Michael schreef:En wat denk je dat Moslims zijn? Aanbidders van de woeki woeki vogel? Die aanbidden ook natuurlijk de God van Israel. Of beter gezegd.. De God van Abraham.
Met aanbidders van dezelfde God, bedoel ik aanbidders die met de joden in de joodse tempel in Jeruzalem dezelfde God dienen volgens de Thora.
Dat zijn dus geen moslims.
Het gaat hier om concrete godsdienst, niet om een vaag idee van "islam en jodendom komen toch wel op hetzelfde neer".
Hmm, moet ik een site die "savepalestinenow" in zijn url heeft, onbevooroordeeld noemen? Overigens ontken ik niet dat er resoluties zijn die Israel niet uitgevoerd heeft (zoals oproepen om uitgezette Palestijnen weer terug te nemen), maar zeg ik er wel bij dat de teneur van de meeste resoluties is dat er in overleg met de Palestijnen en de Arabische staten naar een oplossing wordt gezocht, waarbij die groepen/landen zelf ook verplichtingen hebben die men gemakshalve vaak vergeet, zoals het tegengaan van terreur.
Daarom is deze zin:
Michael schreef:Palestijnen hebben geen enkele resolutie overtreden.
aperte onzin. Ik verwijs hiervoor bijvoorbeeld naar resolutie 1850 van de veiligheidsraad (van afgelopen december!):
http://english.wafa.ps/?action=detail&id=12432Daarin staat een verwijzing naar de
RoadMap en de
Annapolis overeenkomsten. Dat er van palestijnse kant nog minder iets aan gedaan wordt als van Israelische kant, is iets wat zonneklaar is: het ophouden van geweld is niet aan de orde geweest. In plaats daarvan is de terreur gewoon doorgegaan.
Of ook resolutie 1397 (zie ook 1515):
http://www.state.gov/p/nea/rt/11134.htmDaarin staat het volgende:
1. Demands immediate cessation of all acts of violence, including all acts of terror, provocation, incitement and destruction;
Dit lijkt me toch duidelijk iets dat niet door de Palestijnen wordt nageleefd.
Michael schreef:elbert schreef:De internationale gemeenschap heeft in 1947 uitgedacht dat er 2 staten moesten zijn die in vrede samenleven. Israel heeft dat plan toen aanvaard, de Arabieren niet. Wat we nu zien, is daar nog steeds het gevolg van: slecht leiderschap aan de kant van de Arabieren.
Eh.. 2 staten? Waar is staat nummer 2 dan? Je hebt Israel, en uh... Door Israel bezet gebied. Slecht management bij de palestijnen is geen enkel excuus voor bezetting door Israel. Internationale wet is daar heel duidelijk over.
Staat nummer 2 had er kunnen zijn als die in 1947 door de Arabieren was uitgeroepen. Deze 2e staat is door de Arabieren, de Palestijnen incluis, altijd verworpen. In plaats daarvan werd er een vernietigingsoorlog tegen Israel gestart, die werd verloren. Daarbij werd wat we nu bezet gebied noemen, bezet door Jordanie en Egypte. Zij waren de bezetters tot 1967 toen Israel deze gebieden in bezit kreeg na de zesdaagse oorlog. Deze oorlog kwam er door een oorlogsdaad (het afsluiten van de golf van Tiran door Sadat), waardoor Israel het recht kreeg om zich daartegen te verdedigen.
Dat er tot lange tijd daarna niemand kwam die tot een vreedzaam vergelijk met Israel wilde komen over de bezette gebieden, is niet Israels schuld.
Daarnaast moet je bedenken dat er uiteindelijk wel een vredesproces kwam met de PLO, waarbij afspraken zijn gemaakt over een interimfase, die in feite (door gebrek aan voortgang in de onderhandelingen) nog steeds voortduurt. Dus mag Israel als bezetter nog steeds optreden in bezet gebied waar het de controle over heeft, ook tegen militanten.
O ja, Israel had zich helemaal teruggetrokken uit de Gazastrook, waarbij dat voor Hamas niet genoeg was. Ze willen ook Tel Aviv. Welnu, dat laatste kan dus niet.
Michael schreef:Het grootste deel van de palestijnen, 70% wil per direct vredes onderhandelingen. Dat had ik eerder al gezegd.
Opiniepeilingen doen er niet toe. Het gaat om verkiezingsuitslagen, waarbij Hamas de laatste verkiezingen heeft gewonnen. Dat betekent dat die meerderheid van 70% er dus gewoon niet is.
Michael schreef:Ze worden letterlijk dood geknepen daar in de ijzeren greep van Israel zonder voedsel of medicijnen. Dus NATUURLIJK willen ze per direct vrede. Ik snap niet dat je denkt dat ze de situatie wel mooi vinden. Je hebt een vrouw en een kind en je WIL dat mensen op ze schieten? Onzin....
De Palestijnen in de Gazastrook krijgen voedsel, medicijnen, gas en water van Israel. Zonder dat Israel daar van de Hamasleiding een cent voor krijgt. In plaats daarvan wordt er op Israel geschoten. Dat zijn de feiten.
Israel is Gaza trouwens ook liever kwijt dan rijk, zolang er maar niet vanuit Gaza op hen geschoten wordt. En daar zit het probleem.
Michael schreef:De oplossing van het probleem is extreem simpel.. Israel moet zich aan de VN resoluties houden. Per direct de bezetting beeindigen en als ze pogingen doen om terroristische aanslagen tegen te houden moeten ze dat doen door echte terroristen neer te schieten. Niet door democratisch door het volk gekozen hamas leiders in hun huizen te bombarderen en de familie van die mensen tot menselijke schilden te bestempelen.
Die democratisch gekozen hamas leiders geven opdracht aan anderen om doelen in Israel aan te vallen. Daardoor is er sprake van een oorlogssituatie met die leiders en hun volgelingen.
Israel heeft zich daarbij al helemaal teruggetrokken uit de Gazastrook. Er valt dan ook niet verder terug te trekken dan ze al hebben gedaan.
Dus de oplossing van het probleem is niet zo simpel als je stelt. Want in dat geval had er in 1948 al vrede moeten zijn.
Waarom was het er toen niet?
Om dezelfde reden als het er nu nog niet is: er is geen vredeswil bij de Palestijnen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)