Waarom eet je welk voedsel niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 sep 2007 21:04

Flappie schreef:
rosalie83 schreef:
Flappie schreef:Mijn moeder zei altijd: 'gewoon lekker en gevarieerd eten en goed bewegen' :)

Gelukkig kan dat ook zonder varkensvlees :D

Tsja dat hoeft idd ook niet mét maar ook niet zónder. Ligt er maar net aan wat je lekker vindt.

Precies, en overal waar 'te' voor staat is niet goed, dus ook voor teveel varkensvlees. Als je tenminste niet van alles dicht geslipt wilt hebben.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 sep 2007 12:54

Flappie schreef:
rosalie83 schreef:
Flappie schreef:Mijn moeder zei altijd: 'gewoon lekker en gevarieerd eten en goed bewegen' :)

Gelukkig kan dat ook zonder varkensvlees :D

Tsja dat hoeft idd ook niet mét maar ook niet zónder. Ligt er maar net aan wat je lekker vindt.

In mijn geval 'hoeft' dat dus wel zonder. En dan gaat het er niet om of het wel of niet lekker is. En mijn redenen daarvoor zijn inmiddels vast wel duidelijk ;)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 sep 2007 16:40

zahra schreef:
hoe vaak moet ik het nog zeggen dat het mijn eigen woorden zijn..ik geloof niet in het Nieuwe-Testament
Ik stel alleen dat het in het O.T door God onrein is genoemd, daarom vind ik het vreemd dat het in het N.T wel opeens rein(gereinigd) is geworden..dat is vreemd

Want wetenschappelijk gezien is varkensvlees ook veel minder rein dan ander vlees, vooral in die tijd van de Bijbel en in dat klimaat, toen hadden ze geen koelkasten e.d, en varkensvlees bederfd veel sneller dan ander vlees, en draagt meer bacterien mee..

"Ik geloof niet in het N.T.", dat is enigzins begrijpelijk.
Zelfs voor mensen die heel dicht bij de Heere Jezus geleeft hebben, waren soms tekenen nodig om in Hem te kunnen geloven.
Maar het kan ook zonder tekenen gegeven worden, in de Bijbel staat ook hoe.
Zie Rom. 10 : 17 (http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/10.html).

Dat varkensvlees veel minder rein is dan bijv. rundvlees wil ik direct aannemen.
Maar dit is nu juist het wonderlijke, als het in geloof gegeten wordt, is het rein.
Zie ook 1 Thim. 4 : 3 - 5 (http://www.statenvertaling.net/bijbel/1tim/4.html).
Door het geloof kan het - voor menselijke begrippen - onmogelijke mogelijk worden.

Zomaar zo'n geloof begeren is volgens mij niet geoorloofd.
Dus, als je weet hebt van wetten m.b.t. spijzen, is het goed je daar aan te houden.
Voor Petrus was het anders, hij ontving de opdracht om het wel te eten.

Tenslotte, als je uit geloof iets met smaak kunt eten, waarom zou het dan niet mogen?
Teveel weten, door onderzoeking, kan ook een belasting worden.
Laatst gewijzigd door Rolf op 13 sep 2007 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 13 sep 2007 20:03

Rolf schreef:
zahra schreef:
hoe vaak moet ik het nog zeggen dat het mijn eigen woorden zijn..ik geloof niet in het Nieuwe-Testament
Ik stel alleen dat het in het O.T door God onrein is genoemd, daarom vind ik het vreemd dat het in het N.T wel opeens rein(gereinigd) is geworden..dat is vreemd

Want wetenschappelijk gezien is varkensvlees ook veel minder rein dan ander vlees, vooral in die tijd van de Bijbel en in dat klimaat, toen hadden ze geen koelkasten e.d, en varkensvlees bederfd veel sneller dan ander vlees, en draagt meer bacterien mee..

"Ik geloof niet in het N.T.", dat is enigzins begrijpelijk.
Zelfs voor mensen die heel dicht bij de Heere Jezus geleeft hebben, waren soms tekenen nodig om in Hem te kunnen geloven.
Maar het kan ook zonder tekenen gegeven worden, in de Bijbel staat ook hoe.
Zie Rom. 10 : 17 (http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/10.html).

Dat varkensvlees veel minder rein is dan bijv. rundvlees wil ik direct aannemen.
Maar dit is nu juist het wonderlijke, als het in geloof gegeten wordt, is het rein.
Zie ook 1 Thim. 4 : 3 - 5 (http://www.statenvertaling.net/bijbel/1tim/4.html).
Door het geloof kan het - voor menselijke begrippen - onmogelijke mogelijk worden.

Zomaar zo'n geloof begeren is volgens mij niet geoorloofd.
Dus, als je weet hebt van wetten m.b.t. spijzen, is het goed je daar aan te houden.
Voor Petrus was het anders, hij ontving de opdracht om het wel te eten.

Tenslotte, als je uit geloof iets met smaak kunt eten, waarom zou het dan niet kunnen?
Teveel weten, door onderzoeking, kan ook een belasting worden.

wie zegt dat ik niet in Jezus geloof..natuurlijk geloof ik in de profeet jezus/Isa, Jezus is voor moslims heel belangrijk, Hij is de profeet die ook weer terug komt op aarde om zijn werk af te maken

moslims geloven gewoon niet in de correctheid van het nieuwe-testament,omdat het min of meer door schrijvers is geschreven..en pas jaren na een gebeurtenis, moslims geloven niet dat Jezus aan het kruis is gestorven,maar dat hij voordat hij bijna vermoord werd door de Joden, gered werd door God door hem op te nemen in de hemel

ohja en misschien nog wel een tip voor mensen met een wat onzuivere huid, sinds ik alleen nog maar hallal geslacht vlees eet heb ik een perfecte huid gekregen, niet dat ik eerst een slechte huid had..maar ik zie gewoon verschil, hoe het komt weet ik ook niet..
dus wie mooi wilt zijn moet aan het koosjere of hallal vlees :roll: :mrgreen:
.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 sep 2007 20:38

zahra schreef:wie zegt dat ik niet in Jezus geloof..natuurlijk geloof ik in de profeet jezus/Isa, Jezus is voor moslims heel belangrijk, Hij is de profeet die ook weer terug komt op aarde om zijn werk af te maken

moslims geloven gewoon niet in de correctheid van het nieuwe-testament,omdat het min of meer door schrijvers is geschreven..en pas jaren na een gebeurtenis, moslims geloven niet dat Jezus aan het kruis is gestorven,maar dat hij voordat hij bijna vermoord werd door de Joden, gered werd door God door hem op te nemen in de hemel

De Bijbel leert ons anders.
De Heere Jezus is niet alleen profeet.
Maar ook Koning (machthebber, Mat 28 : 18, -, http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/28.html).
En Hogepriester (middelaar tussen God en mensen).

Het Nieuwe Testament, en ook het Oude Testament, is van God ingegeven.
Zie 2 Tim. 3 : 16 (http://www.statenvertaling.net/bijbel/2tim/3.html).

Veel meer kan hier over gezegd worden, maar dat hoort m.i. in een ander onderwerp.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 13 sep 2007 20:47

Rolf schreef:
zahra schreef:wie zegt dat ik niet in Jezus geloof..natuurlijk geloof ik in de profeet jezus/Isa, Jezus is voor moslims heel belangrijk, Hij is de profeet die ook weer terug komt op aarde om zijn werk af te maken

De Bijbel leert ons anders.
De Heere Jezus is niet alleen profeet.
Maar ook Koning (machthebber, Mat 28 : 18, -, http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/28.html).
En Hogepriester (middelaar tussen God en mensen).

Het Nieuwe Testament, en ook het Oude Testament, is van God ingegeven.
Zie 2 Tim. 3 : 16 (http://www.statenvertaling.net/bijbel/2tim/3.html).

Veel meer kan hier over gezegd worden, maar dat hoort m.i. in een ander onderwerp.

ja dat is jouw geloof, voor mij is de Bijbel gedeeltelijk waar, en een gedeelte niet, de Islam wijst de Thora en de Bijbel niet af, maar ziet het als heilige boeken van de voorgaande profeten, alleen wij geloven dat aan het N.T is geknoeid door mensenhanden

nou weer verder over eten, hoeveel aan tussendoortjes eten jullie per dag, ik meestal 2, in de ochtendpause een plak ontbijtkoek, en s'avonds een klein schaaltje noten/pinda's (is gezond en lekker, echte koeken eet ik eigenlijk maar zelden, eet liever een sultane of liga
.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 sep 2007 20:49

Lieve mensen, zullen we het in dit topic weer hebben over waarom je welk voedsel niet eet, en met welke redenen, etc? Zie mijn openingspost.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 13 sep 2007 21:25

Dat lijkt mij een passende oproep.

Voor meer over " ... dat aan het N.T. is geknoeid door mensenhanden ... ", zie hier : http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=1408561#1408561.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 14 sep 2007 20:16

ik eet geen pinda's en andere nootjes want dan heb ik een uur later vreselijke buikpijn en later komt er nogal wat gas vrij.. :cry: :mrgreen:

verder eet ik alles wat niet meer beweegt, maar er zijn grenzen, zoals slakken ofzo.. nou nee!

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 dec 2007 10:18

*schop*

Wat een verschil in reacties van mensen op je voedselwensen...!

Laatst ging ik eten met een groepje mensen en in het restaurant bestelden we een verrassingsmenu, maar dan kon je per persoon doorgeven wat je in elk geval niet wilde eten. Dus ik gaf aan: geen varkensvlees, garnalen, kreeft, krab... Wat krijgen we als voorgerecht: een carpaccio van parmaham! Dus ik zeg tegen de serveerster op het moment dat ze het bord bij me neer wil zetten dat ik had aangegeven dat ik geen varkensvlees eet. Beweert ze bij hoog en laag dat parmaham rundvlees is :roll:

Het andere uiterste: ik ben net terug van een paar dagen weg met de zaak, en in het hotel waar we zaten had mijn leidinggevende aangegeven dat ik geen varkensvlees eet. Nou, werkelijk op elke mogelijke manier werd er rekening meegehouden. De snacks die geserveerd werden aan het eind van de middag waren bijvoorbeeld met rundvlees of kaas. Met het hoofdgerecht van het diner konden we kiezen tussen rund of vis. Etc. Super! :D

Hoe ervaren jullie dat? Veel tegenstand als je aangeeft dat je iets niet eet, of wordt het over het algemeen geaccepteerd?

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 19 dec 2007 11:04

Ik eet geen garnalen omdat het echt zo niet lekker vind en glibberig.
Leef je droom.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 19 dec 2007 16:25

Loucom schreef:Ik eet geen garnalen omdat het echt zo niet lekker vind en glibberig.
Mm, ik vind garnalen juist niet glibberig of zo (niet dat ik ze eet hoor ;-)).

@ Rosalie: ja, als ik ga eten met moslimvrienden loop je tegen hetzelfde aan, maar tot nu toe werd daar altijd keurig rekening mee gehouden, dus goeie ervaringen tot nu toe :-)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jan 2008 08:11

Niet:
Brood uit de supermarkt.

Wel:
Brood van de ambachtelijke bakker.
* Veel smakelijker
* Droogt minder snel uit (voor drie dagen bewaar ik zo)
* Ook beter na bewaren in de diepvries
* Wel veel duurder, €1,70 - €2,-, t.o.v. €0,90 (Liever gezond brood en een koek minder, dan andersom)

Commentaar van een echte bakker
* Ambachtelijk brood is samengesteld uit hogere kwaliteit meel
* Het productieproces wordt uitgevoerd door deskundiger personeel, en is meer gericht op kwaliteit
* Het is verser. Wordt 's morgens vroeg gebakken.

Gratis
Ik hoorde pas dat bij de Lidl (o.a. in Urk) het brood wat na 17.00 uur over is, gratis afgehaald worden.
Wat zal de kwaliteit zijn?

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 02 jan 2008 11:23

Rolf schreef:Gratis
Ik hoorde pas dat bij de Lidl (o.a. in Urk) het brood wat na 17.00 uur over is, gratis afgehaald worden.

Ik zal je vertellen dat daar niks mis mee is. Sowieso als ik kan kiezen tussen brood bij bijv. de Albert Heijn of de Lidl houd ik t in dezen op de Lidl. Wat moeten ze dr anders mee doen als er zoveel over is? :) Het is trouwens wel grappig om te zien dat er speciaal mensen komen om alleen t gratis brood mee te nemen.
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jan 2008 18:38

Liesien schreef:
Rolf schreef:Gratis

Ik zal je vertellen dat daar niks mis mee is. Sowieso als ik kan kiezen tussen brood bij bijv. de Albert Heijn of de Lidl houd ik t in dezen op de Lidl. Wat moeten ze dr anders mee doen als er zoveel over is? :) Het is trouwens wel grappig om te zien dat er speciaal mensen komen om alleen t gratis brood mee te nemen.

Zou best kunnen kunnen.
Een bakker uit Urk vertelde het mij enkele dagen geleden.
Hij legde mij ook uit waarom het ambachtelijke brood beter is.

Terug naar “Archief”