Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 13 jan 2007 23:12

voor als jullie ddenken wie is dit nu weer, ik heb me al voorgesteld onder de titel mauren!!

ik zelf heb al jaren een ernstige depressie.
ben hiervoor ook meerdere keren opgenome geweest.
zowel vrijwillig als gedwongen.
maar het lukt mij niet om van de depressie af te komen.
merk ook dat ik God steeds minder ga vertrouwen,
omdat ik merk dat ik niet beter wordt. en dat ik niet ervaar dat
God me draagt. ik merk dat ik steeds verder weg zak, en eigenlijk al een paar maanden aan het eind van mn latijn ben!

zijn er meer mensen die door hun depressie, merken dat hun geloof minder wordt. minder vertrouwen in God??

groetjes mauren.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 15 jan 2007 13:40

Ik ben dan wel niet opgenomen geweest, maar heb wel heel sterk gehad dat ik niet meer kon begrijpen dat er een God was als dit kon gebeuren.
Voor mij was de hemel gesloten, een ijzeren plaat waar al mijn gebeden onbeantwoord tegenaan terug ketsten.

Tot ik tot de conclusie kwam dat er wel een God moest zijn.
Want toen ik dacht dat er geen God meer was, werd alles er niet beter op. Integendeel, alles werd alleen maar ingewikkelder.
Alles lag oppeens aan mij. En ik had dikke pech dat dit met mij gebeurde, maar ik moest het ook maar zelf zien op te lossen.
En antwoord op de vraag waarom was er niet en uitzicht en hoop op een betere toekomst ook niet.
Toen heb ik mij weer naar God gekeerd en alles in zijn handen gelegd.
Soms wilde ik nog wel eens heel hard gaan schoppen.
Het is toch niet eerlijk dat ik dit heb en waarom krijgt die alles over zich heen terwijl de ander onbezorgd lijkt te leven, waarom krijg ik niet direct anwoord op mijn vragen en gebeden, hoe kunt U dit aandoen?
Maar dan bedenk ik mij weer dat God almachtig is en mijn verstand te boven gaat.
Hij heeft er een doel mee en weet wat Hij doet. Hij doet wat goed is.
En dan kan ik Hem alleen maar danken dat alles van Hem afhangt en niet van mij of andere mensen.

Sommige mensen vinden het niet fijn dat je God niet altijd kan begrijpen, maar ik ben er alleen maar blij om.
Als alles zou gaan zoals ik het kan beredeneren, dan is de wereld een grote puinzooi en krijgt iedereen wat hij verdient.
Ik geloof, en dat is een stellig weten, dat Hij alles bestuurd volgens Zijn wijs beraad.
Wat een machtig mooie God hebben wij toch.
Alleen al dat ik dit zo mag zeggen en zelf niet meer heel somber ben, maar juist anderen mag bijstaan die dat wel zijn.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 15 jan 2007 19:32

hoi, bedankt voor je reactie!!
ik weet wel zeker dat God bestaat!! daar twijvel ik niet aan.
ook omdat ik gemerkt heb in mijn leven dat Hij wel bestaat.
inderdaad vind ik het lastig, dat ik vaak niet weet waarom God iets doet.
waarom ik de dingen meemaak die gebeuren.
zeker als het dan gaat om mijn psychische problemen, dan kan ik niet begrijpen waarom ik niet beter wordt. immers dan zou ik toch nutttig zijn op deze aarde. dan zou ik ook naar andere mensen om kunnen zien, en niet zoals nu alleen maar naar mezelf.
tegelijk besef ik soms ook dat dit heel gevaarlijk is. ik bedoel, mag ik tegen God in opspraak komen. nee ik weet wel dat dat niet mag.
en tegelijk vind ik het ook wel lastig hor. dan denk ik door hoe ik nu ben, en wat ik mee maak. geloof ik wel. maar ik dwaal ook steeds af. en dat vind ik wel heel erg!!
ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb opgeschreven. :roll:

groetjes mauren.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 16 jan 2007 00:01

André schreef:
Roodkapje schreef:...tipje voor je vooral in combinatie met deze donkere dagen: St. Janskruid proberen (verkrijgbaar bij de drogist). Wel even opletten met de combinatie met andere medicijnen. Even navraag doen bij je arts of bij de apotheek als je niet zeker van je zaak bent. St. Janskruid werkt goed als je regelmatig een beetje down bent, maar niet depressief. Je moet een bepaalde 'plasma-spiegel' opbouwen van de werkzame stof, het werkt dus niet als paracetamol: depressief, pilletje erin, klaar. Als je in de winter makkelijker down bent, begin je gewoon eind oktober met St. Janskruid tot en met eind februari ofzo. Je moet het dus wel elke dag nemen.
In een ander topic schreef je:
Het probleem met alternatieve geneeswijzen is dat niet altijd duidelijk is welke heer ze dienen. Vandaar dat ik liever als christen naar de reguliere arts ga omdat ik dan weet dat die geen dingen met bovennatuurlijke krachten of theorieën doet (zoals bijvoorbeeld pantheïsme bij homeopathie).
Ik heb altijd niet beter geweten dat St. Janskruid ook een homeopathies middel is...
Of dat het iig geen regulier middel is dat door huisartsen wordt beschouwd als dat het zijn werking heeft bewezen.
Maargoed ik vond het wat tegenstrijdig was, wat je schreef.

Nee, een homeopathisch middel is een middel dat een miljoen keer verdund is en meestal in een alcoholoplossing zit. Het idee erachter is dat de 'werkzaamheid' van de stof in de verdunning blijft zitten, ookal kun je de originele werkzame stof niet meer traceren in de verdunning. In feite zit je dan een alcoholoplossing d6 te drinken waarvan nooit bewezen is dat het doet wat het belooft. Dat is dus heel iets anders dan fytogeneeskunde ofwel: plantengeneeskunde. In de loop van de eeuwen heeft men ontdekt dat bepaalde planten geneeskrachtige werking hebben. Zo werd vingerhoedskruid in hartmedicijnen verwerkt, valeriaan voorgeschreven als slaapmiddel. Dit allemaal door reguliere artsen, zo'n 70-80 jaar geleden, voordat de revolutie van de synthetische geneesmiddelen plaatsvond. Een middel als St. Janskruid is klinisch getest en vergeleken met bijvoorbeeld middelen als paroxetine (Seroxat). Het bleek evengoed te werken bij lichte tot milde depressies, maar niet bij zware depressies.

Zie ook: http://www.kennislink.nl/web/show?id=139220 en voor de sceptici ook een wetenschappelijke studie gevonden via Google Scholar: http://public.srce.hr/acphee/15704.pdf

Ik kan via de database van de uni wel meer artikelen hierover vinden, maar die mogen ivm auteursrechten niet door mij gepubliceerd worden.
Iedereen die toegang heeft tot 'Online Contents' via een universiteitsaccount kan de artikelen vinden door op 'hypericine' te zoeken of 'St. John's Worth'.

Alles wat 'natuurlijk' is, is geen homeopathie. Homeopathie is dus de kwakzalverij die zich bediend van 'tincturen' en ongeloofwaardig sterke verdunningen waarvan ze claimen dat het werkt (en dan moet er ook nog op een bepaalde manier verdund worden, met energievelden en maanstanden). Dat is voor mij hokuspokus-geneeskunde waarvan ik als student en christen weinig van moet hebben.

Met de werkzame kruiden die de schepping ons geeft, waarvan in de reguliere geneeskunde erkend wordt dat het werkt (klinisch bewezen) is niets mis, in mijn ogen. Omdat het ook echt werkt, kan het interacties hebben met andere medicijnen en omdat er geen standaarddosering is moet je goed op het etiket kijken welke dosis aanbevolen wordt. Bij het ene 'merk' kan het 1x daags 1 tablet zijn, bij een andere 3x daags 1 tablet. Vandaar dat ik erbij zei: als je niet zeker weet of je het veilig kunt gebruiken even een arts of apotheker om advies vragen.

Over het 'het zou een MAO-remmer zijn'. Dit is niet waar. De werkzame stof in St. Janskruid (hypericine) heeft dezelfde werking als een zgn. tricyclisch antidepressivum. Je mag tricyclische antidepressiva niet tegelijkertijd gebruiken met een MAO-remmer omdat je dan het zgn 'serotoninesyndroom' kunt krijgen. Dus als je al een antidepressivum, voorgeschreven door een arts slikt, wordt afgeraden om St. Janskruid te nemen.

Kort samengevat: er zijn grofweg drie groepen antidepressiva: tricyclische middelen, SSRI (Selectieve Serotonine Heropname Inhibitors) en MAO-remmers. St. Janskruid is een tricyclisch middel, paroxetine (merknaam: Seroxat) is een SSRI en bijvoorbeeld fenelzine (Nardil) is een voorbeeld van een MAO-remmer. De laatste groep is in Nederland niet geregistreerd vanwege de ernstige bijwerkingen. Verder zijn MAO-remmers al wat oudere geneesmiddelen en werken de andere (nieuwe generatie) antidepressiva beter. Meestal zul je een SSRI voorgeschreven krijgen, voor zover ik het kan beoordelen. Maar altijd even vragen dus als je iets gaat nemen en je slikt al medicijnen.

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 25 jan 2007 17:18

roodkapje schreef:

Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.[/quote]

ik hoop dat je het niet erg vind dat ik deze tekst er even uithaal en je wat wil vragen:
misschien snap ik de tekst niet goed genoeg. maar er staat eigenlijkk dat als je eerst het koninkrijk van God zoekt en Zijn gerechtigheid, dan zal je de rest erbij gegeven worden.
maar wat nou als je denkt dat je God wel zoekt en denkt Hem soms wel gevonden te hebben. maar in dit geval de depressie blijft. heb ikd an God niet echt gezocht?? kan je dat zo stellen of vraag ik nou iets heel raars??
(ik heb er moeite mee dat ik depressief ben, om wat voor gevoel dat geeft, maar ook omdat ik me nu niet goed genoeg voel. en depressie vind ik echt zwaar om mee te leven!!)

groetjes mauren

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 17:54

Mauren schreef:
roodkapje schreef: schreef:

Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

ik hoop dat je het niet erg vind dat ik deze tekst er even uithaal en je wat wil vragen:
misschien snap ik de tekst niet goed genoeg. maar er staat eigenlijkk dat als je eerst het koninkrijk van God zoekt en Zijn gerechtigheid, dan zal je de rest erbij gegeven worden.
maar wat nou als je denkt dat je God wel zoekt en denkt Hem soms wel gevonden te hebben. maar in dit geval de depressie blijft. heb ikd an God niet echt gezocht?? kan je dat zo stellen of vraag ik nou iets heel raars??
(ik heb er moeite mee dat ik depressief ben, om wat voor gevoel dat geeft, maar ook omdat ik me nu niet goed genoeg voel. en depressie vind ik echt zwaar om mee te leven!!)

groetjes mauren
Ik begrijp ongeveer wat je voelt. Ik worstel er zelf ook mee. Ik doe mijn best om zo veel mogelijk Gods weg te volgen, en wat heb ik? Ik worstel met problemen. Problemen die niet zomaar op te lossen zijn, en die niet opgelost lijken te worden.

Ik bedoel, als we echt in God zouden geloven zou alles beter moeten gaan, terwijl elders in de Bijbel staat dat als we in God geloven we tegenslag kunnen verwachten, en de tegenslag is er wel, de beterschap niet. Wat wil God nu van ons? Hij heeft ons medicijnen en behandelingen gegeven, zo zou je het kunnen zien. Maar dan nog zorgt dat niet altijd voor een oplossing.

sela

Berichtdoor sela » 25 jan 2007 18:00

zelf zie ik het zo: met God heb je tijdens tegenslag het voorrecht te mogen bidden. om kracht. of steun. of om te schuilen.
wat God met ons voorheeft.. tja. dat is behoorlijk onzeker. maar het voorgaande is dan ook iets van daarvoor. tijdens bepaalde processen zeg maar.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 18:09

sela schreef:zelf zie ik het zo: met God heb je tijdens tegenslag het voorrecht te mogen bidden. om kracht. of steun. of om te schuilen.
wat God met ons voorheeft.. tja. dat is behoorlijk onzeker. maar het voorgaande is dan ook iets van daarvoor. tijdens bepaalde processen zeg maar.
Voorspoed heeft God altijd gedaan, tegenspoed de mens. Dat is makkelijk?

(vergeef me als dit godslasterlijk overkomt)

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 25 jan 2007 18:10

beide reacties ben ik het mee eens.

maar ik vind wel dat mijn geloof en het vertrouwen door de depressie en misschien wel andere psychische ziekten niet vast kan houden. mijn geloof zakt weg. althans mijn vertrouwen daarin!! mijn vertrouwen op God ook.

L'etre extraterrestre:
tegenslag is moeilijk he?! maar wel door de zondeval gekomen!
gelukkig mogen we wel uitzien naar een nieuwe hemel en aarde!! waarin geen tegenslag is!!
maar nu nog wel en dat is moeilijk!
je vraag wat wil God nu van ons? die vraag heb ik ook!! wil Hij dat ik ziek blijf?? wil Hij dat ik niks betekenen kan voor anderen?? wil Hij hier iets mee bereiken?? wat wil Hij??
ik snap e rniks van, zekekr als het maar blijft duren en idd geen zicht op verbetering lijkt te komen. en dan wordt ik boos op God, verdrietig, moet dit zo. WAAROM??

tuurlijk komt de psychische ziekte door gebeurtenissen uit het verleden of heden, maar was dat niet al genoeg om mee te maken?? moet dit dan ook zo blijven, en vooral ik heb (misschien doe) zo mijn best gedaan om ervan te herstellen. waarom komt dat dan niet??

Fijn dat je mij begrijpt en ik herken jou woorden ook!!

groetjes mauren.

sela

Berichtdoor sela » 25 jan 2007 18:16

L'être extraterrestre schreef:
sela schreef:zelf zie ik het zo: met God heb je tijdens tegenslag het voorrecht te mogen bidden. om kracht. of steun. of om te schuilen.

neen, geeft niet. met deze stelling omzeil ik een antwoord op je vraag. of, misschien beter gezegd, bekijk ik het gefragmenteerd.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 25 jan 2007 21:24

Mauren schreef:
Roodkapje schreef:
33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Ja en nee. Uiteindelijk komt het eropneer dat je eerst het koninkrijk van God zoekt. En dat betekent dat je je moet richten op hemelse dingen en niet steeds gefocused moet zijn op 'aardse' dingen. Daarom wordt het voorbeeld van de vogels in het veld ook genoemd. Die redden zich ook wel, de natuur bloeit elk jaar weer op, zonder dat ze daar zelf iets voor hoeven te doen. Wat je gegeven wordt zijn geen 'materiële dingen' volgens mij, maar 'meer dagen'. Als je net als de vogels leeft, zorgt God wel dat je in leven blijft, piekeren en zwoegen is daarvoor niet direct nodig.

Dus als mens overleef je je leven ook wel zonder dat je je enorm druk maakt om de dagelijkse dingen. Dat bedoelde ik meer. Als je depressief bent draait alles om die sombere stemming: omdat je somber bent heb je nergens zin in, omdat je somber bent vind je niks leuk, omdat je somber bent krijg je de neiging om alles negatief te bekijken. Jouw sombere gevoel is dan de maat van alle dingen. Je gaat dus van het 'aardse' uit.
Hoeveel je ook piekert, hoe rot je je ook voelt, toch gaat het leven door. Er komt elke dag een nieuwe dag, de zon komt op, de zon gaat onder. God bestuurt de wereld.

maar wat nou als je denkt dat je God wel zoekt en denkt Hem soms wel gevonden te hebben. maar in dit geval de depressie blijft. heb ik dan God niet echt gezocht?? kan je dat zo stellen of vraag ik nou iets heel raars??

Lees eens terug wat je hierboven zegt. Ik heb bewust wat dingetjes vet gemaakt...

Je denkt kennelijk veel na, mogelijk betrap je jezelf op piekeren? (Wat niet raar zou zijn, maar ik roep maar wat). En je focust heel erg op wat je voelt.
Je denkt soms dat je God gevonden hebt, maar omdat je depressief bent denk je dan dat je God niet echt gezocht hebt. Verder geef je aan dat wat je voelt heel belangrijk voor je is en dat je je soms niet goed genoeg voelt.

Ik ga er een heel algemeen verhaal van maken, omdat dit soort dingen heel erg vaak voorkomen bij depressieve mensen: deze mensen hebben een bepaalde manier van denken over zichzelf, de wereld etc. Bepaalde ideeën over God, zichzelf en anderen 'kleuren' emoties. Als je om wat voor reden dan ook het idee hebt dat je 'niet goed genoeg' bent en dat ook zo voelt, dan ga je, als je dat maar lang genoeg denk, ook geloven.
De vraag is: Klopt de manier van denken wel met de realiteit? Zijn het reeële gedachtes? Is het wel waar dat als je God zoekt en vindt je nooit meer depressief zult zijn? Is het zo dat als je iets op een bepaalde manier voelt, dat omdat je iets zo voelt, het ook zo is (in werkelijkheid)?

Ik denk van niet. Ik denk niet dat we in een paradijselijke toestand terechtkomen wanneer we God vinden. Als ik voor mezelf spreek: in 1999 werd ik christen en als jouw ideeën kloppen zou ik 'al het andere' vanzelf krijgen. Maar nee, het wil niet vlotten met mijn opleiding, ik moet elk jaar van minder geld rondkomen, ik heb steeds minder mogelijkheden om mezelf te ontplooien. Ligt dat aan mij? Nee, natuurlijk niet. Zoals anderen al zeiden: de wereld is nog steeds gebroken. Dus ook al zijn we kinderen van God, dat betekent niet dat we gevrijwaard zijn van tegenslag en verdriet. Dus volgens mij ligt er geen verband tussen het hebben van depressies en kind van God zijn.

Je merkt dat ik het nogal verstandelijk benader. Dat doe ik bewust omdat in dit soort situaties het nooit heel verstandig is om je door je gevoelens te laten leiden. Die bedriegen je nogal eens, en als je depressief bent is dat vaker dan anders. De manier waarop ik jouw manier van denken benader is volgens de methode van de 'cognitieve psychologie'. Cognitief slaat dan op 'de manier waarop je denkt'. Cognitief psychologen denken dat bijv. een depressie ontstaat doordat je op een negatieve manier denkt. Een depressie kun je behandelen volgens de cognitieve lui door andere denkstrategieën te gebruiken. Als je googlet op 'cognitieve psychologie & denkstrategie' levert dat vast wel bruikbare links op. Let op: iedereen heeft op sommige gebieden wel 'onhandige' en soms zelfs 'foute' denkstrategieën. Het is dus niet jouw 'schuld' dat je depressief bent. Die denkstrategieën heb je waarschijnlijk 'van huis uit' meegekregen en van de meeste zijn we ons niet eens bewust. Dus: niet jouw schuld!

Terugkomend op die tekst: Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. Het heeft geen zin om je zorgen over de dag van morgen te maken, want door daarover te gaan piekeren of door je rot te voelen kun je geen el aan je lengte toevoegen. Het is nogal een 'aardse' denkstrategie, misschien is een 'hemelse' denkstrategie ('tel je zegeningen') beter?

Nou weet ik dat het makkelijk praten is. Je gaat niet 'zomaar' positief denken als je flink depressief bent. Maar misschien kan het een eye-opener zijn als ik zeg dat je problemen met het geloof misschien niet zozeer te maken hebben met het feit of je God wel gezocht/gevonden hebt, maar met bepaalde niet-reeële denkwijzen over hoe God te werk gaat of wie jij mag zijn voor God: een parel in Zijn hand. Kostbaar...
Als je depressief bent is het alleen lastig om dat te geloven, als je jezelf al 'te min vindt', waarom zou God je dan 'een parel in Zijn hand' vinden? Toch is het zo. Je doet jezelf enorm tekort als je negatief over jezelf denkt, als God het al niet doet, wie ben jij om dat wel te doen. ;)

Zoals gezegd: ik wil het niet te persoonlijk maken, als behoefte hebt om daarover te praten kun je wel een pb sturen. Ik zit alleen middenin een tentamenperiode, dus het duurt even voor ik reageer. Het zijn ook niet bepaald onderwerpen waar je 'zo even' een reply op schrijft.

En weer: voel je niet schuldig omdat je 'aards' denkt. 'Aards denken' en depressie gaan vaak hand in hand. Depressief zijn is niet jouw schuld, het is iets wat bij onze gebroken natuur hoort. Probeer niet alles op jezelf te betrekken, ik heb jouw post gebruikt om er in z'n algemeenheid iets over te zeggen in dit topic.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 25 jan 2007 22:17

Mauren schreef:beide reacties ben ik het mee eens.

maar ik vind wel dat mijn geloof en het vertrouwen door de depressie en misschien wel andere psychische ziekten niet vast kan houden. mijn geloof zakt weg. althans mijn vertrouwen daarin!! mijn vertrouwen op God ook.

L'etre extraterrestre:
tegenslag is moeilijk he?! maar wel door de zondeval gekomen!
gelukkig mogen we wel uitzien naar een nieuwe hemel en aarde!! waarin geen tegenslag is!!
maar nu nog wel en dat is moeilijk!
je vraag wat wil God nu van ons? die vraag heb ik ook!! wil Hij dat ik ziek blijf?? wil Hij dat ik niks betekenen kan voor anderen?? wil Hij hier iets mee bereiken?? wat wil Hij??
ik snap e rniks van, zekekr als het maar blijft duren en idd geen zicht op verbetering lijkt te komen. en dan wordt ik boos op God, verdrietig, moet dit zo. WAAROM??

tuurlijk komt de psychische ziekte door gebeurtenissen uit het verleden of heden, maar was dat niet al genoeg om mee te maken?? moet dit dan ook zo blijven, en vooral ik heb (misschien doe) zo mijn best gedaan om ervan te herstellen. waarom komt dat dan niet??

Fijn dat je mij begrijpt en ik herken jou woorden ook!!

groetjes mauren.

Ik ken dat gevoel dat je geloof weg zakt wel.
Toch was bij mij die WAAROM?? juist de reden om wel te geloven.
Je kan altijd wel blijven vragen waarom, maar daar schiet je niks mee op omdat je er toch nooit antwoord op krijgt. Of je nou gelooft of niet.
Job kreeg dat ook niet, maar bleef wel geloven.
Zonder God voelde ik mij hulpelozer en werd alles alleen maar zwarter, maar toen ik Gods grootheid zag en op Hem vertrouwde kreeg ik weer rust.
Misschien was dat ook wel het moment waarop mijn depressie weer beter(/over) ging.
God was bij mij en zorgde voor mij.
Ik zag het niet meer zitten en zag mijzelf als totaal onbeduidend, maar Hij had Zijn Zoon voor mij over!
Daar heb ik mij aanvast geklamd en zo heeft Hij mij via de hulp van mensen weer laten zien dat ik er ook mag zijn.
En jij ook! Iedereen!
Je zou mij nu zelfs bijna wijs kunnen maken dat ik mooi ben...
Een kennis van mij heeft met de storm een ongeluk mee gemaakt, maar is er gelukkig wel aardig goed vanaf gekomen.
Ze heeft toen o.a. psalm 34 gedeeltelijk voorgelezen.
God heeft je geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst.

Psalm 34 schreef:16 Het oog van de HEER rust op de rechtvaardigen,
zijn oor luistert naar hun hulpgeroep.
17 Toornig ziet de HEER wie kwaad doen aan,
hij wist hun namen op aarde uit.

18 De HEER hoort de kreten van de rechtvaardigen,
hij bevrijdt hen uit de nood,
19 gebroken mensen is de HEER nabij,
hij redt wie zwaar wordt getroffen.

20 Al blijft de rechtvaardige niets bespaard,
de HEER zal hem steeds weer bevrijden.

21 Hij waakt zelfs over zijn beenderen,
niet één ervan wordt verbrijzeld.

22 Een slecht mens komt om door eigen kwaad,
wie een rechtvaardige haat zal boeten,
23 de HEER redt het leven van zijn dienaren,
nooit zal boeten wie schuilt bij hem.

Ik hoop dat dit niet bij iemand in het verkeerde keelgat schiet.
Het is goed bedoeld en ik weet waar ik over praat, maar ik weet ook dat sommige mensen het nog zo goed kunnen bedoelen, maar je toch ontzettend pijn kunnen doen. Het is niet als kritiek bedoeld. Zelf heb ik het idee dat ik het niet helemaal handig verwoord heb. Corrigeer mij dus maar gerust waar nodig.
Laatst gewijzigd door Maara op 25 jan 2007 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2007 22:23

Ik vind het eerder menslasterlijk: dat hij alles altijd zo interpreteert dat hij z'n eigen godsbeeld lekker kan handhaven.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jan 2007 22:29

Aragorn schreef:

Ik vind het eerder menslasterlijk: dat hij alles altijd zo interpreteert dat hij z'n eigen godsbeeld lekker kan handhaven.
Over wie heb je het nu, over mij?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2007 22:31

Eh, over het feit dat men het goede altijd naar God toe redeneert en het kwade naar de mens, zoals jij ook al aangaf. Dat vind ik namelijk ook nogal makkelijk en bijzonder inconsistent.

Terug naar “Archief”