Moderator: Moderafo's
Sabra schreef:Ik zie niet in dat door het artikel van Dr. Jan Zwemer er een karikatuur beeld wordt geschetst van de Gereformeerde Gemeente. Hij constateert een aantal zaken en er wordt hier niet inhoudelijk op ingegaan. Men blijft steken bij de constatering dat dit onbehoorlijk in zijn werk is gegaan. Bovendien denk ik niet dat de lezers van het Nederlands Dagblad een dergelijk vertekend beeld hebben van de Gereformeerde Gemeente. Dit doet overigens geheel niet ter zake in hetgeen er wordt gezegd van dit kerkgenootschap.
Code: Selecteer alles
Ik denk dat het artikel van Jan Zwemer wel degelijk kan bijdragen aan karikatuurvorming. Hij schrijft immers eenzijdig negatief. Dan gaat het in zo'n artikel lijken alsof de Gereformeerde Gemeenten een absoluut niet te genieten kerk zijn, waar je maar beter niet kan komen, in tegenstelling tot andere kerken. Ik ken de Gereformeerde Gemeenten goed genoeg om te weten dat dat een onjuist beeld is. Er is veel prediking waar je ook heel veel aan kan hebben. Maar daar hoor ik Jan Zwemer niet over.
Ik denk dat een sterk versimpeld en eenzijdig beeld van de Gereformeerde Gemeenten zeer wel voorkomt onder lezers van het Nederlands Dagblad. Sterker nog, ik weet het wel zeker. Ik heb sommigen van hen namelijk wel eens horen spreken over de Gereformeerde Gemeenten...
Happy One schreef:Wel vind ik dat er nu eindelijk eens inhoudelijk ingegeaan moet worden op de kritiekpunten. In veel gevallen zijn die naar mijn bescheiden mening gewoon terecht, en het lijkt erop dat de gergem zo langzamerhand alleen maar ingaat op de aanval zelf, maar niet op de inhoud van die aanval.
Maarten schreef:Het is een groot artikel vol kritiek. Maar ik zou graag voor de beeldvorming puntsgewijs willen wijzen op de mooie/goede kanten van de Gereformeerde Gemeenten. We kunnen tegenwoordig alleen maar meer in termen van negatieve kritiek en verdediging op die kritiek praten.
De volgende dingen zijn belangrijk in de GG en dat vind ik positief.
1. God is een heilige God, Hij is geheel anders dan wij mensen.
2. God vraagt van ons een heilig leven, zonder zonde.
3. God is rechtvaardig, onze zonden roepen om vergelding.
4. God is lankmoedig (van groot geduld), hij doet ons nog niet weg, zodat we ons nog kunnen bekeren.
5. De weg naar God toe, is geen oppervlakkige weg door de hersenen, maar is een weg door het hart, daar is heel je wezen bij betrokken.
6. Mensen zijn zondaren, geneigd tot de grootste zonden. Als God de mens niet tegenhoudt rijzen de zonden nog meer de pan dan nu al het geval is.
7. Er is geen zaligheid buiten Christus, niet meer dan ook helemaal niets is er wat buiten Christus ons kan redden.
8. De Heere houdt getrouw Zijn woord. Wat Hij gezegd heeft doet Hij. Hij zal Zijn volk nooit en te nimmer verlaten.
9. De Heere belooft Zijn volk een eeuwige rust in de hemel. Deze rust is onuitsprekelijk groot.
10. Het grootste wonder is, dat deze onmetelijk grote gave door God gegeven wordt aan grote zondaren; vijanden van God.
Ongetwijfeld komen er nu reacties om deze 10 punten onderuit te halen. Maar probeer alstublieft ook eens eerlijk naar de positieve kanten te kijken.
Maarten schreef:Ongetwijfeld komen er nu reacties om deze 10 punten onderuit te halen. Maar probeer alstublieft ook eens eerlijk naar de positieve kanten te kijken.
Maarten schreef:Het is een groot artikel vol kritiek. Maar ik zou graag voor de beeldvorming puntsgewijs willen wijzen op de mooie/goede kanten van de Gereformeerde Gemeenten. We kunnen tegenwoordig alleen maar meer in termen van negatieve kritiek en verdediging op die kritiek praten.
De volgende dingen zijn belangrijk in de GG en dat vind ik positief.
1. God is een heilige God, Hij is geheel anders dan wij mensen.
2. God vraagt van ons een heilig leven, zonder zonde.
3. God is rechtvaardig, onze zonden roepen om vergelding.
4. God is lankmoedig (van groot geduld), hij doet ons nog niet weg, zodat we ons nog kunnen bekeren.
5. De weg naar God toe, is geen oppervlakkige weg door de hersenen, maar is een weg door het hart, daar is heel je wezen bij betrokken.
6. Mensen zijn zondaren, geneigd tot de grootste zonden. Als God de mens niet tegenhoudt rijzen de zonden nog meer de pan dan nu al het geval is.
7. Er is geen zaligheid buiten Christus, niet meer dan ook helemaal niets is er wat buiten Christus ons kan redden.
8. De Heere houdt getrouw Zijn woord. Wat Hij gezegd heeft doet Hij. Hij zal Zijn volk nooit en te nimmer verlaten.
9. De Heere belooft Zijn volk een eeuwige rust in de hemel. Deze rust is onuitsprekelijk groot.
10. Het grootste wonder is, dat deze onmetelijk grote gave door God gegeven wordt aan grote zondaren; vijanden van God.
Ongetwijfeld komen er nu reacties om deze 10 punten onderuit te halen. Maar probeer alstublieft ook eens eerlijk naar de positieve kanten te kijken.
Raido schreef:Heb ik zelf ook een aantal keer gezet, er word afgegeven op de evangelische kerken omdat ze te veel dankbaarheid hebben, en wat doet de GG, 75% ellende, (onder de grond door van ellende), en de rest verlossing en dankbaarheid (imho)..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten