Harm-J schreef:Als het door eender welke partij gedaan was, bleef mijn mening erover hetzelfde. Mijn punt was dat de scheiding van staat en kerk geschamperd werd. Dat heb jij nog niet weerlegt.
Omdat jij niet hebt aangetond dat dat gebeurd is. Zoals al een aantal keer gesteld: De CU heeft, op geheel democratische wijze, geprobeerd wetten te veranderen naar haar inzicht. Iets dat tot het stiel van politieke partijen behoort!
"Van scheiding van kerk en staat is sprake wanneer de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen.
Het betekent dat de staat en de kerk ieder hun eigen zaken regelen en zich niet met elkaar bemoeien of elkaar de regels voorschrijven. Het gaat bij deze scheiding dus in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden. De overheidsdienaren bemoeien zich niet met de kerk en de dienaren van de kerk bemoeien zich niet met de staat."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_ ... k_en_staatLeg mij eens in Jip en Janneke taal uit hoe deze scheiding geschonden is, of dat dreigde te worden door het optreden van het CU.
Harm-J schreef:Ja, die pluriforme (verscheidenheid) is mij wel duidelijk geworden.! Het gaat wel iets verder dan wat Kirkneh stelde: "Ze staan voor hun eigen indentiteit en ze proberen die ook te verwezelijken maar er staat in de verkiezingsprogramma niet dat ze alles willen veranderen.Alleen vragen ze begrip voor de christenen. Die identiteit is mij geheel duidelijk, ook dat het ze imho verder gaan dan het alleen begrip vragen voor Christenen.
Oh, het gaat ook verder dan wat Kirkneh stelde. De CU probeert haar visie op de maatschappij breed gedeeld te laten worden in die maatschappij, haar geluid en dat van haar achterban te vertegenwoordigen in de Kamer en haar visie ingang te laten vinden in de wetgeving.
Verrek, voor CU kunnen we hier ook CDA, SGP, VVD, SP, D66, PVV, PvD of welke partij dan ook lezen. Mmm, betekent dat dat wij massaal de scheiding tussen kerk en staat scheiden of betekent dat dat jij dat begrip niet zo goed kent en verkeerd gebruikt? Zou dat kunnen betekenen dat jij niet helemaal begrijpt wat het doel is van een politieke partij?
Ik denk die laatste zaken.