Gezelschappen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 18:01

Sabra schreef:
TheKeimpe schreef:Wat alleen het verschil is, is dat op de Bijbelkring je bij elkaar komt om na te denken over Gods Woord, en op het gezelschap gaat het meer over de doorleefde persoonlijke omgang met God.

Ik denk dat jij bijbelkringen teveel over één kam scheert. In mijn bijbelkring gebeurt namelijk beide.

Sabra,
ik heb ook niet willen zeggen dat dat op een Bijbelkring niet gebeurd, maar een Bijbelkring heet niet voor niets Bijbelkring, toch?
Het zou idd wel van grote armoede getuigen als het persoonlijk geloof op een BK niet ter sprake kwam.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 12 jan 2005 18:08

TheKeimpe schreef:Brammetje,

ik heb net voor je een stukje getiept, vanwaar jouw reactie dan nog?

even een foutje , maar ik vind het nog steeds een onduidelijk geheel .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 18:54

brammetje schreef:
TheKeimpe schreef:Brammetje,

ik heb net voor je een stukje getiept, vanwaar jouw reactie dan nog?

even een foutje , maar ik vind het nog steeds een onduidelijk geheel .

Wil je concrete vragen stellen, dat maakt het makkelijker om iets uit te leggen.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 12 jan 2005 19:18

Ik denk dat gezelschappen buiten de bevindelijk-gereformeerde kring nauwelijks gevonden worden. Ook al denk ik dat bijvoorbeeld op een Bijbelkring ook wel "gezelschapselementen" gevonden kunnen worden. Wat alleen het verschil is, is dat op de Bijbelkring je bij elkaar komt om na te denken over Gods Woord, en op het gezelschap gaat het meer over de doorleefde persoonlijke omgang met God.

bevindelijke gereformeerd zegt mij niets

gezelschapselementen ??? kan mij daat monopolie of ganzenbord bij voorstellen ?

Dat bedoel ik .
Laatst gewijzigd door brammetje op 12 jan 2005 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 19:25

Tsja, de term bevindelijk gereformeerd is lastig uit te leggen als je hem nog nooit gehoord hebt, een poging:

Het woord bevindelijk geeft aan dat het niet alleen gaat om een toestemmen dat de Bijbel waar is, maar veel meer dat ook de persoonlijke omgang met God, het "beleven" van Gods aanwezig zijn, ervaren wordt.
Het woord gereformeerd geeft de traditie aan waarbinnen dit plaats vindt, namelijk de traditie van de reformatie en van de nadere reformatie (wel eens van gehoord?) En het geeft een verbondheid aan met de Drie Formulieren van Enigheid (De Heidelbergse Catechismus, De Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels, de moeite waard om te lezen!)

Over het algemeen worden de bevindelijk gereformeerde als "Zwaar" aangeduid...
---
Met gezelschapselementen bedoel ik dat er bij een bijbelkring ook dingen besproken worden die op een gezelschap besproken worden, zoals het eerder genoemde persoonlijk beleven van Gods aanwezigheid.
---
Nog meer vragen? Stel ze gerust!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 jan 2005 20:11

Goed. Ik ben weleens op gezelschappen geweest. Die organiseerde mijn opa. Zodat zijn (klein)kinderen nog eens de waarheid zouden horen.

Heel fijn voor hem, maar ik vond het verschikkelijk. De sterkste verhalen werden verteld, en het deed me niets.
A heeft geld nodig. B weet dat, zegt tegen C dat iemand geld nodig heeft. C heeft bergen geld, stapt in z'n auto, gaat int wilde weg rijden, en gooit ergens het geld in de brievenbus. Dat is natuurlijk precies bij A.
Naja.. heel wonderlijk. Maar wat moet ik daarmee??

Vooral als later blijkt dat de man met de sterkste verhalen een heel erg lastige vervelende huisbaas blijkt te zijn, en regelmatig dronken achter het stuur bevind. Rijd ie zich dronken in de kreukels. Word ie weer beter, gaan weer de mooiste verhalen de ronde.
Ja..daag...

Wat m'n opa ook verzint, ik ga er niet meer heen.

André

Berichtdoor André » 12 jan 2005 20:33

Die familie bijeenkomsten ken ik dus ook, redelijk sneu

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 20:47

Acire schreef:Goed. Ik ben weleens op gezelschappen geweest. Die organiseerde mijn opa. Zodat zijn (klein)kinderen nog eens de waarheid zouden horen.

Heel fijn voor hem, maar ik vond het verschikkelijk. De sterkste verhalen werden verteld, en het deed me niets.
A heeft geld nodig. B weet dat, zegt tegen C dat iemand geld nodig heeft. C heeft bergen geld, stapt in z'n auto, gaat int wilde weg rijden, en gooit ergens het geld in de brievenbus. Dat is natuurlijk precies bij A.
Naja.. heel wonderlijk. Maar wat moet ik daarmee??

Vooral als later blijkt dat de man met de sterkste verhalen een heel erg lastige vervelende huisbaas blijkt te zijn, en regelmatig dronken achter het stuur bevind. Rijd ie zich dronken in de kreukels. Word ie weer beter, gaan weer de mooiste verhalen de ronde.
Ja..daag...

Wat m'n opa ook verzint, ik ga er niet meer heen.

Helaas zijn er maar al teveel van zulke verhalen bekend... Er is veel kaf onder het koren.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 jan 2005 20:50

TheKeimpe schreef:Helaas zijn er maar al teveel van zulke verhalen bekend... Er is veel kaf onder het koren.

super jammer is dat!! op deze manier kreeg ik echt een heel verkeerd beeld van 'bekeerde mensen'. Ik dacht: bekeerd worden? ik niet hoor!
niet echt bevorderlijk dus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 21:17

Acire schreef:
TheKeimpe schreef:Helaas zijn er maar al teveel van zulke verhalen bekend... Er is veel kaf onder het koren.

super jammer is dat!! op deze manier kreeg ik echt een heel verkeerd beeld van 'bekeerde mensen'. Ik dacht: bekeerd worden? ik niet hoor!
niet echt bevorderlijk dus.

Nee,
op Danielkamp loop ik maar al te vaak aan tegen dergelijke beelden van een leven met God. En dan hebben degenen die zo'n voorbeeld geven wel een vreselijke verantwoordelijkheid voor dat beeld.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 12 jan 2005 21:41

Kortom op de gezelschappen worden niet te vetrouwen sterke verhalen verteld .

Net zoals vissers in een kroeg opscheppen over de vangst die ze gedaan hebben .

Vind het nog steeds lastig .

Bijbelstudie ja daar kan ik inkomen . elkaar bemoedigen ok , maar opscheppen over dingen die God bij jou of via jou gedaan heeft , nee toch maar niet .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 21:50

brammetje schreef:Kortom op de gezelschappen worden niet te vetrouwen sterke verhalen verteld .

Bijbelstudie ja daar kan ik inkomen . elkaar bemoedigen ok , maar opscheppen over dingen die God bij jou of via jou gedaan heeft , nee toch maar niet .

Lekker kort door de bocht, Bram. Zware generalisatie. Ben je er ooit geweest? Niet dus.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 12 jan 2005 21:59

TheKeimpe schreef:
brammetje schreef:Kortom op de gezelschappen worden niet te vetrouwen sterke verhalen verteld .

Lekker kort door de bocht, Bram. Zware generalisatie. Ben je er ooit geweest? Niet dus.

Ik reageer alleen maar op wat ik lees hierboven hoor , er gaan een aantal alarm belletjes rinkelen . en dus heb ik zo mijn vraagtekens . alhoewel je het aardig probeert uit te leggen snap ik het waarschijnlijk niet . en heb waarschijnlijk ook niets gemist zo te lezen !
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 22:05

alhoewel je het aardig probeert uit te leggen snap ik het waarschijnlijk niet .

Waar ligt dat aan? Nog nooit met anderen over Gods leiding in je leven gesproken?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2005 22:18

Jawel... maar dan heet het geen "gezelschap" :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”