Hoezo is jullie God de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 06:33

Carl schreef:Dag Caprice,

hout en steen????
Heb je je wel eens verdiept in een andere godsdienst?

je broer
Carl

Jawel, maar ik moet meer denken aan wat ik in Gods Woord vindt:

Jesaja 41 vers 29:
Ziet, zij zijn altemaal ijdelheid, hun werken zijn een nietig ding, hun gegoten beelden zijn wind, en een ijdel ding

Jeremia 2:
27 Die tot een hout zeggen: Gij zijt mijn vader; en tot een steen: Gij hebt mij gegenereerd; want zij keren Mij den nek toe, en niet het aangezicht; maar ten tijde huns kwaads zeggen zij: Sta op en verlos ons.
28 Waar zijn dan uw goden, die gij u gemaakt hebt? Laat ze opstaan, of zij u ten tijde uws kwaads zullen verlossen; want naar het getal uwer steden zijn uw goden, o Juda!

Daniël 5:
23 Maar gij hebt u verheven tegen den Heere des hemels, en men heeft de vaten van Zijn huis voor u gebracht, en gij, en uw geweldigen, uw vrouwen, en uw bijwijven hebben wijn uit dezelve gedronken, en de goden van zilver en goud, koper, ijzer, hout en steen, die niet zien, noch horen, noch weten, hebt gij geprezen; maar dien God, in Wiens hand uw adem is, en bij Wien al uw paden zijn, hebt gij niet verheerlijkt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 08:19

Carl schreef:Dag Raido,

maar die wetten over dat stenigen....is dat dan géén Woord van God?
En als dat zo is.....maakt God dan onderscheid tussen 'jood en griek'?

je broer
Carl

Het staat in de Bijbel, en in de Bijbel vind je het Woord van God. Ja Carl, God maakt onderscheid tussen Jood en Griek, want dat betekend gewoon gelovige en ongelovige.

Ik zie hier altijd mensen redeneren uit het het christelijke geloof. Maar wat hebben wij meer dan die voor ons heidense volkeren? Wij hebben een mooi in zwart leren kaft gebonden boek, dat wij heel zwaar 'Het Woord van God' noemen. Die andere volkeren hebben een mooi beeld, van hout of steen, waar ze voor bidden, dan gaat het weer goed met hun gaat het weer wat slechter, dan offeren ze weer net zolang tot het weer beter gaat.

Wat hebben wij dan meer?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jan 2005 08:44

Wij hebben een God die het vuur van het andere offer kan aansteken terwijl het geheel doordrenkt is van water.
Lees nog maar eens: 1 Koningen 18:

Elia op de Karmel
20 Daarop zond Achab heen onder alle Israëlieten en riep de profeten naar de berg Karmel bijeen. 21 Toen naderde Elia tot het gehele volk en zeide: Hoelang zult gij aan beide zijden mank gaan? Indien de HERE God is, volgt Hem na; maar indien het de Baäl is, volgt hem na. Doch het volk antwoordde hem niets. 22 Voorts zeide Elia tot het volk: Ik ben als profeet des HEREN alléén overgebleven, en de profeten van de Baäl zijn vierhonderd vijftig man. 23 Laat men ons nu twee stieren geven; laten zij voor zich de ene stier uitkiezen, die aan stukken houwen en op het hout leggen, maar geen vuur daarbij aanbrengen; dan zal ik de andere stier bereiden, op het hout leggen, en ook geen vuur daarbij aanbrengen. 24 Roept gij dan de naam van uw god aan, en ik zal de naam des HEREN aanroepen. De God die met vuur zal antwoorden, die zal God zijn. En het gehele volk antwoordde: Dat is goed.
25 Daarna zeide Elia tot de profeten van de Baäl: Kiest voor u de ene stier uit en bereidt hem eerst, want gij zijt met zovelen. Roept dan de naam van uw god aan, maar brengt geen vuur daarbij. 26 Toen namen zij de stier die hij hun gaf, bereidden hem, riepen van de morgen tot de middag de naam van de Baäl aan en zeiden: Baäl, antwoord ons! Maar er kwam geen geluid en niemand gaf antwoord. Daarbij hinkten zij om het altaar dat zij gemaakt hadden. 27 Toen het middag was geworden, begon Elia hen te bespotten en zeide: Roept luider, want hij is immers een god. Hij is zeker in gepeins, of hij heeft zich afgezonderd, of hij is op reis; misschien slaapt hij en moet wakker worden. 28 Toen riepen zij luider en maakten zich naar hun gewoonte insnijdingen met zwaarden en speren, totdat zij dropen van bloed. 29 En zodra de middag voorbij was, tot tegen het brengen van het avondoffer, geraakten zij in geestvervoering, maar er kwam geen geluid, en niemand gaf antwoord, of sloeg er acht op.
30 Toen zeide Elia tot het gehele volk: Nadert tot mij. En het gehele volk naderde tot hem. Daarop herstelde hij het altaar des HEREN, dat omvergehaald was. 31 Elia nam twaalf stenen naar het getal van de stammen der zonen van Jakob, tot wie het woord des HEREN gekomen was: Israël zal uw naam zijn. 32 Hij bouwde met de stenen een altaar in de naam des HEREN, en maakte rondom het altaar een groeve ter wijdte van twee maten zaad. 33 Hij schikte het hout, hieuw de stier aan stukken en legde die op het hout. 34 Toen zeide hij: Vult vier kruiken met water en giet ze uit over het brandoffer en over het hout. Daarna zeide hij: Doet het ten tweeden male. En zij deden het ten tweeden male. Daarna zeide hij: Doet het ten derden male. En zij deden het ten derden male, 35 zodat het water rondom het altaar liep; zelfs de groeve vulde hij met water.
36 Op de tijd nu, dat men het avondoffer brengt, trad de profeet Elia naar voren en zeide: HERE, God van Abraham, Isaak en Israël, heden moge bekend worden, dat Gij God zijt in Israël, en dat ik uw knecht ben, en op uw bevel al deze dingen doe. 37 Antwoord mij, HERE, antwoord mij, opdat dit volk wete, dat Gij, HERE, God zijt, en dat Gij hun hart weer terugneigt. 38 Toen schoot het vuur des HEREN neer en verteerde het brandoffer, het hout, de stenen en de aarde, en lekte het water in de groeve op. 39 Toen het gehele volk dat zag, wierpen zij zich op hun aangezicht en zeiden: De HERE, die is God! De HERE, die is God! 40 Daarop zeide Elia tot hen: Grijpt de profeten van de Baäl, laat niemand van hen ontkomen. Zij grepen hen, en Elia voerde hen naar de beek Kison en liet hen daar slachten.
41 Vervolgens zeide Elia tot Achab: Ga, eet en drink, want daar is het geruis van een stortregen. 42 Toen ging Achab heen om te eten en te drinken. Elia echter klom naar de hoogte van de Karmel, boog zich ter aarde en legde zijn aangezicht tussen zijn knieën. 43 Daarop zeide hij tot zijn knecht: Klim omhoog, zie uit naar de zeekant. Hij klom omhoog en zag uit, maar zeide: Er is niets. Daarop zeide hij: Ga weer. Tot zevenmaal toe. 44 Bij de zevende maal nu zeide hij: Zie, een wolkje als eens mans hand stijgt op uit de zee. Toen zeide hij: Ga heen, zeg aan Achab: Span in en daal af, laat de stortregen u niet ophouden. 45 Toen, in een oogwenk, werd de hemel zwart van wolken en wind, en viel er een zware stortregen. Daarop reed Achab weg en ging naar Jizreël. 46 Maar de hand des HEREN was over Elia, zodat hij zijn lendenen gordde en vóór Achab uit snelde tot waar men de richting naar Jizreël inslaat.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 09:17

De Egyptenaren hadden een God die ook stokken in slangen kon veranderen...

Andere goden (in de ogen van die gelovigen) zijn ook heel machtig... En trouwens... joepie, wat hebben wij aan het feit dat God dat kon? Dacht je dat Satan niet machtig genoeg is om ook iemand te verbranden?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 09:45

Raido schreef:De Egyptenaren hadden een God die ook stokken in slangen kon veranderen...

Andere goden (in de ogen van die gelovigen) zijn ook heel machtig... En trouwens... joepie, wat hebben wij aan het feit dat God dat kon? Dacht je dat Satan niet machtig genoeg is om ook iemand te verbranden?

Blijkbaar niet...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 09:57

O? wie doet dan het vuur regenen tijdens bepaalde heidense rituelen?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 10:04

Raido schreef:O? wie doet dan het vuur regenen tijdens bepaalde heidense rituelen?

Verklaar je nader!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 10:07

Er zijn heidense rituelen waarbij er vuur ontstaat, wat volkomen onverklaarbaar vuur ontstaat...

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jan 2005 10:39

Ik geloof dat de satan ook veel kan. Daar zijn inderdaad genoeg voorbeelden van te verzinnen.
Maar de macht over leven en dood heeft hij niet.
En wat hij kan is alleen mogelijk omdat God het toelaat.
Denk maar aan Job. God gebruikt de satan. En satan kan God niet gebruiken.

Maar als je het verhaal goed leest dan konden die goden geen vuur uit de hemel laten komen om een droog altaar te laten branden. Maar God deed een volledig nat altaar in zijn geheel verbranden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 10:47

Inderdaad, dat kan Satan niet, maar een ongelovige kent het verschil tussen Satan en God niet omdat hij ze bijde niet kent... kun je ze dat verwijten? Zijn ze minder dan ons?

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jan 2005 10:49

Raido schreef:Inderdaad, dat kan Satan niet, maar een ongelovige kent het verschil tussen Satan en God niet omdat hij ze bijde niet kent... kun je ze dat verwijten? Zijn ze minder dan ons?

Wie zegt dat ze minder dan ons zijn?????
Kan het nog betervertellen, waarom zouden wij meer zijn, dat God in Zijn genadige liefde ons heeft uitverkoren en die ander niet? Wat zijn wij beter dan de ander?

Maar daar gaat dit topic toch niet over?
Laatst gewijzigd door joepie op 03 jan 2005 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 11:12

Raido schreef:Inderdaad, dat kan Satan niet, maar een ongelovige kent het verschil tussen Satan en God niet omdat hij ze bijde niet kent... kun je ze dat verwijten? Zijn ze minder dan ons?

Wat joepie zei, dat bedoelde ik ook met mijn 'blijkbaar niet' opmerking.
Als God in je werkt, zul je zien dat jezelf de grootste der zondaren bent... (ook algemeen gesteld!)

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 03 jan 2005 11:55

[quote="Raido"]Het staat in de Bijbel, en in de Bijbel vind je het Woord van God. Ja Carl, God maakt onderscheid tussen Jood en Griek, want dat betekend gewoon gelovige en ongelovige.
quote]

Kol 3,11
waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

Even offtopic, met Jood en Griek word Jood en "heiden", wij dus, bedoeld.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 14:30

caprice schreef:
Carl schreef:Dag Caprice,

hout en steen????
Heb je je wel eens verdiept in een andere godsdienst?

je broer
Carl

Jawel, maar ik moet meer denken aan wat ik in Gods Woord vindt:

Jesaja 41 vers 29:
Ziet, zij zijn altemaal ijdelheid, hun werken zijn een nietig ding, hun gegoten beelden zijn wind, en een ijdel ding
.......

Gods Woord, zoals jij de citaten geeft zijn van toepassing op allerlei reeds lang uitgestorven religies. Door die te noemen als exclusieve bedoeling maak je het Woord van God krachteloos voor deze tijd.
Ik kijk bij het overdenken van het 2e Woord niet alleen naar godsdiensten die nu nog bestaan, maar vooral opok hoe wijzelf maar al te graag ons eigen beeld van God snijden.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 14:32

Dag Joepie,

wanneer heeft God dat voor het laatst gedaan?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Terug naar “Archief”