Heilige Geest ontvangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 04 feb 2005 18:26

Raido schreef:Ik zei, in de eerste christengemeenten, dus heb ik de Pinkserdag niet genoemd :) Dat was geen gebrabbel of whatever maar een andere taal die ze spraken, en het waren geen mensen van hun eigen volk die het verstond. Iedereen hoorde het in hun eigen taal :)

Ook in deze tijd hoor !
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 20:13

Oh? Ik denk dat we tongentaal niet zomaar af moeten doen als het spreken van een andere taal die je niet hebt geleerd. Met pinksteren hoorde iedereen de apostelen in eigen taal spreken. Het kan niet zo zijn dat ze dus maar een andere taal spreken want ieder hoorde zijn eigen taal. Blijkbaar spraken ze een vreemde taal (tongentaal) maar kon iedereen op dat moment die taal verstaan. Dat is daarna wel anders, Paulus geeft duidelijk aan dat ook het verstaan en vertalen van tongentaal een aparte gave is... die je alleen van de Geest kan krijgen en niet via een LOI-cursus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2005 20:39

In die tijd was het zo dat je allemaal naar Jeruzalem ging om te wonen.
Dat was een soort van bijzondere wens van veel joden.
Zo kwamen er uit allerlei landen, mensen wonen, die dus een andere taal spraken.
Net zoals wij in Nederland emigranten hebben die een andere taal spreken dan wij.
Wat gebeurde er nu met de uitstorting van de Heilige Geest, iedereen hoorde ineens in zijn eigen taal tot zich spreken.
Dus de apostelen konden ineens andere talen spreken die ze voorheen niet spraken.
Want dat betekend heel gewoon TONG= TAAL.
Niets meer en niets minder.
Het bijzondere was dus dat er tegen mensen die voorheen een taal spraken die niet de taal van Israël was toch in hun eigen taal van Christus konden horen.
Het zou tegenwordig betekenen dat wij ineens de taal van een turk zouden kunnen spreken, om hem van Christus te vertellen.

Dus helemaal geen vreemde klanken die geen betekenis hebben maar een andere taal/tong.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 04 feb 2005 20:48

joepie schreef:In die tijd was het zo dat je allemaal naar Jeruzalem ging om te wonen.
Zo kwamen er uit allerlei landen, mensen wonen, die dus een andere taal spraken.
Net zoals wij in Nederland emigranten hebben die een andere taal spreken dan wij.
Wat gebeurde er nu met de uitstorting van de Heilige Geest, iedereen hoorde ineens in zijn eigen taal tot zich spreken.
Dus de apostelen konden ineens andere talen spreken die ze voorheen niet spraken.
Het bijzondere was dus dat er tegen mensen die voorheen een taal spraken die niet de taal van Israël was toch in hun eigen taal van Christus konden horen.
Het zou tegenwordig betekenen dat wij ineens de taal van een turk zouden kunnen spreken, om hem van Christus te vertellen.

Dus helemaal geen vreemde klanken die geen betekenis hebben maar een andere taal/tong.

Zo is dat , affijn de taal die je spreekt versta je zelf niet . Wat dan te denken over de tong als gebeds taal ?

Wat te denken als de taal vertolkt word door een aanwezige ?
Wat te denken aan de regel dat er niet meer dan drie mogen spreken ?

In dit alles - toets het aan Gods woord .

evenzo de Profetie .

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 23:26

brammetje schreef:
jas schreef:Volgens mij is datgene wat men tegenwoordig tongentaal noemt helemaal niet een gave van de Heilige Geest. Het is een poging anderen dat te doen geloven. De keren dat ik het ervaren heb was het niet meer dan een chaotische spraakorgie.

kom je dan wel op de juiste plaatsen ? Ik heb hele andere ervaringen hiermee !

Dat is denk ik heel persoonlijk. Voor mij werkt dat soort dingen niet. Ik moet toegeven dat ik er niet open voor sta, heb er ook niet meer de minste behoefte aan. Ik ervaar de werking van de H.G. heel persoonlijk en op een heel andere manier dan in tongen spreken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 05 feb 2005 10:59

jas schreef:
brammetje schreef:
jas schreef:Volgens mij is datgene wat men tegenwoordig tongentaal noemt helemaal niet een gave van de Heilige Geest. Het is een poging anderen dat te doen geloven. De keren dat ik het ervaren heb was het niet meer dan een chaotische spraakorgie.

kom je dan wel op de juiste plaatsen ? Ik heb hele andere ervaringen hiermee !

Dat is denk ik heel persoonlijk. Voor mij werkt dat soort dingen niet. Ik moet toegeven dat ik er niet open voor sta, heb er ook niet meer de minste behoefte aan. Ik ervaar de werking van de H.G. heel persoonlijk en op een heel andere manier dan in tongen spreken.

Dat is ook voor een ieder persoonlijk . de Gaven zijn voor iedereen anders .

Ik zie het eigenlijk zo . je hebt een bagage koffer ( Heilige Geest ) deze is bij je . Dus heb je alle gereedschap in je bagage koffer bij je .
Op het moment dat je gereedschap nodig hebt ( tot eer van God ) zal de Geest je deze aanreiken . Dan ben jij het ook niet die het doed , maar In Jezus naam mag je de gaven gebruiken .

Dit betekent wel dat je een luisterend weg bewandeld , met oog en hart op Jezus gericht . en ook verlangd te zijn zo als Hij is .

En ja dan gebeuren er dingen waar je versteld van staat .

Liefde
Diensbaar zijn
Profeteren
Zieken genezen
In talen iemand aanspreken
De Taal verstaan en vertalen.
en ga zo maar door .

Maar boven al de Liefde . Naastenliefde .

:D Brammetje
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2005 12:10

joepie schreef:In die tijd was het zo dat je allemaal naar Jeruzalem ging om te wonen.

Lees wat ik daarvoor zei even.... dit verhaal gaat niet op. Het is wel een mooi verhaal waarmee we als nuchtere gereformeerden die enge vreemde gaven weer naar iets gewoons kunnen terugbrengen.... zodat het niet meer zo eng is, want we houden er wel van om met ons verstand te geloven... en iets dat we niet kunnen beredeneren is dan gewoon eng :D

Of het een andere taal is of niet, het blijft een onverklaarbaar iets, een wonder.... want iedereen hoorde zijn eigen taal... Als er mensen waren van allerlei streken, hoe kunnen ze dan tegelijk die verschillende talen horen? De apostelen praatten geen heleboel talen tegelijk... ze praatten blijkbaar 1 taal die iedereen hoorde als zijn eigen taal.... De taal van de Geest... die iedereen hoorde als eigen taal.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2005 13:41

Marnix schreef:

Lees wat ik daarvoor zei even.... dit verhaal gaat niet op. Het is wel een mooi verhaal waarmee we als nuchtere gereformeerden die enge vreemde gaven weer naar iets gewoons kunnen terugbrengen.... zodat het niet meer zo eng is, want we houden er wel van om met ons verstand te geloven... en iets dat we niet kunnen beredeneren is dan gewoon eng :D

Of het een andere taal is of niet, het blijft een onverklaarbaar iets, een wonder.... want iedereen hoorde zijn eigen taal... Als er mensen waren van allerlei streken, hoe kunnen ze dan tegelijk die verschillende talen horen? De apostelen praatten geen heleboel talen tegelijk... ze praatten blijkbaar 1 taal die iedereen hoorde als zijn eigen taal.... De taal van de Geest... die iedereen hoorde als eigen taal.

Dus niet. Ze spraken eerst alleen 1 taal en toen een taal die andere konden verstaan. Er staat inderdaad iedereen hoorde in zijn eigen taal.
Er staat helemaal niet dat ook iedereen de andere taal dan zijn eigen taal kon verstaan. Dus een ieder hoorde iemand in zijn eigen taal spreken.
Dat staat er. Niet dat alle apostelen ineens 1 en dezelfde taal spraken die iedereen verstond. Nee, heel gewoon waren er dus verschillende talen die daar ineens gesproken werden.

Want TONG betekend nog steeds gewoon TAAL.
En niets anders.

Ik heb je al eens eerder aangeraden om het boekje : Meer dan genoeg te lezen. Maar blijkbaar ben je daar nog niet aan toe gekomen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2005 14:24

Nope :D

Maar of het me zou overtuigen, ik betwijfel het. Je geeft nu een bepaalde draai aan de bijbeltekst die ik er niet in zie.... en je past de bijbeltekst zelfs een beetje aan. Je voegt er een woord aan toe...

Jij zegt: Ieder hoorde IEMAND in zijn eigen taal spreken.... Dat staat er niet. Er staat: 6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken.

De apostelen, de leerlingen.... Er staat dat de apostelen en leerlingen praatten... en dat iedereen ze (meervoud) in eigen taal hoorde.

Het is niet zomaar een vreemde taal... Tong = taal, inderdaad en een taal is het... de taal van de Geest.

Paulus is hierover ook heel duidelijk in de brief aan Korinthe en hier wordt wel duidelijk dat het niet zomaar om een vreemde taal gaat:

2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal.

Hoezo kan niemand hem verstaan? Wat is dan het nut? Als het om een buitenlandse taal gaat, hoezo spreek je dan tot God en niet tot mensen... in een onbekende taal? En hoezo is het een onbegrijpelijke taal? Het is toch de vertalen mbv een woordenboek?

4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente.

Hoezo is iemand zelf gebaat bij het spreken in tongen als het een buitenlandse taal is? Wat is er dan zo boeiend aan? En waarom zou iemand in een buitenlandse taal spreken in zijn eigen gemeente?

5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.

Nogmaals, waarom zou je in een gemeente in een andere taal spreken en het vervolgens vertalen als het ook in je eigen taal kan.

Ik heb grote vraagtekens bij deze manier van verklaren van tongentaal.... Het kan wel gewoon een andere taal zijn die je opeens spreekt... maar het is dat niet alleen.... waarom zou het anders zo stichtend voor jezelf zijn?

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 05 feb 2005 17:34

Ik heb grote vraagtekens bij deze manier van verklaren van tongentaal.... Het kan wel gewoon een andere taal zijn die je opeens spreekt... maar het is dat niet alleen.... waarom zou het anders zo stichtend voor jezelf zijn?

Stichtend voor jezelf is het gebed wat je vanuit de Geest als gebed uitspreekt , een onbevlekte taal . Dit gaf ik hierboven ook al eens aan .

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2005 17:50

Klopt en dat heeft niets met een andere wereldtaal te maken.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 05 feb 2005 18:24

De reden dat er op dat moment zoveel Joden met andere meodertaal aanwezig waren had niets te maken met emigratie maar met Sjavoe'oth - het Wekenfeest, in het Gr. Pentecoste - vijftig (na zevenweken ws de 50e dag de dag van het feest). Vanuit de gehele wereld kwamen er dus "pelgrims" naar het feest en ook zullen er immigranten tussen hebben gezeten die residentie in J'roesjalajjiem genoten.

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 00:19

Marnix schreef:Nope :D

Maar of het me zou overtuigen, ik betwijfel het. Je geeft nu een bepaalde draai aan de bijbeltekst die ik er niet in zie.... en je past de bijbeltekst zelfs een beetje aan. Je voegt er een woord aan toe...

Jij zegt: Ieder hoorde IEMAND in zijn eigen taal spreken.... Dat staat er niet. Er staat: 6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken.

De apostelen, de leerlingen.... Er staat dat de apostelen en leerlingen praatten... en dat iedereen ze (meervoud) in eigen taal hoorde.

Het is niet zomaar een vreemde taal... Tong = taal, inderdaad en een taal is het... de taal van de Geest.

Dat klopt niet wat je zegt Marnix. Want in Hand. 2:4 staat; "en zij begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken". En in vers 9-11 worden al die talen genoemd in welke de mensen hen hoorden spreken. Ze spraken dus door elkaar vreemde talen die, zonder dat het een kakafonie werd, door de betreffende mensen die die taal eigen waren, verstaan werd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2005 22:19

Tja.... het is een wonder en niet te verklaren.... Volgens mij spraken de apostelen een taal en hoorde iedereen de apostelen in eigen taal. Dat maak ik er uit op.... Verder ga ik het ook niet proberen te verklaren...

En ik kan de uitleg van vreemde talen niet helemaal rijmen met 1 corinthiers 14. Maar ja, misschien heb je wel gelijk :) Ik ben er niet bij geweest dus ik heb er verder geen kennis van :)

Enige puntje waar ik nog mee zit is de tongentaal zoals je die in pinkstergemeenten bijvoorbeeld wel eens hoort.... Wat is dat dan? Het is geen vreemde taal... maar zetten die mensen het dan in scene? :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 23:21

Marnix schreef:Tja.... het is een wonder en niet te verklaren.... Volgens mij spraken de apostelen een taal en hoorde iedereen de apostelen in eigen taal. Dat maak ik er uit op.... Verder ga ik het ook niet proberen te verklaren...

En ik kan de uitleg van vreemde talen niet helemaal rijmen met 1 corinthiers 14. Maar ja, misschien heb je wel gelijk :) Ik ben er niet bij geweest dus ik heb er verder geen kennis van :)

Enige puntje waar ik nog mee zit is de tongentaal zoals je die in pinkstergemeenten bijvoorbeeld wel eens hoort.... Wat is dat dan? Het is geen vreemde taal... maar zetten die mensen het dan in scene? :)

Elk mens kan zichzelf in geestesvervoering brengen. Ook mensen van andere religies kunnen dat. Het zegt dus totaal niets over de aard van de (G)geest waarmee men bevangen wordt, of die goed of slecht is.
Ik persoonlijk geloof niet in de hedendaagse tongentaal. Het komt op mij occult over en ik voel me er zeer onbehaaglijk bij.

Terug naar “Archief”