Jan Zwemer in het ND over de GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 13:59

Heb ik zelf ook een aantal keer gezet, er word afgegeven op de evangelische kerken omdat ze te veel dankbaarheid hebben, en wat doet de GG, 75% ellende, (onder de grond door van ellende), en de rest verlossing en dankbaarheid (imho)..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jan 2005 15:03

Jullie dwalen af. Het ging nu over DIT artikel, niet over de GG in het algemeen. Daar zijn al genoeg topics over.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 19 jan 2005 16:31

Ik vind het artikel wel negatief geschreven.

Ik zal niet beweren dat hij ongelijk heeft, maar de manier waarop hij het beschrijft... :cry:

Het is wel erg makkelijk om zo'n artikel te schrijven over een kerk waar je zelf weggelopen bent!
the most important things in life are not things

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jan 2005 18:19

lindita schreef:
Het is wel erg makkelijk om zo'n artikel te schrijven over een kerk waar je zelf weggelopen bent!

Al dan niet gedwongen door de situatie/kerkelijke instantie is een goede nuancering wat betreft het weglopen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jan 2005 20:46

Sabra schreef:Ik zie niet in dat door het artikel van Dr. Jan Zwemer er een karikatuur beeld wordt geschetst van de Gereformeerde Gemeente. Hij constateert een aantal zaken en er wordt hier niet inhoudelijk op ingegaan. Men blijft steken bij de constatering dat dit onbehoorlijk in zijn werk is gegaan. Bovendien denk ik niet dat de lezers van het Nederlands Dagblad een dergelijk vertekend beeld hebben van de Gereformeerde Gemeente. Dit doet overigens geheel niet ter zake in hetgeen er wordt gezegd van dit kerkgenootschap.

Ik denk dat het artikel van Jan Zwemer wel degelijk kan bijdragen aan karikatuurvorming. Hij schrijft immers eenzijdig negatief. Dan gaat het in zo'n artikel lijken alsof de Gereformeerde Gemeenten een absoluut niet te genieten kerk zijn, waar je maar beter niet kan komen, in tegenstelling tot andere kerken. Ik ken de Gereformeerde Gemeenten goed genoeg om te weten dat dat een onjuist beeld is. Er is veel prediking waar je ook heel veel aan kan hebben. Maar daar hoor ik Jan Zwemer niet over.
Ik denk dat een sterk versimpeld en eenzijdig beeld van de Gereformeerde Gemeenten zeer wel voorkomt onder lezers van het Nederlands Dagblad. Sterker nog, ik weet het wel zeker. Ik heb sommigen van hen namelijk wel eens horen spreken over de Gereformeerde Gemeenten...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 19 jan 2005 21:31

Code: Selecteer alles

Ik denk dat het artikel van Jan Zwemer wel degelijk kan bijdragen aan karikatuurvorming. Hij schrijft immers eenzijdig negatief. Dan gaat het in zo'n artikel lijken alsof de Gereformeerde Gemeenten een absoluut niet te genieten kerk zijn, waar je maar beter niet kan komen, in tegenstelling tot andere kerken. Ik ken de Gereformeerde Gemeenten goed genoeg om te weten dat dat een onjuist beeld is. Er is veel prediking waar je ook heel veel aan kan hebben. Maar daar hoor ik Jan Zwemer niet over.
Ik denk dat een sterk versimpeld en eenzijdig beeld van de Gereformeerde Gemeenten zeer wel voorkomt onder lezers van het Nederlands Dagblad. Sterker nog, ik weet het wel zeker. Ik heb sommigen van hen namelijk wel eens horen spreken over de Gereformeerde Gemeenten...

Ben ik met je eens, hoewel veel prediking wat mij betreft weer iets te optimistisch is.....
Ook deel ik de mening van ds Visscher dat andere kerken de handen vol hebben aan zichzelf, en meer algemeen ben ik van mening dat het met de hele Nederlandse kerk, waar die zich ook bevindt, slecht gaat... (te veel postings van Jas gelezen misschien, maar ben het wel met hem eens :( )

Wel vind ik dat er nu eindelijk eens inhoudelijk ingegeaan moet worden op de kritiekpunten. In veel gevallen zijn die naar mijn bescheiden mening gewoon terecht, en het lijkt erop dat de gergem zo langzamerhand alleen maar ingaat op de aanval zelf, maar niet op de inhoud van die aanval.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 jan 2005 22:03

Het is een groot artikel vol kritiek. Maar ik zou graag voor de beeldvorming puntsgewijs willen wijzen op de mooie/goede kanten van de Gereformeerde Gemeenten. We kunnen tegenwoordig alleen maar meer in termen van negatieve kritiek en verdediging op die kritiek praten.

De volgende dingen zijn belangrijk in de GG en dat vind ik positief.
1. God is een heilige God, Hij is geheel anders dan wij mensen.
2. God vraagt van ons een heilig leven, zonder zonde.
3. God is rechtvaardig, onze zonden roepen om vergelding.
4. God is lankmoedig (van groot geduld), hij doet ons nog niet weg, zodat we ons nog kunnen bekeren.
5. De weg naar God toe, is geen oppervlakkige weg door de hersenen, maar is een weg door het hart, daar is heel je wezen bij betrokken.
6. Mensen zijn zondaren, geneigd tot de grootste zonden. Als God de mens niet tegenhoudt rijzen de zonden nog meer de pan dan nu al het geval is.
7. Er is geen zaligheid buiten Christus, niet meer dan ook helemaal niets is er wat buiten Christus ons kan redden.
8. De Heere houdt getrouw Zijn woord. Wat Hij gezegd heeft doet Hij. Hij zal Zijn volk nooit en te nimmer verlaten.
9. De Heere belooft Zijn volk een eeuwige rust in de hemel. Deze rust is onuitsprekelijk groot.
10. Het grootste wonder is, dat deze onmetelijk grote gave door God gegeven wordt aan grote zondaren; vijanden van God.

Ongetwijfeld komen er nu reacties om deze 10 punten onderuit te halen. Maar probeer alstublieft ook eens eerlijk naar de positieve kanten te kijken.
The one thing you can give and still keep is your word.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 jan 2005 00:01

Happy One schreef:Wel vind ik dat er nu eindelijk eens inhoudelijk ingegeaan moet worden op de kritiekpunten. In veel gevallen zijn die naar mijn bescheiden mening gewoon terecht, en het lijkt erop dat de gergem zo langzamerhand alleen maar ingaat op de aanval zelf, maar niet op de inhoud van die aanval.

Da's een wijs woord, op de late avond!!!
~~Soli Deo Gloria~~

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 jan 2005 09:36

De reactie van Visser kan kort samengevat worden: Dat is niet waar!, onder de fundering dat al de kritiek van Zwemer al heel oud is en in het verleden weerlegt is.

Ik ben bang dat dit een beetje nogal normaal is in de ger. gem. als reactie op kritiek. Ik heb in de SB nooit een wezenlijk inhoudelijke weerlegging gelezen als het gaat om de verwerping van de kritiek. Een boek werd ter zijde gelegt, wanneer de intenties van de schrijver ongetwijfeld niet goed zijn, het boek rommelig is geschreven, er een eenzijdige citering is en dat slordigheidsfoutjes in staan, waarbij overigens de behandelde punten al reeds door de SB weerlegt zijn, dus daar hoeven ze niet op in te gaan.

Het stuk van Visser is netjes van taal en rustig van inhoud, maar feitelijk vertelt het je niet veel en weerlegt het discussie-technisch helemaal niets.

Verder had het ND het walgelijke stuk van Zwemer nooit moeten plaatsen. Ik blijf er bij dat de ND het niet erg vind om het al bestaande beeld van de ger. gem. verder te polariseren, waarbij bijv. ik de wrange vruchten proef wanneer ik "bezorgde" emailtjes ontvang van mijn gkv-dominee, gebasseerd op zulk lucht.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 jan 2005 09:39

Maarten schreef:Het is een groot artikel vol kritiek. Maar ik zou graag voor de beeldvorming puntsgewijs willen wijzen op de mooie/goede kanten van de Gereformeerde Gemeenten. We kunnen tegenwoordig alleen maar meer in termen van negatieve kritiek en verdediging op die kritiek praten.

4. God is lankmoedig (van groot geduld), hij doet ons nog niet weg, zodat we ons nog kunnen bekeren.
5. De weg naar God toe, is geen oppervlakkige weg door de hersenen, maar is een weg door het hart, daar is heel je wezen bij betrokken.
6. Mensen zijn zondaren, geneigd tot de grootste zonden. Als God de mens niet tegenhoudt rijzen de zonden nog meer de pan dan nu al het geval is.
7. Er is geen zaligheid buiten Christus, niet meer dan ook helemaal niets is er wat buiten Christus ons kan redden.
8. De Heere houdt getrouw Zijn woord. Wat Hij gezegd heeft doet Hij. Hij zal Zijn volk nooit en te nimmer verlaten.
9. De Heere belooft Zijn volk een eeuwige rust in de hemel. Deze rust is onuitsprekelijk groot.
10. Het grootste wonder is, dat deze onmetelijk grote gave door God gegeven wordt aan grote zondaren; vijanden van God.

Ongetwijfeld komen er nu reacties om deze 10 punten onderuit te halen. Maar probeer alstublieft ook eens eerlijk naar de positieve kanten te kijken.

Maarten, dat klopt.

Om nog een puntje toe te voegen:
11. Elke zondag hoor je twee maal dat je echt Christus nodig hebt en dat Hij op je wacht om liefdevol je zonden te vergeven, wanneer je jouw knieën voor Hem buigt om je zonden te belijden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jan 2005 09:53

Maarten schreef:Ongetwijfeld komen er nu reacties om deze 10 punten onderuit te halen. Maar probeer alstublieft ook eens eerlijk naar de positieve kanten te kijken.

Ik ben zelf geen gergemmer, dus misschien hoor ik wel niet in deze discussie thuis, maar wat hebben de positieve kanten hiermee te maken? Ik geloof best dat die er zijn (dat gelooft ieder weldenkend mens, lijkt me), maar het ging nu toch over de onvolkomenheden die misschien wat verholpen kunnen worden? Het zou namelijk leuk zijn als je je lijstje over 10 jaar zou kunnen uitbreiden.. :)

sela

Berichtdoor sela » 20 jan 2005 12:05

Maarten schreef:Het is een groot artikel vol kritiek. Maar ik zou graag voor de beeldvorming puntsgewijs willen wijzen op de mooie/goede kanten van de Gereformeerde Gemeenten. We kunnen tegenwoordig alleen maar meer in termen van negatieve kritiek en verdediging op die kritiek praten.

een eerste reactie [in mijn beperkte vocabulaire]:
mijns inziens is het allerbelangrijkste is dat God eer moet krijgen. het gaat niet om ons mensen, niet om onze zonden, maar om Gods eer.
de mens en zijn zonden niet centraal stellen maar Gods glorie. niet de bekering. dat mis ik in je positieve punten. en ook in de gergem.
en dat is verdrietig.
wie zijn wij in Gods grote schepping, in het oneindige heelal?

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2005 13:03

Raido schreef:Heb ik zelf ook een aantal keer gezet, er word afgegeven op de evangelische kerken omdat ze te veel dankbaarheid hebben, en wat doet de GG, 75% ellende, (onder de grond door van ellende), en de rest verlossing en dankbaarheid (imho)..

Bedoel je zoiets?:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/ledeboer-simson-delila.html

Misschien even printen en lees het hele stuk dan maar eens rustig door, op zondag of zo.
Het is een soort preek van ds. L.G.C. Ledeboer.

sela

Berichtdoor sela » 20 jan 2005 13:15

[corrigeer me gerust als ik het niet bij het rechte eind heb]

ik vraag af of het centraal stellen van de zondige mens niet een tendens is die eigenlijk heel modern is [zie: [url]http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=9335&highlight=onderzoek][/url] 2e post. zo ook dus in de gergem, maar dan in de 'vorme kanaans'

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2005 13:20

We mogen nooit eindigen in de mens, maar altijd in God. Dat moet voorop gesteld worden.
Als er gesproken wordt vanuit het vlees is het gevaar wel groot, wat jij noemt. Dan hebben we alleen onszelf op het oog.

Heb je overigens (een deel van) Ledeboers preekje gelezen?
Wat vind je daarvan?

Die is namelijk langer dan 150 jaar geleden geschreven. Hoe God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd.

Terug naar “Archief”