God's dieren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 jan 2005 18:40

PeterD schreef:1 Korinthe 10:25

Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;
Dit gaat om dat je geen navraag hoeft te doen of het misschien aan de afgoden is geofferd (zie de rest van de tekst in 1 Kor.10, 26-31). In Hand.15:20,29 en 21:25 wordt drie maal getuigd dat het niet mag: verstikt vlees, en vlees met bloed eten, dit was immers al aan Noach als nieuwe vader der mensheid en zijn zonen geboden (Gen.9:4). Je moet het zelf weten als je een zonde wilt begaan, ik kan je niet tegenhouden, maar weet wel:
zo wie dat eet zal afgesneden worden (Lev.17:14)
Sam

Jonne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jonne » 02 jan 2005 19:26

Even voor de duidelijkheid:

het gaat niet erom of je vlees mag eten, maar of het verantwoord is hoe de bio-industrie met dieren om gaat.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 20:33

Jonne schreef:Even voor de duidelijkheid:

het gaat niet erom of je vlees mag eten, maar of het verantwoord is hoe de bio-industrie met dieren om gaat.

En vervolgens daar de vraag achteraan of je het dan mag eten. :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 20:41

Divrei Shmuel schreef:

Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;
Dit gaat om dat je geen navraag hoeft te doen of het misschien aan de afgoden is geofferd (zie de rest van de tekst in 1 Kor.10, 26-31). In Hand.15:20,29 en 21:25 wordt drie maal getuigd dat het niet mag: verstikt vlees, en vlees met bloed eten, dit was immers al aan Noach als nieuwe vader der mensheid en zijn zonen geboden (Gen.9:4). Je moet het zelf weten als je een zonde wilt begaan, ik kan je niet tegenhouden, maar weet wel:
Sam

Sam,

Het verband in Handelingen 15 maakt duidelijk dat het er om gaat de andere Joden die de spijswetten nog wel houden niet te grieven. Zie bijv. het 21e vers.

Peter

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 jan 2005 21:08

PeterD schreef:
Divrei Shmuel schreef:

Sam

Sam,

Het verband in Handelingen 15 maakt duidelijk dat het er om gaat de andere Joden die de spijswetten nog wel houden niet te grieven. Zie bijv. het 21e vers.

Peter
Peter,

Vers 21 duidt juist erop dat de meeste uit de volken wel de mogelijkheid hebben gehad de regelgeving aan Adam en Noach verstrekt te weten, er waren vele synagogen in die tijd en veel mensen uit de volken bezochten ze. Tot in de kringen van de Keizerlijke familie waren er proselieten, en dan waren er nog de G-dvrezenden.
Wat aan Adam en Noach geboden is geldt de hele mensheid.
In 177 n. Chr. wordt ons vermeld, door de stem ener martelares in de arena:
"Deze slaven ... gestimuleerd door de soldaten, disten ze leugenverhalen over ons op: we zouden ons schuldig maken aan diners a la Thyestes (verwijzing naar Gr. mythologisch verhaal m.b.t. kanibalisme t.a.v. eigen kinderen) ... Hoe zouden dergelijke mensen (christenen uit de volken) kinderen kunnen eten, terwijl ze niet eens het bloed van redeloze dieren mogen nuttigen?" (Brief over de vervolgingen in Lyon 14, 26)
Sam

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 jan 2005 11:03

Ikzelf eet het beste scharrelvlees wat de nederlandse natuur te bieden heeft namelijk, wild. Zelf geschoten want ik jaag (iedereen zal wel over mij heen vallen :wink: ) Volgens mij bestaat er geen diervriendelijker manier van vlees bemachtigen dan jagen. De dieren hebben een prima leven gehad in de vrije natuur, tot het moment dat ze geschoten worden. Maar een dier moet nu eenmaal dood voordat ze gegeten kunnen worden. Ik maak ze ook zelf panklaar (zouden meer mensen moeten doen, misschien gaat de vlees consumptie hiermee omlaag :wink: ). Ik begrijp niet dat er zoveel mensen, gelukkig worden het er steeds minder, tegen de jacht zijn. Het is het beste scharrelvlees wat er is.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 04 jan 2005 11:10

Sam,

Kun jij mij misschien vertellen hoe je vlees wat niet ritueel geslacht is, alsnog kan laten leegbloeden? Gevogelte wordt namelijk nooit leeggebloed, ik heb ooit eens ergens gelezen hoe men vlees alsnog leeg kan laten bloeden, maar weet niet meer waar. (kosher ?)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 04 jan 2005 19:30

Rene Z schreef:Sam,

Kun jij mij misschien vertellen hoe je vlees wat niet ritueel geslacht is, alsnog kan laten leegbloeden? Gevogelte wordt namelijk nooit leeggebloed, ik heb ooit eens ergens gelezen hoe men vlees alsnog leeg kan laten bloeden, maar weet niet meer waar. (kosher ?)
Direct na het doden de strot doorsnijden en ondersteboven laten leeglopen. Daarna zout en waterbaden, drogen, dat moet ws. voldoende zijn. Maar volgens de rabbijnen zal het dan nog niet koosjer zijn denk ik. Leviticus zegt enkel dat het bloed als water uitgegoten moet worden.

Sam

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 06 jan 2005 22:53

Mariamagdalena schreef:VLEES = MOORD

Ik ben benieuwd wat jouw genuanceerde mening is over de offerlammeren in het O.T. .... :wink:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Raptor

Berichtdoor Raptor » 07 jan 2005 08:58

Ik vind dat we veel te veel uitgaan van de situatie na de zondeval. Hoe was het voor de zondeval? Wij kunnen hier op aarde nooit meer zo volmaakt leven, maar een streven naar zou toch een goed idee zijn dunkt me...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 jan 2005 11:43

:D
Raptor schreef:Ik vind dat we veel te veel uitgaan van de situatie na de zondeval. Hoe was het voor de zondeval? Wij kunnen hier op aarde nooit meer zo volmaakt leven, maar een streven naar zou toch een goed idee zijn dunkt me...

Cathy pagina 1 schreef:
PeterD schreef:Daarnaast verbiedt de Bijbel het eten van vlees absoluut niet. Er wordt genoeg vlees gegeten in de Bijbel, dus zou ik niet weten waarom het nu ineens niet meer zou mogen.

Je zou het ook anders kunnen benaderen: G.d heeft aan de mens het zaadzaaiende gewas en boomvruchten als eten gegeven.
Waarom streven we niet naar dat ideaalbeeld?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 07 jan 2005 16:13

In plaats van te bekijken of we waardig met de dieren omgaan, kunnen we de bio-industrie ook afwijzen op basis van de uitwerking op onze eigen gezondheid.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het gemiddelde gewicht aan vlees dat geconsumeerd wordt per dag per persoon in Nederland ligt op 110 gram. Ook heeft onderzoek uitgewezen dat men om een nog "gezonde" hoeveelheid vlees te consumeren per persoon per dag maximaal op 70 gram zou moeten nuttigen. Dit is een maximum en daarmee zou het gemiddelde "gezonde" gewicht aan vlees dat wij "mogen" consumeren niet ver van de 55 gram afliggen naar mijn idee. Ik kies 55 gram zelf, om even te laten zien dat dit de helft van het gemiddelde gewicht is dat er momenteel geconsumeerd wordt.
Aansluitend daarop wil ik zeggen dan het uitgebreide aanbod aan vlees in hoeveelheden die naar eigen wens in te vullen als gevolg van onze "welvarende" posities ook een slechte invloed kan hebben op onze geest die daarmee zaken vanzelfsprekend gaat nemen die het absoluut niet zijn in tegenstelling tot onze nederlandse aardappel, groente en vooral vlees cultuur.

Een bijbeltekst die ons lichaam als tempel van de Heilige Geest beschrijft is waarschijnlijk bekend onder de meeste lezers hiervan.

Als iets slecht is voor een dier is het mijn overtuiging dat het altijd een slechte invloed heeft op de mens op wat voor manier dan ook. Waar de schepping aangetast wordt in zijn waardigheid gaat het alles en iedereen aan!
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”