weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 18 okt 2007 18:09

Jantjes schreef:(...)Betreffende personen die jij aanhaalt moed je toch ook zien in hun omstandigheden of cultuur waarin zij leefde en daar zou ik nog héélveel meer over kunnen zeggen.
Zou ik niet doen, wsl wordt je er minder geloofwaardig door.
Maar de cultuur waar wij nu inleven is een cultuur waar de mens graag naar de hemel gaat, dat is ook te begrijpen en op die grond gaat men aan het avondmaal.
Er zijn ook mensen die om gezondheidsredenen geen kerkdiensten (meer) bezoeken. Weg 'grond'?
Ik vergelijk onze cultuur met de tijd toen de Israëlieten ten laatste nog het loofhutten feest hielden. Velen deden nog voor de vorm mee maar de zuiver betekenis was verdwenen.
En dit toepassende op deze tijd (kan plotseling wel) want nu hoef je even niet naar 'de tijd waarin zij leefden te kijken' (ver)oordeelde Jantjes nog een eind heen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 okt 2007 21:09

Ik vind het een rare zaak dat deze discussie maar onverminderd populair blijft in een afdeling waar die helemaal niet hoort: Bijbel. Wat heeft dit in vredesnaam met de Bijbel te maken?! Als ik mod was, had ik hem allang verplaatst naar een plek waar deze past.
In '[Religie] - Bijbel' gaat het toch over de Bijbel, en de uitleg van bijbelteksten, exegeses, hermeneutiek, en al dat soort dingen? Dat zou tenminste wel zo horen!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 okt 2007 21:53

Jantjes schreef:Mooi wat je aanhaalt Elbert, toch is het maar een gedeelte van de waarheid.
Betreffende personen die jij aanhaalt moed je toch ook zien in hun omstandigheden of cultuur waarin zij leefde en daar zou ik nog héélveel meer over kunnen zeggen. Maar de cultuur waar wij nu inleven is een cultuur waar de mens graag naar de hemel gaat, dat is ook te begrijpen en op die grond gaat men aan het avondmaal.

Nou, mijn post was ook niet bedoeld om volledig te zijn, maar wel om aan te geven dat massale avondmaalsmijding in een christelijke gemeente in principe geen gezonde zaak is. Avondmaalsmijding is een gevolg van iets, namelijk het niet vertrouwen op de Heere en op Zijn Woord.
Vertrouwen op Gods Woord kent 2 kanten: het erkennen van onze zonden en het leven uit genade door Jezus Christus. Daar zit inderdaad een mens van nature niet op te wachten; in onze cultuur niet en in de cultuur van de eeuwen hiervoor ook niet, dus ook in de tijd van de reformatie niet. Maar in de christelijke gemeente werd in de tijd van de reformatie aan mensen die onderwezen waren in Gods Woord en die amen mochten zeggen op wat hun verkondigd werd (in elke zin van het Woord), ook verteld dat ze ten avondmaal mochten, ja zelfs ook moesten om geestelijk voedsel te mogen ontvangen.
Want het niet ten avondmaal gaan was een teken van verachten van de genade. Tenminste, zo zag men dat in de 16e eeuw.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit in de 21e eeuw door sommigen wat anders wordt gezien. En die andere visie heeft te maken met een verplaatsing van de nadruk op het heil dat buiten ons in God ligt naar wat er inwendig in de mens allemaal moet gebeuren. Als je dit extreem doortrekt, dan zouden de sacramenten alleen subjectieve waarde moeten hebben, dus alleen voor bijzonder verzekerde gelovigen. Maar de reformatoren benadrukten juist de objectieve waarheid van de sacramenten. Alleen op die manier kunnen ze ons troosten, want de gelovige wordt aan alle kanten bestreden en aangevochten. Zo iemand wordt niet getroost en verzekerd door van hem/haar een bijzondere zekerheid te vragen. In plaats daarvan kan zo iemand alleen in God en in Zijn onwankelbare beloften houvast vinden. Dáár moet dan ook op gewezen worden.
Dus in plaats van op gevoelens en ervaringen te bouwen, leert de regel van het geloof ons om te wanhopen aan onszelf en te vertrouwen op God en Zijn Woord, waar we alleen op kunnen hopen.

@Boekenlezer: ik heb het topic maar verplaatst naar Geloof en leven. De report knop is ook bedoeld om dit soort zaken onder de aandacht van de mods te brengen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2007 08:39

Jantjes schreef:Mooi wat je aanhaalt Elbert, toch is het maar een gedeelte van de waarheid.
Betreffende personen die jij aanhaalt moed je toch ook zien in hun omstandigheden of cultuur waarin zij leefde en daar zou ik nog héélveel meer over kunnen zeggen. Maar de cultuur waar wij nu inleven is een cultuur waar de mens graag naar de hemel gaat, dat is ook te begrijpen en op die grond gaat men aan het avondmaal. Toch is het een verkeerde grond zoniet een valse grond. Ik vergelijk onze cultuur met de tijd toen de Israëlieten ten laatste nog het loofhutten feest hielden. Velen deden nog voor de vorm mee maar de zuiver betekenis was verdwenen. Het Loofhuttenfeest zag op de uittocht uit Egypte wat als geestelijke betekenis inhield uittocht uit de zonden en ongerechtigheden. De weinige waren Israëlieten wisten dat en was dorstig naar de De Messias die zou zeggen Jes 55:1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
In onze cultuur is er wel dorst maar niet naar dé uittocht van zonden en ongerechtigheden en dat bedoeld de predikant van de GBS die ik hierboven kopieerde http://www.refdag.nl/artikel/1318962/Zo ... eefde.html en naar mijn mening juist.
Maar ja, wie verstaat het nog? Het was een Ger.Gem. dominee die ik aanhaalde en het ware enkele Ger.Gem.ers die er op reageerde, maar zelf die begrijpen het ook niet.

Wat wil jij dan? Een cultuur waarin mensen niet graag naar de hemel gaan of dat totaal niet boeiend vinden waar ze heen gaan?

Jij snapt er geen hout van zo te zien... maar je doet alsof jij zo ongeveer de enige overgeblevene bent die het wel snapt. Bij het Avondmaal gedenken we het offer van Jezus Christus waardoor we met God verzoend mogen zijn en weer bij Hem mogen komen, ja zelfs eeuwig met Hem mogen leven. Daar mogen we zeker naar verlangen. Als je Hem houdt wil je toch niet anders? Want bij Hem ben je gelukkig. En nou doe jij alsof dat erg is. Wat een onzin. Mag de bruid van Christus dan niet verlangen naar de bruiloft en het eeuwige samenzijn? Natuurlijk wel. Als je geloof theoretisch is kan je allicht zoiets stellen maar als je hart klopt voor Hem omdat je Hem liefhebt kan je toch niet stellen dat het een verkeerde houding is als gelovigen graag in de hemel willen komen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 okt 2007 20:48

Het is belangrijk of het verlangen wat in ons leeft zuiver is. Een avondmaalsbediening kan dan wel eens beangstigend zijn als je in eigen hart kijk welk een bron van ongerechtigheid daar omhoog bruist. Wij zwemmen van naturen allemaal in onzuiver water wat zeerdicht om ons heen is, ja aankleeft en vasthoud. Onze opdracht is wel om zuiver water te zoeken maar dat kun je zo één twee drie altijd in eigen kracht maar niet vinden. Daar moed zeker genade aan te pas komen waar velen in ons cultuur totaal geen behoefte aan blijken te hebben. Zij kunnen zomaar naar helder water zwemmen en hebben Christus als het ware in hun binnenzak. Die mensen kunnen ook altijd aan het avondmaal deelnemen zonder enige vorm van strijd met dat troebele water. Als dat zo is, is het een onzuiver verlangen waar kerkmensen vol van kunnen zijn om door middel van avondmaalsbediening naar de hemel te gaan.

Een zuiver avondmaalsbediening is toch voor de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten; Om den treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwden geest; opdat zij genaamd worden eikebomen der gerechtigheid, een planting des HEEREN, opdat Hij verheerlijkt worde. Waar en in welke kerk wordt dit zuiver Evangelie van het avondmaal des Lams nog gepreekt?

André

Berichtdoor André » 20 okt 2007 21:37

Waar en in welke kerk wordt dit zuiver Evangelie van het avondmaal des Lams nog gepreekt?
Ik zie in je bijdrage niets dat met het zuivere Evangelie van doen heeft en al helemaal niet mbt de viering van het avondmaal. Wat is bijvoorbeeld de betekenis van 'troebelwater'? Waar vind ik dat in het formulier cq Gods Woord?
Overigens jammer dat je niet ingaat op mijn vraag.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 jan 2008 12:45

Marnix schreef: Bij het Avondmaal gedenken we het offer van Jezus Christus waardoor we met God verzoend mogen zijn en weer bij Hem mogen komen, ja zelfs eeuwig met Hem mogen leven. Daar mogen we zeker naar verlangen. Als je Hem houdt wil je toch niet anders? Want bij Hem ben je gelukkig. En nou doe jij alsof dat erg is. Wat een onzin. Mag de bruid van Christus dan niet verlangen naar de bruiloft en het eeuwige samenzijn? Natuurlijk wel. Als je geloof theoretisch is kan je allicht zoiets stellen maar als je hart klopt voor Hem omdat je Hem liefhebt kan je toch niet stellen dat het een verkeerde houding is als gelovigen graag in de hemel willen komen?

Ik wil even ingaan op de eerste paar regels van deze quote.

Natuurlijk mag je blij zijn als je aan het Avondmaal mag gaan en mag je gedenken dat je met God verzoend mag zijn. En je doet iedere dag opnieuw zonden dus je moet iedere dag opnieuw schuld belijden.
In sommige kerken wordt er zo veel gewaarschuwd dat de mensen niet meer durven aangaan! Maar in sommige kerken is precies het tegenovergestelde....
Als je waarachtig bekeerd bent door God, zul je proberen de zonden te verlaten (wat overigens niet geheel zal lukken) maar je probeerd iig de zondige plekken en zondige boeken, films, apparaten uit je leven te verbannen. Ik bedoel hiermee te zeggen: het is natuurlijk niet zo dat je maar lekker verder kan zondigen en dan aan het Avondmaal gedenken dat je met God verzoend bent.

(zeg niet dat jij dit zo denkt, maar vond je eerste regels wel een goed aanknooppunt om dit te posten :wink: )

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jan 2008 13:01

Jantjes schreef:Het is belangrijk of het verlangen wat in ons leeft zuiver is. Een avondmaalsbediening kan dan wel eens beangstigend zijn als je in eigen hart kijk welk een bron van ongerechtigheid daar omhoog bruist. Wij zwemmen van naturen allemaal in onzuiver water wat zeerdicht om ons heen is, ja aankleeft en vasthoud. Onze opdracht is wel om zuiver water te zoeken maar dat kun je zo één twee drie altijd in eigen kracht maar niet vinden. Daar moed zeker genade aan te pas komen waar velen in ons cultuur totaal geen behoefte aan blijken te hebben. Zij kunnen zomaar naar helder water zwemmen en hebben Christus als het ware in hun binnenzak. Die mensen kunnen ook altijd aan het avondmaal deelnemen zonder enige vorm van strijd met dat troebele water. Als dat zo is, is het een onzuiver verlangen waar kerkmensen vol van kunnen zijn om door middel van avondmaalsbediening naar de hemel te gaan.

Een zuiver avondmaalsbediening is toch voor de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten; Om den treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwden geest; opdat zij genaamd worden eikebomen der gerechtigheid, een planting des HEEREN, opdat Hij verheerlijkt worde. Waar en in welke kerk wordt dit zuiver Evangelie van het avondmaal des Lams nog gepreekt?

Jantjes...

ik weet heel goed hoe mijn geloofsleven in elkaar zit en steekt. Ik kan er langdradig in worden zoals jij, maar ik houd het kort:

Het is God die min hart zuiverde en ik weet dat het een oprecht waar geloof is.

In welke kerk de avondmaalsleer zuiver gepreekt word?
In vele, alleen legt iedereen op een ander deel de nadruk. De ene gaat uit van wat Paulus er over schrijft en de ander neemt de instelling van jezus zelf als uitgangspunt.
Vervolgens legt de 1 meer nadruk op uiterlijke leven en de andere kerk meer op het innerlijke leven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 26 jan 2008 13:24

Jantjes schreef:Een zuiver avondmaalsbediening is toch voor de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten; Om den treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwden geest; opdat zij genaamd worden eikebomen der gerechtigheid, een planting des HEEREN, opdat Hij verheerlijkt worde. Waar en in welke kerk wordt dit zuiver Evangelie van het avondmaal des Lams nog gepreekt?

Gezien de tale Kanaäns die je gebruikt, werd dat Evangelie slechs tien eeuwen geleden zuiver gepreekt... Wat mij betreft logisch dat niemand zit te wachten op 'dit evangelie desch genadesch'. Niemand begrijpt het gewoon!

----

Volgens mij mag iedereen aan het avondmaal. In ons formulier wordt wel gewaarschuwd niet met een 'verkeerd hart' aan tafel te gaan. Dat gaat volgens mij om mensen die niet willen geloven in God, noch hun zonden bij Hem willen brengen.

Het avondmaal wordt ook voorafgegaan door een zelfbeproeving:
1. Ten eerste moet ieder zijn zonden overdenken, en beseffen dat hij Gods toorn verdient.
2. Verder dient ieder zichzelf te onderzoeken, of hij Gods vaste beloften gelooft, dat al zijn zonden hem vergeven zijn alleen om het lijden en sterven van Christus.
3. Ten derde eist de zelfbeproeving, dat ieder zich afvraagt of hij gezind is voortaan uit dankbaarheid met heel zijn leven God de Here te dienen en voor zijn aangezicht oprecht te wandelen.

Daaruit blijkt duidelijk dat je geloven moet in wat Christus voor je gedaan heeft en dat je spijt hebt van de zonden die je hebt gedaan. Wat dan volgt in het formulier gaat over de ongelovigen, die kort gezegd bewust niet op God willen vertrouwen of niet alleen Hem aanbidden, maar ook andere goden.

Probleem is, dat wij als christenen ons totaal onwaardig voelen om mee te mogen doen aan het avondmaal. We hebben toch allemaal die zonden wel eens gedaan die in het formulier als 'schandelijk' worden bestempeld? Iedereen gooit wel eens wat geld over de balk. Iedereen heeft wel eens een leugentje om bestwil gedaan. Of geroddeld over de dikke buurvrouw met dat lelijke kapsel. Is dat dan een reden om niet aan het avondmaal te gaan?

Maar is niet juist Christus gekomen om voor die zonden te sterven? Het bloed van Christus wast ons wit als sneeuw, waarom zouden we dan niet aan het avondmaal mogen gaan om die redding te gedenken (en te vieren!)?

Ik vraag me af wat Christus zelf ervan zou vinden. Hij heeft zoveel moeite gedaan voor jou om je de mogelijkheid te geven om bij God te komen, maar nu wijs jij Hem als het ware af omdat je jezelf niet waardig acht aan het avondmaal te gaan!

Sommige christenen leven in een rare, dubbele wereld... :roll:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 jan 2008 13:32

Bevlogen schreef:Ik vraag me af wat Christus zelf ervan zou vinden. Hij heeft zoveel moeite gedaan voor jou om je de mogelijkheid te geven om bij God te komen, maar nu wijs jij Hem als het ware af omdat je jezelf niet waardig acht aan het avondmaal te gaan!

Erger is het nog als kerkraden (Ouderlingen) mensen met een oprecht hart met besef van hun zonden van de tafel weren.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”