Aparte visies op Sinterklaas
Ik vind het kinderlijk onschuldig en natuurlijk ook hier geen gedoe van in de zak als je niet lief bent. Lijkt me logisch...
Als je het niks vindt, vooral niet vieren, maar ik vraag me dan wel eens af, wat er voor argument schuilt achter de reden om je kinderen niet iets wijs te willen maken. Hoe doen jullie dat dan met verhaaltjes, liedjes, noem maar op. En over commercie. Van alles wordt toch commercieel gemaakt? Moederdag is al genoemd, maar ook Kerst, Pasen, vaderdag, noem maar op. Ik ben daar altijd een beetje immuun voor, je kiest nog altijd zelf of je deelneemt aan die commercie of niet en in welke mate wel of niet. Ook refo's hebben toch vaak een uitgebreid Kerstdiner?
Ach ja. Ik vind ook niks mis met de Kerstman. Dat is toch gewoon de buitenlandversie van Sinterklaas (of beter gezegd: Sinterklaas is de Nederlandse versie van de Kerstman

). Hier leggen we met Kerst ook vaak een cadeautje onder de Kerstboom. Ik vind het allemaal supergezellig.
En dat kinderen te verwend zouden worden? Ach, ze mogen weleens verwend worden, toch? En ze moeten ook maar gewoon leren dat je verwend kunt worden met allemaal redelijk goedkope cadeautjes. Dat een ander peperdure dingen krijgt, jammer dan, leer er maar mee leven. Hij hoeft het later echt niet te wagen om te gaan zeuren, daar is deze mama echt heel simpel in.
En natuurlijk krijgt die van ons ook altijd van alles. Alleen de afgelopen weken en de komende weken niets, we sparen het allemaal op voor Sinterklaas. En dat heeft hij niet eens door, haha. Zijn kleurboek is weer bijna vol, nou, hij moet nog even een paar weken wachten, terwijl hij normaal gesproken al een nieuwe zou mogen uitzoeken. Zo ook met zijn stiften: even geduld. Dan kunnen wij daarmee mooi de zak aanvullen
Ach welja, het zal wel. Het zijn voor mij best wel ongrijpbare dingen, net zoals het weren van Sinterklaas op school, omdat ouders daar aanstoot aan zouden nemen. Maar ik heb wat dat betreft eigenlijk alleen maar heel erg negatieve ervaringen met mijn schoonouders, over Kerstmis waarop je vooral niks gezelligs mag doen, enzo. Dat heeft toen ik net verkering had met mijn man zoveel indruk op me gemaakt, ik moest er echt van huilen (ik vond Kerst altijd zo leuk en er was daar echt helemaal niks aan en mijn kleine cadeautjes werden niet gewaardeerd - wist ik veel, dat het taboe was!) en mijn man is snel met mij naar mijn ouders gegaan. En het is niet helemaal eerlijk om dat op alle niet-Sinterklaas-en-Kerst-vierende mensen te projecteren, natuurlijk!