Berichtdoor Raido » 07 feb 2005 11:25
Wanneer smijt je goed met Bijbelteksten?
Wanneer is de uitleg goed of waar?
Hier op refoweb worden nog al wat ruzies uitgevochten, ik noem even het gothicindehemeltopic als uitgangs punt, er komt iemand met een redelijk serieuze stelling dat een gothic in de hemel kan komen. De eerste pagina's (stuk of 3) wordt er nog redelijk inhoudelijk gediscussieerd, totdat er met Bijbelteksten gesmeten gaat worden, Paulus en alle Bijbelheiligen worden er bij gehaald om een zondige mede mens de hel in te bonjouren, dit onder het mom van lijnen trekken tussen bepaalde termen en gothics..
Dat is in mijn ogen niet goed, maar inhoudelijke vervlakking? nee dat kan ik dus niet zeggen, misschien zijn hier een aantal christenen die wat rationeler denken dan verwacht wordt van onze mederefo, maar is dat een probleem. Er zijn hier mensen die de Bijbel niet klakkeloos toepassen of in een vormpje gieten zodat het in elke schriftuurlijk niet uit te leggen gaatje past, maar dat is de Bijbel niet, dat is bijbel, een verkrachting van een vaststaand iets. De Bijbel is geen oploskoffie, het is een kant en klaar product, met richtlijnen. Die niet overal toepasbaar zijn, we hebben hersenen en kunnen denken, en zo moeten wij de Bijbel dan ook gebruiken, als gids, als Canon..
De bijbel is lijdraad, geen trekkoord, je moet zelflopen en je niet voortlaten sleuren door de Bijbel zoals sommige doen, De Bijbel zegt het, dus is het zo. Ja de Bijbel zegt het zo ja, maar de situatie is niet het zelfde, er wordt wat dogmatisch geneuzeld, en wat schriftuurlijke water bij de wijn gedaan hier, en onder het mom van waarlijke schriftuurlijke uitleg van een aantal radikalinski's wordt de hemelbevolking dusdanig uit gedund dat het begrip "in het huis mijns Vaders zijn vele woningen" heel anders uitgelegd kan worden, is dat bedoeling van De Bijbel? Is het de bedoeling dat een stel ruffomatorische gristenen met de Bijbel aan de haal gaan alsof ze de enige ware manier van leer en denken in pacht hebben?
NEEN HET!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |