Abraham met Hagar, geoorloofd??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 21 jan 2005 23:12

Abram werd ongeveer 300 jaar na de zondvloed geboren, als ik goed heb geteld 302 jaar precies :)

ik denk dat binnen deze geslachten wel het scheppingsverhaal bekend is geweest, evenals bij andere culturen in de wereld ook soortgelijke scheppingsverhalen mondeling veelal overgeleverd zijn.

Ook grijpt de Heer in in Abrams leven op een manier waarop het lijtk dat het een familie is egweest die God altijd al goed kende, Abram luisterd meteen zonder tegenspraak, of althans dat is dan niet vermeld.

Het rare is dat wij tegenwoordig, die de wereld aan media en boeken hebben, vaak niet op de hoogte zijn hoe vroeger de verhalen overgeleverd werden, maar in die oude culturen was het heel normaal dat je 's avonds met je stam/familie voor je tenten zat, en dat dan een van de belangrijke stamleden roemruchte vertellingen hield, of verhalen vertelde die al door vorige generaties werden verteld.

Ik doe hierbij inderdaad een aanname, en kan hiermee niet bewijzen of Abraham ook daad werkelijk op de hoogte is geweest van wat God in en na het paradijs tegen de mensen heeft gezegd.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 jan 2005 16:58

wie het niet met me eens waren, kwamen onder andere aan met het was in die cultuur heel gewoon, maar ik zie nergens een verklaring waarom het in die cultuur gewoon was...

bij deze dan:
In deze tijden waarin de eerste stammen, steden en koninkrijken elkaar gingen bevechten, bestond een leger voornamelijk uit volwassen mannen, je snapt, van wel deze groep sneuvelde er nog wel eens wat, en de vrouwen, en eventuele kinderen bleven alleen en arm achter.

O.a. is dit waarschijnlijk ook een van de redenen geweest, dat in Israël de 'lossers' wetten zijn ingesteld...

een vrouw is opzich zelf niet erg veel waard, in die tijd dan, de mannen hebben hebben vaak het bezit, dus een vrouw zonder man, had een erg moeilijke bestaans positie, en om jezelf en je eventuele jonge kinderen dan in leven te houden was je gewoon afhankelijk van een man.
zodoende was het een soort van gedoog beleid geworden dat een man meerdere vrouwen kon hebben.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 01 feb 2005 01:06

Twee interessante punten:

Eerste punt, veelwijverij, typisch een cultureel gegeven, wat in die tijd algemeen geaccepteerd was. Veel 'vrienden' van God hadden meerdere vrouwen. Daarnaast werd het nooit bestraft ondanks het vele directe contact. Zelfs Nathan bestraft David niet vanwege een vrouw teveel, slechts de manier waarop hij haar verkreeg. Paulus schafte het geloof ik ergens af omdat het in dat tijdsbeeld niet meer paste.

Tweede punt, de overlevering van Genesis: waarschijnlijk is dit niet mondeling maar schriftelijk [of beter gezegd kleitablettelijk] voort gegaan. In Sumer was schrift al in gebruik en Genesis vertoont enige gelijkenis daar. Lijkt me overigens ook wel logisch: Mozes gebruikte de informatie die hij kreeg via zijn schoonvader die een Midianiet was, en Midian was weer een kind van Abraham. Ze waren verder ontwikkeld dan we denken :wink:
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 feb 2005 15:56

spacy schreef:Ook grijpt de Heer in in Abrams leven op een manier waarop het lijtk dat het een familie is egweest die God altijd al goed kende, Abram luisterd meteen zonder tegenspraak, of althans dat is dan niet vermeld.
(...)
Ik doe hierbij inderdaad een aanname, en kan hiermee niet bewijzen of Abraham ook daad werkelijk op de hoogte is geweest van wat God in en na het paradijs tegen de mensen heeft gezegd.

Kan, maar lijkt me niet waarschijnlijk.

Jozua 24:2
Toen zeide Jozua tot het ganse volk: Alzo zegt de HEERE, de God Israels: Over gene zijde der rivier hebben uw vaders van ouds gewoond, namelijk Terah, de vader van Abraham, en de vader van Nahor; en zij hebben andere goden gediend.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”