Boaz schreef:Janpep schreef:
Voor mij is het geen enkele vraag of de Bijbelse rustdag nu de shabbat is ( zaterdag) of de zondag: God heeft Zèlf de rustdag bepaald op de zaterdag, en heeft dat nergens veranderd.
Waar ik nog wel over door zou willen graven is dit: is de sjabbat er ook voor de gelovigen uit de heidenen, of maakt het houden van een rustdag niet uit voor hen?
Ik heb dan twee teksten in gedachten:
Jesaja 56:6,7 'En de vreemdeling die zich bij de Heere voegen om Hem te dienen en om de Naam van de HERE lief te hebben, om Hem tot dienaren te zijn; allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen, en die aan Mijn verbond vasthouden: hen zal ik ook brengen naar Mijn heilige berg, en Ik zal hen verblijden in Mijn huis van gebed. Hun brandoffers en hun slachtoffers (! Boaz: heidenen die offers brengen in de tempel!!) zullen welgevallig zijn op Mijn altaar. Want Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken.'
De 2e tekst is deze: (uit Hand 15: 19)
'Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken, maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed. (Boaz: de Noachitische wetten dus) Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sjabbat in de synagogen voor gelezen.'
Hoe interpreteer ik dit laatste stuk over de Thora lezingen op sjabbat juist? Is de gedachte hierachter dat als de niet Jood naar de synagoge gaat hij vanzelf verder hoort wat Gods wetten zijn? Zo nee, wat wordt er dan bedoeld?
Is er animo voor hier ook een topic over te openen? Of ga ik te snel, en moeten we eerst zondag - sjabbat uitpluizen?
Voor mij heeft Christus laten zien dat een wettisch vasthouden aan Gods Woord voor de vorm verkeerd is. Het gaat om 6 dagen werken, 7e dag rusten (hoezo 2 dagen vrij in weekend?

). Een rustdag is een gift voor ons van God, zo zie ik het, die tot zegen kan zijn, geestelijk, maar ook fysiek. Of het dus een zaterdag of een zondag is, wat maakt het uit, of een dinsdag. Stel dat we ooit in de wereld een dag vergeten zijn, dan zouden alle zaterdagen misschien eigenlijk vrijdagen zijn. Zou lullig zijn, want zonder te weten zouden we dan continu mis zitten. Christus leerde dat het om de gedachte erachter zit: rust, even stoppen met wat je altijd doet doordeweeks. Het is misschien zelfs een methode om je van bv werkafgoderij te weerhouden (van werken kun je ook je afgod maken als dat alles is in je leven). Op deze manier staat het ook in de lijn van de 10 geboden: Eerst: Ik ben de Heere
uw God...: de liefde van God die zich met de mens verbindt. Vervolgens: geen afgoden (wat sterk bij het geloof hoort), en daar kan de rustdag heel goed mee helpen, en zo is deze er voor ons, en ten diepste tot Zijn eer. En daarna komt de naasteliefde (niet stelen etc.). Ziet er eigenlijk heel nieuw-testamentisch uit, hoeveel waarde je er ook aan wilt hechten.
Maar belangrijker hier de vraag: is het voor de heidenen? Ik zou zeggen van wel. Als je ziet dat Gods volk er wel bij vaarde wanneer ze zich ongeveer aan Gods Wet hielden (vooral eerste deel: bij God blijven), dan heb ik er ook vertrouwen in dat als wij (eenmaal Gods genade/liefde aangenomen hebbende) Gods geboden houden, we er ook wel bij zullen varen (en vooral in geestelijk opzicht: dicht bij Hem zijn). Ook als we moeite en tegenslag of verdrukking ondervinden. Ik zie de rustdag dan ook als een gave van God voor ons, een richtlijn voor ons leven.
Over de teksten die je geeft. De eerste uit Jesaja: je lijkt de aandacht te willen leggen op de offers. Welnu, wij kunnen tegenwoordig wijzen op het eeuwige Offer dat de Zoon heeft gegeven. En het ontheiligen, dat is dus het gelijkmaken van alle dagen. Een van de 7 dagen moet afgezonderd (geheiligd) worden. Of het de zaterdag moet zijn of de zondag, ik ben daar een relativist in, en we hoeven de mensen van nu het niet zo moeilijk te maken dat het roer weer om moet. Dan zijn we weer heel letterlijk aan het lezen zoals de schriftgeleerden dat konden: vooral iedereen aan de letters van de wet houden, en daarbij het doel uit het oog verliezen.
Zo kom ik dan tot de handelingen tekst. Dat is een hele interessante. De enige tekst die expliciet heidenen vrijstelling geeft. Er staat bij "ik ben van mening". Waarom zou dat daar staan? Onzekerheid over het besluit? Inschattingsvermogen voor dat moment? Ik weet het niet. Maar de gedachte zie ik wel: weer het vastpinnen van de ander op de letter van het Woord. Dat moet je niet doen. Geef heidenen die dit alles niet gewend waren de ruimte om zich aan te passen. Als je een ongelovig iemand in je gemeente krijgt en die komt tot geloof. Ga je dan meteen al diens wegen langs het Woord leggen en zo iemand van top tot teen (af)keuren? Nee, natuurlijk niet. Zo ga je niet in liefde met elkaar om. In die richting denk ik mbt deze tekst.
Wat betreft het lezen van Mozes denk ik inderdaad dat het het horen van Gods Wet is, welke je kunt samenvatten in liefde tot God en de naaste.
Zo denk ik er op dit moment over

"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin