Jantjes schreef:Een zuiver avondmaalsbediening is toch voor de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten; Om den treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwden geest; opdat zij genaamd worden eikebomen der gerechtigheid, een planting des HEEREN, opdat Hij verheerlijkt worde. Waar en in welke kerk wordt dit zuiver Evangelie van het avondmaal des Lams nog gepreekt?
Gezien de tale Kanaäns die je gebruikt, werd dat Evangelie slechs tien eeuwen geleden zuiver gepreekt... Wat mij betreft logisch dat niemand zit te wachten op 'dit evangelie desch genadesch'. Niemand begrijpt het gewoon!
----
Volgens mij mag iedereen aan het avondmaal. In ons formulier wordt wel gewaarschuwd niet met een 'verkeerd hart' aan tafel te gaan. Dat gaat volgens mij om mensen die niet willen geloven in God, noch hun zonden bij Hem willen brengen.
Het avondmaal wordt ook voorafgegaan door een zelfbeproeving:
1. Ten eerste moet ieder zijn zonden overdenken, en beseffen dat hij Gods toorn verdient.
2. Verder dient ieder zichzelf te onderzoeken, of hij Gods vaste beloften gelooft, dat al zijn zonden hem vergeven zijn alleen om het lijden en sterven van Christus.
3. Ten derde eist de zelfbeproeving, dat ieder zich afvraagt of hij gezind is voortaan uit dankbaarheid met heel zijn leven God de Here te dienen en voor zijn aangezicht oprecht te wandelen.
Daaruit blijkt duidelijk dat je geloven moet in wat Christus voor je gedaan heeft en dat je spijt hebt van de zonden die je hebt gedaan. Wat dan volgt in het formulier gaat over de
ongelovigen, die kort gezegd bewust niet op God willen vertrouwen of niet alleen Hem aanbidden, maar ook andere goden.
Probleem is, dat wij als christenen ons totaal onwaardig voelen om mee te mogen doen aan het avondmaal. We hebben toch allemaal die zonden wel eens gedaan die in het formulier als 'schandelijk' worden bestempeld? Iedereen gooit wel eens wat geld over de balk. Iedereen heeft wel eens een leugentje om bestwil gedaan. Of geroddeld over de dikke buurvrouw met dat lelijke kapsel. Is dat dan een reden om niet aan het avondmaal te gaan?
Maar is niet juist Christus gekomen om voor die zonden te sterven? Het bloed van Christus wast ons wit als sneeuw, waarom zouden we dan niet aan het avondmaal mogen gaan om die redding te gedenken (en te vieren!)?
Ik vraag me af wat Christus zelf ervan zou vinden. Hij heeft zoveel moeite gedaan voor jou om je de mogelijkheid te geven om bij God te komen, maar nu wijs jij Hem als het ware af omdat je jezelf niet waardig acht aan het avondmaal te gaan!
Sommige christenen leven in een rare, dubbele wereld...