Nope
Maar of het me zou overtuigen, ik betwijfel het. Je geeft nu een bepaalde draai aan de bijbeltekst die ik er niet in zie.... en je past de bijbeltekst zelfs een beetje aan. Je voegt er een woord aan toe...
Jij zegt: Ieder hoorde IEMAND in zijn eigen taal spreken.... Dat staat er niet. Er staat:
6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken.
De apostelen, de leerlingen.... Er staat dat de apostelen en leerlingen praatten... en dat iedereen ze (meervoud) in eigen taal hoorde.
Het is niet zomaar een vreemde taal... Tong = taal, inderdaad en een taal is het... de taal van de Geest.
Paulus is hierover ook heel duidelijk in de brief aan Korinthe en hier wordt wel duidelijk dat het niet zomaar om een vreemde taal gaat:
2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal.
Hoezo kan niemand hem verstaan? Wat is dan het nut? Als het om een buitenlandse taal gaat, hoezo spreek je dan tot God en niet tot mensen... in een onbekende taal? En hoezo is het een onbegrijpelijke taal? Het is toch de vertalen mbv een woordenboek?
4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente.
Hoezo is iemand zelf gebaat bij het spreken in tongen als het een buitenlandse taal is? Wat is er dan zo boeiend aan? En waarom zou iemand in een buitenlandse taal spreken in zijn eigen gemeente?
5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.
Nogmaals, waarom zou je in een gemeente in een andere taal spreken en het vervolgens vertalen als het ook in je eigen taal kan.
Ik heb grote vraagtekens bij deze manier van verklaren van tongentaal.... Het kan wel gewoon een andere taal zijn die je opeens spreekt... maar het is dat niet alleen.... waarom zou het anders zo stichtend voor jezelf zijn?