Hoe ziet god eruit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Re: Hoe ziet god eruit

Berichtdoor Thedudehimself » 11 jul 2003 10:42

Ikke21 schreef:
Quasar schreef:Hoe ziet god eruit?

vaak hoor ik mensen zeggen dat je god niet als een man met een baard moet voorstellen, maar als 'iets' dat overal om ons heen is, maar in de bijbel staat dat god de mens naar zijn evenbeeld schiep. Hoe denken jullie dat god er uit ziet?

Wat een rare vraag.....er zijn ook nog dingen verborgen voor ons en ik denk dat dit er iets van is.
Wat is dan ook het nut van deze vraag? Je komt er toch niet achter.

Onderzoekt alle dingen... in de bijbel staan veel stukken die een beschrijving geven van God. Klaarblijkelijk vind God het wel belangrijk dat Hij zich kenbaar maakt aan ons.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 jul 2003 11:08

vaak hoor ik mensen zeggen dat je god niet als een man met een baard moet voorstellen, maar als 'iets' dat overal om ons heen is, maar in de bijbel staat dat god de mens naar zijn evenbeeld schiep. Hoe denken jullie dat god er uit ziet?

God is Geest (Joh. 4:24)

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 jul 2003 11:11

Quasar schreef:Als god geen uiterlijk heeft hoe kan hij dan de mens naar zijn evenbeeld scheppen?

Lichamelijk lijkt de mens op mensapen; het scheppen naar Zijn evenbeeld is de geestelijke schepping van de mens.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 jul 2003 11:13

connie schreef:ik denk dat god op christus lijkt
god en christus zijn een en christus was een mens
dus dan zo god ook een mens kunnen zijn gelijk als wij

Maar niet op datgene van Christus dat vlees geworden is, dat mens geworden is ... anders zou het overbodig voor Christus zijn om vlees te worden, om mens te worden ....
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 jul 2003 11:18

Gershwin schreef:Aanvullend argument: God heeft de wereld en dus alle materie geschapen. Dan is het niet erg waarschijnlijk dat God zelf uit materie bestaat, wel? Ik denk inderdaad dat naar Gods beeld geschapen vooral inhoudt, dat de mens geestelijk gezien volmaakt was.

Belangrijk argument, uitgaande dat God niet zichzelf heeft geschapen, maar er al was ... :!:

John

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 jul 2003 11:26

groenrondballetje schreef:uitgaande dat God niet zichzelf heeft geschapen, maar er al was ... :!:

John

ja, het lijkt me toch wel een belangrijke voorwaarde dat God er moet zijn voor Hij kan beginnen met scheppen. ik geloof dat God veel kan, maar Zichzelf scheppen....
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 11:58

Thedudehimself schreef:
Ikke21 schreef:

Wat een rare vraag.....er zijn ook nog dingen verborgen voor ons en ik denk dat dit er iets van is.

Onderzoekt alle dingen... in de bijbel staan veel stukken die een beschrijving geven van God. Klaarblijkelijk vind God het wel belangrijk dat Hij zich kenbaar maakt aan ons.

Ik geloof niet dat je je overal in moet verdiepen, want God houdt dingen voor ons verborgen......
Als jij zegt, onderzoek alle dingen, onderzoek je dan ook wanneer God terug komt? Dat kom je toch ook nooit te weten, want Hij komt als een dief in de nacht, zo geloof ik ook dat het met het uiterlijk van God is.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 jul 2003 12:01

Ikke21 schreef:
Thedudehimself schreef:
Ikke21 schreef:

Ik geloof niet dat je je overal in moet verdiepen, want God houdt dingen voor ons verborgen......
Als jij zegt, onderzoek alle dingen, onderzoek je dan ook wanneer God terug komt? Dat kom je toch ook nooit te weten, want Hij komt als een dief in de nacht, zo geloof ik ook dat het met het uiterlijk van God is.

ik denk niet dat Thedudehimself hier niet zozeel doelt op het uiterlijk van God, alswel het Wezen van God. dus niet, hoe ziet God eruit, maar Wie is God? en het lijkt me niet dat het kwaad kan om dat te onderzoeken :D
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 12:03

Oke wie is God en hoe komen we tot Hem, dat is niet verkeerd natuurlijk, dat moeten we allemaal onderzoeken...toch?!

joepie

Berichtdoor joepie » 11 jul 2003 12:25

Als er staat dat GOd de mens schiep NAAR Zijn beeld wil dat niet zeggen dat de mens dus op God lijkt qua uiterlijk e.d.
Maar je moet dat zien zoals een pottebakker zijn pot gaat maken. Die doet dat ook naar zijn beeld. Zoals hij daar een beeld van heeft in zijn hoofd. Zoals hij dat wil.
Het is een misvatting dat God dus zijn evenbeeld heeft geschapen.
Zoals we zijn, dat was het beeld zoals Hij dat wilde.
En hoe God eruit ziet?
Daarover ging ons dagboekje wat we aan tafel lezen in de maand mei.
Elke dag een nieuw stukje dus te veel om zo neer te schrijven.
Zou haast zeggen koop het en lees het door.
De kracht van hunne kracht heet het.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 jul 2003 12:27

joepie schreef:Als er staat dat GOd de mens schiep NAAR Zijn beeld wil dat niet zeggen dat de mens dus op God lijkt qua uiterlijk e.d.
Maar je moet dat zien zoals een pottebakker zijn pot gaat maken. Die doet dat ook naar zijn beeld. Zoals hij daar een beeld van heeft in zijn hoofd. Zoals hij dat wil.
Het is een misvatting dat God dus zijn evenbeeld heeft geschapen.

joepie, God schiep de mens naar Zijn beeld en naar Zijn gelijkenis. ik kan me wat voorstellen dat een pottenbakker een pot maakt naar een beeld dat in zijn hoofd zit, maar naar zijn gelijkenis? dat duidt er volgens mij toch wel op dat er enige overeenkomst was (niet per definitie uiterlijk)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 11 jul 2003 20:31

God is altijd, God is overal, dat betekent dat God een geest moet zijn. Of een verzameling geesten, of een energie. Dat wij Hem menselijke eigenschappen toeschrijven is niet verwonderlijk, want wij moeten Hem toch prijzen om om al datgene dat wij ook zo graag willen zijn maar nooit helemaal volmaakt hebben? Zoals liefde, goedheid en noem maar op. Benoemen we dat niet in menselijke termen, dan wordt het toch lastig met ons beperkte verstand, zo dacht een

nuchtere garry

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jul 2003 04:31

Ik vind dat we ons geen voorstellingen mogen maken van hoe God er uitziet. Dat heeft God toch zelf geboden?

Exodus 20:
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

joris

Berichtdoor joris » 15 jul 2003 08:28

Daar staat juist dat je geen andere (af)goden mag dienen dan alleen God.
dr staat niet dat je geen afbeelding van God mag maken!

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 15 jul 2003 09:19

caprice schreef:Ik vind dat we ons geen voorstellingen mogen maken van hoe God er uitziet. Dat heeft God toch zelf geboden?[/i]

In de bijbel geeft God heel vaak aanduidingen van menselijke eigenschappen die Hij zich zelf toe eigend.

Wat dacht je van dat de Heere Jezus aan de rechterhand van God zit.

Ik heb weleens gehoord dat deze teksten in de bijbel stonden zodat de mens meer kan begrijpen wie God is.

Zelf dacht ik trouwens dat de mens niet uiterlijk maar innerlijk op God leek. De eigenschappen die Hij heeft, kwamen terug in Adam en Eva. Ook de vruchten van de Geest komen overeen met hoe Christus op aarde was. God kan elk beeld aannemen.

Zo kan hij komen in de wind, ruisen van een zachte stilte[i] maar ook in vorm van een mens. Natuurlijk kan God ook in gebed aanwezig zijn. En overal in elke vorm.

Terug naar “Archief”