Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Ds. van Voorden over doop en uitverkiezing

Berichtdoor Boaz » 25 jul 2013 01:55

Janpep schreef:
Terwijl wij in de berichten over de doop aan het spreken zijn....
De doop die in een eerder genoemde gedicht naar voren gebracht werd en waarin de link met het verbond met Abraham gelegd werd. De doop waarbij ook in de kerkleer naar het verbond met Abraham wordt verwezen. De doop waarvan IK beweer dat er géén link is met het verbond met Abraham.

De enige link die ik zie met het verbond met Abraham en de kerk is deze: (Gen. 22:18) 'En in uw nageslacht (Nageslacht) zullen alle volken van de aarde gezegend worden...'
Ik zeg daarbij niet dat het verbond met Abraham ook voor de heidenen geldt, maar wel dat er een zegen voortvloeit ook naar de heidenen. (Als je terug leest in de discussie, kom je het ergens tegen. Ik betoog daar dat wij verder met onze vingers van het Verbond met Abraham moeten afblijven; als je niet Joods bent, is dat verbond niet voor jou)
Zie ook Galaten 3:14 '...opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen..'

Overigens valt het me altijd op dat ik nog nooit heb gehoord van iemand die de kinderdoop aanhangt (en beweert dat het Verbond met Abraham ook voor hem geldt) een appèl doet op de landsbelofte, die verbonden is aan dit verbond... Heb ik altijd vreemd gevonden.. (Zie Gen. 17:8: 'Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u breemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven.')

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 jul 2013 02:20

Janpep schreef:
(als de Wet voor Israël is en de zaterdag de sabbatdag die zij moeten houden, waarom zou ik dan niet fietsen/zwemmen/boodschappen doen op zondag?)

Voor mij is het geen enkele vraag of de Bijbelse rustdag nu de shabbat is ( zaterdag) of de zondag: God heeft Zèlf de rustdag bepaald op de zaterdag, en heeft dat nergens veranderd.
Waar ik nog wel over door zou willen graven is dit: is de sjabbat er ook voor de gelovigen uit de heidenen, of maakt het houden van een rustdag niet uit voor hen?

Ik heb dan twee teksten in gedachten:
Jesaja 56:6,7 'En de vreemdeling die zich bij de Heere voegen om Hem te dienen en om de Naam van de HERE lief te hebben, om Hem tot dienaren te zijn; allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen, en die aan Mijn verbond vasthouden: hen zal ik ook brengen naar Mijn heilige berg, en Ik zal hen verblijden in Mijn huis van gebed. Hun brandoffers en hun slachtoffers (! Boaz: heidenen die offers brengen in de tempel!!) zullen welgevallig zijn op Mijn altaar. Want Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken.'

De 2e tekst is deze: (uit Hand 15: 19)
'Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken, maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed. (Boaz: de Noachitische wetten dus) Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sjabbat in de synagogen voor gelezen.'

Hoe interpreteer ik dit laatste stuk over de Thora lezingen op sjabbat juist? Is de gedachte hierachter dat als de niet Jood naar de synagoge gaat hij vanzelf verder hoort wat Gods wetten zijn? Zo nee, wat wordt er dan bedoeld?

Is er animo voor hier ook een topic over te openen? Of ga ik te snel, en moeten we eerst zondag - sjabbat uitpluizen?

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 25 jul 2013 06:56

mealybug schreef:Jan, ik heb hetzelfde gedaan en ben tot precies dezelfde conclusies gekomen. Staan al deze onderzochte punten in je nieuwe boek?

Yep. Zie inhoudsopgave op: http://peppink.nl

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 25 jul 2013 09:15

Boaz schreef:Overigens valt het me altijd op dat ik nog nooit heb gehoord van iemand die de kinderdoop aanhangt (en beweert dat het Verbond met Abraham ook voor hem geldt) een appèl doet op de landsbelofte, die verbonden is aan dit verbond... Heb ik altijd vreemd gevonden.. (Zie Gen. 17:8: 'Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u breemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven.')
Hemels Jeruzalem? Of zullen de joden voor altijd in de werkelijkheid van nu blijven leven?

Zo niet, hoe zie je dan het woord "eeuwig"?

Volgens mij heb je hier geen punt hoor mbt kinderdopers.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 25 jul 2013 09:43

Boaz schreef:Janpep schreef:

Voor mij is het geen enkele vraag of de Bijbelse rustdag nu de shabbat is ( zaterdag) of de zondag: God heeft Zèlf de rustdag bepaald op de zaterdag, en heeft dat nergens veranderd.
Waar ik nog wel over door zou willen graven is dit: is de sjabbat er ook voor de gelovigen uit de heidenen, of maakt het houden van een rustdag niet uit voor hen?

Ik heb dan twee teksten in gedachten:
Jesaja 56:6,7 'En de vreemdeling die zich bij de Heere voegen om Hem te dienen en om de Naam van de HERE lief te hebben, om Hem tot dienaren te zijn; allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen, en die aan Mijn verbond vasthouden: hen zal ik ook brengen naar Mijn heilige berg, en Ik zal hen verblijden in Mijn huis van gebed. Hun brandoffers en hun slachtoffers (! Boaz: heidenen die offers brengen in de tempel!!) zullen welgevallig zijn op Mijn altaar. Want Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken.'

De 2e tekst is deze: (uit Hand 15: 19)
'Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken, maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed. (Boaz: de Noachitische wetten dus) Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sjabbat in de synagogen voor gelezen.'

Hoe interpreteer ik dit laatste stuk over de Thora lezingen op sjabbat juist? Is de gedachte hierachter dat als de niet Jood naar de synagoge gaat hij vanzelf verder hoort wat Gods wetten zijn? Zo nee, wat wordt er dan bedoeld?

Is er animo voor hier ook een topic over te openen? Of ga ik te snel, en moeten we eerst zondag - sjabbat uitpluizen?
Voor mij heeft Christus laten zien dat een wettisch vasthouden aan Gods Woord voor de vorm verkeerd is. Het gaat om 6 dagen werken, 7e dag rusten (hoezo 2 dagen vrij in weekend? :P). Een rustdag is een gift voor ons van God, zo zie ik het, die tot zegen kan zijn, geestelijk, maar ook fysiek. Of het dus een zaterdag of een zondag is, wat maakt het uit, of een dinsdag. Stel dat we ooit in de wereld een dag vergeten zijn, dan zouden alle zaterdagen misschien eigenlijk vrijdagen zijn. Zou lullig zijn, want zonder te weten zouden we dan continu mis zitten. Christus leerde dat het om de gedachte erachter zit: rust, even stoppen met wat je altijd doet doordeweeks. Het is misschien zelfs een methode om je van bv werkafgoderij te weerhouden (van werken kun je ook je afgod maken als dat alles is in je leven). Op deze manier staat het ook in de lijn van de 10 geboden: Eerst: Ik ben de Heere uw God...: de liefde van God die zich met de mens verbindt. Vervolgens: geen afgoden (wat sterk bij het geloof hoort), en daar kan de rustdag heel goed mee helpen, en zo is deze er voor ons, en ten diepste tot Zijn eer. En daarna komt de naasteliefde (niet stelen etc.). Ziet er eigenlijk heel nieuw-testamentisch uit, hoeveel waarde je er ook aan wilt hechten.

Maar belangrijker hier de vraag: is het voor de heidenen? Ik zou zeggen van wel. Als je ziet dat Gods volk er wel bij vaarde wanneer ze zich ongeveer aan Gods Wet hielden (vooral eerste deel: bij God blijven), dan heb ik er ook vertrouwen in dat als wij (eenmaal Gods genade/liefde aangenomen hebbende) Gods geboden houden, we er ook wel bij zullen varen (en vooral in geestelijk opzicht: dicht bij Hem zijn). Ook als we moeite en tegenslag of verdrukking ondervinden. Ik zie de rustdag dan ook als een gave van God voor ons, een richtlijn voor ons leven.

Over de teksten die je geeft. De eerste uit Jesaja: je lijkt de aandacht te willen leggen op de offers. Welnu, wij kunnen tegenwoordig wijzen op het eeuwige Offer dat de Zoon heeft gegeven. En het ontheiligen, dat is dus het gelijkmaken van alle dagen. Een van de 7 dagen moet afgezonderd (geheiligd) worden. Of het de zaterdag moet zijn of de zondag, ik ben daar een relativist in, en we hoeven de mensen van nu het niet zo moeilijk te maken dat het roer weer om moet. Dan zijn we weer heel letterlijk aan het lezen zoals de schriftgeleerden dat konden: vooral iedereen aan de letters van de wet houden, en daarbij het doel uit het oog verliezen.
Zo kom ik dan tot de handelingen tekst. Dat is een hele interessante. De enige tekst die expliciet heidenen vrijstelling geeft. Er staat bij "ik ben van mening". Waarom zou dat daar staan? Onzekerheid over het besluit? Inschattingsvermogen voor dat moment? Ik weet het niet. Maar de gedachte zie ik wel: weer het vastpinnen van de ander op de letter van het Woord. Dat moet je niet doen. Geef heidenen die dit alles niet gewend waren de ruimte om zich aan te passen. Als je een ongelovig iemand in je gemeente krijgt en die komt tot geloof. Ga je dan meteen al diens wegen langs het Woord leggen en zo iemand van top tot teen (af)keuren? Nee, natuurlijk niet. Zo ga je niet in liefde met elkaar om. In die richting denk ik mbt deze tekst.
Wat betreft het lezen van Mozes denk ik inderdaad dat het het horen van Gods Wet is, welke je kunt samenvatten in liefde tot God en de naaste.

Zo denk ik er op dit moment over :-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 jul 2013 10:02

Boaz schreef:
Overigens valt het me altijd op dat ik nog nooit heb gehoord van iemand die de kinderdoop aanhangt (en beweert dat het Verbond met Abraham ook voor hem geldt) een appèl doet op de landsbelofte, die verbonden is aan dit verbond... Heb ik altijd vreemd gevonden.. (Zie Gen. 17:8: 'Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven.')

Alexander91 schreef:
Hemels Jeruzalem? Of zullen de joden voor altijd in de werkelijkheid van nu blijven leven?

Zo niet, hoe zie je dan het woord "eeuwig"?

Volgens mij heb je hier geen punt hoor mbt kinderdopers.

Gen. 17:8: 'Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Er wordt hier dus helemaal niet gesproken over een hemels Jeruzalem, de belofte is puur aards. Het is niet voor niets dat het volk van Juda en het volk van Israël terugkeert naar hun land, zie
Jesaja 14:1 'Want de HERE zal Zich over Jacob ontfermen en Hij zal Israël nog verkiezen. Hij zal hen neerzetten op hun eigen grond.'
En Jesaja 34: 17 'Want Hij, Hij heeft voor hen het lot geworpen, Zijn hand heeft hun het land toebedeeld met het meetlint. Tot in eeuwigheid zukllen zij het bezitten, van generatie op generatie zullen zij er wonen.'

Er is geen enkele reden om dit te vergeestelijken. Mocht je dit toch willen doen, prima, maar als je de primaire vervulling van deze belofte maar laat staan, en het laat staan voor het Joodse volk en niet voor gelovigen uit de heidenen.

Lees ook Hand. 1: 4-7, waar de discipelen Jezus vragen of Hij in hun tijd het koninkrijk voor Israël zal herstellen.
Ik heb op prekenweb eens een preek van een predikant gehoord, die over dit stukje aangaf dat de discipelen het niet begrepen hadden: het Koninkrijk zou een hemels rijk zijn, en geen aards. Waar de predikant even aan voorbij ging, is dat in Lucas 24: 45 staat 'Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen.' Als zij de Schriften begrepen, is hun vraag dus juist zeer relevant, wat ook Jezus' reactie laat zien: Hij zegt nergens 'Hoe komen jullie daar toch bij, er komt geen Koninkrijk op aarde.' Nee, Hij laat hen weten dat de tijd daarvan hen niet toekomt, m.a.w., Hij bevestigt het. En dat kàn ook niet anders, want de profeten staan vol met de belofte dat God hen zal laten terugkeren naar het land en dan eindelijk de beloofde grenzen zal hebben (die het nog nooit heeft gehad)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 jul 2013 10:24

Allereerst: weet iemand hoe we deze mails over sjabbat - zondag kunnen verplaatsen naar een nieuw draadje? Anders gaan de onderwerpen hier zo door elkaar lopen..

Alexander 91 schreef:
Voor mij heeft Christus laten zien dat een wettisch vasthouden aan Gods Woord voor de vorm verkeerd is. Het gaat om 6 dagen werken, 7e dag rusten (hoezo 2 dagen vrij in weekend? :P). Een rustdag is een gift voor ons van God, zo zie ik het, die tot zegen kan zijn, geestelijk, maar ook fysiek. Of het dus een zaterdag of een zondag is, wat maakt het uit, of een dinsdag.

Dat is maar erg de vraag! In Leviticus 23:4 staat 'Dit zijn de feestdagen van de HERE, de heilige samenkomsten, die u op hun vastgestelde tijd moet uitroepen.' Lichtzinnig omgaan met de door God vastgestelde dagen, is dus absoluut niet Bijbels. Het was zelfs zo, dat wanneer men het Paasfeest niet op de vastgestelde dag kon vieren, God een datum gaf, waarop men het alsnog kon gaan vieren. Zie Nummeri 9.

Verder staat in Daniël 7:25 dat de antichrist 'erop uit zal zijn bepaalde tijden (mo'adiem = feestdagen die op een bepaalde dag zijn vastgezet door God)en de wet te veranderen.'

Het is dus handelen in de geest van de antichrist om te rommelen met de door God gegeven dagen. Laat de kerk zich dat goed realiseren: ze hebben de sjabbat veranderd, evenals de datum voor Pasen en hebben een heidense feestdag als geboortedag van de Messias ingesteld. Ernstig!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 25 jul 2013 10:29

Boaz schreef:Gen. 17:8: 'Ik zal aan u en uw nageslacht na u het land waar u vreemdeling bent, heel het land Kanaän, als eeuwig bezit geven. Er wordt hier dus helemaal niet gesproken over een hemels Jeruzalem, de belofte is puur aards. Het is niet voor niets dat het volk van Juda en het volk van Israël terugkeert naar hun land, zie
Jesaja 14:1 'Want de HERE zal Zich over Jacob ontfermen en Hij zal Israël nog verkiezen. Hij zal hen neerzetten op hun eigen grond.'
En Jesaja 34: 17 'Want Hij, Hij heeft voor hen het lot geworpen, Zijn hand heeft hun het land toebedeeld met het meetlint. Tot in eeuwigheid zukllen zij het bezitten, van generatie op generatie zullen zij er wonen.'

Er is geen enkele reden om dit te vergeestelijken. Mocht je dit toch willen doen, prima, maar als je de primaire vervulling van deze belofte maar laat staan, en het laat staan voor het Joodse volk en niet voor gelovigen uit de heidenen.

Lees ook Hand. 1: 4-7, waar de discipelen Jezus vragen of Hij in hun tijd het koninkrijk voor Israël zal herstellen.
Ik heb op prekenweb eens een preek van een predikant gehoord, die over dit stukje aangaf dat de discipelen het niet begrepen hadden: het Koninkrijk zou een hemels rijk zijn, en geen aards. Waar de predikant even aan voorbij ging, is dat in Lucas 24: 45 staat 'Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen.' Als zij de Schriften begrepen, is hun vraag dus juist zeer relevant, wat ook Jezus' reactie laat zien: Hij zegt nergens 'Hoe komen jullie daar toch bij, er komt geen Koninkrijk op aarde.' Nee, Hij laat hen weten dat de tijd daarvan hen niet toekomt, m.a.w., Hij bevestigt het. En dat kàn ook niet anders, want de profeten staan vol met de belofte dat God hen zal laten terugkeren naar het land en dan eindelijk de beloofde grenzen zal hebben (die het nog nooit heeft gehad)
Hoe zie jij dan het woord "eeuwig" in dit verband? Gaat deze wereld dan niet voorbij?

Daarnaast: in openbaring 21 wordt gesproken over een meetstok, om het hemelse Jeruzalem op te meten, waar alle kinderen van God eens zullen vertoeven tot in eeuwigheid.

Het woord eeuwig doet mij denken dat het niet over de huidige wereld gaat.

Over Lucas 24:25, ik zie hier dus echt geen reden in dat het over landbezit in deze wereld zal gaan. De vraag mbt onze bestemming na de dood vind ik behoorlijk relevant, en daarvoor moeten we de Schriften begrijpen toch?
Toen Jezus op aarde was hoopten alle joden dat Hij toen het land Israel zou bevrijden (in hun leefwereld toen). Christus "stelde hen teleur", want Hij heeft deze aardse wereld niet op het oog. Hij keek verder. Ik zie niet in waarom we nu wel op die manier mogen kijken als waarin Christus de joden toen teleurstelde. Misschien is het de hoop op een echt bewijs om te geloven nu we nog leven?

Nogmaals: Alle kinderen van God zullen eens in het Hemelse Jeruzalem zijn, en daar tot in eeuwigheid. Dat geloof ik op basis van de Schrift en dat weerspreekt een eeuwig leven van de joden in het aardse Jeruzalem (het Hemelse Jeruzalem is in afmetingen vele malen groter dan het vroegere Kanaan).

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 25 jul 2013 10:44

Boaz schreef:
Dat is maar erg de vraag! In Leviticus 23:4 staat 'Dit zijn de feestdagen van de HEERE, de heilige samenkomsten, die u op hun vastgestelde tijd moet uitroepen.' Lichtzinnig omgaan met de door God vastgestelde dagen, is dus absoluut niet Bijbels. Het was zelfs zo, dat wanneer men het Paasfeest niet op de vastgestelde dag kon vieren, God een datum gaf, waarop men het alsnog kon gaan vieren. Zie Nummeri 9.

Verder staat in Daniël 7:25 dat de antichrist 'erop uit zal zijn bepaalde tijden (mo'adiem = feestdagen die op een bepaalde dag zijn vastgezet door God)en de wet te veranderen.'

Het is dus handelen in de geest van de antichrist om te rommelen met de door God gegeven dagen. Laat de kerk zich dat goed realiseren: ze hebben de sjabbat veranderd, evenals de datum voor Pasen en hebben een heidense feestdag als geboortedag van de Messias ingesteld. Ernstig!
Je bedoelt dat de kerk de antichrist is? Daar komt het hier op neer.

Op dezelfde toer kunnen we ook de Bijbel uitpluizen en Christus gaan aanklagen mbt wat Hij deed.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 jul 2013 14:59

@ mods, kunnen jullie helpen en de mails over sjabbat/ zondag naar een nieuw draadje verplaatsen? Geen idee hoe dat moet! Dan kunnen we de onderwerpen gescheiden houden. Alvast bedankt!

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 26 jul 2013 20:29

Boaz schreef:Waar ik nog wel over door zou willen graven is dit: is de sjabbat er ook voor de gelovigen uit de heidenen, of maakt het houden van een rustdag niet uit voor hen?

<knip>

(uit Hand 15: 19)
'Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken, maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.

Voor uitvoeriger respons wacht ik het nieuwe topic maar af. Verder geef je zelf met het citaat uit handelingen 15 een duidelijk antwoord op de gestelde vraag.
De Bijbel leert hier dat de wet van Mozes NIET opgelegd moet worden aan de gelovigen uit de heidenen! Eigenlijk moet dat ook voldoende zijn. Maak het hen niet lastig!
Daarmee heb ik niet gezegd dat het verkeerd is een rustdag te houden. Ik denk zelfs dat dat goed is, maar niet op grond van het 4e gebod. Doe het vanwege andere argumenten. De wet is aan Israël gegeven. Niet aan U. Ook kan het goed zijn de zondagsrust in acht te nemen, maar verhef de ene dag niet boven de andere, leg het een ander niet op. Als u het doet, doe het om de Here (niet om de buren, de dominee, de medekerkleden of omdat het altijd zo geweest is).

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 26 jul 2013 20:49

Boaz schreef:Ik zeg daarbij niet dat het verbond met Abraham ook voor de heidenen geldt, maar wel dat er een zegen voortvloeit ook naar de heidenen.

Precies!
Verbond betreft Volk en Land --> natuurlijk nageslacht Israël.
Zegen betreft alle gelovigen (later dus ook die uit de heidenen daarbij. Geënt op grond van geloof.)
Deze zegen houdt niet in dat beloften of wetten uit oude verbond op alle gelovigen over gaan. Dat staat ook helemaal nergens. Het tegendeel staat juist in eerder genoemde Handelingen 15.
Deze zegen is dat ook de heidenen in Christus mede-erfgenamen worden van een veel beter verbond. (het nieuwe. Nimmer het oude! Dus geloof, dus geen van kind tot kind.).
Zie Romeinen, Efeze, Hebreeën, Galaten 3 en het boek van Jan :D , waarvoor ik inmiddels een offerte binnen heb.
Het is goed steeds in de gaten te houden over wie en over wat het gaat! Men klutst het in de leer of de uitleg daarvan continue door elkaar. Dat maakt het erg lastig praten. In mijn boek ga ik daarom terug naar teksten die dit duidelijk maken, ander loop je toch de kans een beetje met "ik denk dat.... of ik vind dat...." heen een weer te praten.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 26 jul 2013 21:35

Het lastige vind ik dat je uit Handelingen kunt opmaken dat toentertijd is besloten de gelovigen uit de heidenen alleen de Noachitische wetten op te leggen, maar dat dit in tegenspraak lijkt met bijvoorbeeld Jesaja 56. Jesaja 56 is niet vervuld in het verleden, dus zal dat ik de toekomst gebeuren.

Ik zelf denk dat in de tijd van het duizendjarig rijk er misschien andere wetten zullen gelden voor alle mensen. Bijvoorbeeld wel de sjabbat voor iedereen, zoals we uit de Bijbel weten dat ook het Loofhuttenfeest dan door iedereen zal worden gevierd. Het is gissen, want God heeft ons er verder niets over geopenbaard, behalve dan dat we nu al weten dat wie er niet naar het Loofhuttenfeest zal komen, niet gezegend zal worden met regen. (waar men op het Loofhuttenfeest altijd voor bidt)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 jul 2013 21:52

janpep schreef:Precies!
Verbond betreft Volk en Land --> natuurlijk nageslacht Israël.
Zegen betreft alle gelovigen (later dus ook die uit de heidenen daarbij. Geënt op grond van geloof.)
Deze zegen houdt niet in dat beloften of wetten uit oude verbond op alle gelovigen over gaan. Dat staat ook helemaal nergens. Het tegendeel staat juist in eerder genoemde Handelingen 15.
Deze zegen is dat ook de heidenen in Christus mede-erfgenamen worden van een veel beter verbond. (het nieuwe. Nimmer het oude! Dus geloof, dus geen van kind tot kind.).
Zie Romeinen, Efeze, Hebreeën, Galaten 3 en het boek van Jan :D , waarvoor ik inmiddels een offerte binnen heb.
Het is goed steeds in de gaten te houden over wie en over wat het gaat! Men klutst het in de leer of de uitleg daarvan continue door elkaar. Dat maakt het erg lastig praten. In mijn boek ga ik daarom terug naar teksten die dit duidelijk maken, ander loop je toch de kans een beetje met "ik denk dat.... of ik vind dat...." heen een weer te praten.

Het is erg jammer dat je de rijkdom van het Verbond wat aan de kinderen wordt toegezegd en verzegeld op zo'n denigrerende manier als 'klutsen' benoemd. En dan wil jij een gesprek?

Daarnaast zoek even verder op dit forum en je vind prachtige draadjes waarin oa Elbert onderbouwt aangeeft de essentie van de Verbondsleer. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar enig respect kan hier op dit 'christelijk' / 'reformatorisch' forum toch nog wel betuigd worden?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2013 22:08

@Boaz.
De tijd waarvan Jesaja profeteert, is de tijd wanneer de genade-bedeling voorbij is, en alles weer hersteld zal worden.
Het dagelijks offer kan toch nooit tegelijkertijd bestaan naast Christus ?
Kort voordat Jezus naar de hemel opsteeg, vroegen sommige van zijn getrouwe discipelen hem: „Heer, herstelt gij in deze tijd het koninkrijk voor Israël?”

Dat herstel is, wanneer God Jakob's goddeloosheden zal afwenden.
Nadat de volheid der heidenen is ingegaan.
Laatst gewijzigd door mealybug op 26 jul 2013 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”