De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 10:01

Beloften aan Israel:

Deuteronomium 28:13 “De Heer zal u stellen tot een hoofd”
Genesis 24:35 “Vee, zilver en goud”
Genesis 12:1-2 “een groot volk”
Deuteronomium 28:8 “de Here zal u zegen gebieden”
Deuteronomium 28:13 “tot een hoofd maken”  

Beloften aan de Gemeente:

Jacobus 2:5 “arm in de wereld”
Mattheus 8:20 “geen plaats om het hoofd neer te leggen”
Filipenzen3: 20 “burgerschap in de hemelen”
Lucas 18:22 “een schat in de hemel”
1 Korinthe 4:11-13 “uitvaagsel in de wereld geworden”
Verder zien wij het verschil ook in de gedragsregels voor:
 Deuteronomium 7:1-2 “geen genade verlenen”

Mattheus 5:44 “Hebt uw vijanden lief”

1 Korinthe 4: 12-13 “gescholden, toch zegenen”.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 10 feb 2012 10:03

Kan iemand die voor de kinderdoop is mij misschien uitleggen waarom de voorwaarden voor het deelnemen aan het H.A niet gelden voor het ontvangen voor de doop, of waarom de argumenten die de kinderdoop rechtvaardigen niet gebruikt kunnen worden om te rechtvaardigen dat kinderen aan het H.A gaan?

Ik zie er zelf namelijk vrij weinig verschil in.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2012 10:03

Wat heb je nu geschreven boer, het lijkt wel een muziekstuk :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 10:14

schaapje schreef:Wat heb je nu geschreven boer, het lijkt wel een muziekstuk :lol:

Dan hoop ik maar dat het je als muziek in de oren mag klinken !

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 10:21

Luke. schreef:Kan iemand die voor de kinderdoop is mij misschien uitleggen waarom de voorwaarden voor het deelnemen aan het H.A niet gelden voor het ontvangen voor de doop, of waarom de argumenten die de kinderdoop rechtvaardigen niet gebruikt kunnen worden om te rechtvaardigen dat kinderen aan het H.A gaan?

Jezus Zelf geeft het antoord hierop wanneer Hij in Luk 22:20 zegt dat Hij het herdenken van Zijn bloed dmv de beker het nieuwe verbond noemt.
De doop kunnen sommigen dan wel ''verbondsdoop'' noemen, maar bijbelser zou zijn ''verbondsbeker''.
Maar ja, ik ben ook heel benieuwd naar een antwoord uit de ''kinderdoop''-kring.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2012 10:30

Dan hoop ik maar dat het je als muziek in de oren mag klinken !

Een lofprijzing voor de Here God, klinkt voor mij altijd als muziek. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2012 13:07

boer schreef:Dan hoop ik maar dat het je als muziek in de oren mag klinken !

Wat voor melodie heb je voor ogen? :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2012 13:45

Luke. schreef:Kan iemand die voor de kinderdoop is mij misschien uitleggen waarom de voorwaarden voor het deelnemen aan het H.A niet gelden voor het ontvangen voor de doop, of waarom de argumenten die de kinderdoop rechtvaardigen niet gebruikt kunnen worden om te rechtvaardigen dat kinderen aan het H.A gaan?

Hoi Luke,

Kinderdoop en openbare geloofsbelijdenis(vanaf een jaar of 10/12) horen, binnen de reformatorische kerken bij elkaar. Eigenlijk is het belijdenis doen, niet anders dan de bede aan de Heere om(!) een goed geweten(1Petr.3:21). Ook kun je het zo zien, dat de gene die belijdenis doet uitspreekt, dat hij begrijpt, wat de Heere hem in de doop toezegt, nl.dat de hij de noodzaak inziet, dat hij door de drie-enig God gereinigd moet worden tot een nieuw(geestelijk) leven en dat hij door in Christus te geloven, dit ook zal ontvangen.

Voor zo een geldt :....die in Mij gelooft heeft eeuwig leven......
En bij dat nieuwe leven hoort ook ander eten.....
Dus mag hij aan het avondmaal......

Er valt natuurlijk veel meer over te zeggen, maar dan zouden we het doop formulier er bij moeten pakken.

h.g. Learsi

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 14:37

Beste Learsi, in mijn bijbel staat toch echt in 1 Pet 3;21 dat het gaat om de bede VAN een goed geweten, hoor!
(welke is de doop)
Nergens in de bijbel staat dat God iets belooft, of zegt in de doop.
Waar komt dat toch vandaan?
de doop is het antwoord van de nieuwgelovige of pas bekeerde, dat Hij Zijn Offer aanneemt, door geloof.
En zeg nu alsjeblieft niet dat het niet van de mens kan komen als eerste, want als je de belijdenis ermee vergelijkt, dat is ook een initiatief van de mens.
Bovendien is de belijdenis geen bekering, want de mensen die hem afleggen belijden hier de ''zaligmakende'' leer van hun kerkverband., NIET hun bekering.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 10 feb 2012 15:32

Hoi Luke,

Kinderdoop en openbare geloofsbelijdenis(vanaf een jaar of 10/12) horen, binnen de reformatorische kerken bij elkaar. Eigenlijk is het belijdenis doen, niet anders dan de bede aan de Heere om(!) een goed geweten(1Petr.3:21). Ook kun je het zo zien, dat de gene die belijdenis doet uitspreekt, dat hij begrijpt, wat de Heere hem in de doop toezegt, nl.dat de hij de noodzaak inziet, dat hij door de drie-enig God gereinigd moet worden tot een nieuw(geestelijk) leven en dat hij door in Christus te geloven, dit ook zal ontvangen.

Voor zo een geldt :....die in Mij gelooft heeft eeuwig leven......
En bij dat nieuwe leven hoort ook ander eten.....
Dus mag hij aan het avondmaal......

Er valt natuurlijk veel meer over te zeggen, maar dan zouden we het doop formulier er bij moeten pakken.

h.g. Learsi

Wacht even.

- Belijdenis is het aannemen van de doop
- 1 Pet 3:21 (waarin het over de doop gaat) wordt hier gebruikt voor de belijdenis

Waarom zijn dan de doop en de belijdenis gescheiden, als ze zo nauw met elkaar verbonden zijn?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2012 16:29

Formulier om de Heilige Doop te bedienen aan de kleine kinderen van de gelovigen
De hoofdsom van de leer van de Heilige Doop omvat de volgende drie delen.

In de eerste plaats zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden [Efeze 2:3, Johannes 3:3]. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water [Romeinen 6:4]. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

In de tweede plaats betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus [Handelingen 22:16]. Daarom worden wij gedoopt in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest [Matthéüs 28:19]. Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt [Romeinen 8:17]. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade voor ons doen meewerken ten goede [Romeinen 8:28]. Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft [1 Johannes 1:7]. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend. Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen [Efeze 5:27].

In de derde plaats, omdat elk verbond twee in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekent dat wij innig verbonden met deze enige God -Vader, Zoon en Heilige Geest-, Hem vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, in heel ons denken en met al onze krachten [Matthéüs 22:37]. Verder,dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw godvrezend leven wandelen [Titus 2:12]. En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

Hoewel onze kleine kinderen dit alles niet begrijpen, mogen we hen toch niet van de doop uitsluiten. Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen. Immers, wat God zegt tot Abraham, de vader van alle gelovigen, geldt ook voor ons en onze kinderen: ‘Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u' (Genesis 17:7) . Hetzelfde verklaart Petrus met deze woorden: ‘Want u komt de belofte toe en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal’ (Handelingen 2:39). Daarom heeft God vroeger bevolen de kinderen te besnijden. Deze besnijdenis was een zegel van het verbond en van de gerechtigheid van het geloof [Romeinen 4:11].

Zo heeft ook Christus de kinderen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend [Markus 10:16].

Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond dopen. De ouders hebben de plicht hun kinderen in het opgroeien hierin uitvoeriger te onderwijzen.
zie

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2012 16:31

Luke. schreef:Wacht even.

- Belijdenis is het aannemen van de doop
- 1 Pet 3:21 (waarin het over de doop gaat) wordt hier gebruikt voor de belijdenis

Waarom zijn dan de doop en de belijdenis gescheiden, als ze zo nauw met elkaar verbonden zijn?

Door thelogisch verbondsmatig denken.
h.g. Learsi

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 21:05

Learsi, Je bedoelt eigenlijk, dat niet de bijbel dus op de eerste plaats komt, maar wat een theoloog zegt.
Vind je het kunnen dat ''bede van'' , veranderd wordt in '' bede om'' omdat een of andere theoloog dat beter vindt, om dus maar het laatste voorbeeld aan te halen?
Want het is toch echt VAN hoor en geen OM!!(Ik heb het grieks er bij gehaald)

De gedoopte weet, dat hij rechtvaardig tegenover God staat: al zijn zonden zijn weggedaan door het bloed van Jezus. Hij heeft hierdoor een goed geweten gekregen dat hem van niets meer beschuldigt.
Want iemand met nog geen goed geweten, dient zijn zonden eerst te belijden, alvorens hij tot God kan komen, toch?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2012 21:48

boer schreef:Je bedoelt eigenlijk, door niet als eerste de bijbel te volgen, maar wat een theoloog zegt.
Vind je het kunnen dat ''bede van'' , veranderd wordt in '' bede om'' omdat een of andere theoloog dat beter vindt, om dus maar het laatste voorbeeld aan te halen??
De gedoopte weet, dat hij rechtvaardig tegenover God staat: al zijn zonden zijn weggedaan door het bloed van Jezus. Hij heeft hierdoor een goed geweten gekregen dat hem van niets meer beschuldigt.
Want iemand met nog geen goed geweten, dient zijn zonden eerst te belijden, alvorens hij tot God kan komen, toch?

1-Hoi ''boer'', ik neem aan dat je een concordantie hebt? Je kunt dan al de teksten, waar het woord"verbond" in staat eens lezen. Als je ze gelezen hebt, kun jij je dan voorstellen, dat er gelovigen zijn, bij wie op een of andere wijze deze teksten een rol spelen bij hun nadenken over het geschreven Woord?

2-Een en ander heb je nog van mij te goed, i.v.m. de doop als belofte. Als het goed is neem ik dan ook die tekst uit Petr. nog mee.
In het Griekse woordenboek, van Walter Bauer(geinig he, dat betekent boer :D ) staat bijv. bij deze tekst, dat dit de bedoeling is:......een bede om.......

Ik ben met je eens, dat het een probleem is dat er met "van'' vertaald is, terwijl het ook met "om"vertaald zou kunnen worden.

Op biblianet kun je verschillende vertalingen naast elkaar zien. Er staan er bij die het met "om'' vertalen.....Dat geeft aan, dat het een moelijke tekst is om te vertalen.

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2012 21:59

De doop veronderstelt een belijdenis van zonden tijdens het dopen(dat verlangde Johannes van de dopelingen) dus eigenlijk niet eerder dan na het dopen zal de gedoopte vergeving van zonden smaken,........
Voor het dopen gebruikt de Heere toch de wet tot overtuiging van zonden? Dan wil je je toch laten dopen? Tot(!) vergeving der zonden. De doop is toch het water dat wijst op de afwassing van zonden? Als je reeds vrij bent van zonden voor het dopen, dan hoef je je toch(althans voor de helft)niet meer te laten dopen? In de doop belooft de Heere juist de zonden af te wassen....
Toch?......

h.g. Learsi

Terug naar “Archief”