Refowebkids deel 12

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 12

Berichtdoor ajl » 17 nov 2010 09:44

Wij gaan dit jaar vol overgave sinterklaas vieren. Ik vind het geweldig. Op het kdv zijn ze al aan het knutselen voor de Sint en wij zingen elke week heel hard voor zijn schoen. Op pakjesavond zal er hier ook een grote zak voor de deur staan. Hugo krijgt een fiets ( dat vonden wij eigenlijk een te duur en te groot cadeau, maar hij heeft het gewoon nodig en om nu te wachten voor zijn verjaardag, dan is het alweer zomer) De fiets hebben wij gekocht waar hij bij was en hij was al helemaal hyper. Mijn man is snel met fiets en al naar huis gegaan en ik ben nog even met hem naar een andere winkel gegaan, maar hij wilde naar huis naar zn 'tíets'. Thuisaangekomen heeft hij in elke kast gekeken of hij daar stond en een uur over gesproken en nu is hij de fiets volgens mij weer vergeten :mrgreen: . Van mijn ouders en tantes krijgt hij ook nog een cadeau en Cato krijgt een aantal kleine dingetjes. Ik vind het zo leuk om weer uitgebreid te vieren.

Er zijn dus wel basisscholen die Sint niet vieren. Hebben jullie de school er dan ook op uitgezocht? Of zaten ze op school en kwamen jullie er toen achter? Wij zijn ons momenteel ook aan het oriënteren op een basischool ( mede odat hij opgegeven moet worden voor de bso). In de buurt wordt het sowieso niet, maar wij wijken uit naar een dorpje in de buurt waar wij nog op de fiets heen kunnen, Daar zijn2 chr. scholen, 1 daarvan heeft ook de overtuiging dat Sint niet kan en er wordt ook geen kerstboom neergezet. NIet omdat de school dat wil, maar omdat de ouders van kinderen er aanstoot aan nemen. De andere school is beduidend verder weg, maar heeft dat wel allemaal. Dus wij zijn in overleg samen ( al vermoed ik dat het de school verder weg wordt)
Laatst gewijzigd door ajl op 17 nov 2010 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

lia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lia » 17 nov 2010 10:06

Hier doen we ook niks aan sinterklaas. Alle drie de kinderen en ikzelf zijn in nov en dec jarig, dus ze missen het hele sinterklaas niet. We laten de kinderen ook echt niet geloven in die man. Het hele commerciele gebeuren eromheen: vanaf september ligt de sintenpietentroep weer in de winkels... Na de aankomst in Harderwijk afgelopen zaterdag staat er op omroep Gelderland dat het nog niet bekend is hoeveel de intocht heeft opgebracht.... Hoezo commercie??? Gelukkig doen ze er op school ook niets aan. Hier krijgen de kinderen in de zomervakantie een kado omdat we niet op vakantie gaan/kunnen, verder met hun verjaardag worden ze goed bedacht en zo tussendoor eens een kleinigheidje. Nieuwe (tweedehands) fietsen krijgen ze ook gewoon als ze die nodig hebben dus niet alleen met verjaardag ofzo, ze komen wat dat aangaat dus niks tekort. We zijn helemaal niet afhankelijk van sinterklaas om de kinderen te verwennen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 17 nov 2010 11:46

Even een vraagje.

Iemand wil een peutergroepje oprichten, vangt een aantal kinderen een ochtend op, vraagt hier geld voor.
Mag dat zomaar? Of moet je daar gastouder voor zijn, en dus papieren hebben en ergens aangesloten bij zijn?

Ik kreeg de vraag of Ilona naar zo'n groepje wilde gaan.
Maar ik vind het ook nog eens veel geld voor twee uurtjes. 8-[

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 17 nov 2010 12:20

Wij doen niets aan Sinterklaas. Het is een Rooms feest (naamdag van een heilige) en we doen ook niet aan andere Roomse feesten. Inderdaad, zoals eerder werd opgemerkt, met je verjaardag krijg je genoeg en tussendoor als het nodig is. Niet persé met Sinterklaas. Het is pure commercie en de symboliek (Zwarte Piet, een boek waar alles instaat) vinden wij ook te ver gaan.
(Overigens proberen we ook niet te praten over paaseieren e.d. dat zijn gewoon chocoladeeitjes :mrgreen: )
Op reformatorische scholen wordt er geen aandacht aan geschoken, op pc-scholen zal het wel per regio verschillen.
Ik heb zelf op een pc-school gezeten, maar daar werd niet aan Sinterklaas gedaan. Ik heb het zelf ook niet gemist ofzo, ook al kregen andere kinderen uit de klas wel wat. Dat gaat nu eenmaal zo.
Ik ga ook geen (in elkaar geknutselde) schoen zetten bij de supermarkt voor Joëlle. Dan wil ik wel consequent zijn. Je kunt kinderen (op een bepaalde leeftijd) echt wel wat uitleggen, dus het argument dat je het zielig vind voor het kind, gaat wat mij betreft niet op.

Volgens mij mag je niet zomaar kinderen opvangen. Of je moet gastouder zijn (met scholing en inschrijving in het landelijk register), of je moet een soort van peuterspeelzaal oprichten. Daarvoor moet je tegenwoordig aan de wet OKE voldoen en dat is ook niet niks. Daar komt meer bij kijken. Wat staat er op papier? Als er wat gebeurd, wie is er aansprakelijk?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 nov 2010 12:48

Ik denk dat je het hele sint verhaal prima kunt verkorten, waardoor het prima is om het te vieren.
Wij vierden het altijd al, elke 5 december stond er een bollenmand met cadeautjes (en toen mijn ouders het breder kregen stond er ook een zak een wasmand bij ;) )voor de deur. Iemand duwde dan op de bel, en dan stond die mand daar. Fantastisch! Op school kwamen ook altijd pieten langs. Tot zover vind ik het totaal geen probleem. Ik ga er pas problemen mee krijgen als ik ga zeggen tegen Jurian dat alles in het grote boek staat, en dat als hij neit lief is hij meegenomen wordt, en als hij wel lief is hij meer cadeautjes krijgt. Want dat vind ik grote onzin. Maar dat hebben wij vroeger ook nooit meegekregen hoor. ik ben nooit bang geweest ofzo om die reden. en dat hoop ik Jurian ook mee te geven.
Ik vind het altijd een beetje 'raar' dat veel 'refo' kinderen wel fantasieverhaaltjes mogen lezen, dieren die praten enzo, of zelfs sprookjes, en de sint is uit den boze. doe het dan goed, vind ik ;)

Maargoed, wij hebben er nog niet helemaal mee te maken, want dit jaar nemen we gewoon alle cadeautjes mee naar mijn ouders, daar komt het op de stapel. Dat zal Jurian echt wel gewoon zien. Hij kan wel sinterklaas en 'zarte piet' aanwijzen en zeggen, maar het heeft weinig betekenis voor hem. Dus ook het schoen zetten doen we niet, omdat hij toch de clou neit snapt. Als wij nooit met mijn familie sinterklaas zouden vieren, zou ik nu ook echt nog geen cadeautjes voor hem kopen. Maargoed, we kunnen hem moeilijk niks geven als wij met elkaar heerlijk het feest vieren natuurlijk (en stiekem blijft het leuk om cadeautjes te kopen, al houden we het redelijk simpel en klein)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 17 nov 2010 14:01

Anna Sofie begrijpt het nu nog niet helemaal. (wel dat ze cadeautjes krijgt) maar ik laat haar er niet in geloven. Alleen al het idee als ze erachter komen dat het niet waar is. Straks gaan ze overal aan twijfelen. Voor mijn gevoel lieg je ze voor. (dit is persoonlijk, ga dus niet heel fanatiek reageren dat het niet zo is :wink: )

Ze krijgt zo'n loopfietsje (met 1 voor en 1 achterwiel, zonder trappers)
En van mijn ouders een houten slee met zitje.

Wij doen bij mijn man zijn familie een gedicht, klein cadeautje er bij en verder dobbelcadeautje en met mijn familie 2 dobbelcadeautjes.

Vind het altijd wel erg gezellige avonden! En om te zeggen, ik ben tegen sinterklaas dus we doen een pakjesavond in februari.. dat gaat mij te ver :-oo
Time flies when you have none!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 17 nov 2010 14:24

Wij zijn ook echte Sinterklaasfans :D Ben nu het huis aan het versieren met allerlei Sinterklaasknutsels en ingepakte nepkado's enzo. De meiden genieten en ik ook 8) En dat het allemaal commercie is, ach, dat is moederdag ook. En daar doet ook bijna iedereen trouw aan mee. Vind ik echt een beetje onzin om niet mee te doen omdat het commercie zou zijn.

We laten de kinderen niet echt bewust in Sinterklaas geloven, maar op de één of andere manier is ie toch wel weer heel erg echt als ie in het land is :-k De meiden krijgen drie dagen van tevoren kleine kadootjes in hun schoen: flesje parfum, barbie ofzo. En op vijf december zelf krijgen ze kado's van ongeveer 60 euro p.p. We vieren ook nog Sinterklaas met vrienden, met surprises en gedichten enzo, ook voor een tientje p.p. Daar doen de kinderen dan niet aan mee. Zelf ben ik op sinterklaas jarig dus ik krijg alles dubbel, maar dat maakt het hele feest voor mij echt niet minder leuk!

Inderdaad, op het kdv en op school zijn we de hele dag met Sinterklaas bezig. Nu is dat nog super, maar na drie weken zijn we het best wel een beetje zat, ja... Maar goed, dan is het ook gewoon weer voorbij en komt die gezellige kersttijd er weer aan =D>

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 17 nov 2010 14:30

Hier vinden we de sinterklaastijd helemaal geweldig! Idd, lekker schoentje zetten en liedjes erbij zingen... Vol verwachting de volgende morgen naar beneden om te kijken of ie langs is geweest.. Heerlijk!
En op sinterklaasavond een grote zak met kadootjes om iedereen heerlijk te verwennen. En natuurlijk daarbij lekker pepernoten e.d. snoepen! Ik vind zelf deze tijd ook echt genieten!!
En wat Merisja zegt.. daarna de kersttijd, heerlijk de kerstboom en allerlei andere leuke versieringen het huis in, kan er nu al naar uitkijken!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 17 nov 2010 16:05

...en daarna mag de zomer weer beginnen :mrgreen:

Bij mij thuis werd er geen sinterklaas gevierd, o.a. omdat ik jarig was maar ook omdat mijn ouders het met het hele sinterklaasgebeuren niet echt eens waren. Wij kregen dan met oudjaar wat, ook erg leuk. Maar toch vond ik het de dag na sinterklaas nooit zo leuk op school...al die kinderen die allemaal kado's hadden gekregen van sinterklaas. Ik vond dat best wel moeilijk als kind. Als ik nu ook de snoetjes van de meiden zie...geweldig, die genieten ontzettend. De oudste weet bijvoorbeeld nog precies hoe we het vorig jaar gevierd hebben (grote juten zak vol met kado's en allemaal pepernoten en snoep en wij er met z'n viertjes omheen om kado's uit te pakken). Dat vond ze heel erg leuk en ze vroeg of we het dit jaar weer zo gingen doen. 'Want jullie kopen de kado's toch gewoon?' :mrgreen: Toch nog maar even navragen voor de zekerheid :lol:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 nov 2010 19:33

Aparte visies op Sinterklaas :mrgreen:

Ik vind het kinderlijk onschuldig en natuurlijk ook hier geen gedoe van in de zak als je niet lief bent. Lijkt me logisch...

Als je het niks vindt, vooral niet vieren, maar ik vraag me dan wel eens af, wat er voor argument schuilt achter de reden om je kinderen niet iets wijs te willen maken. Hoe doen jullie dat dan met verhaaltjes, liedjes, noem maar op. En over commercie. Van alles wordt toch commercieel gemaakt? Moederdag is al genoemd, maar ook Kerst, Pasen, vaderdag, noem maar op. Ik ben daar altijd een beetje immuun voor, je kiest nog altijd zelf of je deelneemt aan die commercie of niet en in welke mate wel of niet. Ook refo's hebben toch vaak een uitgebreid Kerstdiner?

Ach ja. Ik vind ook niks mis met de Kerstman. Dat is toch gewoon de buitenlandversie van Sinterklaas (of beter gezegd: Sinterklaas is de Nederlandse versie van de Kerstman 8) ). Hier leggen we met Kerst ook vaak een cadeautje onder de Kerstboom. Ik vind het allemaal supergezellig.

En dat kinderen te verwend zouden worden? Ach, ze mogen weleens verwend worden, toch? En ze moeten ook maar gewoon leren dat je verwend kunt worden met allemaal redelijk goedkope cadeautjes. Dat een ander peperdure dingen krijgt, jammer dan, leer er maar mee leven. Hij hoeft het later echt niet te wagen om te gaan zeuren, daar is deze mama echt heel simpel in.

En natuurlijk krijgt die van ons ook altijd van alles. Alleen de afgelopen weken en de komende weken niets, we sparen het allemaal op voor Sinterklaas. En dat heeft hij niet eens door, haha. Zijn kleurboek is weer bijna vol, nou, hij moet nog even een paar weken wachten, terwijl hij normaal gesproken al een nieuwe zou mogen uitzoeken. Zo ook met zijn stiften: even geduld. Dan kunnen wij daarmee mooi de zak aanvullen :mrgreen:

Ach welja, het zal wel. Het zijn voor mij best wel ongrijpbare dingen, net zoals het weren van Sinterklaas op school, omdat ouders daar aanstoot aan zouden nemen. Maar ik heb wat dat betreft eigenlijk alleen maar heel erg negatieve ervaringen met mijn schoonouders, over Kerstmis waarop je vooral niks gezelligs mag doen, enzo. Dat heeft toen ik net verkering had met mijn man zoveel indruk op me gemaakt, ik moest er echt van huilen (ik vond Kerst altijd zo leuk en er was daar echt helemaal niks aan en mijn kleine cadeautjes werden niet gewaardeerd - wist ik veel, dat het taboe was!) en mijn man is snel met mij naar mijn ouders gegaan. En het is niet helemaal eerlijk om dat op alle niet-Sinterklaas-en-Kerst-vierende mensen te projecteren, natuurlijk!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2010 20:09

AikonGirl schreef:Even een vraagje.

Iemand wil een peutergroepje oprichten, vangt een aantal kinderen een ochtend op, vraagt hier geld voor.
Mag dat zomaar? Of moet je daar gastouder voor zijn, en dus papieren hebben en ergens aangesloten bij zijn?

Ik kreeg de vraag of Ilona naar zo'n groepje wilde gaan.
Maar ik vind het ook nog eens veel geld voor twee uurtjes. 8-[

Ja dat mag zomaar. Zonder dat je ergens bij aangesloten bent. Wordt ook nog steeds gedaan, opvang (zwart). Alleen kun je geen aanspraak maken op subsidie of vergoeding (zowel voor ouders als de oppasser).

Als je als gastouder werkt moet je een diploma hebben en ben je bij een gastouderburo aangesloten. De papieren zijn: een geldige opleiding (er staat een hele lijst met studie's die je gedaan mag hebben) en een ehbo. Een VOG (maar dat komt veel voor als je ergens gaat werken). Daarnaast moet je geregistreed staan bij Landerlijk register Kinderopvang en kunnen ze van de ggd bij het oppasadres langs komen voor een controle mbt veiligheid van het oppaskind.

Als je het via een gastouderburo wilt gaan doen dan mag je maar op een aantal kinderen per dag passen.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 17 nov 2010 21:04

Lidia schreef:Wij doen niets aan Sinterklaas. Het is een Rooms feest (naamdag van een heilige) en we doen ook niet aan andere Roomse feesten. Inderdaad, zoals eerder werd opgemerkt, met je verjaardag krijg je genoeg en tussendoor als het nodig is. Niet persé met Sinterklaas. Het is pure commercie en de symboliek (Zwarte Piet, een boek waar alles instaat) vinden wij ook te ver gaan.
(Overigens proberen we ook niet te praten over paaseieren e.d. dat zijn gewoon chocoladeeitjes :mrgreen: )
Op reformatorische scholen wordt er geen aandacht aan geschoken, op pc-scholen zal het wel per regio verschillen.
Ik heb zelf op een pc-school gezeten, maar daar werd niet aan Sinterklaas gedaan. Ik heb het zelf ook niet gemist ofzo, ook al kregen andere kinderen uit de klas wel wat. Dat gaat nu eenmaal zo.
Ik ga ook geen (in elkaar geknutselde) schoen zetten bij de supermarkt voor Joëlle. Dan wil ik wel consequent zijn. Je kunt kinderen (op een bepaalde leeftijd) echt wel wat uitleggen, dus het argument dat je het zielig vind voor het kind, gaat wat mij betreft niet op.

Bij ons hetzelfde, Lidia! Wij doen er ook niet aan mee, wel gedaan met de fam. van mijn man, maar op 5 december is mijn opa overleden, en ik heb er dan echt helemaal geen zin in om het te 'vieren' :(
Dus ik heb de knoop doorgehakt, en wij doen er niet meer aan mee, we worden als spelbrekers gezien, maar goed, daar kan ik wel mee leven :wink: dat zijn we wel vaker 8)
Speelgoed hebben de kinderen genoeg,en wij weten ook nooit wat te vragen, en anders krijg je weer van die rommeltjes waar ze genoeg van hebben, nee hoor, voor ons geen sinterklaas!

Zo ook geen kerstboom, verlichting of wat dan ook, en ik voel me er prima bij :D

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 17 nov 2010 21:39

hier vieren we wel sinterklaas! een heerlijke tijd vind ik het ! Milan volgt dit jaar voor het eerst ook echt bewust het sinterklaasjournaal en dat is erg leuk! we vieren hier zelf op 4 december pakjesavond.. het weekend er voor ws bij mn schoonmoeder die wat kleinigheidjes heeft gekocht.. ze krijgen nog een kadootje via Toobs werk... en we doen op 31 december nog pakjesavond bij mn ouders (traditie bij ons, nadat we een keer het niet op tijd voor elkaar kregen om het 5 dec te vieren en sindsdien hebben we dat vaker gedaan)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 nov 2010 21:41

Waarom is verlichting met Kerst dan niet goed? En waarom is het erg dat Sinterklaas een Roomse oorsprong heeft? Dat is toch met zoveel dingen in onze cultuur, alles heeft wel ergens een oorsprong in. Zelfs Kerst heeft een heidense oorsprong, waar ooit de viering van de geboorte van Jezus aan gekoppeld is. En toch vieren we allemaal Kerst in de kerk en zelfs daar zie je kaarsjes en lichtjes. (toch?). Ik probeer het overigens gewoon te begrijpen, meer niet.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 nov 2010 21:53

Heerlijk die lichtjes weer, k vindt het meer met de winter te mak hebben dan met kerst.

Wij vierden vroeger wel sinterklaas (en op de school van m'n vader mag men geen sinterklaas vieren en daarom doet hij het met z'n leerlingen thuis) :oops: k vondt het toen als kind erg gezellig (kom zelf ook uit een refomatorisch nest). En mijn ouders maakte er altijd wel een gezellige avond van.

En misschien dat wij het ook wel gaan vieren als we kinderen hopen te krijgen. Zoiets kun je ook niet weer om heen.

Terug naar “Archief”