Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 19:17

Dippie: fijn dat je mijn gedachten kunt lezen.
Ik ben als baby gedoopt en heb later belijdenis gedaan, waarbij ik mijn doop dus heb bevestigd. Pas daarna heb ik voor het eerst iemand gedoopt zien worden in een zwembad, zoals bij evangelischen en baptisten gebruikelijk is. Dat was heel indrukwekkend. Ik heb het nu een paar keer gezien en ben er echt jaloers op...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 19:19

mw schreef:voor je houden moet je niet doen...
Gods werk was voldoende. Hoeven en moeten wij niks aan toe te voegen.
OOk dus niet aan onze bekering.

Poessie... je bent gedoopt. Toen heeft God jou beloofd jou Vader te willen zijn. Hij vroeg toen ook of je Zijn kind wil zijn....
Ga daarom naar Hem toe en wijs Hem op die belofte... want Hij wil ze echt waar maken

Mijn doop betekent niet dat ik Zijn kind ben geworden, maar betekent enkel dat ik (mijn ouders) hebben beloofd dat ze mij godzalig zullen proberen op te voeden, mij proberen bij de leer van onze kerk te blijven, enz....
De doop is een teken en zegel van God, wat betekent dat ik apart ben gezet en zalig kan worden.
Waar staat er in het doopformulier dat HIj heeft beloofd mijn Vader te willen zijn? Kan je dat hier formuleren? Kben daar dan namelijk erg nieuwschierig naar...
Afbeelding

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 19:24

er staat (oude vertaling): dat Hij deze kinderen als erfgenamen aanneemt...

uit mn hoofd :oops:

Is dat geen Vader?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 apr 2006 19:26

Dippie schreef:
MissF schreef:
Poesje schreef:Het gaat inderdaad om mij en om wat ik doe.. God heeft Zijn werk al gedaan, nu ik nog! God trekt mensen tot zich, dat zeker..maar daarmee heb je niet alles gezegd! God neemt je niet zomaar aan.. Niet eerder dan ik zelf de stap zet naar Hem toe. Het zou wel erg gemakkelijk zijn als we zelf niets hoeven doen. En denken 'als God wil dat ik bekeerd word, doet Hij dat wel..' God werkt in me, dat wel.. Maar bekering aan God overlaten? Nee, ik moet dat doen! Dat is wat ik voor Hem doen moet!

De bijbel is geloof ik duidelijk:
het enige wat je hoeft te doen is je helemaal over te geven aan Hem. 'gewoon' te zeggen: 'God, ik wil het allemaal zelf doen, ik wil het goed genoeg doen, maar ik weet dat ik dat NIET kan, dus doet U het maar. Neemt U mijn leven maar.'

Verder niks genoeg zondenkennis, zonden belijden blablablabla, 'gewoon' bidden en dat zeggen....

En daar zit het volgens mij nu allemaal in. Jij die vind dat je dat helemaal niet nodig hebt, en ik en nog anderen hier, voelen en vinden dat je juist DAT moet hebben en daar berouw over moet krijgen en dat naar Hem toebrengen, anders zal je er NOOIT komen! Zonder zondekennis kan je bij mijn weten never verlost worden!!!
Dus verklaar dat maar eens.....

Verklaren???
Laten we eerlijk zijn: ik ben ontzettend blij dat ik kan zeggen dat ik een kind van God ben. Ik weet zeker dat als ik zo overlijd, ik bij Hem ben, voor altijd! Dat is een geweldig gevoel!

Jij niet...dus heb jij dat fijne gevoel ook niet
Dus wat wil je nu? Je blijven verschuilen achter 'genoeg zondenkennis ed'?

Nouja, het is verder niet aan mij, maar ik weet wel dat ik het geweldig vind om te weten dat God mijn Vader is, en voor mij gekozen heeft. En ik wilde er iets voor doen, ik wilde alles doen! Maar ik kwam erachter dat het totaal onzinnig is. God heeft mij echt niet nodig, echt niet...Gelukkig niet, want als het van mij zu afhangen zou er geen mens meer bij Hem kunnen horen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2006 19:31

Je durft heel wat te zeggen MissF, ik hoop dan ook van ganser harte dat je je niet vergis..

Blijft het alleen bij dat fijne gevoel of word je ook wel eens aangevochten, heb je twijfels enz.

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 20 apr 2006 19:37

MissF schreef:
Dippie schreef:
MissF schreef:
Poesje schreef:Het gaat inderdaad om mij en om wat ik doe.. God heeft Zijn werk al gedaan, nu ik nog! God trekt mensen tot zich, dat zeker..maar daarmee heb je niet alles gezegd! God neemt je niet zomaar aan.. Niet eerder dan ik zelf de stap zet naar Hem toe. Het zou wel erg gemakkelijk zijn als we zelf niets hoeven doen. En denken 'als God wil dat ik bekeerd word, doet Hij dat wel..' God werkt in me, dat wel.. Maar bekering aan God overlaten? Nee, ik moet dat doen! Dat is wat ik voor Hem doen moet!

De bijbel is geloof ik duidelijk:
het enige wat je hoeft te doen is je helemaal over te geven aan Hem. 'gewoon' te zeggen: 'God, ik wil het allemaal zelf doen, ik wil het goed genoeg doen, maar ik weet dat ik dat NIET kan, dus doet U het maar. Neemt U mijn leven maar.'

Verder niks genoeg zondenkennis, zonden belijden blablablabla, 'gewoon' bidden en dat zeggen....

En daar zit het volgens mij nu allemaal in. Jij die vind dat je dat helemaal niet nodig hebt, en ik en nog anderen hier, voelen en vinden dat je juist DAT moet hebben en daar berouw over moet krijgen en dat naar Hem toebrengen, anders zal je er NOOIT komen! Zonder zondekennis kan je bij mijn weten never verlost worden!!!
Dus verklaar dat maar eens.....

Verklaren???
Laten we eerlijk zijn: ik ben ontzettend blij dat ik kan zeggen dat ik een kind van God ben. Ik weet zeker dat als ik zo overlijd, ik bij Hem ben, voor altijd! Dat is een geweldig gevoel!

Jij niet...dus heb jij dat fijne gevoel ook niet
Dus wat wil je nu? Je blijven verschuilen achter 'genoeg zondenkennis ed'?

Nouja, het is verder niet aan mij, maar ik weet wel dat ik het geweldig vind om te weten dat God mijn Vader is, en voor mij gekozen heeft. En ik wilde er iets voor doen, ik wilde alles doen! Maar ik kwam erachter dat het totaal onzinnig is. God heeft mij echt niet nodig, echt niet...Gelukkig niet, want als het van mij zu afhangen zou er geen mens meer bij Hem kunnen horen...

Dus je hebt er niks voor hoeven doen? Waarom staat er dan: Klopt en u zal open gedaan worden? Dan heb je toch moeten kloppen?? Zoekt en gij zult vinden, heb je toch God moeten zoeken?? (neem ik de tekst erg letterlijk)

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2006 19:40

Ik vind het hier een beetje overkomen als van: Ik klop wel even en God doet me vast wel open! God mag wel blij zijn dat ik ja zeg..

Doet God op onze tijd open of doet God op Zijn tijd open?

Is het ons werk of is het een soeverein eenzijdig Godswerk?

Wij kunnen kloppen wat we willen maar als God niet in ons hart werkt gaan we morgen weer verder met ons leven.
Pas als God in ons hart gaat werken zullen we zien hoeveel onze zonde zijn en dat we niet voor zo'n goed en heilig God kunnen bestaan.. en daar wil God ons hebben, dat we hetzelf niet meer weten, hetzelf niet meer kunnen.

Zondag was ik in een kerk welke doet er niet toe.. maar wat een leegte ik daar aantrof, onvoorstelbaar!! Ze moesten het hebben van een paaskaars die onder de dienst werd gedoofd en door het kijken naar de gedoofde kaars herdachten ze het lijden van Jezus.. Jezus mocht toch wel blij zijn dat Hij van Zijn leden was verlost... Ik zat net te denken dat ik precies dezelfde leegte bij sommige die reageren in dit topic aantrof..
Laatst gewijzigd door babbeltje op 20 apr 2006 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 apr 2006 19:42

MissF is bekeerd.
Lalage is bekeerd.
Leentje is niet bekeerd.
Dippie is niet bekeerd.
Poesje is niet bekeerd.

Dit zijn de énige resultaten die ik tot nu toe heb kunnen vinden in de hele discussie :roll:

Mensen, stóppen nu. Ik ben werkelijk in staat om er een moderator bij te halen. En dat terwijl ik het al helemaal niet heb op moderators.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2006 19:45

Misschien moet je het dan nog eens overlezen smurffie.. want je treft hier ook nog enorme kilte en leegte aan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 19:46

Laten we terug gaan naar het onderwerp belijdenis doen:

Mag je belijdenis zonder dat je zeker mag weten dat je een kind van God bent?
Nu dus niet ingaan op wanneer weet je dat, maar over het belijdenis doen ja of nee.
Ik heb het zelf gedaan toen ik die zekerheid nog neit had. Nu achteraf hed ik het daarom ook liever nu gedaan. Al heb ik toen ook zeer bewust tegen God ja gezegt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2006 19:50

Mag je belijdenis zonder dat je zeker mag weten dat je een kind van God bent?
Nu dus niet ingaan op wanneer weet je dat, maar over het belijdenis doen ja of nee.
Ik heb het zelf gedaan toen ik die zekerheid nog neit had. Nu achteraf hed ik het daarom ook liever nu gedaan. Al heb ik toen ook zeer bewust tegen God ja gezegt.

Mag ik je een tegenvraag stellen?

Mag je trouwen in de kerk zonder bekeerd te zijn?
Mag je je kinderen laten dopen zonder bekeerd te zijn?

Als mens kunnen wij op al deze vragen geen Ja zeggen, maar ik denk wel dat het een goede zaak is.. je maakt op dat moment een keuze en bekeerd of onbekeerd de keuze die je maakt is een goede keuze en laten wij dan maar smeken en bidden tot God of Hij ons zelf wil trekken met Zijn liefde!

Een paar jaar geleden heb ik zelf ook belijdenis gedaan en ik kan zeggen dat ik er geen dag wat van bak.. iedere dag opnieuw zondig ik, iedere dag dwaal ik weer van God af! God trekt ons alleen als het Zijn tijd is en niet als wij nou toevallig een keer willen. Van nature doet een mens niet anders dan zonde en kwaad en zijn wij geneigd God en onze naaste te haten en wij als mensen kunnen echt geen ja tegen God zeggen.. daar gaat eerst een éénzijdig Godswerk aan vooraf en dan zullen we zien dat we voor God niet kunnen bestaan, dan zien we wie wij zelf zijn met al onze zonde en schuld.. dan zullen we zien hoe Heilig God, maar ook dat Hij rechtvaardig is en dat het rechtvaardig is dat Hij heel het menselijk geslacht zal verdoemen, want wij hebben gezondigd tegen een Goeddoend God.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 19:57

babbeltje schreef:Je durft heel wat te zeggen MissF, ik hoop dan ook van ganser harte dat je je niet vergis..

Blijft het alleen bij dat fijne gevoel of word je ook wel eens aangevochten, heb je twijfels enz.

Iedereen heeft weleens twijfels. Ik twijfel al zo'n 10 jaar niet meer aan het bestaan van God. Omdat ik weet wat Jezus voor mij gedaan heeft, twijfel ik niet aan de kern van mijn geloof. Er zijn natuurlijk wel een heleboel theologische kwesties waar je misschien wel nooit uit komt, maar dat verandert niets aan de relatie die ik met Jezus Christus heb. Ik ga hoogstens meer van Hem houden als ik iets nieuws ontdek in de bijbel :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 apr 2006 20:01

babbeltje schreef:Je durft heel wat te zeggen MissF, ik hoop dan ook van ganser harte dat je je niet vergis..

Haha, ja helaas wel. Tuurlijk wel! Maar als je een kind van Hem bent, ben je echt niet opeens geweldig ofzo! Juist niet!!!
En het is vaak helemaal geen fijn gevoel. Het is over het algemeen GEEN gevoel, alleen maar een vaste gedachte, op grond van de Bijbel en op grond van Zijn belofte aan mij en aan jou.
En dan komt zo af en toe echt wel een fijn gevoel, maar 100 x meer een rotgevoel, dat ik faal, en dat zijn juist weer die momenten dat God weer tegen mij zegt: Stop met jezelf willen verbeteren, leg je leven in Mijn hand.'
En geloven IS moeilijk! Ik weet het! Ik ga volgend jaar stage lopen met jongeren die zichzelf willen doden, die in zichzelf snijden, die incestslachtoffers zijn. EN dan denk ik ook: waarom God, waarom?
En bij mijn ongelovige vrienden, die er niks van willen weten.
Bij mijn collega die opgegroeit is in een 'zware' kerk en er zooo'n afschuw van heeft. Diep van binnen wil ik dan zooo graag laten zien dat het anders kan, maar erover praten kan gewoon niet.
En ook op die momenten moet ik toch zeggen:' God, neemt U haar in Uw armen...'
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 apr 2006 20:02

Lalage schreef:

Iedereen heeft weleens twijfels. Ik twijfel al zo'n 10 jaar niet meer aan het bestaan van God. Omdat ik weet wat Jezus voor mij gedaan heeft, twijfel ik niet aan de kern van mijn geloof. Er zijn natuurlijk wel een heleboel theologische kwesties waar je misschien wel nooit uit komt, maar dat verandert niets aan de relatie die ik met Jezus Christus heb. Ik ga hoogstens meer van Hem houden als ik iets nieuws ontdek in de bijbel :)

Weet je wat ik het frustrerende vind.. niemand van jullie hoor ik over zonde en schuld die wel zo onnoemelijk groot is!!
Ik denk dat de ware gelovige niet zomaar even zeggen dat ze steeds meer van God gaan houden, ik denk dat deze mensen steeds meer aanvechtingen krijgen dat ze iedere dag opnieuw bekeerd moeten worden, iedere dag opnieuw vermeerdere we onze schuld.

André

Berichtdoor André » 20 apr 2006 20:05

babbeltje schreef:Een paar jaar geleden heb ik zelf ook belijdenis gedaan en ik kan zeggen dat ik er geen dag wat van bak.. iedere dag opnieuw zondig ik.
Ik kan je gerust stellen dat je vwb dit niet anders bent dan de hele wereld bevolking, geloof jij dat Jezus voor jou zonden heeft geleden om jou te verlossen van de zonde 'druk'?

Terug naar “Archief”