Boaz, het is handig wat af te weten van de culturen in de tijd dat de bijbel werd geschreven;
de gewoontes, de tradities etc, voordat je de Bijbel gaat 'uitleggen'.
maar ik neem aan dat je je ook houdt aan de spijswetten uit Leviticus;
en geen kleren van gemengde stoffen draagt en vindt dat een vrouw tijdens de menstruatie zich moet afzonderen en niet in hetzelfde bed als een man mag slapen....enz.
ongetwijfeld ken je al deze teksten net zo goed als de teksten, waarvan je denkt dat ze over homoseksualiteit gaan.
en waarom ga je niet op de rest van mijn zin in?
ben je zo niet wat selectief bezig ---m.a.w. inconsequent?
staat er ook niet in de Bijbel dat je homoseksuelen moet vermoorden?
het staat er toch ook letterlijk?
waarom doe je dat dan niet?
Leviticus
--- Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
--- Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
wat vind je hiervan Boaz.....?
ben je het daar dan opeens niet mee eens en met het andere wel?
Ik denk dat ik de cultuur van de Bijbel beter ken dan de meesten hier; heb jaren in Israel gewoond. Maar zoals je weet is ook daar tegenwoordig een rechtbank, en gaan mensen daar naar toe en neemt men het recht niet in eigen handen. Net zoals in Nl.
Wat betreft die andere teksten: ik heb nog nooit een bevredigend antwoord gekregen sinds ik tot geloof ben gekomen waarom die andere wetten niet meer zouden gelden.
In andere topics heb ik dat al eens genoemd: we vissen er bepaalde geboden uit, andere laten we liggen. Het is voor mij nog steeds de vraag of dat juist is en zo ja waarom. Daar ben ik niet uit.*
Vaak wordt het gegooid op de 'Oud Testamentische bedeling', wat voor mij dus maar de vraag is of dat klopt. Maar er wordt ook in het NT duidelijk gesproken over homosexualiteit, dus daar gaat de leer over OT bedeling niet over op.
Inderdaad houd ik de spijswetten zoals in Lev. beschreven: geen varkensvlees, geen vissen zonder schubben en vinnen enz. Het leuke is dat we nu on 2013 weten dat varkensvlees of paling e.d. niet gezond is. God geeft wetten niet zomaar: Hij heeft ons gemaakt en weet hoe wij het beste kunnen leven.
* In Handelingen wordt besloten de heidenen geen andere wetten op te leggen dan de Noachitische wetten, en de meesten lezen daar een punt. Er staat echter achter dat men elke sabbat is de synogige de wetten van Mozes hoort; de gedachte is blijkbaar: laten ze maar met de Noachitische wetten beginnen, dan komt de rest vanzelf wel.
Mocht het zo zijn dat we Oud Testamentische wetten laten liggen die we wèl zouden moeten houden, praat dat het niet houden van weer andere wetten nog niet goed. Je moet niet iets recht praten, omdat we dat elders ook zouden doen. Het is dan beide fout.
Vooralsnog vind ik de reacties hier meer emotioneel dan inhoudelijk dus tenzij iemand met een andere uitleg komt over genoemde Bijbelteksten of me de precieze plek kan aanwijzen waar daar meer over geschreven zou zijn, is verdere discussie zinloos.