caprice schreef:Yael schreef:ik denk dat het aanbod van genade beperkter is als je de 2 verbondenleer aanhangt?![]()
Hoezo? De Raad des Vredes en het Verbond der Genade zijn in aard en wezen hetzelfde, en daarom kun je ze toch als één verbond zien?
Volgens de aanhangers van de 3 verbondenleer dus niet

zie bv. de uitleg van alexandra.
Als je kijkt naar het verbond van God met Israel, alle jongetjes werden besneden en maakte deel uit van het verbond van God met Israel maar niet allen werden tot God bekeerd.
En als je Johannes 3:16 leest, je leest dat God allereerst de gehele kosmos liefheeft en dat Hij Zijn Zoon zendt, en dan versmalt het tot een ieder die in Hem gelooft zalig zal worden.
Maar ik ben me terdege van bewust en ben het met Sabra eens dat discussies over dit onderwerp nergens toeleiden dan tot ruzie en kerkscheuringen. Het gaat erom dat je Jezus Christus kent als je Borg en Zaligmaker dan maakt het weinig uit die 2 of 3 verbondenleer.
Beiden zeggen op de Bijbel gestoelt te zijn nouw ok respecteer elkaar daarin zonder dat je daar scheuringen door veroorzaakt. vin ik.
Wat betekend Jezus voor je? dat is de cruciale vraag.

@Johnny: zie antwoord van Alexandra voor meer info. over de drie verbondenleer.