Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Lalage » 29 jan 2010 19:04

hmmm het was niet mijn bedoeling om je te kwetsen. Mijn associatie zal misschien verkeerd zijn, had ik niet moeten intypen. De doorbrekers, daar heb ik ook wel van gehoord.

Ik heb zelf ook een evangelische tijd gehad, maar na een paar jaar bleek dat toch niet bij mij (ons) te passen.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2010 19:29

Lalage schreef:Ik heb zelf ook een evangelische tijd gehad, maar na een paar jaar bleek dat toch niet bij mij (ons) te passen.

Dat is precies de reden waarom ik zei dat ik benieuwd ben hoe ze er over een jaar over denkt...

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2010 22:01

Riska schreef:Helemaal duidelijk. Ik heb mijn aarzelingen, dat zal ik eerlijk zeggen. Die aarzelingen kan ik niet helemaal onder woorden brengen.
Kent de gemeente Doop en Avondmaal?
Ik ben heel erg benieuwd hoe het jou na een jaar vergaat, hoe je er dan in staat bedoel ik.

Dat je die aarzelingen niet onder woorden kan brengen....???
Kun je proberen er toch iets meer over zeggen?
Jazeker wij kennen doop en avondmaal.
Ik ga er al meer dan een jaar naar de gemeente bijna 1,5 jaar en het vergaat me prima!
Hoezo?

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 30 jan 2010 19:15

Marnix merkt op:
En ik kan me voorstellen dat gebrek aan geloofsgroei en voeding een reden kunnen zijn om over te gaan naar een ander kerkverband. Als iets een goede reden is, is dat het wel.

Marnix, wat kan een reden zijn? Niet eens met de geloofsleer of de predikant of de mensen enz.

Ik zou zeggen, maar ik kan het mis hebben, dat er tussen de zondagvierende protestantse kerken/gemeenten (geloofsleer) weinig of niets verschillen bestaan.
Ik zou graag de werkelijke verschillen willen weten.

De kleine verschillen zijn ontstaan door menselijke "inzichten" vanuit Gods Woord om daarna door een scheuring een nieuwe kerk/gemeente te stichten.

Geloofsgroei ontstaat door de Here Jezus persoonlijk aan te nemen en dagelijks door Hem de voeding en leiding te ontvangen.

Ik begrijp heel goed dat voor veel christenen het heel moeilijk is om een keus te maken om de juiste prediking te horen tot opbouw van hun geestelijk leven.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 30 jan 2010 23:13

marin schreef:Marnix merkt op:
En ik kan me voorstellen dat gebrek aan geloofsgroei en voeding een reden kunnen zijn om over te gaan naar een ander kerkverband. Als iets een goede reden is, is dat het wel.

Marnix, wat kan een reden zijn? Niet eens met de geloofsleer of de predikant of de mensen enz.

Ik zou zeggen, maar ik kan het mis hebben, dat er tussen de zondagvierende protestantse kerken/gemeenten (geloofsleer) weinig of niets verschillen bestaan.
Ik zou graag de werkelijke verschillen willen weten.

De kleine verschillen zijn ontstaan door menselijke "inzichten" vanuit Gods Woord om daarna door een scheuring een nieuwe kerk/gemeente te stichten.

Ik begrijp heel goed dat voor veel christenen het heel moeilijk is om een keus te maken om de juiste prediking te horen tot opbouw van hun geestelijk leven.

marin

Geloofsgroei ontstaat door de Here Jezus persoonlijk aan te nemen en dagelijks door Hem de voeding en leiding te ontvangen.

Ik kom in de gemeente om God groot te maken en Hem te aanbidden, en daarnaast is het fijn dat de boodschap bijbels is. En dat mijn geloof ook in de gemeente groeit.
Ik vind het heel bijbels om als gemeente bij elkaar te zijn, en om daar ook opgebouwd te worden.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 30 jan 2010 23:20

Ik ga altijd naar de kerk om te luisteren naar wat Hij tot mij te zeggen heeft.
Dat maakt me eerbiedig en stil....ik ben helemaal niet belangrijk in dit geheel.
Behalve om te zeggen: spreek Heer want uw knecht hoort.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 jan 2010 00:02

marin schreef:Ik begrijp heel goed dat voor veel christenen het heel moeilijk is om een keus te maken om de juiste prediking te horen tot opbouw van hun geestelijk leven.

Die prediking is maar een klein deel van de kerk. De kerk is meer dan de preek, het gaat ook om de stijl, de liederen, de liturgie, het koffiedrinken na afloop, de mensen die je daar ontmoet. De kerk is ook meer dan de erediensten, want het gaat ook om gesprekskringen, koren, kinderclubs, wandelingen (in mijn kerk toevallig een erg populaire activiteit).

Ik ga momenteel het liefst naar vieringen zonder preek. Het gaat dan om Taize-vieringen, met korte liederen die vaak herhaald worden, schriftlezingen en 10 minuten stilte.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 jan 2010 00:03

*edit* hier was hier geks gebeurd
Laatst gewijzigd door Lalage op 31 jan 2010 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2010 07:57

tante-tortel schreef:Ik ga altijd naar de kerk om te luisteren naar wat Hij tot mij te zeggen heeft.
Dat maakt me eerbiedig en stil....ik ben helemaal niet belangrijk in dit geheel.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar waarvoor ben jij op deze aarde?
Wat zegt de bijbel daarover?

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2010 11:28

tante-tortel schreef:Dat maakt me eerbiedig en stil....ik ben helemaal niet belangrijk in dit geheel.

Voor een deel kan ik met je meegaan. Ik denk dat wij veel te weinig stil zijn voor de Heer. Dat er - en het klinkt gek - teveel lofprijzing is, omdat we daarmee de stille stem van de Heer overschreeuwen. Let wel: ik zing graag en veel. Maar we moeten inderdaad ook stil worden. De meeste keren begint bij ons de dienst met de woorden: "Wij zijn stil om ons hart te richten op de Heer". Dat kan best even duren (nu met gastpredikanten - onze dominee is door ziekte langdurig uitgeschakeld - zijn die momenten van stilte misschien wat kort omdat ze het niet gewend zijn).
Waarin ik niet kan meegaan met je is dat je niet belangrijk bent in het geheel. Dat ben je wel. Zo belangrijk, dat Christus voor jou gekruisigd, gestorven en opgestaan is. Voor jou - zó belangrijk ben je!!!

Lalage schreef:Ik ga momenteel het liefst naar vieringen zonder preek. Het gaat dan om Taize-vieringen, met korte liederen die vaak herhaald worden, schriftlezingen en 10 minuten stilte.

Heerlijke diensten he? Er gaat nergens zo'n rust van uit dan het steeds herhalen van dezelfde woorden. B.v.: "Als alles duister is, ontsteek dan Uw lichtend vuur, dat nooit meer dooft" of: "Prijs de Heer mijn ziel, en prijst Zijn heilige naam, prijst de Heer mijn ziel die mij het leven geeft".

Antoinette, als jij je er thuis voelt is het goed. Mijn huiver bij bepaalde gemeenten die op zichzelf staan en niet op de een of andere wijze verbonden zijn aan een kerkverband is, dat ze op een zeker moment sektarische trekken krijgen.
Diensten met veel lofprijzing en aanbidding - is er plaats voor de mens die verdrietig is, die depressief is, die twijfelt?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 31 jan 2010 11:34

Wanneer verlaat je je kerkverband?

Marnix merkt op:

Wat kan een reden zijn?
Niet eens met de geloofsleer of de predikant of de mensen of niet meer gezellig in de gemeente of storen aan bepaalde personen enz.

Wanneer verlaat je je kerkverband, er moet toch een gegronde reden zijn om van kerk te veranderen.

Er is een periode geweest dat door bepaalde mensen (professoren en predikanten) scheuringen in de kerken werden veroorzaakt dat tot veel verdriet en ruzie's en spanningen binnen de familie's veroorzaakte.

Toch wordt er nog veel op refoforum over randproblemen binnen de kerkverbanden gesproken, het laat de gescheiden broers en zussen niet los om na generatie op generatie zich te verdiepen in de werkelijkheid, de Verlossing door de Here Jezus, in "alle opzichten".

Of wordt er een reden "gezocht" om van kerkverband te veranderen?

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 31 jan 2010 18:15

Riska schreef:
tante-tortel schreef:Dat maakt me eerbiedig en stil....ik ben helemaal niet belangrijk in dit geheel.

Voor een deel kan ik met je meegaan. Ik denk dat wij veel te weinig stil zijn voor de Heer. Dat er - en het klinkt gek - teveel lofprijzing is, omdat we daarmee de stille stem van de Heer overschreeuwen. Let wel: ik zing graag en veel. Maar we moeten inderdaad ook stil worden. De meeste keren begint bij ons de dienst met de woorden: "Wij zijn stil om ons hart te richten op de Heer". Dat kan best even duren (nu met gastpredikanten - onze dominee is door ziekte langdurig uitgeschakeld - zijn die momenten van stilte misschien wat kort omdat ze het niet gewend zijn).
Waarin ik niet kan meegaan met je is dat je niet belangrijk bent in het geheel. Dat ben je wel. Zo belangrijk, dat Christus voor jou gekruisigd, gestorven en opgestaan is. Voor jou - zó belangrijk ben je!!!
Mee eens :)

Lalage schreef:Ik ga momenteel het liefst naar vieringen zonder preek. Het gaat dan om Taize-vieringen, met korte liederen die vaak herhaald worden, schriftlezingen en 10 minuten stilte.
dat zou dan weer helemaal niets voor mij (ons) zijn. Ik zie juist in een preek dat je onderwezen wordt, dat de Bijbel wordt uitgelegd, hoe je het (ook) kan bekijken. Ik zie dat echt als leermoment. Wat vind jij niet prettig in een preek? Of..... wat houdt jou tegen om een preek te luisteren? Of ben je het niet gewend van thuis uit ? (dat kan natuurlijk ook...)

@marin: kan je quoten ?? Ik zie niet wat jij hebt geschreven en waar (in dit geval) Marnix stopt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 jan 2010 19:50

kwebbel schreef:[
dat zou dan weer helemaal niets voor mij (ons) zijn. Ik zie juist in een preek dat je onderwezen wordt, dat de Bijbel wordt uitgelegd, hoe je het (ook) kan bekijken. Ik zie dat echt als leermoment. Wat vind jij niet prettig in een preek? Of..... wat houdt jou tegen om een preek te luisteren? Of ben je het niet gewend van thuis uit ? (dat kan natuurlijk ook...)

Preken zijn vaak zulke zwamverhalen, er wordt vaak meer omheen gepraat dan bijbelstudie gedaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2010 20:00

Lalage schreef:Preken zijn vaak zulke zwamverhalen, er wordt vaak meer omheen gepraat dan bijbelstudie gedaan.

Nou, dat ben ik dus niet met je eens. Misschien soms wel, bij een gastpredikant dat ik de diepgang mis, maar over het algemeen wordt gedegen uitleg gegeven en heb je behoorlijk stof tot nadenken.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 31 jan 2010 21:52

Dat is nu juist waar ik de moeite mee heb. Het gaat niet om MIJ, Ik sta niet in het middelpunt. Dus het is immers niet belangrijk of ik goed kan zingen, of kan handen klappen, of stil zijn of bidden. En zelfs dat ik zo belangrijk zou zijn dat Christus voor mij gestorven is, is misschien gedeeltelijk waar.
Maar dat maakt Christus belangrijk. Het draait in een ere dienst niet om mij maar juist om Christus.
Dan kun je een preek geen zwam verhaal noemen. Het kan dat er onzin verteld wordt op de kansel, maar dan denk ik dat je aan het verkeerde adres bent....
Want een predikant brengt het Woord des Here!
Ik wil luisteren wat HIJ tot mij te zeggen heeft.
Daar draait het om in een eredienst.
Wat heeft God tot ons te zeggen via zijn dienaar.

Terug naar “Archief”