Ds. F. Mallan over de 3-verbondenleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jan 2005 21:24

caprice schreef:
Yael schreef:ik denk dat het aanbod van genade beperkter is als je de 2 verbondenleer aanhangt? :roll:

Hoezo? De Raad des Vredes en het Verbond der Genade zijn in aard en wezen hetzelfde, en daarom kun je ze toch als één verbond zien?

Volgens de aanhangers van de 3 verbondenleer dus niet :wink:
zie bv. de uitleg van alexandra.

Als je kijkt naar het verbond van God met Israel, alle jongetjes werden besneden en maakte deel uit van het verbond van God met Israel maar niet allen werden tot God bekeerd.
En als je Johannes 3:16 leest, je leest dat God allereerst de gehele kosmos liefheeft en dat Hij Zijn Zoon zendt, en dan versmalt het tot een ieder die in Hem gelooft zalig zal worden.

Maar ik ben me terdege van bewust en ben het met Sabra eens dat discussies over dit onderwerp nergens toeleiden dan tot ruzie en kerkscheuringen. Het gaat erom dat je Jezus Christus kent als je Borg en Zaligmaker dan maakt het weinig uit die 2 of 3 verbondenleer.
Beiden zeggen op de Bijbel gestoelt te zijn nouw ok respecteer elkaar daarin zonder dat je daar scheuringen door veroorzaakt. vin ik.

Wat betekend Jezus voor je? dat is de cruciale vraag. :wink:

@Johnny: zie antwoord van Alexandra voor meer info. over de drie verbondenleer.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jan 2005 21:29

Maja de Bij schreef:
Yael schreef:Het schijnt wel uit te maken de 2 of 3 verb.leer. Ds R Kok is toch daardoor cgk geworden?

Hm, dus het verschil is toch wel dermate belangrijk dat sommigen daarom een kerk vals kunnen noemen en vertrekken?

Dat kwam toch omdat de Gereformeerde gemeente leeruitspraken heeft waaraan een predikant zich moet houden? Welke ras ger gemmer weet precies het functioneren van die leeruitspraken?
Maar een kerk met 2 of 3 verb.leer is niet vals mi. zolang het Evangelie gebracht word en er op Jezus Christus gewezen wordt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jan 2005 21:30

caprice schreef:
Sabra schreef:Al dat die gesprekken over de verbonden zijn zinloos.

Waarom praat je dan mee?

Alexandra, komt dat trouwens uit het boekje van Hellenbroek?

Nee Hellenbroek was aanhanger van de 2 verbondenleer. :wink:

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 24 jan 2005 23:08

@Johnny: zie antwoord van Alexandra voor meer info. over de drie verbondenleer.

Hartelijk dank voor jullie info, het wordt al een stuk duidelijker!

Wat ik me nu afvraag...wat doet het er toe of je dat verbond met Abraham naast die andere 2 verbonden plaatst. Wat is daar nou zo erg aan dat je degenen die dat doen duivelskinderen noemt?
En wat is er verkeerd aan, waarom zou dat verbond daar niet thuishoren?
Alvast dank voor jullie info!
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 jan 2005 01:23

Yael schreef:Dank u dank u dominee Mallan u durft nogal wat te zeggen.... :shock: :x :?

ik moet zeggen dat ik niet begrijp wat ds mallan bedoelt ten aanzien van de drie verbondenleer die in mijn kerk het meest geleerd wordt. ik vind het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg ver gaan om deze dominees kinderen van de duivel te noemen ik vind dat een hele grote stap over de streep van het toelaatbare toe eerlijk gezegt.
Dus een drie verbondenleeraanhanger die Jezus kent als zijn of haar persoonlijk verlosser is een kind des duivels? :shock: sjonge zeg dan wordt de verbondenleer wel heel erg ver doorgetrokken, terwijl het oook maar een leer is de 2 verbondenleer en de 3 verbondenleer.

nou ja laat ik verder maar niks meer zeggen want ik zit me alleen maar op te winden... :|

Ik probeer al maanden duidelijk te maken hoe vals mallan is naar andere kerkverbanden. Bovendien slaat hij de plank volledig mis. In de tijd van Jezus was er geen sprake van een 3 verbondenleer. In de oude bedeling was het vooral de wet waaronder men leefde. Hoewel de Bijbelheiligen natuurlijk eveneens in het verbond der genade begrepen waren als de ware gelovigen in het Christelijk tijdperk was de algemene leer die der wet en niet die der genade. (al deze dingen heb ik onderhouden)
Mallan, zelf de grootste remonstrant van het schijngereformeerd bolwerk, slaat en schopt weer eens ongenuanceerd om zich heen naar kerkverbanden die nb dichter bij de waarheid staan dan hij zelf. Ook de oudvaders, waarbij ik vooral Boston wil noemen, splitsten het verbond der Genade in 2 delen. Nl. het Verbond in de relatie tussen God de Vader en de Zoon, waarbij Christus als de Verlosser of Losser, de Goël voorgesteld wordt (dit is het Verbond der Verlossing oftewel de Raad des Vredes) en een deel waarbij de uitverkorenen aangemerkt worden in Christus, Hij hun belangen behartigende bij de Vader als Representant, Middelaar, Borg. Dat gedeelte is het genadeverbond. Het is de grootste nonsens om te veronderstellen dat hierdoor ruimte zou gegeven worden om 'gemakkelijker' zalig te worden. Dit is kenmerkend voor de laaghartigheid en arrogantie van de GGiN t.o.v. andere kerkverbanden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 06:15

Hellenbroek was inderdaad een aanhanger van de twee-verbondenleer, maar in zijn boekje staan er wél drie.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 jan 2005 06:58

caprice schreef:
Yael schreef:ik denk dat het aanbod van genade beperkter is als je de 2 verbondenleer aanhangt? :roll:

Hoezo? De Raad des Vredes en het Verbond der Genade zijn in aard en wezen hetzelfde, en daarom kun je ze toch als één verbond zien?

NEE! De Raad des Vredes is niet hetzelfde als het genadeverbond!
De Raad des Vredes was in de eeuwigheid.
En het genadeverbond werd opgericht?????
Terstond na de val.
Caprice je bent toch je vraagjes van de cathechesatie nu toch al niet vergeten hé? Puur de leer van Kersten die je daar aanhaalt. Foei toch!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 jan 2005 07:07

jas schreef:
Yael schreef:Dank u dank u dominee Mallan u durft nogal wat te zeggen.... :shock: :x :?

ik moet zeggen dat ik niet begrijp wat ds mallan bedoelt ten aanzien van de drie verbondenleer die in mijn kerk het meest geleerd wordt. ik vind het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg ver gaan om deze dominees kinderen van de duivel te noemen ik vind dat een hele grote stap over de streep van het toelaatbare toe eerlijk gezegt.
Dus een drie verbondenleeraanhanger die Jezus kent als zijn of haar persoonlijk verlosser is een kind des duivels? :shock: sjonge zeg dan wordt de verbondenleer wel heel erg ver doorgetrokken, terwijl het oook maar een leer is de 2 verbondenleer en de 3 verbondenleer.

nou ja laat ik verder maar niks meer zeggen want ik zit me alleen maar op te winden... :|

Ik probeer al maanden duidelijk te maken hoe vals mallan is naar andere kerkverbanden. Bovendien slaat hij de plank volledig mis. In de tijd van Jezus was er geen sprake van een 3 verbondenleer. In de oude bedeling was het vooral de wet waaronder men leefde. Hoewel de Bijbelheiligen natuurlijk eveneens in het verbond der genade begrepen waren als de ware gelovigen in het Christelijk tijdperk was de algemene leer die der wet en niet die der genade. (al deze dingen heb ik onderhouden)
Mallan, zelf de grootste remonstrant van het schijngereformeerd bolwerk, slaat en schopt weer eens ongenuanceerd om zich heen naar kerkverbanden die nb dichter bij de waarheid staan dan hij zelf. Ook de oudvaders, waarbij ik vooral Boston wil noemen, splitsten het verbond der Genade in 2 delen. Nl. het Verbond in de relatie tussen God de Vader en de Zoon, waarbij Christus als de Verlosser of Losser, de Goël voorgesteld wordt (dit is het Verbond der Verlossing oftewel de Raad des Vredes) en een deel waarbij de uitverkorenen aangemerkt worden in Christus, Hij hun belangen behartigende bij de Vader als Representant, Middelaar, Borg. Dat gedeelte is het genadeverbond. Het is de grootste nonsens om te veronderstellen dat hierdoor ruimte zou gegeven worden om 'gemakkelijker' zalig te worden. Dit is kenmerkend voor de laaghartigheid en arrogantie van de GGiN t.o.v. andere kerkverbanden.

Jas, nu moet ik je toch engstig waarschuwen. Hoe durf je zo negatief te doen over Ds. F. Mallan? Ik voel me net als die filistijnen toen ze in de tempel kwamen en hun arme Dagonnetje gevallen plat en geweken uit den rechten pad ter aarde neergekwakt lag. Nu haal je mijn afgodje ook van zijn voetstuk. Dit had ik mvan jou niet gedacht. Ds. Mallan is best aardig. Moet je zijn brieven in "het krantje"maar eens lezen. hoe lief en uitvoerig dat iedereen bedankt wordt die " nog aan hem gedacht hebben" bij zijn verjaardag. Vooral degenen die niet willen weten dat ze hem geschreven hebben. Jas, jas waar moet het met jouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwww naar toe.
N.N. te N
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 jan 2005 08:43

Bookman schreef:
Jas, nu moet ik je toch engstig waarschuwen. Hoe durf je zo negatief te doen over Ds. F. Mallan? Ik voel me net als die filistijnen toen ze in de tempel kwamen en hun arme Dagonnetje gevallen plat en geweken uit den rechten pad ter aarde neergekwakt lag. Nu haal je mijn afgodje ook van zijn voetstuk. Dit had ik mvan jou niet gedacht. Ds. Mallan is best aardig. Moet je zijn brieven in "het krantje"maar eens lezen. hoe lief en uitvoerig dat iedereen bedankt wordt die " nog aan hem gedacht hebben" bij zijn verjaardag. Vooral degenen die niet willen weten dat ze hem geschreven hebben. Jas, jas waar moet het met jouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwww naar toe.
N.N. te N

Afbeelding :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 jan 2005 09:34

Ok, zo kan-ie wel weer. je mag het met iedereen eens of oneens zijn, maar laten we niet al te sarcastisch worden, daar is niemand bij gebaat.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 jan 2005 11:22

Napoleon schreef:Ok, zo kan-ie wel weer. je mag het met iedereen eens of oneens zijn, maar laten we niet al te sarcastisch worden, daar is niemand bij gebaat.

Nee, want dat doet ds. Mallan tenslotte zelf ook niet. :)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 jan 2005 11:32

jas schreef:
Napoleon schreef:Ok, zo kan-ie wel weer. je mag het met iedereen eens of oneens zijn, maar laten we niet al te sarcastisch worden, daar is niemand bij gebaat.

zo volgzaam t.o.v. ds. Mallan ben je anders ook niet, toch? :D
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 jan 2005 11:34

Napoleon schreef:
jas schreef:

zo volgzaam t.o.v. ds. Mallan ben je anders ook niet, toch? :D

Ik ben t.o.v. niemand volgzaam. Ik probeer slechts God te volgen en zelfs dat lukt vaak nog niet. Maar Mallan volg ik zeker niet, daar heb je gelijk in.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 jan 2005 16:05

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... zwan9.html

wat meer over de twee en drie verbondenleer
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 jan 2005 16:24

Blijft nog altijd de vraag hoe ds. Mallan het in zijn hoofd durft te halen om drie-verbonden-mensen gelijk te stellen aan de mensen die zich beroemden op Abrahams zaad, en dus nu kinderen des duivels genoemd worden?????!!!!!
Ongelofelijk triest om zo, als je al zo oud bent, nog maar eens je gal te spuien t.o.v. andere kerkverbanden....

Terug naar “Archief”