Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 14 dec 2004 14:53

tanteoranje schreef:
Doortje schreef:
Sabra schreef:Voor sommige mensen is het heel belangrijk om altijd op dezelfde plek te zitten. Ik begrijp dit niet. Het gaat toch niet om de plek waar je Gods boodschap hoort, maar dat je Gods boodschap hoort.

Ben ik het helemaal mee eens. Bij ons in de kerk heeft iedereen een eigen, vaste plaats toegewezen gekregen door de kerkenraad. Dit vind ik echt belachelijk.

... niet voor mensjes van makelij gelijk ik ben. Vanwege m'n psyche heb ik rust, reinheid en regelmaat nodig. Als ik niet m'n eigen plekje heb in church krijg ik et op m'n heupen en heb niks aan de dienst.

Oke, dat is dan een uitzondering. sorry had ik niet aan gedacht.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 14 dec 2004 14:57

Sabra schreef:Dan vraag ik mij serieus af wat daar de oorzaak van is. Het kan natuurlijk zijn dat mensen dit werkelijk nodig hebben om rustig in een dienst te zitten, maar daar moet toch overheen te stappen zijn?

... was het maar zo simpel :roll: . Zolang wij op de aarde zijn hebben we te kampen met lichamelijke/ psychische zwakheden. Maar ik denk dat er in een kerk met vrije plaatsen ook voor dit soort mensen uitzonderingen gemaakt worden.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 14:58

Zeker, wanneer er medische gronden aan ten grond slag liggen, lijkt mij dat geen enkel probleem.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 15:02

En stickertje 'gereserveerd' is zó aangebracht hoor. Geen probleem :)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

Berichtdoor Yael » 14 dec 2004 15:08

Shrike schreef:Het groene, rode of gele lampje in de reformatorische kerken vind ik zeer onchristelijk. De gasten biedt je toch de beste plek, of niet?

wij hebben dat lampje niet. 8)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

Berichtdoor tanteoranje » 14 dec 2004 15:15

Yael schreef:
Shrike schreef:Het groene, rode of gele lampje in de reformatorische kerken vind ik zeer onchristelijk. De gasten biedt je toch de beste plek, of niet?

wij hebben dat lampje niet. 8)

... wij niet meer sinds het interieur is (luister goed!) teruggebracht naar het oude. Alles is weer terug behalve het lampje en... de plaatsen zijn nog steeds niet vrij maar nobody hoeft te wachten want de koster is het voorbeeld van gastvrijheid onder de reformatorischen .
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 15:25

Ik vind het wel fijn als mensen vaste plaatsen hebben. Als ze daar echter persé willen zitten moeten ze maar gewoon vroeg komen. Ik houd ook niet van dat lampje.

Tip als je ergens te gast bent: vraag aan de koster of de plaatsen vrij zijn (ook al weet je dat het niet zo is :wink: ). Vaak wijst hij je dan wel een plekje. Als je vroeg genoeg bent kunnen ze je natuurlijk niet een kwartier laten wachten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2004 16:36

caprice schreef:Tip als je ergens te gast bent: vraag aan de koster of de plaatsen vrij zijn (ook al weet je dat het niet zo is :wink: ). Vaak wijst hij je dan wel een plekje. Als je vroeg genoeg bent kunnen ze je natuurlijk niet een kwartier laten wachten.

Hehe, caprice is een ervaren kerk-sneaker. :P :mrgreen:

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 14 dec 2004 17:00

Socrates schreef:Maar goed, ik zat nog even te denken voor een voordeel van zo'n lampje: als iedereen vaste plaatsen heeft dan valt het eerder op als er een keer iemand niet is: een kans om je betrokkenheid te tonen dus: 'joh je was er niet zondag, was je ziek, was er iets, etc.'

Aan beide standpunten zitten voor en nadelen, in onze gemeente hebben we geen lampje meer, maar denk je nu echt dat het een kerkenraad opvalt als ik niet kom, vroeger toen onze gemeente een stuk kleiner was
stond de dominee op de stoep als hij je niet in de kerk gezien had op de
zondag, kwam hij informeren wat er was.
Als een echte herder van zijn schapen.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 17:08

wh schreef:
Socrates schreef:Maar goed, ik zat nog even te denken voor een voordeel van zo'n lampje: als iedereen vaste plaatsen heeft dan valt het eerder op als er een keer iemand niet is: een kans om je betrokkenheid te tonen dus: 'joh je was er niet zondag, was je ziek, was er iets, etc.'

Aan beide standpunten zitten voor en nadelen, in onze gemeente hebben we geen lampje meer, maar denk je nu echt dat het een kerkenraad opvalt als ik niet kom, vroeger toen onze gemeente een stuk kleiner was

Ik had het ook niet over de kerkenraad, maar gewoon over de mensen die in je buurt zitten, naast je ofzo.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 17:26

wh schreef:Aan beide standpunten zitten voor en nadelen, in onze gemeente hebben we geen lampje meer, maar denk je nu echt dat het een kerkenraad opvalt als ik niet kom, vroeger toen onze gemeente een stuk kleiner was

Ik speel wel eens orgel in de OK parochie van Culemborg, daar staat de pastoor buiten de mensen in zijn kleine kerkje te verwelkomen. Heel schilderachtig en heel persoonlijk: hij drukt iedereen de hand.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 dec 2004 17:46

Optimatus schreef:Wat een nonsens, een stoplicht in de kerk.
Bij ons heeft niemand vaste plaatsen, gelukkig maar. Je kunt overal gaan zitten.

(zolang het maar niet bij mij achter het orgel is grrrr)

he dat is nou jammer..... :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 18:05

Als Refoweb Zingt van de grond komt, mag jij bij mij en mijn orgel komen zitten hoor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 19:24

elbert schreef:Komt dat groene lampje niet van het feit dat er vroeger in sommige gemeenten (er zijn er die dat nu nog steeds doen trouwens) zitplaatsen waren die bij opbod verkocht werden aan gemeenteleden?

Het lijkt wel een aflaat. :shock:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 14 dec 2004 19:47

Ik vind het echt bijna een 'onchristelijke' gewoonte.
Gasten/vreemden moet je welkom heten in je midden, laten weten dat ze welkom zijn en dus niet laten wachten tot de dienst bijna begint en dat ze dan maar een plekje mogen kiezen wat toevallig 'over' is.
Op zo'n manier jaag je zelfs mensen van de kerk weg. Leuk als je eindelijk in je leven besluit een keer naar de kerk te gaan en je wordt zo behandeld; zo werk je het alleen maar in de hand dat mensen geen tweede keer komen.

En vast plaatsen vind ik eerlijk gezegd ook onzin (enkele gereserveerde plaatsen om medische redenen etc daar gelaten) je hoeft toch niet elke week precies op dezelfde plaats naast dezelfde persoon etc te zitten lijkt me...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Terug naar “Archief”