De naam van God voluit schrijven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 nov 2004 11:13

Klaas schreef:Kunnen we elkaar in dit soort dingen misschien ook een beetje vrijlaten? Zijn er eindelijk eens mensen die eerbied richting God belangrijk vinden is het weer niet goed. Ik word werkelijk schijtziek van deze veroordelende houding richting andere vormen. Wat de boer niet kent dat eet ie niet...

Klaas, het is niet mijn bedoeling mekaar te veroordelen. Daar heb ik dit topic niet voor geopend. Wel vroeg ik me het waarom af. De reden snap ik nog steeds niet helemaa. Extra eerbied wordt er volgens mij niet door gegeven. Wat wel snap ik echt niet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 11:17

Ik richtte me ook niet specifiek op jou. Als je iets niet kent en vervolgens om uitleg vraagt dan vind ik dat een prima houding. Ik reageer meer op een houding die ik hier ook geregeld zie: men kent iets niet heeft er geen goed gevoel bij en veroordeelt de boel dan maar.

De bijbelse houding in deze is heel simpel: als het gaat om zaken waar je vanuit de bijbel weinig of niets over kunt zeggen dan dien je elkaar daarin vrij te laten en niet te veroordelen (Rom.14 geloof ik).

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 13:15

Klaas schreef:Ik richtte me ook niet specifiek op jou. Als je iets niet kent en vervolgens om uitleg vraagt dan vind ik dat een prima houding. Ik reageer meer op een houding die ik hier ook geregeld zie: men kent iets niet heeft er geen goed gevoel bij en veroordeelt de boel dan maar.

De bijbelse houding in deze is heel simpel: als het gaat om zaken waar je vanuit de bijbel weinig of niets over kunt zeggen dan dien je elkaar daarin vrij te laten en niet te veroordelen (Rom.14 geloof ik).

Klaas

M.i. gaat dat over interhumanitaire verhoudingen, niet over Goddelijke.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 13:34

Het gaat over dingen die je wel of niet voor God doet. Lijkt me uitermate van toepassing.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 15:39

Klaas schreef:Het gaat over dingen die je wel of niet voor God doet. Lijkt me uitermate van toepassing.

Klaas

We noemen als Christenen God gewoon bij Zijn Naam. Daar heeft Hij recht op. Nergens lees ik dat soort fratsen in de Bijbel. Allemaal valse vroomheid, geboden en leringen van mensen. weg er mee.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 15:41

En zo'n instelling is dus tegengesteld aan Rom.14

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 15:51

Klaas schreef:En zo'n instelling is dus tegengesteld aan Rom.14

Klaas

"Heeft ook een volk de goden veranderd, hoewel dezelve geen goden zijn? Nochtans heeft Mijn volk zijn Eer veranderd in hetgeen geen nut doet". jer. 2:11

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 15:54

En dat slaat op de spelling van het woord God?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 15:57

Klaas schreef:En dat slaat op de spelling van het woord God?

Klaas

Dat slaat op alles waarin christenen minder consequent zijn dan de heidenvolken. En ook in de Islam zie je dat er veel consequenter wordt omgegaan met de letter van hun vervloekte boek. Daarom was het geheel terecht dat die imam rita verdonck geen hand gaf, en was het van haar de zuiverste provocatie. Want natuurlijk wist zij heel goed dat dat niet mocht. En zo is het ook met Gods Naam. Wij christenen verkwanselen al onze beginselen, tot God daar, naar ik hoop snel, een eind aan zal maken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 16:02

De zonde waar Jeremia het hier over heeft is het verlaten van God. Zie vers 8: De priesters zeiden niet: Waar is de HEERE? en die de wet handelden, kenden Mij niet; en de herders overtraden tegen Mij; en de profeten profeteerden door Baal, en wandelden [naar] [dingen], [die] geen nut doen.

God heeft hen uit Egypte gehaald en als dank keert het volk Hem de rug toe. Zoiets is zelfs in de heidenwereld ongekend, zegt Jeremia.

Het verband dat jij legt is er niet. De mensen die G_d schrijven keren Hem niet de rug toe maar doen dat juist vanuit eerbied voor Hem.

Klaas

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 nov 2004 16:05

Jas, ik vind eigenlijk niet dat je kunt zeggen dat hun boek vervloekt is, dat is wel erg provocerend, zei mogen geen enkel woord zeggen over ons bedenkelijke boek maar wij wel over hun? nee dat vind ik niet kloppen.

Mijn idee : God zegt Ik Ben Die Ik Ben, maar om God nou IBDIB te noemen :mrgreen: God is zoals hij is, of je hem nou God, G.d of G-d noemt ... (hoe spreekje dat uit (Gdotd, Gstreepjed?)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 16:07

Klaas schreef:De zonde waar Jeremia het hier over heeft is het verlaten van God. Zie vers 8: De priesters zeiden niet: Waar is de HEERE? en die de wet handelden, kenden Mij niet; en de herders overtraden tegen Mij; en de profeten profeteerden door Baal, en wandelden [naar] [dingen], [die] geen nut doen.

God heeft hen uit Egypte gehaald en als dank keert het volk Hem de rug toe. Zoiets is zelfs in de heidenwereld ongekend, zegt Jeremia.

Het verband dat jij legt is er niet. De mensen die G_d schrijven keren Hem niet de rug toe maar doen dat juist vanuit eerbied voor Hem.

Klaas

Dan kunnen we het OT beter weggooien, want historisch gezien is niets op ons van toepassing.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 16:09

Raido schreef:Jas, ik vind eigenlijk niet dat je kunt zeggen dat hun boek vervloekt is, dat is wel erg provocerend, zei mogen geen enkel woord zeggen over ons bedenkelijke boek maar wij wel over hun? nee dat vind ik niet kloppen.

Mijn idee : God zegt Ik Ben Die Ik Ben, maar om God nou IBDIB te noemen :mrgreen: God is zoals hij is, of je hem nou God, G.d of G-d noemt ... (hoe spreekje dat uit (Gdotd, Gstreepjed?)

Vind jij dat? Nou, ik vind allah een vervloekte afgod en zijn dienst een vervloekte afgoderij en zijn boek dus een vervloekt boek. Ik heb mn zakken vol van dat gelijktrekken van die allah met onze God. In de PKN zijn ze daar ook aardig mee bezig. Ik moet er niets maar dan ook niets van hebben.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 16:10

Dat is natuurlijk onzin. Als er paralellen te trekken zijn dan is dat best toegestaan. Jij vergelijkt echter mensen die als uitdrukking van eerbied G_d schrijven met mensen die absoluut geen eerbied hebben en Hem de rug toekeren. Dat zijn toch appels en peren?

Klaas

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 nov 2004 16:28

Oke, ik vind dit op zich niet storend en het lijkt me ook niet echt een reden om iemands geloof in twijfel te trekken. (Een kleine zijopmerking, ik vind het wel storend dat ook de Hebreeuwse namen voor personen worden gebruikt, dit maakt het lezen onnodig ingewikkeld, vaak moet er dan gedacht worden over wie het gaat, gebruik dan liever de spelling die gangbaar is voor de meeste lezers)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”