De weg van de Borg is de weg van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:18

Corne van 't Hof schreef:
Wat uitgebreider: Als het geloof een instrument is: waar gebruikt de zondaar het dan voor?
waarop richt het geloof zich?

Het geloof kan een door God geschonken Middelaar aannemen

Het geloof richt zich op Christus

Hoe neemt het geloof Christus aan? En wat neemt het geloof van Christus aan? en op grond waarvan?
The one thing you can give and still keep is your word.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2003 16:22

Corne van 't Hof schreef:hoe kom je daarbij? waar staat dat?

ik zal even mijn gedachtengang proberen te verklaren. wie geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal behouden worden. alleen rechtvaardigen zullen behouden worden, hieruit volgt volgens mij dat iemand die gelooft rechtvaardig is. als het geloof alleen maar een instrument is wat iemand tot rechtvaardiging kan leiden, is geloof alleen niet genoeg, maar moet je ook nog wat met dat geloof gaan doen. iemand die een hamer heeft, heeft niet automatisch een spijker in een plank geslagen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:22

Hoe neemt het geloof Christus aan? En wat neemt het geloof van Christus aan? en op grond waarvan?

Hoe het geloof Christus aannneemt is misschien wel goed om daar zelf achter te komen (bevindelijk dan he)

Het geloof neemt Christus aan met al Zijn weldaden. Op grond van zijn Zijn verdiensten. En dat weer op grond van het werk van een Drieenig God[/quote]

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jan 2003 16:31

Ten hoort ds Harinck thuis in de linkerflank van de ger.gem. Al de dingen die hij loochent kent hij zelf bevindelijk niet. Wat hij niet kent kan hij ook niet over praten.

De Gereformeerde Gemeenten waren net te laat om de verkoop van het boekje te stoppen, omdat het tegen de leer van de ger.gem indruist.

Verder leert het ware volk van God bevindelijk de heilsfeiten.
Het loochenen van de bevindelijke heilsfeiten loochent de Priesterlijke bediening van de Middelaar. Dus zo goed is dat boekje niet.
Ik moet altijd maar denken aan 1 Kor 2:14: de natuurlijke mens verstaat niet de de dingen die des Geestes Gods zijn, enz.

TK vraag zich af:
Weet Corne iets van ds Harinck af?

Deze dominee is als buitenkerkelijke geboren! Hij zou geen bevinding kennen dan? Wees wijzer! Reken maar dat hij weet wat het is om veracht te worden om Christus' wil! Maar misschien heeft hij door zijn eigen weg wel geleerd dat het niet gaat om 'de weg van de Borg is de weg van de kerk'

Hoe weet jij zelf eigenlijk zo goed dat 'de weg van de Borg is de weg van de kerk'?

(PS. TK is gergemmer die met lede ogen de verdeeldheid in zijn kerkverband aan ziet)
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 08 jan 2003 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:33

Hoe het geloof Christus aannneemt is misschien wel goed om daar zelf achter te komen (bevindelijk dan he)

Dus daar zegt het Woord niets over? Hoe kun je er als mens dan wel iet over zeggen?

Het geloof neemt Christus aan met al Zijn weldaden. Op grond van zijn Zijn verdiensten. En dat weer op grond van het werk van een Drieenig God

Hoe komen we er achter dat dit er is en dat het voor ons is?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:38

Bevindelijk. Daarom hebben we een heel bevindelijk trappen/gangenstelsel ontdekt in de Bijbel

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2003 16:40

Bevindelijk. Daarom hebben we een heel bevindelijk trappen/gangenstelsel ontdekt in de Bijbel

mmm, ik ben wel eens bang dat dat gangen/trappenstelsel de Bijbelse boodschap doodslaat.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:42

Dit zijn natuurlijk zaken voor een christen die al een end op de weg is.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:43

het is voor jouw waarschijnlijk een schokkende mededeling dat veel van de oudvaders het geloof zich lieten richten op het Woord. En wel in het bijzonder op de beloften in het Woord. Vertrouwen op de belofte. Omdat God getrouw is en het wil geven.

Hoe weet ik dat het voor mij is? Dat God het ook mij aanbiedt? Wederom door de belofte in het Woord van God. God heeft geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin dat zij zich bekeren en leven. God wil dat iedereen zich bekeert. Het gaat niet om diegenen die zichzelf als goddeloos hebben leren kennen in de waarachtige bevinding van het eigen hart. Het gaat om wat er staat. Zo zijn er nog zo ontzettend veel plaatsen aan te wijzen, waaruit we kunnen weten dat het heil ons ook aangeboden wordt. Het geloof richt zich op dat aanbod en is het instrument om dat aanbod aan te nemen?
Kun je je hier in vinden?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:44

Corne van 't Hof schreef:Dit zijn natuurlijk zaken voor een christen die al een end op de weg is.

Hoe weet je dat allemaal?

Ik heb het idee dat bij jouw de ervaring boven het Woord staat.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:45

Jij hebt het over mensen die nog onbekeerd zijn, maar ik over mensen die al jaren door God worden geleid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:45

Corne van 't Hof schreef:Jij hebt het over mensen die nog onbekeerd zijn, maar ik over mensen die al jaren door God worden geleid

Ja maar kunnen die de bijbel dan verbeteren?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2003 16:47

Corne van 't Hof schreef:Jij hebt het over mensen die nog onbekeerd zijn, maar ik over mensen die al jaren door God worden geleid

en onze geliefde oudvaders? werden die niet door God geleid?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jan 2003 16:47

En ik vraag me ten zeerste af:
hoe kan je over deze zaken nadenken als je er niets van weet?
en:
Hoe kan je zo (op de manier van Corne) over deze zaken spreken als je er WEL van weet?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:48

Nee, maar die mensen komen er achter dat ze met hun bekering, bevinding, kennis van Christus niet voor God kunnen bestaan en dat door God gerechtvaardigd moeten worden. Als je de verdere gangen van God leert dan lees je ook anders in de Bijbel. Een baby in de genade heeft bijvoorbeeld nog maar weinig licht over Gods Woord gekregen.

Terug naar “Archief”