Speedy schreef:Hmm 10 blz terug had ik aangegeven niet meer te reageren, maar jij kietelt me.
Speedy schreef:Je legt de bal nu wel even voor het verkeerde doel. Open en oprecht met elkaar spreken is in heel veel kerken gelukkig een 'normaal' goed. Helaas zijn er veel ontsporingen waar mensen aan de rand van de kerk worden gebracht en zich niet meer welkom voelen. Maar wat je nu ziet is dat het obama effect van 'CHANGE! CHANGE! CHANGE!' drammerige signalen begint te krijgen. Openingen voor gesprek worden niet meer gezocht en tijd wil men er niet meer voor nemen. Kerken worden gedwongen om te luisteren en te accepteren. Jij legt de bal bij het doel van de kerkenraden, maar leg die bal eens aan de andere kant. Want anno 2010 wordt een relatie van liefde en trouw gewoon afgedwongen. Gesprek is niet mogelijk en als een kerkenraad niet wil buigen, dan wordt met veel rampestamp de aftocht geblazen.
Waar het acties betreft van (deels) ongelovigen, gaykrantredacteurs en aanverwanten, geef ik je volledig gelijk. Idem waar het gaat om die 3 dame's die het nodig vonden om geheel in het uitbundig roze gekleed in een kerk meenden plaats te moeten nemen. dat valt voor mij persoonlijk onder provoceren.
Het gaat mij er niet zo zeer om of een kerkraad wel of niet wil buigen, dat is m.i. een latere factor. Het gaat mij er meer om of iemand, een broeder, zuster, dominee, ouderling etc.. echt openstaat, wil/kan staan voor een andere mening dan de zijne. Al meent iemand op gronde van de schrift dat homoseksualteit niet goed zou zijn, dan nog moet men niet vergeten dat men ook maar mens is. Een mens kan ook fouten maken, zaken verkeerd interpreteren, anders interpreteren dan een ander op gronde van een platte tekst, niets onmenselijks aan.
Speedy schreef:Waarom wil jij pleiten voor het dwangmatig accepteren van standpunten in een gemeenschap waar kerken op grond van de Schrift een duidelijke keuze maakt tegen het gangbare standpunt inzake Homofilie? Als je op grond van exegese een ander homolitisch standpunt in neemt dan kan je de kerkelijke weg gaan en proberen het kerkelijke standpunt te laten wijzigen. Maar hier pleit jij dus ook voor anarchie van beneden naar boven. Dit is niet de weg! Ben je niet met een stanpunt eens dan is er een nette weg, word jouw standpunt niet overgenomen dan moet je dat accepteren of de consequenties eruit trekken.
Ik pleit niet voor het dwangmatig accepteren van standpunten in een gemeenschap waar kerken op grond van de Schrift een duidelijke keuze maakt tegen het gangbare standpunt inzake homoseksualiteit. Waar ik wel voor pleit, dat men* (*broeders/zusters, kerkraden etc etc..) zich niet gelijk een oordeel aanmeet op gronden van een tekst of aangeleerde, aangenomen opvatting. Lees: een gesprek aangaan met de woorden van: de schrift leert mij/ons dat...Dat vervolgens als enige waarheid te poneren, om vervolgens niet meer te luisteren naar de ander, hoe die tot zijn mening is gekomen, op gronde van die zelfde schrift of andersinds. Als die ander de mening van de kerk niet wenst over te nemen, dat men meent te moeten zeggen, je moet onze mening overnemen of anders maar verdwijnen of je mag niet meer deelnemen aan de communie, avondmaal.
Voor mij zelf sprekende is de bijbel niet zo duidelijk over een aantal zaken, als de bijbel zo duidelijk zou zijn, was er ook maar een opvatting mogelijk en zouden er niet zoveel kerkscheuringen zijn. Ook vandaag de dag nog.
Even een zijstraatje voor mensen die stellig zijn in de opvatting over genesis, dat daar het huwelijk tussen man en vrouw op gefundeerd is. Er staat m.i. niet meer dan dat God man en vrouw schiep, meer staat er niet. Zo valt er nog wel meer aan te merken op genesis. Leg genesis 1 en 2 maar eens naast elkaar. Waar komt de stad Nod ineens vandaan, nadat Kaïn werd uitgestoten. Hoe zit het met de godenzoden in genesis 6? Daarmee wil ik niet zeggen dat Genesis niet kloppend zou zijn, wel dat er soms met zevenmijlslaarzen gelopen wordt. Ook sluit ik persoonlijk niet uit dat er sprake zou kunnen zijn van interpolaties, schrijffouten of hoorfouten.
Ook de kerk staat niet stil (als het goed is) anders lijkt het mij zo dat er sprake is van een dode gemeente. Die lijn volgend, zie je dat kerken andere zaken anders zijn gaan bekijken, zoals echtscheiding dan pak hem beet 30 jaar geleden. Gelukkig dat men veelal in dat soort zaken er nu wat genuanceerder tegen aankijkt. Men moet niet vergeten dat ook die groep van bv (gescheiden) mensen ook veel leed is aangedaan. Vroeger hanteerde men ook de mening van: Scheiden mag niet, punt uit, want de schrift leert ons dat ..., zonder dat men soms naar de menselijk aspecten van een zaak keek. Waarom wil iemand scheiden, is er misschien sprake van (psyghische) mishandeling, misbruik binnen een gezin etc etc...
Dat is waar het mij ook omgaat met betrekking tot de homoseksualiteit. Misschien is het wel zo dat de kerk over 30 -40 jaar wel zijn mening bijstelt..., misschien ook niet. Het neemt niet het leed weg, wat de broeders of zuster soms is aangedaan, die van mening zijn, dat zij hun homoseksuele relatie wel menen te kunnen verantwoorden voor God en op basis van de schrift in die tussenliggende periode.
Ik blijf het zeggen en van mening, wij zijn en blijven allemaal maar mensen. Dit geldt m.i. wel 2 kanten op, zowel voor de broeders en zusters, homoseksuelen alsmede mensen die in een kerkraad of aanverwanten zitten. God heeft ons mensen niet nodig om Zijn bonen voor hem te doppen! Laat ons mensen dan ook niet te snel een oordeel aanmeten over een andere mens. Al helemaal niet, als iemand meent oprecht en zuiver te leven voor God maar dit niet overeen komt met een ander zijn, mijn mening, opvatting van de bijbel. Ieder mens heeft genoeg aan zijn kwaad. Laat het oordeel liggen waar het hoort te liggen m.i. Namelijk bij God. Hij is het die uiteindelijk zal oordelen, niet ik. Laat de kerk een plaats zijn, worden waar voor iedereen een plaats is, om samen tot Hem te mogen komen, een ieder met zijn persoonlijke bagage.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.