Collateral schreef:jas schreef:De volmaakte mens, is door eigen toedoen een onvolmaakte mens geworden.
Dat wijst dus op onvolmaaktheid. Een volmaakte mens zou God volmaakt gediend hebben, en het had dus niet in zijn volmaakte hoofd opgekomen om naar iemand anders dan God (de duivel) te luisteren.
parsifal schreef:Hier zit wel een veronderstelling achter.
Namelijk dat volmaaktheid en vrijheid niet te combineren zijn.
Dit is niet mijn veronderstelling. Er is een bepaalde vrijheid; verandering is mogelijk, zolang het systeem volmaakt blijft. In een volmaakt systeem kunnen geen onvolmaakte beslissingen genomen worden, het systeem kan alleen onvolmaakt worden door ingrijpen van buitenaf. En dat is met de zondeval niet het geval: die werd veroorzaakt door onderdelen van het vermeend volmaakte systeem.
Dat de volmaaktheid noodzakelijk blijvend is.
Een volmaakt systeem is dus niet noodzakelijk blijvend, maar kan niet aangetast worden door onderdelen van zichzelf. Die zijn namelijk volmaakt.
jas schreef:Ik ben het daar niet mee eens omdat je definitie van volmaakt niet klopt. Iets is op een bepaald moment volmaakt. D.w.z. alles wat in de situatie wijzigt, maakt dat het onvolmaakt wordt. Immers, een wijziging kan nooit tot gevolg hebben dat iets beter wordt, want dan zou het daarvoor niet volmaakt geweest zijn. Het kan dus alleen maar slechter.
Niet waar, het kan ook even goed (=volmaakt) blijven. De toestand voor de zondeval was volmaakt, maar niet onveranderlijk. Adam wandelde rond, sprak met God, etc. - allemaal veranderingen dus - maar de toestand bleef volmaakt. Tot de zondeval, waar de volmaakte mens iets onmogelijks deed: een onvolmaakte (foute) beslissing.
De mens had die keus en het hebben van een keus is geen teken van onvolmaaktheid.
Het hebben van die keuze niet, het verkeerde kiezen wél.
caprice schreef:Het werk van God is volmaakt.
In ieder geval zouden we het erover eens moeten zijn dat dit teruggebracht moet worden tot "Het werk van God
was volmaakt," nietwaar? Dat is ook wat ik in eerste instantie bedoelde.