aangezicht gegaan, maar jaren lang.
En jij komt even binnen toeteren om te vertellen wat God dan wel bedoelt...
En 85 pagina's zijn al te veel...

de Bijbel heeft nog veel meer pagina's.
ik krijg nu de indruk dat Boaz alleen die teksten leest waarvan hij denkt dat ze over homoseksualiteit gaan en de rest van de Bijbel laat voor wat het is.... :lol:

inderdaad JeeWee - het verdriet is vaak heel groot. :(
en mensen met een visie zoals Boaz [ook die kerken en gemeentes] zijn daar medeschuldig aan

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 10:41

Boaz, het is handig wat af te weten van de culturen in de tijd dat de bijbel werd geschreven;
de gewoontes, de tradities etc, voordat je de Bijbel gaat 'uitleggen'.

maar ik neem aan dat je je ook houdt aan de spijswetten uit Leviticus;

en geen kleren van gemengde stoffen draagt en vindt dat een vrouw tijdens de menstruatie zich moet afzonderen en niet in hetzelfde bed als een man mag slapen....enz.

ongetwijfeld ken je al deze teksten net zo goed als de teksten, waarvan je denkt dat ze over homoseksualiteit gaan.

en waarom ga je niet op de rest van mijn zin in?
ben je zo niet wat selectief bezig ---m.a.w. inconsequent?

staat er ook niet in de Bijbel dat je homoseksuelen moet vermoorden?
het staat er toch ook letterlijk?
waarom doe je dat dan niet?

Leviticus

--- Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.

--- Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

wat vind je hiervan Boaz.....?
ben je het daar dan opeens niet mee eens en met het andere wel?

Ik denk dat ik de cultuur van de Bijbel beter ken dan de meesten hier; heb jaren in Israel gewoond. Maar zoals je weet is ook daar tegenwoordig een rechtbank, en gaan mensen daar naar toe en neemt men het recht niet in eigen handen. Net zoals in Nl.

Wat betreft die andere teksten: ik heb nog nooit een bevredigend antwoord gekregen sinds ik tot geloof ben gekomen waarom die andere wetten niet meer zouden gelden.
In andere topics heb ik dat al eens genoemd: we vissen er bepaalde geboden uit, andere laten we liggen. Het is voor mij nog steeds de vraag of dat juist is en zo ja waarom. Daar ben ik niet uit.*
Vaak wordt het gegooid op de 'Oud Testamentische bedeling', wat voor mij dus maar de vraag is of dat klopt. Maar er wordt ook in het NT duidelijk gesproken over homosexualiteit, dus daar gaat de leer over OT bedeling niet over op.
Inderdaad houd ik de spijswetten zoals in Lev. beschreven: geen varkensvlees, geen vissen zonder schubben en vinnen enz. Het leuke is dat we nu on 2013 weten dat varkensvlees of paling e.d. niet gezond is. God geeft wetten niet zomaar: Hij heeft ons gemaakt en weet hoe wij het beste kunnen leven.

* In Handelingen wordt besloten de heidenen geen andere wetten op te leggen dan de Noachitische wetten, en de meesten lezen daar een punt. Er staat echter achter dat men elke sabbat is de synogige de wetten van Mozes hoort; de gedachte is blijkbaar: laten ze maar met de Noachitische wetten beginnen, dan komt de rest vanzelf wel.

Mocht het zo zijn dat we Oud Testamentische wetten laten liggen die we wèl zouden moeten houden, praat dat het niet houden van weer andere wetten nog niet goed. Je moet niet iets recht praten, omdat we dat elders ook zouden doen. Het is dan beide fout.

Vooralsnog vind ik de reacties hier meer emotioneel dan inhoudelijk dus tenzij iemand met een andere uitleg komt over genoemde Bijbelteksten of me de precieze plek kan aanwijzen waar daar meer over geschreven zou zijn, is verdere discussie zinloos.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2013 10:47

de Bijbel heeft nog veel meer pagina's.
ik krijg nu de indruk dat Boaz alleen die teksten leest waarvan hij denkt dat ze over homoseksualiteit gaan en de rest van de Bijbel laat voor wat het is....

inderdaad JeeWee - het verdriet is vaak heel groot.
en mensen met een visie zoals Boaz [ook die kerken en gemeentes] zijn daar medeschuldig aan

Pissig? En jij bent te beroerd om dat even aan te wijzen waar ik die uitleg kan vinden? Als het je zo aan het hart ligt ben je toch ook niet te beroerd het even te herhalen? Ik vraag daar herhaaldelijk naar, en dan zeggen: Boaz laat de rest van de Bijbel maar voor wat hij is? Kom met argumenten ipv dit pathetische gedoe!

Het verdriet vaak groot? Ik geloof het! Maar ik kan dat verdriet niet weg nemen, ook niet door je naar je mond te praten. Dàt is waar de homolobby op uit is: Christenen die zeggen dat ze homosexualiteit veroordelen op grond van de Bijbel mogen dat niet eens meer zeggen.

De Bijbel zegt al dat het in de laatste dagen zal zijn als in de tijd van Sodom en Gomorra. En o wee wie daar iets van zegt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 10:53

Boaz schreef: Vooralsnog vind ik de reacties hier meer emotioneel dan inhoudelijk dus tenzij iemand met een andere uitleg komt over genoemde Bijbelteksten of me de precieze plek kan aanwijzen waar daar meer over geschreven zou zijn, is verdere discussie zinloos.

Vind je 't gek dat reacties emotioneel worden? Als iemand er achter komt dat hij/zij homoseksueel is, komt hij/zij tot de conclusie dat dat levensbepalend is.
En als dan zomaar even, zonder al te veel onderzoek iemand komt meppen met een paar uit z'n verbandgerukte teksten, is dat de zoveelste trap die ze krijgen.

Maar inderdaad, als jij niet bereid bent om moeite te doen en studie te maken van waar je over oordeelt, is verdere discussie zinloos.

Terug naar “Archief”