Euthenasie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2005 20:34

Sabra schreef:Wanneer je blijft hangen bij deze vraag, wordt je nooit een discipel van Jezus. Wat ga jij doen om een discipel van Jezus te worden??

Ik hoop dat er niets van mij bij zal zijn. Op al onze werken moeten we de dood schrijven. Alleen het werk van Christus en verder niets.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 20:37

Juist en nu even niet in de tale Kanaans of hoe jullie je dogmatische taal noemen... sorry maar volg het echt niet, heeft dit te maken met euthanasie?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jan 2005 20:41

Nee, dat heeft helemaal niets te maken met euthanasie.
Dat is iets in de veroordeling trekken of weet ik veel...

De vraag is, wanneer de arts in de voetstappen van God gaat: als hij een leven nodeloos rekt en rekt en rekt of als hij een spuitje geeft - twee uitersten.

Riska

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 21:14

In hoe verre is rekken, die paar dingen doen waardoor die persoon nog een paar weken kan blijven leven; de juiste medicijnen, of is dat als een patient in coma ligt, hersendood is en als je de stekker van de hartdinges er uit haalt de persoon binnen een halve minuut overleden is? In dat laatste geval.. dan is het voor mij duidelijk, het lichaam is dood, de geest is dood, de hersenen, maar de persoon wordt met machines aan deze kant van het graf gehouden. Stekker er uit.

Ik kan geen mensen veroordelen die er voor kiezen om te sterven, ook een spuit, ookal ben je niet uit je zelf gestorven. Het is Gods bestemde tijd.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 24 jan 2005 21:25

Als iemand gigantisch lijdt kun je volgens mij beter proberen de pijn zoveel mogelijk te verzachten en geen levensverlengde handelingen/medicijnen oid meer toepassen. Maar moeilijk is het... Je wilt niemand zo erg laten lijden. Het is niet fijn om mensen weg te zien teren, zeker niet als je van ze houdt. Een eerlijke overweging vind ik dat je kunt bidden of diegene alsjeblieft mag sterven.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 24 jan 2005 21:36

mini schreef:Als iemand gigantisch lijdt kun je volgens mij beter proberen de pijn zoveel mogelijk te verzachten en geen levensverlengde handelingen/medicijnen oid meer toepassen. Maar moeilijk is het... Je wilt niemand zo erg laten lijden. Het is niet fijn om mensen weg te zien teren, zeker niet als je van ze houdt. Een eerlijke overweging vind ik dat je kunt bidden of diegene alsjeblieft mag sterven.

we zijn weer aan het begin van het topic .

je hebt gelijk hoor !!!!
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 jan 2005 07:11

Ik ben een voorstander van euthanasie in de rechte betekenis van het woord.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 jan 2005 09:20

Bookman schreef:Ik ben een voorstander van euthanasie in de rechte betekenis van het woord.

aha. vertel, wat is die rechte betekenis dan precies? dat wordt je bijdrage net wat duidelijker :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jan 2005 09:38

caprice schreef:Iemand die Christus kent die doet zoiets niet. Daar ben ik van overtuigd. Die legt het in de handen van de HEERE en neemt niet het heft in eigen handen.

Caprice, als je God wil zijn, doe dat dan voor jezelf en niet voor anderen want daar ben je niet capabel genoeg voor.

Dit is net zo iets als zeggen dat 'iemand die christus kent pleegt geen zelfmoord'. Schandalig dat je zoiets durft te zeggen. Je beseft niet hoeveel mensen je hier enorm veel pijn mee doet. Werkelijk schandalig.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 jan 2005 10:14

Ik denk dat het helemaal niet zo makkelijk is om te zeggen dat je tegen euthanasie bent. Want er zit zo een groot grijs vlak tussen dat je soms al bezig bent met eithanasie voor je het weet.
Ze kunnen inderdaad tegenwordig zo veel, dat ziektes waar mensen vroeger aan dood gingen tegenwordig al niet meer aan de orde is.
Daarmee zijn er ook veel ethische moeite gekomen.
Want wat mag nu wel: iemand een spuitje geven om hem uit zijn lijden te verlossen of iemand een spuitje geven met morfine om de pijn te verzachten, waardoor uiteindelijk de dosis opgehoogd moet worden en de patient ten gevolge van die hoge dosis ook sterft.
Mag je zeggen dat je een behandeling welke levensrekkend is niet meer wil voor je zwaar dementerende moeder, die als een foutus ligt in bed en waar totaal geen kontakt meer mee is en die voor de derde keer een longontsteking krijgt. Mag je dan zomaar zeggen: laten we haar alleen maar medicijnen geven die haar pijn verlichten en de benauwdheid. Terwijl je dan weet dat ze zal sterven aan die "niet" behandeling?

Mag je zeggen dat je je doodzieke babytje die naar adem ligt te snakken en met allerlei toeters en bellen in leven wordt gehouden, rustig wilt laten sterven zodat ze geen pijn meer heeft? Als je weet dat het leven voor haar hier alleen maar ellende is en je bezig bent een illusie in leven te houden dat het misschien toch nog wel goed komt?

Ik denk dat je moeilijk kunt zeggen dat je dus ten zeerste tegen euthanasie bent.
Want wanneer neem je nu je leven in eigen hand? Als je maar door gaat met behandelen of als je stopt met behandelen?

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jan 2005 10:18

Joepie,

Wat je schrift is mij uit het hart gegrepen...

Riska

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 jan 2005 10:20

hm. voor mij is euthanasie "handelen met (het versnellen van) de dood tot doel". (ik hoop dat dit een beetje een houdbaren definitie is).

het beeindigen van een behandeling zie ik niet als euthanasie, omdat het lichaam zichzelf dan uiteindelijk niet meer in leven kan houden, en de betreffende persoon dus een min of meer natuurlijke dood sterft.
het ophogen van de morfine-dosis ligt al in een iets grijzer vlak, maar zolang niet de dood, maar het bestrijden van de pijn het doel is, denk ik dat het geoorloofd is.

ik ben er nog niet over uit hoe ik moet denken t.o.v. het onthouden van voedsel aan terminale patienten, waardoor zij sterven. iemand die daar wat zinnigs over te zeggen heeft?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jan 2005 10:25

Dat babytje wordt in leven gehouden voor de ouders, ik denk dat die ouders ook extreem veel pijn hebben. Ik het boekje van PF. Thomese gelezen, en soms echt moeten huilen. http://www.thomese.nl/schaduwkind.html#top echt een topper.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jan 2005 10:32

Raido schreef:Dat babytje wordt in leven gehouden voor de ouders, ik denk dat die ouders ook extreem veel pijn hebben. Ik het boekje van PF. Thomese gelezen, en soms echt moeten huilen. http://www.thomese.nl/schaduwkind.html#top echt een topper.

Heb ik ook gelezen, want ik neem deel aan een leeshoek. De meningen waren verdeeld. Dat de stukjes soms als los zand aan elkaar worden geregen, konden sommigen niet zien als wanhoop, als een: 'waarover moet ik schrijven..." Als je bij IKON.nl kijkt en dan "Het Vermoeden" is er nog een interview met hem...

Maar in dit geval - begreep ik - was er geen redden meer aan, werd het kindje gewoon ziek, dat is nog iets anders dan een kindje dat geboren wordt en met alle toeters en bellen in leven gehouden wordt...

Riska

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 25 jan 2005 11:01

caprice schreef:Uit zijn lijden verlost? Als zo iemand Christus niet kent begint het dan pas.

Daar maak je je niet populair mee, Caprice, maar je hebt wel gelijk. Sterven zonder Christus te kennen is de grootste ramp die iemand kan treffen. Daarom hoort, vind ik, bij de afwegingen rond de terminale levensfase weldegelijk ook de geestelijk verzorger van de patient te worden betrokken.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”