'Leer jongeren bevindelijke taal'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2006 08:58

PeterD schreef:Jammer Rafaell dat je met deze post met een denigrerende vinger naar de Ger Gem wijst. Je keurt in deze post de gehele Ger Gem in één keer af, terwijl je 1 aspect van de eredienst noemt.
Nah, dat doet hij niet; hij zegt slechts waarom hij als persoon niet meer naar de Gergem gaat.. Wat ik mij dan wel weer afvraag met welke instelling je naar de kerk gaat. Wollig taalgebruik is voor mij ook dat idiote gefreak in evangelische kerken wat mij weer geen bal waard is (en ja dat klinkt als: elke evangelische kerk is zo en ik vind dat altijd verschrikkelijk; maar dat maakt mijn punt duidelijk).

Rafael schreef:in het gebed met zes mooie volzinnen zeggen wat ook met vijf woorden kan
Dat is wel herkenbaar inderdaad, ik de HKK gaat dat gelukkig wat anders, maar is het iets waaraan je je zo erg ergerd dat er van de kerk voor moet gaan (zo ja, dan moet ik ook maar weg :P). Ik ervaar dat niet zo, ik bid ook gewoon 'God' in plaats van 'O almachtig Opperwezen die hoog troont en woond in de hemel' maar als hún zich daar goed bij voelen op die manier de Heiligheid van de Heere willen benadrukken is dat ook goed. Wat ik anders vind is de manier van bidden; niet direct de woorden maar het hoe. Onze dominee begon gisteren niet met Heere God, God of een andere benaming voor God maar met 'David, uw beminde kind heeft mogen zingen in psalm 'tekst' en dat wij daarop mogen antwoorden met de profeet Zefanja 'tekst', dan verwordt het gebed tot een preek... daar is het niet voorbedoeld..

helaas schijnt een goed gebed toch echt minimaal een kwartier te moeten duren
Dat zal elke gergemdominee hardgrondig ontkennen, elke gebed waar je ziel in ligt is een goed gebed, 'wees mijn zondaar genadig' is een kort, maar goed gebed 'onzevader' is een goed gebed, als je hem met je hart bid en dat gebed van een kwartier is ook een goed gebed; omdat zijn hart er in uitgaat tot God.. (of vind jij van niet?) Overigens ben ik ook voorstander van een kort(er) gebed; het is bekend dat een mens maximaal 10 minuten kan luisteren; en ik luister minder dan 10 minuten als het met grote omhaal van woorden gebeurd (daarom bid ik ook vaak zelf, tijdens die 10 minuten).

Maar er is dan natuurlijk ook wel verschil tussen je persoonlijke gebed en een liturgisch gebed/in het openbaar. Ik val in mijn gebeden rustig 10 minuten stil, dat doe je niet in een kerk :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 31 mei 2006 09:20

Ik quote even iets van pagina's terug, en kalk er zo even mijn gedachten bij.. mn eerste reactie zegmaar :D
Succes met lezen 8)

PeterD schreef:
De boodschap is de boodschap. Maar ook die moet vervoerd worden. De bijbelse boodschap is zo waardevol, dat het op voorhand niet onzinnig is om na te denken over het vervoermiddel.
(...)

Is vervoer in turbotaal ook veilig of moet het speciaal in de tale Kanaäns?

Een retorische vraag lijkt mij, hij bedoelt natuurlijk dat het speciaal in tale Kanaans moet :)
De taal doet er toe.
(..)
Maar deze woorden kunnen niet de verpakking vormen voor geestelijke dingen. Daar zijn geestelijke zaken veel te kwetsbaar en te kostbaar voor.

Et voila, daar is het antwoord al: het kan niet in 'turbotaal', het moet een 'passende verpakking' hebben --> Tale Kanaans.
Hij heeft het nu over turbotaal, ik vraag me af of hij hier nu ook gewone taal mee bedoelt, of alleen de extremen zoals: gaaf, cool, wreed ed.
Je kun je niet aan de indruk onttrekken dat er door die verkeerde verpakking ook iets van de inhoud verandert. Op zijn minst dat mensen die profaan over bijbelse waarheden spreken, een ander beeld hebben bij God en goddelijke zaken.

gedeeltelijk mee eens, dit zal soms idd het geval zijn.. ik vraag me echter af of dat áltijd het geval is.
(...)
Als er oneerbiedig gesproken wordt of God en Zijn Woord, dan wijst dat in het algemeen op een veranderde of veranderende gedachtewereld.

Nu is het al oneerbiedig... turbotaal oneerbiedig? Mjah, misschien, al denk ik dat je dit ook niet per definitie oneerbiedig kunt noemen. Je weet toch niet met wat voor intentie iemand zo over God spreekt? Ik ga regelmatig met evangelische jongeren om, en die spreken idd heel anders over God dan ik gewend ben, en ik hou er ook niet van. Maar ik ga daar niet over oordelen, ik weet dat dat niets zegt over hun geloof.
Dus taal doet ertoe. Het gaat om de boodschap, maar de verpakking is veelzeggend. Soms zelfs bepalend.

ah, de conclusie :)
(...)
Jij denkt bij het woord tale Kanaäns misschien gewoon aan verouderd taalgebruik, dat gebruikt wordt bij religieuze zaken.
Tale Kanaäns is niet zomaar verouderd Nederlands, of Statenbijbelnederlands – zeker dat zijn ook betekenissen – maar je moet nog een stap verder gaan.
De tale Kanaäns is beschreven in een gezaghebbende studie, het proefschrift van C. van de Ketterij, De weg in woorden. Hij benoemt daar de tale Kanaäns als een taal die alleen door Gods volk gesproken en verstaan wordt. Het gaat dus bij de tale Kanaäns over woorden die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende (1 Korinthe 2:13). Woorden die de Geest leert. Die betekenis komen we ook steeds tegen bij de oude schrijvers. Zo zegt Johannes Verschuir dat de tale Kanaäns een taal is,
die niemand kent
dan die in Zion is gewend
te roeren gouden snaren.

Een voorbeeld, dat bekender zal zijn betreft Christen in de Christenreize, waarvan Bunyan zegt dat hij de tale Kanaäns sprak, die door de mensen van de wereld niet begrepen werd. Ook MacCheyne zegt dat geveinsden de Tale Kanaans proberen na te doen, maar dat uiteindelijk alleen de kinderen van God de Tale Kanaans spreken.

Ah, het is taalgebruik wat door gelovigen gesproken word als ze het over geloof en God hebben? --> conclusie: mensen die niet dat taalgebruik hebben zijn geen waere gelovigen?
En wat is dat taalgebruik dan?
Wat is er dan zo bijzonder aan die taal, als ze alleen door wedergeborenen kan worden gesproken en verstaan? Dat bijzondere zit ‘m niet in de woorden, maar in de gemeenschap die door die taal tot stand wordt gebracht. .

Een aparte taal, maar het zit 'm niet in de woorden...
Nee nu wordt het duidelijk...
Als twee verschillende ouders beiden een jong kind hebben verloren, dan roepen de woorden die ze uitwisselen een gevoel van verwantschap op. Een delen van ervaren emoties. Ze beleven zo’n gesprek als totaal anders, dan een gesprek met iemand die er niet uit, maar er over spreekt.
Zo is het ook bij kinderen van God. Het gaat niet om de verouderde woorden en uitdrukkingen, het gaat om taal, de communicatie, die innerlijke gemeenschap tot stand brengt. Door het spreken met elkaar herkennen ze elkaar als kind van God. Ze communiceren werkelijk. Je weet misschien dat communiceren komt van een woord dat gemeenschap betekent. Er is bij Tale Kanaans sprake van echte gemeenschap, gemeenschap der heiligen.

Toen ik met een moslim over God sprak, en hij over Allah, had ik ook het gevoel dat we het over dezelfde God hadden, er was herkenning, er was verwantschap ed. (oke, totdat ik over Jezus begon ;) )
Maar, ook hier staat weer dat eht niet om verouderde woorden en uitdrukkingen gaat. Waar gaat het wél over dan? 'Ze communiceren werkelijk' --> hoe communiceer je werkelijk? Dat je het bij elkaar herkent, kan dat niet in 'turbo-taal' of gewoon Nederlands?
Gods kinderen hoeven bij het spreken over het werk van God in hun leven dus niet perse gebruik te maken van ouderwetse uitdrukkingen, van vaststaande woordgroepen.

Nog een keer, het gaat dus niet om ouderwetse uitdrukkingen.. maar waar gaat het wel over?
Ik herinner me eens gelezen te hebben dat ds. P. Blok in wat toen Irian Jaya heette, sprak met een autochtone Papua. Het was totaal ander taalmateriaal. Er werd getolkt. En toch voelde hij de diepe verwantschap van de kinderen Gods met die man, die toch moeilijk de termen en vaststaande uitspraken gebruikt kan hebben. Ze spraken met elkaar en de harten vloeiden ineen. Daarom was sprake van tale Kanaäns.

Precies, het gaat niet om ouderwetse uitdrukkingen. Nogmaals: waarom kan dat niet in 'turbo-taal' dan? Ik kan ook diepe verwantschap voelen met iemand die zegt:
'Ik voel me soms zooo sjit, want ik ga de hele tijd weer de fout in, het lukt me nooit... maar ondanks dat ben ik zo vreselijk happy met Jezus, want Hij vergeeft me elke keer weer hoevaak ik mn doel mis, en Hij heeft alles weer helemaal goed gemaakt, toen Hij stierf, zodat ik weer bij mn Papa kan komen'

Oke, het is mijn taal niet, ik kan me er ook aan ergeren, maar soms kan ik me daar ook in herkennen; omdat, ondanks de taal, de kern hetzelfde is.
Het zit hem niet in de termen, het taalmateriaal. Maar waarom wordt de Tale Kanaäns dan zo vaak verbonden met vaste uitdrukkingen en termen.
Het blijkt dat zinnen zich in de praktijk, in de worsteling om dat bijzondere werk op een juiste wijze weer te geven, snel en gemakkelijk voegen in bestaande woorden en uitdrukkingen, die vaak rechtstreeks uit de Statenvertaling komen, of uit ander kerkelijke geschriften of tradities.

Soms is het inderdaad makkelijk en mooi om een oude uitdrukking te gebruiken *denkt aan 'Dooronwedervoortgedrevenen'* ;) maar meestal levert het bij mij meer ergenis op dan herkenning, omdat ik de woorden en uitdrukkingen simpelweg niet begrijp.
Maargoed, ik kan me voorstellen dat als je veel oude schrijvers leest, of je hebt een dominee die veel van die uitdrukkingen gebruikt, dat je dat overneemt :)
Het gaat als bij een tocht door het oerwoud: niet ieder heeft er energie genoeg, of ziet de noodzaak in om zichzelf een weg te banen. Het is veel gemakkelijker om over een platgetreden paadje te lopen, dat door anderen met hetzelfde doel is belopen. Daar is ook niets mis mee.
Zo vormen zich bij het spreken over Gods werk in het leven, vaak als vanzelf zinnen die als standaard en ouderwets kunnen overkomen.

Ah, ik ben het er nog mee eens ook. :)
Lijkt me toch wel erg lastig als je onchristelijk opgevoed bent en met gelovigen wil praten... snap je er niets meer van. Door Tale Kanaans te gebruiken sluit je mensen buiten de 'conversatie' en buiten de boodschap van God, buiten het Evangelie.
Het kan zijn dat er onder die jongeren voor je een jongen of meisje zit die tot de Heere zucht om een woordje, en jij sta daar dan, met de bijbel open.

Griebels, zuchten om een woordje :shock:
Probeer daarom enerzijds zoveel mogelijk verouderd en gestandaardiseerd taalgebruik te vermijden, ook als je spreekt over het werk van de Heilige Geest. Dat is de moeite waard. Het dwingt jezelf ook tot nadenken.

juist, helemaal mee eens! :)
Dat is het enerzijds. Er is ook een anderzijds. Pas in die eigentijdse zinstructuren, maar vrijmoedig een een term uit die Tale Kanaäns in. Hebt het dan maar eens over: eerrovers Gods, over teerkost op de weg, over ontdekkend genadelicht, over een aanklevend gebedsleven, over koorden van eeuwige liefde, over de gepastheid van Christus.

Wát? Ik ben gergemmer, maar wat is 'teerkost op de weg'? En wat is 'de gepastheid van Christus'?
De rest snap ik wel zo ongeveer, maar iemand die niet is opgegroeid met deze taal begrijpt er waarschijnlijk helemaal niets van.
Zet temidden van woorden van vandaag maar eens wat Statenbijbelnederlands. Tale Kanaäns is zo’n waardevolle, ik denk vrijwel onmisbare verpakking voor een schat van godsvrucht, dat we onze jongeren toch niet kunnen laten opgroeien, zonder dat we ze er iets van meegeven. Maar doe het bezield.

Fijn, ik luister wel naar At The Close Of Every Day, dan leer ik het ook 8)

"onthef mij van het aanzien des persoons"
"tis dwingelandij waarnaar dit riekt"
"hij die steeds maar kennis gaart, maar nimmer wijsheid baart"

Noujah, dit is dan waarschijnlijk geen Tale Kanaans, omdat het niet gaat om oude uitdrukkingen..
Maar waarom zegt hij dan: 'zet temidden van woorden van vandaag maar eens wat Statenbijbelnederlands'. Het ging toch NIET om oude uitdrukkingen! :?
Maar God zij dank, het is niet van onze woorden, van onze houding, van onze inspanning afhankelijk.

Amen :)
Laatst gewijzigd door Hippieblijhoofd op 01 jun 2006 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 31 mei 2006 21:10

zinvolle bijdrage

(ik schijf zomaar even mn gedachte neer)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 31 mei 2006 21:36

PeterD schreef:zinvolle bijdrage

bedoel je dat positief of negatief?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2006 07:03

Hippieblijhoofd schreef:
PeterD schreef:zinvolle bijdrage

bedoel je dat positief of negatief?

uiterst negatief

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 08:51

Want je voelt je weer eens persoonlijk aangevallen als een medegergemmer zich uitspreekt tegen allerlei heilige woorden waardoor de ware mystiek der bevinding gekend zou kunnen worden?

Of ligt het anders?

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 01 jun 2006 09:53

Hier nog een medegergemmer: de "mystiek der bevinding" zoals Raido dat zo mooi noemt, wordt mijns inziens niet in de eerste plaats gekend door taal. Niet door turbotaal, niet door de tale kanaäns, niet door Nederlands, niet door Russisch of Swahili.

Nee, het gaat veel meer om het pure, zuivere gevoel van verbondenheid in God door de Heilige Geest. Het werd al eerder gezegd:
Wat is er dan zo bijzonder aan die taal, als ze alleen door wedergeborenen kan worden gesproken en verstaan? Dat bijzondere zit ‘m niet in de woorden, maar in de gemeenschap die door die taal tot stand wordt gebracht.
Die gemeenschap, dat gevoel kan ervaren, uitgewisseld worden zonder woorden. Maar dat er ook taal wordt gebruikt om uiting te geven aan dat gevoel, lijkt me menselijk en logisch. De stellingname dat alleen de zogenaamde tale kanaäns (als zijnde hoofdzakelijk oudnederlandse woorden en onnavolgbare samenstellingen) hiervoor geschikt zou zijn deel ik pertinent niet. Het hierboven aangehaalde voorbeeld van ds. P. Blok en de Papua ontkracht dat al. Als de dominee over Sion en weeën en onwedervoortgedrevenen en de vierschaar der consciëntie was begonnen, was niet alleen de tolk krankzinnig geworden, maar was ook de Papua spontaan weer teruggevlucht naar zijn oerwoudgoden. Een veel beter voorbeeld nog is Jezus zelf, in zijn communicatie met zijn discipelen en volgelingen. Jezus sprak zonder omhaal van woorden, zodat ook de meest simpele zielen in de schare Hem konden begrijpen.

Als je al over tale kanaäns zou willen spreken, dan zou ik het puur willen gebruiken om de geloofsgemeenschap (dus taal én gevoel) tussen kinderen van God uit te drukken. Met dien verstande dat een en ander niet voorbehouden is aan een specifiek taalgebruik met bijzondere termen en uitdrukkingen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2006 10:18

Raido schreef:Want je voelt je weer eens persoonlijk aangevallen als een medegergemmer zich uitspreekt tegen allerlei heilige woorden waardoor de ware mystiek der bevinding gekend zou kunnen worden?

Of ligt het anders?

Het is de toon die de muziek maakt. En of het een mede GG-er is of niet doet niet ter zake

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 10:26

PeterD schreef:
Raido schreef:Want je voelt je weer eens persoonlijk aangevallen als een medegergemmer zich uitspreekt tegen allerlei heilige woorden waardoor de ware mystiek der bevinding gekend zou kunnen worden?

Of ligt het anders?

Het is de toon die de muziek maakt. En of het een mede GG-er is of niet doet niet ter zake
Ah je kijkt dus alleen naar de verpakking van de boodschap en niet naar de inhoud.. De kern van het Tale Kanaans probleem dus :)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 01 jun 2006 10:31

PeterD schreef:

Of ligt het anders?

wil je dan ff uitleggen waarom je het niet met me eens bent?
En ik wil de toon van mn post wel veranderen, als je daar prijs op stelt :)

me is hier nog maar net, en is een ander forum gewend, waar men meestal niet lief voor elkaar is...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2006 10:43

Hippieblijhoofd schreef:
PeterD schreef:

Of ligt het anders?

me is hier nog maar net, en is een ander forum gewend, waar men meestal niet lief voor elkaar is...

Sorry, posts waar de sarcastische ondertoon overheerst en waarbij diverse dingen belachelijk gemaakt worden, neem ik niet serieus.
En of ik het al dan niet met je eens bent weet ik niet, en jij dus helemaal niet, ik ben namelijk halverwege gestopt met lezen van je post.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 01 jun 2006 10:58

PeterD schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
PeterD schreef:

Of ligt het anders?

Sorry, posts waar de sarcastische ondertoon overheerst en waarbij diverse dingen belachelijk gemaakt worden, neem ik niet serieus.
En of ik het al dan niet met je eens bent weet ik niet, en jij dus helemaal niet, ik ben namelijk halverwege gestopt met lezen van je post.

als je verder had gelezen, was je er hopelijk achter gekomen dat ik het wél serieus meende, ondanks dat ik af en toe een ironische toon gebruikte. Sorry daarvoor :| Het was niet mijn bedoeling om dingen belachelijk te maken...

Terug naar “Archief”