Katlheen schreef:Maar goed, zit je in Den Haag omdat er politiek wordt bedreven, of omdat je wilt "getuigen"? Dat laatste kan je net zo goed op de hoek van de straat doen, lijkt mij. Dus ik zie het probleem niet. Politiek is nu eenmaal koehandel, tenzij je de meerderheid van stemmen hebt, dan kan je als SGP zijnde jouw theocratie opleggen aan een minderheid.
In dat geval moet afgevraagd worden wat de SGP überhaupt doet in Den Haag. Ik heb problemen met de SGP in coalities. Het gebeurt in prakijk dat de SGP op lokaal niveau bijvoorbeeld akkoord gaat met bepaalde feesten waar haar achterban niets van moet hebben (laat ik zo zeggen: ze doet geen poging het te verhinderen, dus ga je akkoord). Dat heet inderdaad concessie (de SGP-wethouders willen op het pluche blijven) maar je bent er dan wel verantwoordelijk voor. Hoe leg je dat op een Bijbelse wijze uit? Ik ruik hier hypocrisie.
En politici als Kersten en Zandt hielden niet echt van koehandel, althans niet in de figuurlijke zin van het woord. Nu collaborereert de SGP met een systeem (ten tijde van de gedoogconstructie) waar ze eigenlijk tegen is (ze wil een theocratie).
Als de SGP verder op de 'machtstoer' zal gaan, denk ik dat mogelijk een flink deel van haar achterban zich van de partij zal vervreemden.
Overigens kun je geen theocratie opleggen aan een minderheid, of die moet minder dan 33% zijn. Een theocratie gaat in tegen de grondrechten, en om die te wijzigen moet je de grondwet wijzigen. In Duitsland is vastgelegd dat de grondwet praktisch niet te wijzigen zijn zodat minderheden nooit onderdrukt kunnen worden.