Avondmaalgangers bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 15:25

Sabra schreef:Als je belijdenis doet dat geef te toch voor de gemeente aan God te kennen dat Hij diegene is die in jouw leven centraal staat en dat je naar zijn wil wilt leven.

Dat werkt in de afgescheiden kerken (helaas) niet zo. Daar is het meer gewoonte dat je rond je 20e belijdenis doet, zodat je kunt trouwen en kinderen kunt laten dopen. Je geeft ermee aan dat je achter de leer van die kerk staat en je onder de tucht stelt, maar niet dat je persoonlijk voor God kiest.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:29

Aragorn schreef:
Sabra schreef:Als je belijdenis doet dat geef te toch voor de gemeente aan God te kennen dat Hij diegene is die in jouw leven centraal staat en dat je naar zijn wil wilt leven.

Dat werkt in de afgescheiden kerken (helaas) niet zo. Daar is het meer gewoonte dat je rond je 20e belijdenis doet, zodat je kunt trouwen en kinderen kunt laten dopen. Je geeft ermee aan dat je achter de leer van die kerk staat en je onder de tucht stelt, maar niet dat je persoonlijk voor God kiest.

Maar wel dat je je bij de kerk voegt en je onder de genademiddelen wilt verkeren waar God nog werkt door Zijn Woord en Geest. Maar er moet meer gebeuren dan elke zondag 2 keer naar de kerk gaan.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:32

Onder de genademiddelen verkeren?

Wat versta je daaronder? Dat het louter genade is van God dat wij door het werk van Jezus tot Hem kunnen komen?

just_mary
Mineur
Mineur

Re: Avondmaalgangers bekeerd?

Berichtdoor just_mary » 23 nov 2004 15:33

Ik heb belijdenis gedaan, niet omdat ik de leeftijd had, maar omdat ik het zelf wilde. Hiermee zeg ik niet dat ik bekeerd ben ofzo. Met de doop heeft God 'ja' tegen mij gezegd; nu 'heb ik ja' teruggezegd tegen God. Dit wilde ik ook zelf, ik denk juist dat ik nu steeds meer in mn geloof ga/ probeer ta gaan groeien; maar ik durf echt niet te zeggen dat ik nu bekeerd ben ofzo; ik denk zelf dat ik daarvoor nog veel te onzeker over mn geloof enzo ben.

Maar ik denk niet dat dit wil zeggen dat ik niet aan het heilig avondmaal mag; zeker niet. Ik ga zeg maar wel aan sinds ik belijdenis gedaan heb, maar zie dit zeker niet als iets fouts ofzo...
Ik zie het juist zo dat God een ieder daartoe geroepen heeft en juist alleen maar 'blij' is als wij met zn allen 'Zijn Maaltijd' houden...
Zoals Marnix ook al zei:

Marnix schreef:Maar zoals Jezus het heeft ingesteld is het avondmaal voor iedereen die gelooft dat Jezus Zijn lichaam en bloed gaf als volkomen voldoening voor al onze zonden. Als iemand dat gelooft mag hij/zij aangaan.

Tof dat je bewust belijdenis gedaan hebt! Ook al loop je hierdoor niet op de 'toppen van geloof' (zoals je zelf aangeeft), het is wel n bewuste keuze geweest. Ik hoop dat ik ook snel die stap kan zetten... :)

alex leusink schreef:
Optimatus schreef:Even terugkerend naar het onderwerp: gaan jullie altijd aan het H. Avondmaal?

Heb nog geen belijdenis gedaan. Bovendien geloof ik dat je een persoonlijke roeping moet krijgen voor het Avondmaal.

Wat voor roeping? Wat stel je je voor bij zo'n roeping? Waar staat het in de Bijbel dat je een roeping moet hebben? Als je gelooft in de Heere Jezus als vergever van jouw zonden, dan IS dat toch je roeping, hetgeen je naar het Avondmaal brengt?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:33

Sabra schreef:Onder de genademiddelen verkeren?

Wat versta je daaronder? Dat het louter genade is van God dat wij door het werk van Jezus tot Hem kunnen komen?

De middelen waardoor God nog wil werken en zondaren wil bekeren.
Door Zijn Woord (denk dan aan de prediking) en Geest.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 23 nov 2004 15:35

caprice schreef:
alex leusink schreef:
Optimatus schreef:Even terugkerend naar het onderwerp: gaan jullie altijd aan het H. Avondmaal?

Heb nog geen belijdenis gedaan. Bovendien geloof ik dat je een persoonlijke roeping moet krijgen voor het Avondmaal.

Ik verkeer in dezelfde situatie.
Ik denk dat je met persoonlijke roeping het goddelijk recht bedoelt. Als je belijdenis hebt afgelegd heb je wel een kerkelijk recht, maar wat vier je daarmee het Heilig Avondmaal ontzaglijk arm, als je het maar met een kerkelijk recht moet doen, en God er niet van af weet.

Waarom doe je dan belijdenis? Op basis van wat ga jij later belijdenis doen?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 nov 2004 15:36

Je geeft ermee aan dat je achter de leer van die kerk staat en je onder de tucht stelt, maar niet dat je persoonlijk voor God kiest.

Je zegt dus in feite dat je wel gelooft dat God bestaat maar dat je Hem niet vertrouwt. Lekker bezig.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:36

caprice schreef:De middelen waardoor God nog wil werken en zondaren wil bekeren.

Het is niet nog. Het is niet zo dat God het nu nog wil en morgen niet meer. God wil dat wij Hem zoeken, Hem vinden, Hem aanbidden, Hem lofprijzen. Hij wil dat wij dat nu doen, morgen doen, en altijd blijven doen.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 23 nov 2004 15:38

caprice schreef:kerk voegt en je onder de genademiddelen wilt verkeren waar God nog werkt door Zijn Woord en Geest. Maar er moet meer gebeuren dan elke zondag 2 keer naar de kerk gaan.

En als er nu nooit wat gebeurd...???

Btw: iedere keer als je onder het woord komt wordt je meer verhard, als het woord je niet raakt. Is het dan niet zinloos om je hele leven 2 keer naar de kerk te gaan?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:39

Sabra schreef:
caprice schreef:De middelen waardoor God nog wil werken en zondaren wil bekeren.

Het is niet nog. Het is niet zo dat God het nu nog wil en morgen niet meer. God wil dat wij Hem zoeken, Hem vinden, Hem aanbidden, Hem lofprijzen. Hij wil dat wij dat nu doen, morgen doen, en altijd blijven doen.

Met 'nog' bedoel ik: tot aan de wederkomst, als de laatste zal zijn toegebracht.
In dat 'nog' ligt dus: 'duizenden jaren gelden, heden én in de toekomst'.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 nov 2004 15:40

Aragorn schreef:Dat werkt in de afgescheiden kerken (helaas) niet zo. Daar is het meer gewoonte dat je rond je 20e belijdenis doet, zodat je kunt trouwen en kinderen kunt laten dopen. Je geeft ermee aan dat je achter de leer van die kerk staat en je onder de tucht stelt, maar niet dat je persoonlijk voor God kiest.

Wel dopen, geen avondmaal? Leg uit ...
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:43

A.s. zondag hebben wij weer een H. Avondmaalsdienst. En ik was van plan weer aan te gaan zitten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:43

just_mary schreef:
caprice schreef:
alex leusink schreef:

Ik verkeer in dezelfde situatie.
Ik denk dat je met persoonlijke roeping het goddelijk recht bedoelt. Als je belijdenis hebt afgelegd heb je wel een kerkelijk recht, maar wat vier je daarmee het Heilig Avondmaal ontzaglijk arm, als je het maar met een kerkelijk recht moet doen, en God er niet van af weet.

Waarom doe je dan belijdenis? Op basis van wat ga jij later belijdenis doen?

Op dit moment mag ik langs een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond, belijdeniscatechisatie volgen.
Ik mag enige hoop hebben dat ik straks belijdenis des geloofs af mag leggen en vrijmoedig 'ja' mag zeggen op de vier vragen van Voetius.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:45

Optimatus schreef:A.s. zondag hebben wij weer een H. Avondmaalsdienst. En ik was van plan weer aan te gaan zitten.

Heb je de rest van de voorbereidingsweek niet nodig, dat je dat nu al zo vast kan zeggen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:45

Ik heb belijdenis gedaan voor Jezus Christus in de toenmalige Hervormde Gemeente van Berkenwoude. Maar is een belijdenis nou echt het toegangskaartje tot het H. Avondmaal? Is een persoonlijke roeping niet veel belangrijker dan een kerkelijke aangelegenheid?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”