Boekenlezer schreef:Afgelopen zondag was het een jaar geleden dat ik mijn fiets in gebruik nam. In het afgelopen jaar heb ik 9.070 km op mijn fiets gereden.
Helaas steekt er momenteel een bekend maar vervelend probleem de kop op: mijn fiets trapt door als ik behoorlijk kracht zet op de pedalen. Dat merk je vooral bij het wegrijden vanuit stilstand, een actie waarbij je heel erg veel kracht op de pedalen zet. Ik krijg het echter inmiddels ook al voor elkaar als ik rijdend ga versnellen. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?
Bij mijn vorige fiets had ik het op het laatst ook. Toen was de naaf kapot. Dat verwacht ik echter niet van mijn Rohloff Speedhub-naaf. Die moet wel 100.000 km meekunnen.
De eerdere keren dat ik het met mijn vorige fiets had, wist de fietsenmaker het altijd wel te verhelpen.
Dag Boekenlezer,
wat kan de oorzaak zijn van 'doortrappen'?
Ik denk aan 2 dingen:
1. je ketting is versleten (en dan dus je tandwielen ook)
2. je ketting staat veel te slap.
1: Ik rij zelf een mountainbike met Rohloff naaf (ook voor m'n woon-werk verkeer op de weg). Heb er inmiddels ruim 12.000km op de teller en ben met m'n 3e ketting bezig.
Ik weet dat een ketting in het bos (modder/zand enz) veel sneller slijt, maar als jij op de weg 10.000km weggetrapt hebt zou ik toch eens laten kijken of je ketting i.c.m. je tandwielen niet eens aan vervanging toe zijn.
2: Het is normaal dat een ketting uitrekt. Hiervoor zijn systemen bedacht om dat weer te spannen. Als je met een Rohloff naaf rijdt zal je frame daar ook voorzieningen voor hebben. Bij mijn mountainbike is dat een a-symetrische bottom bracket (trapas zit asymetrisch opgehangen) waardoor ik door het draaien van die bottom bracket m'n ketting kan spannen.
Als je ketting te los hangt kan (vooral i.c.m. al wat ingesleten tandwielen) je ketting over de tandjes schieten als je kracht zet.
Maar waarom ga je niet naar een fietsenmaker die het ff voor je kan bekijken?
Als je al een jaar met je Rohloff naaf rijdt moet je sowieso de olie laten verversen. Gelijk ff navragen zou ik zeggen.
Veel succes met je fiets verder.
gr. Swimmie (die een Rohloff naaf een superuitvinding vind!)