Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2005 17:59

Pierro, wees blij dat die mensen met hun ideeen komen. Als ze volgens jou niet kloppen met de bijbel heb je namelijk de kans op aan de hand van de bijbel uit te leggen wat dan wel de goede manier is. Je zou je veel meer zorgen moeten maken als mensen hun in jou ogen verkeerde standpunten hier niet zouden noemen.... dan had je er niets aan kunnen doen.

De vraag is ook of die mensen de bijbel niet als uitgangspunt willen nemen. Een hoop mensen hebben een andere mening dan mij over sommige dingen maar ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ze de bijbel niet als uitgangspunt willen nemen... het feit dat er verschillende meningen zijn zegt niks over het serieus nemen van de bijbel. Niet iedereen wil dat allicht... maar er is zoveel verdeeldheid onder christenen, zoveel verschillende leren en standpunten... ook tussen christenen die allemaal wel de bijbel serieus nemen. Maar dat je dat beiden doet wil nog niet zeggen dat je het dus op alle punten met elkaar eens bent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Collateral

Berichtdoor Collateral » 05 feb 2005 20:47

Pierro schreef:Ik hoop dat je dan wel begrijpt dat het heel frustrerend kan werken als je de Bijbel consequent als uitgangspunt wil gebruiken in allerlei discussies rondom geloof en levensstijl en anderen dat niet (willen) doen.... Dat is dus mijn probleem momenteel.

Dit hoeft in het geheel niet frustrerend te zijn. In veel topics wordt de bijbel als soeverein uitgangspunt gebruikt. Er zijn ook topics waarin bijvoorbeeld de waarheidsgetrouwheid van de bijbel bediscussieerd wordt, en het zou natuurlijk nogal zinloos zijn om daarbij uit te gaan van de soevereiniteit van de bijbel. :) Net als de topics over bijv. evolutie/creatie, want die discussies zouden in feite los moeten staan van de waarheidsgetrouwheid van de bijbel (alhoewel dat soms vergeten lijkt te worden, maar daar stoor ik me niet echt aan).

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 05 feb 2005 23:04

Napoleon schreef:Ik heb zelf wel het idee dat er momenteel een vervlakking gaande is. niet dat ik vind dat bepaalde dingen niet gezegd mogen worden, maar meer dat bij veel discussies de inhoud van de discussie uit het oog verloren wordt. veel mensen discussieren erg vanuit zichzelf, zonder argumenten te wegen, en ik heb soms het idee dat een reactie meer wordt bepaald door wie het zegt, dan wat er gezegd wordt. ik merk, vooral in de religiefora, want daar gaat het hier voornamelijk om, toch Pierro?, dat er bij de discussies veel vooroordelen meespelen, die de inhoud van de discussies kleuren.

Het is dus niet zo dat ik vind dat bepaalde dingen niet gezegd zouden mogen worden, hoewel ik het persoonlijk erg jammer vind dat mensen bijvoorbeeld de Bijbel niet als woord van God zien, maar meer dat de diepgang vaak uit de discussies verdwijnt door persoonlijke vetes en vooroordelen.

Het gaat mij inderdaad met name om de religiefora.... Wat betreft de discussies, daar spelen heel vaak vooroordelen mee die absoluut ongegrond zijn en waar geen duidelijkere argumenten voor zijn dan een persoonlijk gevoel ergens bij. Met dat ik dit zeg, zou het best kunnen zijn dat ik ook niet overal alles grondig genoeg onderbouwd heb, dat is dan bij deze ter opscherping....
Wat betreft het wegen van argumenten; dat wordt mijns inziens veel te vaak vergeten en daarbij komt dat er mensen zijn die het ook niet echt kunnen accepteren dat er andere meningen heersen en dan maar gaan schelden en dreigen.... (dit heb ik onlangs nog meegemaakt in een topic over gothics e.d., is inmiddels verwijderd en dat vind ik jammer maar daarin kwam dit toch heel sterk naar voren)
Wat betreft andere discussies over levensstijl en leer; daar vraag ik me vaak af waar de Bijbel als leidraad voor het leven, gebleven is.....

Maar goed mensen, ik heb hier de meningen over en weer gelezen... Wat mij betreft doen we ermee wat we kunnen/willen... Ik hoop er nog scherper op te letten in mijn reacties en zal proberen zoveel mogelijk met de Bijbel als uitgangspunt te reageren....

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 05 feb 2005 23:06

Collateral schreef:
Pierro schreef:Ik hoop dat je dan wel begrijpt dat het heel frustrerend kan werken als je de Bijbel consequent als uitgangspunt wil gebruiken in allerlei discussies rondom geloof en levensstijl en anderen dat niet (willen) doen.... Dat is dus mijn probleem momenteel.

Dit hoeft in het geheel niet frustrerend te zijn. In veel topics wordt de bijbel als soeverein uitgangspunt gebruikt. Er zijn ook topics waarin bijvoorbeeld de waarheidsgetrouwheid van de bijbel bediscussieerd wordt, en het zou natuurlijk nogal zinloos zijn om daarbij uit te gaan van de soevereiniteit van de bijbel. :) Net als de topics over bijv. evolutie/creatie, want die discussies zouden in feite los moeten staan van de waarheidsgetrouwheid van de bijbel (alhoewel dat soms vergeten lijkt te worden, maar daar stoor ik me niet echt aan).

Inderdaad is het waar wat je zegt maar mijn frustratie komt voort uit het feit dat er soms juist niet consequent de Bijbel als uitgangspunt genomen wordt... En daar zit dus mijn probleem. Wat jij nu antwoordt daar ben ik het zeker mee eens, maar het kan zeker frustrerend zijn als er niet gebeurt wat ik in het bovenstaande zeg....

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 05 feb 2005 23:08

Marnix schreef:Pierro, wees blij dat die mensen met hun ideeen komen. Als ze volgens jou niet kloppen met de bijbel heb je namelijk de kans op aan de hand van de bijbel uit te leggen wat dan wel de goede manier is. Je zou je veel meer zorgen moeten maken als mensen hun in jou ogen verkeerde standpunten hier niet zouden noemen.... dan had je er niets aan kunnen doen.

De vraag is ook of die mensen de bijbel niet als uitgangspunt willen nemen. Een hoop mensen hebben een andere mening dan mij over sommige dingen maar ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ze de bijbel niet als uitgangspunt willen nemen... het feit dat er verschillende meningen zijn zegt niks over het serieus nemen van de bijbel. Niet iedereen wil dat allicht... maar er is zoveel verdeeldheid onder christenen, zoveel verschillende leren en standpunten... ook tussen christenen die allemaal wel de bijbel serieus nemen. Maar dat je dat beiden doet wil nog niet zeggen dat je het dus op alle punten met elkaar eens bent.

Inderdaad kun je het ook zo bekijken, en ik kan er verder ook weinig aan doen dan je raad ter harte nemen ( voorzover ik dat nog niet deed ) en nog meer vanuit de Bijbel als uitgangspunt te gaan reageren....

Collateral

Berichtdoor Collateral » 05 feb 2005 23:36

Pierro schreef:Inderdaad is het waar wat je zegt maar mijn frustratie komt voort uit het feit dat er soms juist niet consequent de Bijbel als uitgangspunt genomen wordt... En daar zit dus mijn probleem. Wat jij nu antwoordt daar ben ik het zeker mee eens, maar het kan zeker frustrerend zijn als er niet gebeurt wat ik in het bovenstaande zeg....

Als mensen inconsequent zijn in het hanteren van de bijbel kan dat inderdaad storend zijn; dan kan je ze daar op wijzen, toch? Ik neem aan dat dat door de meeste forummers wel gewaardeerd wordt.

Zou je ook een voorbeeld van inconsequent bijbelgebruik kunnen quoten?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 feb 2005 04:25

Pierro schreef:Maar ik heb tot op heden, op enkele personen na, van niemand nog inhoudelijk kunnen leren en helemaal al niet op het gebied van religie en geloof.... En dat is dus mijn grote bezwaar momenteel!

Waarbij ook aangemerkt moet worden dat je ervoor open moet staan om iets te kunnen leren. Dat wil dus zeggen dat je bereidt bent om naar de ander te luisteren en z'n redenaties serieus te nemen, ook al licht de uitkomst ervan ver van je eigen belevingswereld vandaan. Van de ander leren wil helemaal niet altijd zeggen dat je je mening aanpast, maar wel dat je meer begrip voor elkaar hebt en je eigen standpunten soms iets gaat relativeren.

Tegen de vervlakking: het relativisme! 8)

sela

Berichtdoor sela » 06 feb 2005 12:20

wat overwegingen
die in mijn hoofd opkwamen...

internet is snel.
anders dan in de kerk is een reactie zo gegeven.
onderbouw je alles wat je zegt?
kost teveel tijd?

we hebben onze achtergrond.
je gaat ervan uit dat anderen die kennen
dat je dat hier niet allemaal hoeft uit te leggen aan elkaar
waarschijnlijk vaak een te snelle conclusie

je kunt niet, zoals een 1op 1 gesprek checken of de ander je begrijpt.
je ziet alleen virtueel verbale reacties
geen non-verbale reacties.
terwijl dat 70% van de reactie irl inhoudt

praatte je eerst alleen met mensen van je school, werk, dorp en kerk
nu praat je met mensen uit heel nederland
van allerlei kerken
soms zelfs onkerkelijk of uit het buitenland

je kring breidt zich dus enorm uit.
ws. is de kring van refoweb sinds de begindagen
veel groter en breder dan dat het was.
herbergt het forum vele meningen meer.

het is nieuw, internet
een andere vorm van communiceren
niet meer oud en vertrouwd zoals een boek van oudvaders
of een 's zondagse preek.

je kent elkaar maar tot op virtuele hoogte
terwijl reageren op een forum al snel vertrouwd overkomt
toch blijft het veel oppervlakkiger
is het te vergelijken met je dagelijkse realiteit?

hiërarchieën van voorheen vallen weg
het is nu niet de ouderling waar je veel respect voor hebt
of de dominee of .. of..
want je weet nooit zeker wie achter een avatar zit.

om mee te dingen in een discussie
moet je wel fatsoenlijk en begrijpelijk kunnen schrijven
anders wordt je vergeten
het recht van de sterkste geldt.

daarmee vallen al een hoop meningen af
meningen die misschien wel niet vervlakkend waren
deze gaan hopeloos verloren
in het geweld van zij die de kunst wel machtig zijn.

op internet ben je misschien wel eerlijker dan irl
je hebt een masker op.
het geeft niet dat je eerlijk uitkomt waar je voor uitkomt
anders dan dat je de ouderling recht in ogen kijkt.

ofwel: volgens mij is er niet eenvoudigweg
een vervlakking op refoweb
aan het optreden
maar ligt het gecompliceerder.

[sorry dat ik het niet met bijbelteksten onderbouw]

vrede,
sela

Riska

Berichtdoor Riska » 06 feb 2005 18:04

Alles gelezen hebbende vind ik de samenvatting van Sela een die mij zeer aanspreekt!

Riska

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 feb 2005 18:48

Volgens mij is Refoweb gewoon een op 1 hoop gegooide verzameling van alle ''soorten christenen'' in Nederland. En dat is toch supertof? Oordelen zullen er altijd zijn, maar kheb niet t idee dat veel mensen daar nou zoveel last van hebben hor. De dialoog bestaat tenminste, en dat is in de praktijk (helaas) nog wel eens anders. :(
Engaged @ 07-01-2005

André

Berichtdoor André » 06 feb 2005 19:53

sela schreef:[sorry dat ik het niet met bijbelteksten onderbouw]

Mooi geanalyseerd en onder woorden gebracht Sela :!:
Incl. gevoel voor humor :wink:
PS: Btw, maskers doe ik niet aan :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2005 23:24

Pierro schreef:
Marnix schreef:Pierro, wees blij dat die mensen met hun ideeen komen. Als ze volgens jou niet kloppen met de bijbel heb je namelijk de kans op aan de hand van de bijbel uit te leggen wat dan wel de goede manier is. Je zou je veel meer zorgen moeten maken als mensen hun in jou ogen verkeerde standpunten hier niet zouden noemen.... dan had je er niets aan kunnen doen.

Inderdaad kun je het ook zo bekijken, en ik kan er verder ook weinig aan doen dan je raad ter harte nemen ( voorzover ik dat nog niet deed ) en nog meer vanuit de Bijbel als uitgangspunt te gaan reageren....

precies! En vergeet niet dat een meningsverschil niet het gevolg hoeft te zijn van het niet serieus nemen van de bijbel van 1 kant. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2005 11:05

Mooi gesproken Sela!

Zit ik alleen nog met een ander punt:
Deze site heet REFOweb. Aan de naam te horen zou je denken: een digitale ontmoetingsplaats voor REFO's. Dan kan ik heel goed begrijpen dat mensen met hun ogen knipperen als zij zien waarover en op basis van welke argumenten er gediscussieerd wordt. Dat zijn namelijk lang niet altijd argumenten vanuit de Bijbel en de belijdenisgeschriften...

Zijn discussie's daarmee inhoudelijk vervlakt? Nee en ja.
Nee, het is mogelijk om gewoon goed met elkaar te discussieren, als men eerlijk met elkaar omgaat, ook als de argumenten niet vanuit het REFO-fundament komen.
Ja, want waar de Bijbel en de belijdenis haar zeggingskracht verliest, zal dat als vervlakking ervaren worden door degenen die zich daar hartelijk aan verbonden voelen.

Daarom is het denk ik van heel groot belang dat:
- Degenen die niet het REFO-fundament als uitgangspunt nemen, zich niet in discussie gaan mengen die zich binnen dat vlak bevinden. Het is uitermate storend als je over een oudvader praat en er komt iemand langs die roept: "Maar die oudvaders, ik kan er niets mee." Ik kan me zoiets dergelijks herinneren in een gezelschappen-topic.
- Degenen die niet buiten het REFO-fundament willen discussieren, zich ook niet in discussies mengen die zich daarbuiten afspelen. Ook dat wekt wrevel op en het vervlakt de discussie, want die gaat verzanden in een welles-nietes spelletje.

En er zullen vast discussies zijn waar een ieder aan deel kan nemen, vanuit zijn eigen standpunt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 feb 2005 11:25

Wanneer smijt je goed met Bijbelteksten?
Wanneer is de uitleg goed of waar?

Hier op refoweb worden nog al wat ruzies uitgevochten, ik noem even het gothicindehemeltopic als uitgangs punt, er komt iemand met een redelijk serieuze stelling dat een gothic in de hemel kan komen. De eerste pagina's (stuk of 3) wordt er nog redelijk inhoudelijk gediscussieerd, totdat er met Bijbelteksten gesmeten gaat worden, Paulus en alle Bijbelheiligen worden er bij gehaald om een zondige mede mens de hel in te bonjouren, dit onder het mom van lijnen trekken tussen bepaalde termen en gothics..

Dat is in mijn ogen niet goed, maar inhoudelijke vervlakking? nee dat kan ik dus niet zeggen, misschien zijn hier een aantal christenen die wat rationeler denken dan verwacht wordt van onze mederefo, maar is dat een probleem. Er zijn hier mensen die de Bijbel niet klakkeloos toepassen of in een vormpje gieten zodat het in elke schriftuurlijk niet uit te leggen gaatje past, maar dat is de Bijbel niet, dat is bijbel, een verkrachting van een vaststaand iets. De Bijbel is geen oploskoffie, het is een kant en klaar product, met richtlijnen. Die niet overal toepasbaar zijn, we hebben hersenen en kunnen denken, en zo moeten wij de Bijbel dan ook gebruiken, als gids, als Canon..

De bijbel is lijdraad, geen trekkoord, je moet zelflopen en je niet voortlaten sleuren door de Bijbel zoals sommige doen, De Bijbel zegt het, dus is het zo. Ja de Bijbel zegt het zo ja, maar de situatie is niet het zelfde, er wordt wat dogmatisch geneuzeld, en wat schriftuurlijke water bij de wijn gedaan hier, en onder het mom van waarlijke schriftuurlijke uitleg van een aantal radikalinski's wordt de hemelbevolking dusdanig uit gedund dat het begrip "in het huis mijns Vaders zijn vele woningen" heel anders uitgelegd kan worden, is dat bedoeling van De Bijbel? Is het de bedoeling dat een stel ruffomatorische gristenen met de Bijbel aan de haal gaan alsof ze de enige ware manier van leer en denken in pacht hebben?

NEEN HET!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2005 11:48

Met teksten smijten gaat aan de bedoeling van de Bijbel voorbij.
Het gaat erom, wanneer en hoe je een Bijbeltekst gebruikt.
Om te onderstrepen wat je probeerde te verwoorden? Zolang het niet is om jouw waarheid als DE waarheid neer te zetten, lijkt me daar niks mis mee.

Wanneer iemand bijna uitsluitend met Bijbelteksten reageert, slaat een gesprek volledig dood.

Het zal uit mijn postings duidelijk zijn: ik behoor niet tot de Reformatorische kring. Hoewel, het is maar wat je onder "reformatorisch" verstaat, want daar waar de basis ligt in de Reformatie, behoor ik er natuurlijk wel bij.
Maar ik behoor tot wat vroeger in de Hervormde kerk de midden-orthodoxie genoemd werd. Niet vrijzinnig, niet streng-orthodox.

Ik heb mij vanaf het begin hier thuisgevoeld. Maar ik moet ook erkennen of bekennen - vul zelf maar in - dat ik mij bv. niet gemengd heb in topics over de Dordtse Leerregels. Voor mij persoonlijk behoren die tot de geloofstraditie van de Kerk, maar ik heb er niet zoveel mee.
Dan meng ik mij dus niet in het gesprek/discussie, want ik kan er niets zinnigs over zeggen.

Voor mij is dit forum een verrijking - ik leer hoe er over bepaalde dingen in bepaalde kringen gedacht wordt en geeft mij stof ter overdenking: waar sta ik in mijn geloof - hoe formuleer ik mijn geloof.
Ik hoop dat die 'andere kringen' misschien ook daarmee nadenken over wat zij geloven en hoe zij dat formuleren.

Vervlakking? Misschien omdat die andere geluiden ook gehoord worden nu?
Maar weet wel, ik probeer te leven uit Bijbelse normen en waarden en zal daaruit ook schrijven. Zonder te smijten met teksten of - nog erger - de ander met teksten om de oren te slaan. Daar is de Bijbel niet voor, de Bijbel is een richtsnoer ten leven...

Riska

Terug naar “Archief”