nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 18 apr 2011 20:14

Afgelopen zondag was het een jaar geleden dat ik mijn fiets in gebruik nam. In het afgelopen jaar heb ik 9.070 km op mijn fiets gereden.

Helaas steekt er momenteel een bekend maar vervelend probleem de kop op: mijn fiets trapt door als ik behoorlijk kracht zet op de pedalen. Dat merk je vooral bij het wegrijden vanuit stilstand, een actie waarbij je heel erg veel kracht op de pedalen zet. Ik krijg het echter inmiddels ook al voor elkaar als ik rijdend ga versnellen. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?

Bij mijn vorige fiets had ik het op het laatst ook. Toen was de naaf kapot. Dat verwacht ik echter niet van mijn Rohloff Speedhub-naaf. Die moet wel 100.000 km meekunnen.
De eerdere keren dat ik het met mijn vorige fiets had, wist de fietsenmaker het altijd wel te verhelpen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 18 apr 2011 20:36

Dat zal gewoon een kwestie van afstellen zijn lijkt me. Misschien dat de ketting niet goed gespannen is ofzo...

Dit soort kwaaltjes zijn wel typerend voor een fiets met naafversnelling.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2011 21:23

Boekenlezer schreef:Helaas steekt er momenteel een bekend maar vervelend probleem de kop op: mijn fiets trapt door als ik behoorlijk kracht zet op de pedalen. Dat merk je vooral bij het wegrijden vanuit stilstand, een actie waarbij je heel erg veel kracht op de pedalen zet. Ik krijg het echter inmiddels ook al voor elkaar als ik rijdend ga versnellen. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?

Bij mijn vorige fiets had ik het op het laatst ook. Toen was de naaf kapot. Dat verwacht ik echter niet van mijn Rohloff Speedhub-naaf. Die moet wel 100.000 km meekunnen.
De eerdere keren dat ik het met mijn vorige fiets had, wist de fietsenmaker het altijd wel te verhelpen.

Het eerste wat ik dacht was 'afgesleten klos achter', maar blijkbaar sluit je dat zelf uit.

Ik weet wel dat ik dat probleem op een gegeven moment ook had toen ik 15 jaar geleden nog kranten bezorgde op de fiets. De fietsenmaker wist niet wat 'ie zag toen ik er mee aan kwam zetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 19 apr 2011 11:47

Boekenlezer schreef:Afgelopen zondag was het een jaar geleden dat ik mijn fiets in gebruik nam. In het afgelopen jaar heb ik 9.070 km op mijn fiets gereden.

Helaas steekt er momenteel een bekend maar vervelend probleem de kop op: mijn fiets trapt door als ik behoorlijk kracht zet op de pedalen. Dat merk je vooral bij het wegrijden vanuit stilstand, een actie waarbij je heel erg veel kracht op de pedalen zet. Ik krijg het echter inmiddels ook al voor elkaar als ik rijdend ga versnellen. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn?

Dag Boekenlezer,
wat kan de oorzaak zijn van 'doortrappen'?
Ik denk aan 2 dingen:
1. je ketting is versleten (en dan dus je tandwielen ook)
2. je ketting staat veel te slap.

1: Ik rij zelf een mountainbike met Rohloff naaf (ook voor m'n woon-werk verkeer op de weg). Heb er inmiddels ruim 12.000km op de teller en ben met m'n 3e ketting bezig.
Ik weet dat een ketting in het bos (modder/zand enz) veel sneller slijt, maar als jij op de weg 10.000km weggetrapt hebt zou ik toch eens laten kijken of je ketting i.c.m. je tandwielen niet eens aan vervanging toe zijn.

2: Het is normaal dat een ketting uitrekt. Hiervoor zijn systemen bedacht om dat weer te spannen. Als je met een Rohloff naaf rijdt zal je frame daar ook voorzieningen voor hebben. Bij mijn mountainbike is dat een a-symetrische bottom bracket (trapas zit asymetrisch opgehangen) waardoor ik door het draaien van die bottom bracket m'n ketting kan spannen.
Als je ketting te los hangt kan (vooral i.c.m. al wat ingesleten tandwielen) je ketting over de tandjes schieten als je kracht zet.

Maar waarom ga je niet naar een fietsenmaker die het ff voor je kan bekijken?
Als je al een jaar met je Rohloff naaf rijdt moet je sowieso de olie laten verversen. Gelijk ff navragen zou ik zeggen.

Veel succes met je fiets verder.
gr. Swimmie (die een Rohloff naaf een superuitvinding vind!)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 apr 2011 18:00

Mortlach schreef:Het eerste wat ik dacht was 'afgesleten klos achter', maar blijkbaar sluit je dat zelf uit.

Ik weet wel dat ik dat probleem op een gegeven moment ook had toen ik 15 jaar geleden nog kranten bezorgde op de fiets. De fietsenmaker wist niet wat 'ie zag toen ik er mee aan kwam zetten.

Tegen mij werd ook gezegd, dat een versleten naaf weinig voorkomt. Blijkbaar fietsen de meeste mensen niet zoveel, concludeer ik dan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 apr 2011 18:03

Swimmie schreef:Dag Boekenlezer,
wat kan de oorzaak zijn van 'doortrappen'?
Ik denk aan 2 dingen:
1. je ketting is versleten (en dan dus je tandwielen ook)
2. je ketting staat veel te slap.

1: Ik rij zelf een mountainbike met Rohloff naaf (ook voor m'n woon-werk verkeer op de weg). Heb er inmiddels ruim 12.000km op de teller en ben met m'n 3e ketting bezig.
Ik weet dat een ketting in het bos (modder/zand enz) veel sneller slijt, maar als jij op de weg 10.000km weggetrapt hebt zou ik toch eens laten kijken of je ketting i.c.m. je tandwielen niet eens aan vervanging toe zijn.

2: Het is normaal dat een ketting uitrekt. Hiervoor zijn systemen bedacht om dat weer te spannen. Als je met een Rohloff naaf rijdt zal je frame daar ook voorzieningen voor hebben. Bij mijn mountainbike is dat een a-symetrische bottom bracket (trapas zit asymetrisch opgehangen) waardoor ik door het draaien van die bottom bracket m'n ketting kan spannen.
Als je ketting te los hangt kan (vooral i.c.m. al wat ingesleten tandwielen) je ketting over de tandjes schieten als je kracht zet.

Maar waarom ga je niet naar een fietsenmaker die het ff voor je kan bekijken?
Als je al een jaar met je Rohloff naaf rijdt moet je sowieso de olie laten verversen. Gelijk ff navragen zou ik zeggen.

Veel succes met je fiets verder.
gr. Swimmie (die een Rohloff naaf een superuitvinding vind!)

Voor eind april heb ik een afspraak staan voor onderhoud aan mijn fiets. Dus dan zal het wel goed komen. Kan best hoor, dat de ketting versleten is. Dat wil best wel, als je met grote regelmaat afstanden rijdt van 25 km, is mijn ervaring. Dan heeft een fiets in een jaar flink wat te verduren.

De olie is al een keer vervangen. Dat moet om de 5.000 km.
Bij de eerstvolgende beurt zal ik nog niet helemaal 10.000 km op de teller hebben. Ik schat 9.450 km, of ietsje meer. Ik zat eigenlijk te twijfelen of ik het dan wil laten doen. Maar eigenlijk zit ik dan al zo dicht bij de 10.000 km, dat het denk ik toch wel een goed idee is. Want 500 km, daar doe ik niet zo heel lang over. Een weekje of 2, 2 1/2.

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 19 apr 2011 21:07

Boekenlezer schreef:Voor eind april heb ik een afspraak staan voor onderhoud aan mijn fiets. Dus dan zal het wel goed komen. Kan best hoor, dat de ketting versleten is. Dat wil best wel, als je met grote regelmaat afstanden rijdt van 25 km, is mijn ervaring. Dan heeft een fiets in een jaar flink wat te verduren.

De olie is al een keer vervangen. Dat moet om de 5.000 km.
Bij de eerstvolgende beurt zal ik nog niet helemaal 10.000 km op de teller hebben. Ik schat 9.450 km, of ietsje meer. Ik zat eigenlijk te twijfelen of ik het dan wil laten doen. Maar eigenlijk zit ik dan al zo dicht bij de 10.000 km, dat het denk ik toch wel een goed idee is. Want 500 km, daar doe ik niet zo heel lang over. Een weekje of 2, 2 1/2.

Nou kijk aan, dat komt dan vast helemaal goed.
Dat olie verversen kun je ook best wel zelf doen. Er zijn complete setjes voor te koop op internet. Het is niet moeilijk en als je een beetje handig bent is dat goed te doen.
Zelf doe ik het nooit zelf omdat ik uit ervaring weet dat een (goede) fietsenmaker bij een jaarlijkse beurt gelijk wat verder kijkt en da's nooit verkeerd.

Nah, succes ermee verder!

arjanhkc
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor arjanhkc » 19 apr 2011 22:38

Boekenlezer schreef:2: Het is normaal dat een ketting uitrekt. Hiervoor zijn systemen bedacht om dat weer te spannen. Als je met een Rohloff naaf rijdt zal je frame daar ook voorzieningen voor hebben. Bij mijn mountainbike is dat een a-symetrische bottom bracket (trapas zit asymetrisch opgehangen) waardoor ik door het draaien van die bottom bracket m'n ketting kan spannen.

Een ketting rekt niet uit. Dat is onzin. De busjes in de ketting slijten, waardoor je ketting langer wordt, dit lijkt oprekken, maar dat is geenszins waar.

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 20 apr 2011 09:22

arjanhkc schreef:Een ketting rekt niet uit. Dat is onzin. De busjes in de ketting slijten, waardoor je ketting langer wordt, dit lijkt oprekken, maar dat is geenszins waar.

Beste arjanhkc,
Je citeerde Boekenlezer, maar je bedoelt mij.

Van Dale zegt dit over uitrekken: uit·rek·ken rekte -, h, i -gerekt door trekken langer of breder maken of worden

Hoe zou jij het langer worden van een ketting noemen dan?

En dat een ketting langer wordt is duidelijk. Hang maar eens een nieuwe ketting naast een die 5000km gedraaid heeft. Zie je toch echt een lengteverschil.

Maar btw: Het doet verder niet ter zake hoe het heet, we bedoelen hetzelfde.
Groeten en keep'm rolling!

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 29 apr 2011 22:26

Ik ben op zoek naar een goede 2e hands racefiets........
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 30 apr 2011 17:36

In welke prijsklasse en welke maat?

Goed is een rekbaar begrip ;)
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 04 mei 2011 21:35

Het_Bureau schreef:In welke prijsklasse en welke maat?

Goed is een rekbaar begrip ;)

Max 300 euro, maat 54..
Hij moet wel zwart met rood of geel zijn :) Anders vloekt ie bij mn fietskleding 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2011 16:12

Mijn fiets heeft een onderhoudsbeurt gehad. Het koste best wel wat, meer dan ik had verwacht. € 225,- (plus wat centen) was ik eraan kwijt. Daarvan is bijna € 86,50 arbeidsloon. De rest is vervangen onderdelen. :-k
De kilometerstand was 10.010 km.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2011 16:26

Boekenlezer schreef:Mijn fiets heeft een onderhoudsbeurt gehad. Het koste best wel wat, meer dan ik had verwacht. € 225,- (plus wat centen) was ik eraan kwijt. Daarvan is bijna € 86,50 arbeidsloon. De rest is vervangen onderdelen. :-k

Dat betaal ik ook voor een beurt aan mijn auto :-oo

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 18 mei 2011 12:06

Boekenlezer schreef:Mijn fiets heeft een onderhoudsbeurt gehad. Het koste best wel wat, meer dan ik had verwacht. € 225,- (plus wat centen) was ik eraan kwijt. Daarvan is bijna € 86,50 arbeidsloon. De rest is vervangen onderdelen. :-k

Tja, ook een fiets rijden kost geld.
Je kunt veel kosten voorkomen door regelmatig zelf onderhoud te 'plegen', maar soms moet je gewoon ff naar de fietsenmaker.
Afgelopen maandag m'n fiets ook weer opgehaald. Had laatste weken steeds meer last van kraken bij elke trapomwenteling. Na check van zadel en zadelpen e.d. bleef de trapas over. En inderdaad, 1 trapaslager gaf problemen.
Kosten: ruim 60 euro.
Maar hij fiets nu weer picobello!
km stand: ruim 12.500km :wink:

gr. Swimmie

Terug naar “Archief”