Grappig, ik heb net brood gegeten met ongewassen handen, omdat de waterleiding hier een paar uur afgesloten is.

Moderator: Moderafo's
Collateral schreef:Raido schreef:Och kurtyo, mocht het nog komen staan te gebeuren dat de schellen van je ogen mochten afvallen.
Ik denk dat voor dit soort stukjes geldt: een iegelijk bewandele de weg die voor hem naar God leidt. En ook voor mij geldt dat mijn weg klaarblijkelijk niet via deze stukjes leidt.
Raido schreef:Misschien zijn wij dan niet de types die de gebaande wegen gaan.. Ook door de berm kun je tot God komen.
elbert schreef:Dat kan best zijn hoor, dat het niet via deze stukjes gaat. Daar kan ik best inkomen.![]()
Maar het gaat niet buiten een persoonlijke relatie met Jezus Christus om en daar gaat het uiteindelijk wel om. Hij is uiteindelijk wel de Weg.
Collateral schreef:elbert schreef:Dat kan best zijn hoor, dat het niet via deze stukjes gaat. Daar kan ik best inkomen.![]()
Maar het gaat niet buiten een persoonlijke relatie met Jezus Christus om en daar gaat het uiteindelijk wel om. Hij is uiteindelijk wel de Weg.
Ook daar waag ik aan te twijfelen, maar dat is een ander verhaal.
elbert schreef:Jammer, want hoe wil je God zoeken als je je niet richt op wat Hij zegt?![]()
Raido schreef:Wat is gegrond... Als je gaat zeggen dat je Jezus niet ziet, wordt je hier toch boos aangekeken en zeggen ze dat komt omdat je hem niet wil zien.
Collateral schreef:Ik probeer me te richten op wat God zegt, maar dat hoeft niet de bijbel te zijn. Ik denk dat God bijv. door een boek als "Een ongewoon gesprek met God" (N. D. Walsch) duidelijker spreekt dan door de bijbel. In dat boek komt een volkomen en onvoorwaardelijk genadige God tevoorschijn, in tegenstelling tot 'de God van de bijbel', wiens genade gehinderd wordt door een menselijk begrip van rechtvaardigheid en dus niet volkomen en onvoorwaardelijk is.
elbert schreef:Maar hoe weet je of N.D. Walsch het bij het goede eind heeft? Hij heeft dit boek uiteindelijk toch geschreven en hij is toch ook maar een mens? Heeft N.D. Walsch dan niet een beperkt menselijk begrip van de goddelijke rechtvaardigheid? Op deze manier kan iedereen z'n eigen Bijbel gaan schrijven. En dan ben je bezig om (gezien je onderschrift) je eigen beeld van God te maken en je daarvoor neer te buigen.![]()
De onvoorwaardelijke genade die jij voorstaat, kun je eigenlijk geen genade noemen, maar is m.i. te typeren als onverschilligheid.
En God is niet onverschillig. Het begrip genade verliest zijn betekenis, als je het per definitie voor iedereen van toepassing acht. Want dan is iedereen al rechtvaardig, omdat alles immers is geoorloofd. Als we de vise van N.D. Walsch zouden volgen, is genade dan ook geen genade meer.
Collateral schreef:elbert schreef:Maar hoe weet je of N.D. Walsch het bij het goede eind heeft? Hij heeft dit boek uiteindelijk toch geschreven en hij is toch ook maar een mens? Heeft N.D. Walsch dan niet een beperkt menselijk begrip van de goddelijke rechtvaardigheid? Op deze manier kan iedereen z'n eigen Bijbel gaan schrijven. En dan ben je bezig om (gezien je onderschrift) je eigen beeld van God te maken en je daarvoor neer te buigen.![]()
Of hij het bij het rechte eind heeft, weet ik natuurlijk niet zeker, maar de dingen die hij schrijft vind ik minder met elkaar (en met de wetenschap) in tegenspraak dan de dingen die in de bijbel staan. Overigens zegt hij het te hebben ervaren alsof God door hem schreef. Ik zie dus geen reden om de bijbel betrouwbaarder te achten; de bijbel is ook maar geschreven (en vertaald en bewerkt) door mensen. (Zie bijv. 1 Samuel 15 en vergelijk de verzen 10, 11 en 35 met vers 29.)
Collateral schreef:De onvoorwaardelijke genade die jij voorstaat, kun je eigenlijk geen genade noemen, maar is m.i. te typeren als onverschilligheid.
Nee hoor, want de God waar ik in geloof weet (en zorgt ervoor) dat uiteindelijk iedereen in Hem zal geloven (en een wordt met Hem). Hij heeft geen dreiging nodig om Zijn werk te voltooien.
Collateral schreef:En God is niet onverschillig. Het begrip genade verliest zijn betekenis, als je het per definitie voor iedereen van toepassing acht. Want dan is iedereen al rechtvaardig, omdat alles immers is geoorloofd. Als we de vise van N.D. Walsch zouden volgen, is genade dan ook geen genade meer.
Dat is waar. Wat ik bedoel is dat er dan ook geen onvolmaakte genade meer is.
elbert schreef:Als jij het al niet zeker weet, dan begin ik er zeker niet aan om de heer Walsch te geloven. Voorlopig hou ik het maar bij de God die ik in mijn wildste gedachtenspinsels nooit verzonnen zou hebben.![]()
Overigens zou een god die in overeenstemming gebracht zou zijn met de wetenschap sowieso al 'verdacht' zijn in mijn optiek.
Voor wat betreft de vermeende tegenstrijdigheden die je ziet in 1 Sam. 15, verwijs ik naar de volgende link. Het gaat om vermeende tegenstrijdigheid nummer 92.![]()
Oke, we geloven dus elk in een andere God, dat is duidelijk.
Collateral schreef:En God is niet onverschillig. Het begrip genade verliest zijn betekenis, als je het per definitie voor iedereen van toepassing acht. Want dan is iedereen al rechtvaardig, omdat alles immers is geoorloofd. Als we de vise van N.D. Walsch zouden volgen, is genade dan ook geen genade meer.
Mijn voorstel zou dan zijn om het in jouw geval geen genade meer te noemen. Dat is in jouw godsdienstige opvattingen dan een overbodig begrip. Nu teer je nog op christelijke terminologie.
Collateral schreef:Overigens zou een god die in overeenstemming gebracht zou zijn met de wetenschap sowieso al 'verdacht' zijn in mijn optiek.
Haha, ja, omdat jij niet anders hebt ervaren dat je godsbeeld niet strookt met de wetenschap.
Collateral schreef:Voor wat betreft de vermeende tegenstrijdigheden die je ziet in 1 Sam. 15, verwijs ik naar de volgende link. Het gaat om vermeende tegenstrijdigheid nummer 92.![]()
In dat geval is het zo dat: 1) de statenvertalers niet echt hebben opgelet, en 2) dat het beeld (berouw of gegriefd, whatever) van God nog steeds niet van omnipotentie en goddelijkheid getuigt, naar mijn mening.
Collateral schreef:Oke, we geloven dus elk in een andere God, dat is duidelijk.
Of: we geloven in dezelfde God, maar hebben ieder een ander begrip van Hem.
Collateral schreef:Collateral schreef:En God is niet onverschillig. Het begrip genade verliest zijn betekenis, als je het per definitie voor iedereen van toepassing acht. Want dan is iedereen al rechtvaardig, omdat alles immers is geoorloofd. Als we de vise van N.D. Walsch zouden volgen, is genade dan ook geen genade meer.
Mijn voorstel zou dan zijn om het in jouw geval geen genade meer te noemen. Dat is in jouw godsdienstige opvattingen dan een overbodig begrip. Nu teer je nog op christelijke terminologie.
Wat het christendom betreft 'teer' ik idd op christelijke terminologie. 'De God van het christendom' kenmerk zich door een onvolmaakte, voorwaardelijke genade, waar 'mijn God' sowiezo geen genade nodig heeft, die onvolkomenheid dus ook niet heeft.
elbert schreef:Het klopt dat hoe God Zich openbaart niet overeenkomt met "de" (whatever that may be) wetenschap. De wetenschap kan vanuit haar uitgangspunten niets zinnigs over God zeggen.
Collateral schreef:Voor wat betreft de vermeende tegenstrijdigheden die je ziet in 1 Sam. 15, verwijs ik naar de volgende link. Het gaat om vermeende tegenstrijdigheid nummer 92.![]()
In dat geval is het zo dat: 1) de statenvertalers niet echt hebben opgelet, en 2) dat het beeld (berouw of gegriefd, whatever) van God nog steeds niet van omnipotentie en goddelijkheid getuigt, naar mijn mening.
De statenvertalers hadden geen moeite met het gebruik van anthropomorfismen bij het vertalen. Die moeite heb je blijkbaar wel.![]()
Bovendien is het bij de uitleg van de Bijbel altijd belangrijk om de teksten in hun context te lezen en dan wordt de betekenis meestal () wel duidelijk.
Geloven in God zonder het eens te zijn over Wie Jezus Christus is, leidt niet tot het geloof in dezelfde God.
Eliminatie van gerechtigheid en genade in een menselijk beeld van God is in mijn optiek nog geen garantie voor de volmaaktheid van dat beeld en ook niet van het beeld van de genade dat daarbij hoort.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten