Jas,
Ten eerste: ik ben begonnen met te zeggen dat ik de HC uit het hoofd heb moeten leren van A tot Z en van Z tot A, kortom: alle catechisaties in mijn jeugd gingen daarover.
Of "uit het hoofd leren" ook "by heart" is zoals de Engelsen dat zo mooi uitdrukken, weet ik niet.
Uit het verband gerukte teksten is niet helemaal juist gezegd van mijn kant. Eigenlijk wat eenzijdig de drieslag ellende, verlossing, dankbaarheid. En voor je me verkeerd begrijpt: dat mag verkondigd worden maar er is meer. De Bijbel is rijker dan dat. Heeft ook veel meer aanwijzingen voor het hedendaagse leven.
Ten tweede: de HC is een tijdsgebonden belijdenis - ja, met eeuwige waarheden, maar spreekt niet meer zo aan - maar als mijn predikant preekt, wordt dat gedaan rechtstreeks uit de Bijbel en ik verzeker je, dat het vermanend en troostend is en dat het Woord Gods onversneden wordt verkondigd.
Zoals gisteren: dat de naamgeving zo belangrijk was. Dat Jozef te horen kreeg hoe dat Kind zou moeten heten: "Hij die redt"... Kortom: dat in de naam al heel het doel van Jezus komst op aarde is gebracht. En daar wordt dan verder over gepreekt - hoef ik je niet uit te leggen hoe het ongeveer gegaan is dan.
Ten derde: misschien weet jij niet precies wat er in de Nederlandse provincie van de RK gebeurt. Daar zijn ze zeker weten toegegroeid naar het protestantisme en niet andersom (al worden wel liturgische momenten door veel protestantse kerken overgenomen). Veel priesters geven tegenwoordig een heldere uitleg van de Schriften en veel Rooms-Katholieken proberen met grote vaart hun achterstand in Bijbelkennis in te halen. Niet voor niets bv. herbergt de cursus" "Theologische Vorming van Gemeenteleden" tegenwoordig zoveel katholieken, terwijl vroeger de Bijbel er niet in huis was en de uitleg vanaf de preekstoel summier.
(De cursus TVG heeft twee varianten: de plaatsen die op algemene PKN-grondslag werken en de plaatsen die werken op de grondslag van de Gereformeerde Bond binnen de PKN) .
Ten derde: ware het niet dat wij met ingang van januari a.s. vakant zijn, anders had ik gezegd: kom eens luisteren naar onze predikant, dan weet je wat er in dat hoofd zit...
Riska