Humor in de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jan 2005 10:52

jas schreef:
Raido schreef:Iets geestelijks wat naar buiten komt... Het is gewoon even wennen het idee van een lachende God.. natuurlijk kan het... God haat immers ook ;-)

Hoewel ik zelf denk dat het lachen in dit verband meer wil zeggen; "wacht maar jullie godlozen, het lijkt je allemaal voor de wind te gaan, jullie lachen en bespotten Mij, maar als Ik het zat ben met jullie zal Ik lachen. Mijn tijd komt wel". Zoiets.

Mee eens. Dit is geen humor, maar boordevol dreiging.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 10:53

Ja klopt... dat bedoelde ik eigenlijk ook.. handen wringend lachen... wat wij mensen duivels lachen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2005 16:34

Ik vind het soms een beetje satirisch... cynisch... en cynisme is ook wel een beetje humoristisch... als je bijvoorbeeld leest hoe God aan het eind van het boek Job met Job praat :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 16:42

Marnix,

Als je heel goed de Bijbel leest houdt God echt van humor, maar ik heb het nog niet aangedurfd om dat te zeggen... :wink:

Ik denk aan de toren van Babel:

De mens wilde een toren bouwen tot in de hemel (want dan kon hij meer gelijk aan God zijn?)
En wat staat er dan:
"God daalde af uit de hemel om te zien wat de mens gebouwd had... "(eigen woorden, maar je kent het verhaal denk ik).
Kijk, dat noem ik humor: God moest afdalen, anders kon Hij dat kleine torentje niet zien...

Riska

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 27 jan 2005 20:00

even een verhaal in eigen woorden:

David is op de vlucht voor Saul en hij vlucht naar het land van de Filistijnen. Er zijn filistijnen die hem herkennen en gaan het tegen de koning vertellen. David wordt bang en gaat in zijn baard kwijlen. De filistijnen brengen hem naar de koning. De reactie van de koning naar zijn knechten is: "Heb ik niet genoeg gekken om me heen".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2005 17:39

:)

‘Wie is het die mijn besluit bedekt
onder woorden vol onverstand?

2 Wie is het toch, die het raadsbesluit verduistert
met woorden zonder verstand?
3 Sta op, Job, wapen je;
ik zal je ondervragen, zeg mij wat je weet.
3 Gord nu als een man uw lendenen,
dan wil Ik u ondervragen, opdat gij Mij onderricht.
4 Waar was jij toen ik de aarde grondvestte?
Vertel het me, als je zoveel weet.

12 Heb jij ooit de morgen ontboden,
de dageraad zijn plaats gewezen,
etc.
etc.

:D

19 Waar is de weg naar de oorsprong van het licht,
en de plaats van het donker – is die jou bekend,
20 zodat je het naar zijn gebied kunt voeren
en het pad naar zijn huis kunt vinden?
21 Jij weet dat vast, want jij werd toen geboren,
zoveel jaren liggen achter je!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 02 feb 2005 19:15

Ik denk dat we zover mogen gaan dat we kunnen zeggen dat alles volmaakt is. Verder weten we niets en zullen we ook niets te weten komen denk ik. Humor kan er misschien wel voorkomen. Maar dan zal het niet rasistisch, sarcastisch of leedvermaak zijn want dat is niet volmaakt!
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 feb 2005 21:54

Annemieke86 schreef:Ik denk dat we zover mogen gaan dat we kunnen zeggen dat alles volmaakt is. Verder weten we niets en zullen we ook niets te weten komen denk ik. Humor kan er misschien wel voorkomen. Maar dan zal het niet rasistisch, sarcastisch of leedvermaak zijn want dat is niet volmaakt!

Maar ook wat wij 'goede humor' noemen, waarmee niemand gekwetst wordt, heeft in vrijwel alle gevallen te maken met onvolmaaktheid. Maar misschien is de hemel wel niet volmaakt in de zin zoals wij het hier opvatten en is het slechts volmaakt leuk. :)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 feb 2005 15:48

Aragorn schreef:Maar ook wat wij 'goede humor' noemen, waarmee niemand gekwetst wordt, heeft in vrijwel alle gevallen te maken met onvolmaaktheid. Maar misschien is de hemel wel niet volmaakt in de zin zoals wij het hier opvatten en is het slechts volmaakt leuk. :)

Of misschien heeft onze humor wel erg geleden onder de zondeval en deelt ze ook in de vloek over de schepping. In de hemel is er dan de echte humor, waar je niet meer lacht om de onvolmaaktheid, maar waar juist de volmaaktheid inzet is van grote hilariteit.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 07 feb 2005 20:17

Ik krijg het idee dat de titel van dit topic meer een wens is dan een vraag. Want humor is in de wereld vaak een overlevingsstrategie en een middel om spanningen af te schudden, of eventjes te verlichten. In de hemel zal God alles en in allen zijn, en zal het complete zijn dan ook op Hem gericht en in Hem vertegenwoordigd zijn. De hemel is geen aardbol zonder ziekte en ellende, het is een compleet nieuw bestaan, waar alleen dat wat van God komt hetzelfde zal zijn, omdat God niet veranderen kan. Dus vandaar dat we niet aan humor moeten denken, alsof we bang zijn ons te moeten vervelen, maar laten we ons afvragen of we werkelijk uitzien naar het Jeruzalem om de Heere de eer te geven die Hem toekomt.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

sibille
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sibille » 07 feb 2005 20:47

Misschien is er in de hemel sprake van een totaal andere dimensie van humor. Een dimensie die wij nu nog niet kunnen bevatten....

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 feb 2005 21:23

ergens midden in een uitgebreid en serieus te nemen beschrijving over melaatsheid:

Leviticus 13: 40 En als een man zijn hoofdhaar zal uitgevallen zal zijn, en hij kaal is, dan is hij rein. 41 En even zo van de zijde van zijn aangezicht het haar van zijn hoofd uitgevallen zal zijn, en hij heeft een kale plek, dan is hij rein.

:D

weten we ook weer, voor de kalen onder ons of mochten we dat ooit worden,
we blijven gewoon rein :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 feb 2005 22:23

Dat er in de hemel gelachen wordt, zegt de Heere Jezus zelf:

Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.
Lu 6:21

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 feb 2005 00:51

Wie was de eerste automobilist??

Mozes, hij ging in zijn eendje de berg op.

Ik kan verkeerd zitten, maar zulke humor (als je dit humoristisch vindt) hoor je denk ik niet in de hemel (gelukkig maar).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 12:03

Eens, dat is aardse humor.. Humor, kijk maar eens naar Paulus brieven, hij is soms echt heilig ironisch
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”