Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor TKF » 11 mar 2012 14:34

In december stond er overiegns een interessant artikel over de SGP-senator Gerrit Holdijk in de Gezinsgids. Het artikel kan ik even niet online vinden, maar in dat artikel spreekt hij zich uit voor een actieve rol van vrouwen in de politiek (hij zou het niet accepteren als CU-vrouwen niet namens de SGP mochten spreken omdat ze vrouw zijn - mevrouw Lagerwerf van de ChristenUnie sprak wel eens namens de SGP) en hij zegt dat hij informele besprekingen heeft met ministers. Hierbij realiseert hij zich dat zijn sterke positie zo weer weg kan zijn en ze hem niet meer nodig hebben.

In inventarisatie van het RD leidde overigens tot de bevinding dat van 20 onderzochte wetsvoorstellen er zeven waren die het alleen haalde door dat de SGP steun verleende.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2012 15:58

Na twee jaar kan de SGP worden bedankt voor bewezen diensten en dat was het dan weer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 21 apr 2012 20:27

Optimatus schreef:Na twee jaar kan de SGP worden bedankt voor bewezen diensten en dat was het dan weer.

Yep, wat twittert zojuist de voorzitter van SGPJ: zo, en dan nu weer terug naar getuigenispolitiek!!!
Dit is toch te erg voor woorden!!! Ik heb het al diverse malen gezegd, maar het wordt me nu weer bevestigd: ik ben SGP-er af!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 26 apr 2012 18:17

zou de Jager nu totaal niet met de SGP hebben gesproken over het bezuinigingspakket?? Strange!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2012 18:22

De SGP is nu niet meer nodig voor een meerderheid, de CU is interessanter - want groter.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 27 apr 2012 08:20

De aap is nu uit de mouw, Pechtold is lelijk door de mand gevallen en de tweede kamer was het er mee eens toen vd Staaij hem voor blok zette.
Van diverse kanten gehoord dat CU zich sterker had moeten inzetten voor meewerking van SGP, maar ik kan de CU wel begrijpen dat ze het vuur niet uit de sloffen lopen nadat de SGP een reststem liever na de VVD (via CDA) liet gaan!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 apr 2012 12:43

De SGP doet mijns inziens iets te veel huiliehuilie. Het zijn nu niet de heren Wilders en Van der Staaij die dit land bestuurbaar houden, maar de heren Slob en Pechtold en mevrouw Sap. De SGP is getalsmatig niet (meer) nodig voor een meerderheid in de Tweede en in de Eerste Kamer.

Tweede Kamer: VVD + CDA + D66 + GroenLinks + ChristenUnie = 31 + 21 + 10 + 10 + 5 = 77 zetels
Eerste Kamer: VVD + CDA + D66 + GroenLinks + ChristenUnie = 16 + 11 + 5 + 5 + 2 = 39 zetels

De SGP is zelden nodig geweest voor welke meerderheid dan ook, dus na ruim 90 jaar zou zij toch wel een beetje aan die situatie gewend moeten zijn. De partij heeft enkele uitmuntende Kamerleden voortgebracht, meer dan de PVV ooit zal voorbrengen, maar de daadwerkelijke invloed van de SGP is over het algemeen nooit heel groot geweest. Ik begrijp best dat het voor de SGP vervelend is dat haar machtspositie nu niet meer was zoals zij is geweest ten tijde van het missionaire Regime Rutte I, maar het is de realiteit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 apr 2012 13:53

Over een paar maanden zijn er weer verkiezingen en kan het weer heel anders liggen.
Zo gaat dat nu eenmaal in de politiek: zodra een coalitie op zoek is naar politieke partijen die het beleid willen steunen, dan weten ze die partijen wel te vinden voor een gesprek.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 14 jun 2012 16:29

Veel voorstellen van het oude, nu demissionaire, kabinet kunnen nog door de Eerste Kamer na de verkiezingen. Tot 2015 blijft de samenstelling daar ongewijzigd (reciltrante fractieleden uitgezonderd, ik ken een partij waar men daar nogal last van heeft).

Als ik lees wat Holdijk zelf van deze situatie vond, dan kunnen we concluderen dat hij niet blij was. Hij wilde op zijn manier politiek bedrijven door wetten juridisch en ethisch te toetsen. Hij is blij dat hij nu niet meer op zijn vingers gekeken wordt. Wat dat betreft heb ik meer respect voor hem dan voor zijn partijgenoten aan de overkant waar politiek bedreven werd in plaats van getuigen. En het heeft de SGP weinig gebracht. Het is collaboreren met een systeem wat in tegenstrijd is met de grondbeginselen van de SGP. Maar het is ook een grote inschattingsfout die voorkomen had kunnen worden. De SGP geloofde blijkbaar in de stabiliteit van de PVV, een partij die naastenliefde niet hoog in het vaandel heeft staan.

Tijdens de catshuisonderhandelingen kwam naar voren dat de SGP mee wilde praten. Van der Staaij heeft later toegegeven dat de achterbankgesprekken op zijn initiatief plaatsvonden.

Ook de Eerste Kamerverkiezingen hebben een luchtje gehad. In Zuid-Holland heeft een SGP'er op een CDA'er gestemd. Een CDA'er stemde vervolgens op een VVD'er. In praktijk stemde een SGP'er dus op een VVD'er, maar dat mocht niet direct omdat de VVD een seculiere partij is. De SGP deed daarmee volledig mee aan de koehandel in haar streven naar macht.

En dat steekt me. Dit was SGP-onwaardig. Ik hoop dat de SGP na 12 september terugkeert als getuigenispartij zoals Kersten en Zandt dat bedoeld hadden. Het streven naar de macht is het begin van de ondergang. Als je voor macht gaat, stem dan op een andere partij, zou ik zeggen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 14 jun 2012 18:42

Maar goed, zit je in Den Haag omdat er politiek wordt bedreven, of omdat je wilt "getuigen"? Dat laatste kan je net zo goed op de hoek van de straat doen, lijkt mij. Dus ik zie het probleem niet. Politiek is nu eenmaal koehandel, tenzij je de meerderheid van stemmen hebt, dan kan je als SGP zijnde jouw theocratie opleggen aan een minderheid.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jun 2012 19:48

De SGP is voorlopig teruggebracht naar de marge.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2012 09:05

Optimatus schreef:De SGP is voorlopig teruggebracht naar de marge.

Is ze daar ooit uitgeweest dan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 jun 2012 12:27

Tussen hun oren wel, qua zetels niet.... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jun 2012 12:57

Katlheen schreef:Tussen hun oren wel, qua zetels niet.... :mrgreen:

Koning politiek zal de blikken wel vertroebeld hebben. Zo in de ban van politiek bedrijven en meegaan met de goddeloze waanzin daarvan enz enz. :wink:

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 15 jun 2012 15:45

Katlheen schreef:Maar goed, zit je in Den Haag omdat er politiek wordt bedreven, of omdat je wilt "getuigen"? Dat laatste kan je net zo goed op de hoek van de straat doen, lijkt mij. Dus ik zie het probleem niet. Politiek is nu eenmaal koehandel, tenzij je de meerderheid van stemmen hebt, dan kan je als SGP zijnde jouw theocratie opleggen aan een minderheid.

In dat geval moet afgevraagd worden wat de SGP überhaupt doet in Den Haag. Ik heb problemen met de SGP in coalities. Het gebeurt in prakijk dat de SGP op lokaal niveau bijvoorbeeld akkoord gaat met bepaalde feesten waar haar achterban niets van moet hebben (laat ik zo zeggen: ze doet geen poging het te verhinderen, dus ga je akkoord). Dat heet inderdaad concessie (de SGP-wethouders willen op het pluche blijven) maar je bent er dan wel verantwoordelijk voor. Hoe leg je dat op een Bijbelse wijze uit? Ik ruik hier hypocrisie.

En politici als Kersten en Zandt hielden niet echt van koehandel, althans niet in de figuurlijke zin van het woord. Nu collaborereert de SGP met een systeem (ten tijde van de gedoogconstructie) waar ze eigenlijk tegen is (ze wil een theocratie).

Als de SGP verder op de 'machtstoer' zal gaan, denk ik dat mogelijk een flink deel van haar achterban zich van de partij zal vervreemden.

Overigens kun je geen theocratie opleggen aan een minderheid, of die moet minder dan 33% zijn. Een theocratie gaat in tegen de grondrechten, en om die te wijzigen moet je de grondwet wijzigen. In Duitsland is vastgelegd dat de grondwet praktisch niet te wijzigen zijn zodat minderheden nooit onderdrukt kunnen worden.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Terug naar “Archief”