Helaas nog niet SoW, maar wel PKN, helemaal!
Riska
Moderator: Moderafo's
Maja de Bij schreef:Wat mij betreft kan de gemiddelde refo-dienst best wat opgeknapt worden. Ik hoef niet zonodig Marnix-achtige toestanden, waarbij het gaat om het tonen van emoties. Maar bijvoorbeeld elke zondag naast de woordverkondiging ook viering van het Avondmaal zou al een flinke verbetering zijn.
Er mag best een her(r)ijking komen van alles wat de kerk der eeuwen ons aanreikt. En we moeten niet te modern willen zijn, de jachterigheid van de wereld hoef ik niet zo nodig in de eredienst.
Is er iets op tegen om 1 uur te luisteren naar een dominee die een schriftgedeelte uitlegt?
Optimatus schreef:Ik houd juist van enig uiterlijk vertoon. De heerlijkheid Gods wordt op die manier in geringe mate getoond aan de wereld. Het spreekt veel mensen aan, het heeft een groot bereik en het laat zien dat de kerk leeft.
Mijns inziens is enig vertoon functioneel.
alex leusink schreef:Optimatus schreef:Ik houd juist van enig uiterlijk vertoon. De heerlijkheid Gods wordt op die manier in geringe mate getoond aan de wereld. Het spreekt veel mensen aan, het heeft een groot bereik en het laat zien dat de kerk leeft.
Alsof je Gods heerlijkheid zou kunnen uitbeelden in de liturgie van de kerken, das van een heel andere orde. En bovendien zie ik in de Bijbel niets dat erop wijst dat God allerlei bijkomstigheden prefereert.
alex leusink schreef:Optimatus schreef:Ik houd juist van enig uiterlijk vertoon. De heerlijkheid Gods wordt op die manier in geringe mate getoond aan de wereld. Het spreekt veel mensen aan, het heeft een groot bereik en het laat zien dat de kerk leeft.
Alsof je Gods heerlijkheid zou kunnen uitbeelden in de liturgie van de kerken, das van een heel andere orde. En bovendien zie ik in de Bijbel niets dat erop wijst dat God allerlei bijkomstigheden prefereert.
johannes1 schreef:preken duurde vroeger zelfs langer. en toch konden de mensen het gewoon volgen. nu zijn de preken korter en lopen we nog te zeuren dat het niet te volgen is. en dan kan je wel zeggen dat er sheets of weet ik niet wat moet worden gebruikt om zo bij de "les" te blijven, maar waarom zou het vroeger wel gekund hebben en nu niet? is het ons te veel moeite om een uur naar Gods Woord te luisteren, maar niet om zaterdagavond bv in een cafe 3 uur over "niets" te hebben?
aragorn schreef:Wie zegt dat het vroeger wel kon dan? Voorzover ik gehoord heb was er toen ook al genoeg kritiek op dominees die te lang doorgingen (zelfs vanuit de kerkenraad), er stond soms zelfs een zandloper op de preekstoel.
En in de kroeg praat je met iemand, dat is interactief en iets heel anders dan een betoog aanhoren.
Aragorn schreef:En in de kroeg praat je met iemand, dat is interactief en iets heel anders dan een betoog aanhoren.
johannes1 schreef:wat vind je belangrijker het betoog over het Woord des Heeren of een interactief praatje?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten