Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 sep 2006 15:51

God vraagt van ons om Hem te zozeken.
Als jij dat met een oprecht gemod gaat doen, dan zzal God jou niet beschaamd laten. Hij zal jou dan de kracht geven om Hem te gaan zoeken. Uit eindelijk doen je het ook in Zijn kracht, maar begin er gewoon is simpel mee door te vragen of God je de kracht er voor wilt geven. Zeg dat het je verlangen is om God te vinden.
God kan geen bidder laten staan. Dat zegt Hij zelf: Bidt en u zal gegeven wordt.

God zoeken is geen werk van 1 kant. Je doet het samen. je meot een relatie aan gaan met God.
Als je een relatie met een mens aan gaat, dan is dat van 2 kanten. Zo is dat ook met God. Hij staat al sinds je geboorte klaar om die relatie met jou aan te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 16 sep 2006 17:09

klinkt mij beetje Remonstrants in de oren.
de mens wat en God wat terwijl bekering een eenzijdig werk van God is.
wij hebben Hem lief ondat Hij ons eerst heeft liefgehad.
de liefde komt van God vandaan niet van een mens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2006 17:18

Het is niet remontrants... verdiep je eens in de gereformeerde leer, kijk eens in de DL.... voor je roept: Als we ons moeten bekeren is dat remontstrants. Het gaat er om wat je uit jezelf kan en niet kan... en over wat je door God kan en niet kan... en dan maakt God een hoop meer in je mogelijk dan je zelf beseft.

Want Goofy, als niemand God zoekt, hoe kan het dan dat ik het wel doe? Omdat ik het uit mezelf niet zou doen, maar dankzij God wel. En dat wil niet zeggen dat ik daarin geen verantwoordelijkheid en een oproep heb gekregen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 16 sep 2006 17:37

als God nu zelf zei dat er niemand verstandig is zul jij dat wel zijn.
dat geloof ik niet.
maar de oordeelsdag zal het wel openbaren of we het zaligmakende geloof hadden.
maar als je het daar niet bezit zul je verdoemd worden.
maar we leven nog God kan ons nog bekeren en daar hoef je zelf niet bij te helpen dat kan God veel beter.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 sep 2006 07:46

Begrijp ik het goed Goofy dat jij op je luie krent blijft zitten en blijft wachten tot God het behaagt om naar jou toe te komen? Dat is wel erg brutaal. Hij roept jou en jij houdt je doof. Nee erger, je zegt dat Hij liegt als er geschreven staat: "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2006 12:27

goofy1978 schreef:als God nu zelf zei dat er niemand verstandig is zul jij dat wel zijn.
dat geloof ik niet.
maar de oordeelsdag zal het wel openbaren of we het zaligmakende geloof hadden.
maar als je het daar niet bezit zul je verdoemd worden.
maar we leven nog God kan ons nog bekeren en daar hoef je zelf niet bij te helpen dat kan God veel beter.

Jij leest de Bijbel heel selectief. Er staat inderdaad in de Bijbel: Niemand die goed doet, zelfs niet één. Maar hoe kan er dan in de Bijbel over David worden gezegd dat hij deed wat goed is in de ogen van de Here...? Hoe kunnen mensen geloven als niemand dat doet? En hoe kan je als God je oproept tot bekering tegen Hem zeggen: Nee dat doe ik niet want in uw Bijbel staat dat ik het uit mezelf niet kan? Ik hoop dat je voor de oordeelsdag komt tot een helderder inzicht mag komen... :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 18 sep 2006 16:00

hoe hebben jullie jezelf dan bekeerd?
daar ben ik wel benieuwd naar.
in het houden van de wet gaat het niet dat deed die rijke jongeling ook vanaf zn jeugd.
door de werken der wet word geen vlees behouden.
het is alleen het geloof in Jezus.
nou ik geloof in Jezus dan is het toch goed.
wat hebben jullie er nog meer aan gedaan om bekeerd te worden?
niemand kan tot Hem komen tenzij de Vader hem trekke,dus hoe heeft de Vader jullie getrokken daar lees ik maar niks van.
en dat je tot Jezus mag komen als je vermoeid en belast bent vanwege je zonden is waar ik heb nergens verteld dat dat gelogen is.
maar dat zal niet gaan zonder de trekking van de Vader.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 18 sep 2006 20:40

goofy1978 schreef:hoe hebben jullie jezelf dan bekeerd?
.....................

Afgelopen zaterdag werd het erg mooi verwoord op Urk. In de krant stond een heel klein verslag van. De tijd ontbreekt me om er dieper op in te gaan. Binnekort komt het hele openingswoord beschikbaar.

"URK - „De mens moet de deur van zijn hart voor Christus opendoen. Hij kan dat echter niet door eigen kracht, maar door gegeven kracht. De klink van de deur zit niet aan de binnenkant, maar aan de buitenkant.”

Dat zei ds. A. van Heteren, christelijk gereformeerd predikant in Urk, zaterdag op de ontmoetingsdag van Bewaar het Pand in Urk. Dat een mens zelf de deur van zijn hart moet openen, weerlegde ds. Van Heteren met de woorden uit Handelingen 16:14, waar staat dat de Heere het hart van Lydia de purperverkoopster heeft geopend en dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

Volgens de Urker predikant is er onderscheid tussen plicht en bekwaamheid. De mens heeft de plicht zijn hart voor Christus open te doen, maar hij is daartoe niet bekwaam, omdat hij zijn hart hermetisch voor Hem gesloten heeft. „Net als bij Lydia moet de Heere een wonder werken. Het wonder van Gods almacht is nodig. Hij opent het hart dat voor Hem gesloten is.”

Tijdens het horen van Paulus’ preek heeft de Heere het hart van Lydia geopend. „Dan opent zij haar huis voor de dienst van God en aan het eind van haar leven is het vaderhuis van God voor haar geopend.” "

De kern was dat je er alles aan moet doen om zalig te worden en dat je er achter moet komen dat je het niet kan! In dat spanningsveld is er een ontfermende God wat niet te beredeneren valt!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 sep 2006 21:10

Speedy schreef:

Tijdens het horen van Paulus’ preek heeft de Heere het hart van Lydia geopend.

En zo is het nog steeds. Tijdens het horen van iedere preek wil de Heere ons hart openen. Maar wij doen ons uiterste best om de deur dicht te houden, zodat we uiteindelijk God de schuld kunnen geven.

Goofy schreef:

Natuurlijk kunnen we onszelf niet bekeren. Dat is een eenzijdig Godswerk. Maar we kunnen wel gehoor geven aan Zijn oproep om ons hart te openen, op onze knieën te vallen en te zeggen: "Spreek, HEERE, want Uw knecht hoort." Toen Samuël dat zei, kende hij de Heere ook nog niet. Iedere (zon)dag horen wij de Heere roepen. Dat is de "trekking van de Vader." Geef dan gewoon eens antwoord. Open je hart en Hij zal binnentreden. Dat heeft Hij immers zelf beloofd. En dan zul je ook ervaren dat er niets van jezelf bij zit, maar dat het alles is in Hem en uit Hem.

En wat zegt Paulus in Kolossenzen 2:"Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt [alzo] in Hem; Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging."

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 18 sep 2006 21:22

Speedy schreef:
.....................

Afgelopen zaterdag werd het erg mooi verwoord op Urk. In de krant stond een heel klein verslag van. De tijd ontbreekt me om er dieper op in te gaan. Binnekort komt het hele openingswoord beschikbaar.

"URK - „De mens moet de deur van zijn hart voor Christus opendoen. Hij kan dat echter niet door eigen kracht, maar door gegeven kracht. De klink van de deur zit niet aan de binnenkant, maar aan de buitenkant.”

Dat zei ds. A. van Heteren, christelijk gereformeerd predikant in Urk, zaterdag op de ontmoetingsdag van Bewaar het Pand in Urk. Dat een mens zelf de deur van zijn hart moet openen, weerlegde ds. Van Heteren met de woorden uit Handelingen 16:14, waar staat dat de Heere het hart van Lydia de purperverkoopster heeft geopend en dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

Volgens de Urker predikant is er onderscheid tussen plicht en bekwaamheid. De mens heeft de plicht zijn hart voor Christus open te doen, maar hij is daartoe niet bekwaam, omdat hij zijn hart hermetisch voor Hem gesloten heeft. „Net als bij Lydia moet de Heere een wonder werken. Het wonder van Gods almacht is nodig. Hij opent het hart dat voor Hem gesloten is.”

Tijdens het horen van Paulus’ preek heeft de Heere het hart van Lydia geopend. „Dan opent zij haar huis voor de dienst van God en aan het eind van haar leven is het vaderhuis van God voor haar geopend.” "

De kern was dat je er alles aan moet doen om zalig te worden en dat je er achter moet komen dat je het niet kan! In dat spanningsveld is er een ontfermende God wat niet te beredeneren valt!

zo leren ze het bij ons in de kerk ook hier kan ik me wel in vinden.
maar als je op je knieen gevallen bent en spreekt Uw knecht hoort.
geeft God dan gelijk antwoord? Hij is aan een mens niks verplicht.
en dat de trekking van de Vader het verkondigen van het evangelie is geloof ik niet.
dan zou een inboorling die nooit van het evangelie heeft gehoord nooit zalig kunnen worden.
God heeft de macht te bekeren wie Hij wil.

Rom 8

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God [8:33] Jes 50:8.is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die [8:34] Hebr 7:25.ook voor ons bidt.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 18 sep 2006 22:40

Goofy schreef:

Is God een leugenaar? "Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden."

en dat de trekking van de Vader het verkondigen van het evangelie is geloof ik niet. dan zou een inboorling die nooit van het evangelie heeft gehoord nooit zalig kunnen worden. God heeft de macht te bekeren wie Hij wil.

De "trekking van de Vader" is zeker ook de zondagse preek. Maar de Heere kan mensen bekeren wanneer Hij wil en op de manier die Hij wil. Denk maar eens aan Saulus. Maar meestal gebeurt dat maar op één manier: door Zijn Woord.

En mocht je mij niet geloven, dan toch misschien wel een dominee van de Ger. Gem.?

De Heere zegt: bekeert u! (“Nader, naakt tot God”, Jakobus 4). Begin er aan!!!!!! En als je dan begonnen bent, zul je ontdekken dat je nooit had kúnnen beginnen als Gód niet begonnen was. Maar jij moet dus beginnen!!!!

Aldus ds. J. Driessen

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 sep 2006 09:13

goofy1978 schreef:Rom 8

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God [8:33] Jes 50:8.is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die [8:34] Hebr 7:25.ook voor ons bidt.

Mijn oog viel zojuist op deze tekst en op de een of andere manier las ik 'm heel anders dan ooit tevoren.

Wat een geweldige troost ligt er in deze tekst. Heb je het zo al eens bekeken? Wie zal beschuldiging inbrengen... Niemand! Als we in Christus geborgen zijn, ja uitverkoren zijn door God kan niemand, maar dan ook niemand dat ongedaan maken! Zélfs wijzelf niet, ook al zondigen we elke dag de maat vol. Immers, Christus is het Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is!

Ik zou mezelf niet tot de uitverkorenen durven rekenen, maar ik begin meer en meer te geloven dat ik dat ook helemaal niet hoef te doen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2006 10:44

Goofy schreef:zo leren ze het bij ons in de kerk ook hier kan ik me wel in vinden.
en dat de trekking van de Vader het verkondigen van het evangelie is geloof ik niet.
dan zou een inboorling die nooit van het evangelie heeft gehoord nooit zalig kunnen worden.
God heeft de macht te bekeren wie Hij wil.

Gods genade wordt gekoppeld aan geloof. Wie gelooft heeft die genade en IS kind van God. God zegt niet: Oke, jij gelooft maar ik ben je niet verplicht wat te geven, je gelooft maar je moet nog een hele poos wachten. Ik heb twee stukjes tekst daarover, plus een deel uit Hebreen 3 en 4 wat me erg van toepassing lijkt en wat ook de reden is waarom je wordt opgeroepen tot geloof en bekering. Het is wel een aardige lap tekst maar goed, het gaat niet zomaar ergens om, het gaat om zaken van levensbelang.

14 Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil. 15 En omdat we weten dat hij naar ons luistert, wat we hem ook vragen, weten we ook dat we alles al hebben gekregen wat we hem gevraagd hebben. (1 Joh 5)

5 Daarna zei hij tegen hen: ‘Stel dat iemand van jullie een vriend heeft en midden in de nacht naar hem toe gaat en tegen hem zegt: “Wil je mij drie broden lenen, 6 want een vriend van me is na een reis bij mij gekomen en ik heb niets om hem voor te zetten.” 7 En veronderstel nu eens dat die vriend dan zegt: “Val me niet lastig! De deur is al gesloten en mijn kinderen en ik zijn al naar bed. Ik kan niet opstaan om je te geven wat je vraagt.” 8 Ik zeg jullie, als hij al niet opstaat en het hem geeft omdat ze vrienden zijn, dan zal hij wel opstaan omdat zijn vriend zo onbeschaamd blijft aandringen, en hem alles geven wat hij nodig heeft. 9 Daarom zeg ik jullie: vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 10 Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 11 Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’
(Lukas 11)

4 Elk huis heeft zijn bouwer, maar God is de bouwer van alles. 5 Mozes vervulde trouw zijn taak in heel Gods huis, als dienaar die getuigde van de komende openbaringen, 6 Christus echter is trouw als Zoon die over dat huis is aangesteld. Wij vormen dat huis, mits we trots en zonder schroom vasthouden aan datgene waarop wij hopen. 7 De heilige Geest zegt immers:
‘Horen jullie vandaag zijn stem,
8 wees dan niet koppig, als tijdens de opstand,
toen jullie mij beproefden in de woestijn,
9 waar jullie voorouders mij op de proef stelden en tartten
hoewel ze mijn daden hadden gezien, 10 veertig jaar lang.
Daarom werd die generatie door mijn woede getroffen, ik zei:
“Altijd weer dwaalt hun hart,
mijn wegen kennen ze niet.”
11 En in mijn toorn heb ik gezworen:
“Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.”’
12 Zie er dus op toe, broeders en zusters, dat niemand van u door een kwaadwillig, ongelovig hart afvallig wordt van de levende God, 13 maar wijs elkaar terecht, elke dag dat dit ‘vandaag’ nog geldt, opdat niemand van u halsstarrig wordt omdat hij door zonde verleid werd. 14 Want alleen als we tot het einde toe resoluut vasthouden aan ons aanvankelijk vertrouwen, blijven we deelgenoten van Christus. 15 Wanneer er gezegd wordt ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig, als tijdens de opstand’ – 16 wie waren het dan die zijn stem hoorden en toch opstandig werden? Waren dat niet degenen die onder Mozes’ leiding uit Egypte waren weggetrokken? 17 Wie werden veertig jaar lang door zijn woede getroffen? Waren dat niet degenen die gezondigd hadden en van wie de lijken neervielen in de woestijn? 18 En aan wie zwoer hij dat ze niet zouden binnengaan in zijn rust – toch zeker aan hen die ongehoorzaam waren? 19 Zo zien we dat zij er niet konden binnengaan vanwege hun ongeloof.
(Heb 3)

1 Aangezien de belofte om binnen te gaan in Gods rust nog steeds van kracht is, moeten we ervoor waken dat iemand van u ook maar de schijn wekt deze gelegenheid aan zich voorbij te laten gaan. 2 Want aan ons is het goede nieuws verkondigd, net als indertijd aan hen; maar anders dan voor wie het in geloof aannemen, was het verkondigde woord voor hen niet heilzaam. 3 Omdat wij echter geloven, gaan we binnen in de rust waarvan eerder sprake was: ‘In mijn toorn heb ik gezworen: “Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust,”’ – en dat terwijl zijn werk toch al met de grondvesting van de wereld voltooid werd! 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’(Heb 4)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2006 11:00

daar ben ik wel benieuwd naar.
in het houden van de wet gaat het niet dat deed die rijke jongeling ook vanaf zn jeugd.
door de werken der wet word geen vlees behouden.
het is alleen het geloof in Jezus.
nou ik geloof in Jezus dan is het toch goed.
wat hebben jullie er nog meer aan gedaan om bekeerd te worden?
niemand kan tot Hem komen tenzij de Vader hem trekke,dus hoe heeft de Vader jullie getrokken daar lees ik maar niks van.
en dat je tot Jezus mag komen als je vermoeid en belast bent vanwege je zonden is waar ik heb nergens verteld dat dat gelogen is.

Mag ik jou ook een vraag stellen? Wat moet je doen om behouden te worden? En ga nou eens in de Bijbel zoeken naar het antwoord op die vraag, want in de Bijbel vroegen mensen dat ook al. Wat moet er allemaal gebeuren voordat je kan zeggen: Ik ben bekeerd. Een ding geef je al juist aan: Dit zit hem niet in het houden van de wet. En de tweede vraag is: Je zegt dat je niet kan geloven zonder dat de Vader je trekt. Helemaal juist. Maar hoe doet Hij dat? Je doet net alsof Hij dat bij jou (nog) niet doet... maar waar komt je geloof in Jezus dan vandaan? En trekt Hij je ook niet dmv preken? Trekt Hij je niet ook nu, via bijdragen op dit forum? Je houdt je knieen gestrekt en wacht totdat God je zo hard trekt dat je automatisch op de knieen valt... want uit jezelf doe je dat niet onder het voorwendsel dat je toch niets kan doen. God trekt en dan kan je op je knieen gaan... Hij dwingt je niet... Dus ga dan op je knieen en blijf niet koppig overeind staan, ondertussen naar boven roepend: Nog iets harder trekken God.

Hoe ik me heb bekeerd? God heeft me via mensen, preken, de Bijbel etc. steeds meer laten inzien dat ik uit mezelf ontzettend slecht ben en verloren ga. En Hij heeft ook laten zien dat er verlossing is voor wie in Hem geloven. Hij riep me elke keer weer op: Bekeer je, kom bij mij en ik zal je rust geven.... Steeds meer ben ik gaan inzien hoeveel God van mensen houdt, dat Hij Jezus Christus, zijn eigen Zoon, liet sterven aan een kruis om mensen te redden. En telkens werd er in de kerk, bij jeugdkerken, de jongerendag etc duidelijk gemaakt dat Gods genade er ook voor mij is. Op een gegeven moment ben gewoon op de knieen gegaan, heb erkend dat ik uit mezelf niets goeds kan doen, mijn afhankelijkheid van Hem beleden, ben naar het kruis gegaan en heb daar vergeving gevonden.... Bij het kruis is vergeving te vinden voor ieder die gelooft... want Christus droeg de zonden en wie dat gelooft kan zich op Hem beroepen. Als je in Hem gelooft zal Hij nooit zeggen: Sorry, jou zonden heb ik niet gedragen, ga maar weer weg.

Nogmaals mijn vraag: Wat moet er nog meer gebeuren voor je bekeerd bent? Meer? Zeg we dan wat het is. Niet meer? Waarom doe je het dan niet?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 19 sep 2006 16:11

wat er nog meer moet gebeuren voor je ziel gered is is dat je het door de werking van de H.G met de Vader eens word verloren te gaan.
en dan spreekt Jezus tot de Vader zie toe dat deze in het verderf niet nederdale Ik heb verzoening gevonden.
das een vierschaarbeleving en er zijn mensen die dat hebben meegemaakt.
niet veel bij ons in kerk 3 de dominee de ouderling en zn vrouw.
de tekst velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren is in onze kerk wel toepasselijk.
al heb ik zon idee dat het bij andere kerken niet veel beter is.
Jezus sprak als de Zoon des mensen komt zal Hij geloof vinden op aarde?
als Hij nu zou komen vind Hij geloof genoeg maar of het ook het zaligmakende geloof is.
ik denk het niet.

Terug naar “Archief”