hettys schreef:Elbert schreef:Het is gewoonweg niet waar dat christenen uitsluitend een figuurlijke vervulling verwachten. Jezus is geen figuurlijk Iemand, maar Iemand van vlees en bloed, die kwam om te doen wat over Hem geschreven was.
Persoonlijk denk ik dat christenen ten onrechte een letterlijke verwachting hebben (hadden) van Jezus als Messias.
Jezus heeft geen profetieën letterlijk vervuld, maar uitsluitend figuurlijk. Jezus heeft (nog) niets feitelijk
gedaan wat in het OT over de Messias gezegd wordt.
Onze smarten heeft Hij gedragen.... (Jes. 53). Letterlijke vervulling (om er maar 1 te noemen, er zijn er veel meer).
Daarnaast regeert Christus als Koning, want Hij zit aan de rechterhand van Zijn Vader. Zijn Koninkrijk is er al. Je kunt het echter alleen zien in het geloof en nog niet in aanschouwen.
hettys schreef:Elbert schreef:Wat betreft de terugkomst van Jezus, die binnen 1 generatie zou zijn: dat hangt allemaal af van je vertaling van het woord genea (bijv. in Luk. 21:32). Ik vond de volgende mogelijkheden:
Alle Griekse lexicons en alle bijbelwoordenboeken en -encyclopedieën vertalen 'genea' met geslacht, generatie, tijdsgenoten. Zie bijvoorbeeld hier voor een uitgebreide behandeling van de vertaling van 'genea'.
http://www.infidels.org/library/magazines/tsr/2000/4/004genea.html

Een organisatie die als uitgangspunt heeft dat God niet bestaat, zal zeker met zoiets op de proppen komen.
Maar het komt vrij vaak voor dat 1 en hetzelfde grondwoord verschillende betekenissen heeft (zie bijv. de aionendiscussie) en dat is ook hier het geval.
http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/ ... -4050.htmlhettys schreef:Bovendien denk ik dat het nieuwe testament deze uitleg vaak bevestigt:
Mar 8:38 – 9:1 (ook Luc 9:26-27)
Want wie zich voor Mij en voor mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen. En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.
Pinksteren. Ze hebben het zeker gezien.

Paulus in elk geval:
Rom.15:18 Want ik zou niet durven iets zeggen, hetwelk Christus door mij niet gewrocht heeft, tot gehoorzaamheid der heidenen, met woorden en werken;
19 Door kracht van tekenen en wonderheden, en door de kracht van den Geest Gods, zodat ik, van Jeruzalem af, en rondom, tot Illyrikum toe, het Evangelie van Christus vervuld heb.
hettys schreef:Joh 13:36 - 14:3
Simon Petrus zeide tot Hem: Here, waar gaat Gij heen? Jezus antwoordde: Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen, maar gij zult later volgen. Petrus zeide tot Hem: Here, waarom kan ik U thans niet volgen? Ik zal mijn leven voor U inzetten! Jezus antwoordde: Uw leven zult gij voor Mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij Mij driemaal verloochend hebt.
Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
Bovenstaande tekst gaat ervan uit dat Petrus nog op aarde is als Jezus terugkomt.
Zijn lichaam sowieso.

Maar in Joh. 21:19 staat juist dat Petrus zal sterven.
hettys schreef:Rom 13:11-12
Gij verstaat immers de tijd wel, dat het thans voor u de ure is om uit de slaap te ontwaken. Want het heil is ons nu meer nabij, dan toen wij tot het geloof kwamen. De nacht is ver gevorderd, de dag is nabij. Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts!
1 Kor 10:10-11
En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.
1 Kor 15:50-53
Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet. Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
Zie ook:
1 Tess 4:13-17 en bijv.
1 Tess 5:23
En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.
En zo nog een flink aantal teksten waarin gesproken wordt over de laatste ure, het einde der dagen is nabij, een spoedige wederkomst, een korte tijd etc.
Bovenstaande teksten geven slechts aan dat de christenen in die tijd een sterke verwachting hadden van de spoedige wederkomst. Een verwachting die wij met hen behoren te delen, want Paulus spreekt over en tot alle christenen. Tegelijkertijd geldt dat niemand de dag of het uur weet wanneer de Zoon des mensen zal terugkeren (Matth. 25:13).
hettys schreef:Salty schreef:nu zeggen wij
Dat zij door Yeshua's boodschap en offer
deel konden krijgen aan het Nieuwe verbond met YHWH.
Ook de ingang van het het nieuwe verbond kan niet letterlijk opgevat worden. Het nieuwe verbond zoals voorspeld in het OT ziet eruit als volgt:
Jer. 31:
31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan. Letterlijk gezien zal het nieuwe verbond (=Nieuwe Testament) gesloten met Israël en dan zal iedereen God kennen.
groetjes.
Het nieuwe verbond IS al gesloten met Israel (
Hebreeen 7:22, 8:8-13, 10:16 e.v., waar deze tekst uit Jeremia aangehaald wordt).
Iedereen die gelooft in Christus, is in Israel ingelijfd (Rom. 11:17). De vervulling van deze belofte is een doorgaande zaak (Matth. 28:19-20).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)