Christenreis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 nov 2004 22:44

johannes1 schreef:a. van Luther was het zo dat hij toen zijn 95 stellingen gemaakt heeft, en van johannes was dat die eiland waar hij strandde na zijn schipbreuk?

die 95 stellingen maakte Luther voordat hij vogelvrij werd verklaard dus voordat hij in de Wartburg zat.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 24 nov 2004 08:45

caprice schreef:Verdrukking zorgt wel voor een leven dicht bij de Heere, maar denk je dan dat het goed is om er naar te verlangen?

... ik denk niet dat het goed is om ernaar te verlangen...
Dit las ik ergens: verdrukking op zichzelf werkt ongeduld, maar aangezien ze aan de heiligen geheiligd wordt, werkt ze lijdzaamheid...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2004 09:49

Dat staat toch ook in Hebreen ergens? ff opzoeken.. Hebreeen 12 spreekt over verdrukking, met name vers 11: de kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengene, die door dezelve geoefend zijn. (St.Vert.)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 nov 2004 22:26

hier had ik een wonderlijke droom. ik zag een man in vuile, gescheurde kleren. hij had zijn gezciht van zijn huis afgekeerd en was gebogen onder een groot pak, dat op zijn schouders drukte

vraag 3: Christen was gebogen onder een groot pak, dat op zijn schouders drukte

a. wat wordt met deze last bedoeld? (ps 38:5)
b. wanneer is de last niet zwaar om te dragen? (matth. 11:28-30)
c. hoe kunnen we elkaar lasten dragen? (matth. 22:36-40; luk. 10:30-37; galaten 6:2)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 nov 2004 22:41

a. de last van de zonden
b. wanneer men Jezus kent. Als men de rust gevonden heeft bij Hem, want dan weten we dat we ons juk niet alleen hebben te dragen.
c. door elkaars lasten te dragen. Bidden voor elkaar, elkaar helpen waar mogelijk is. Maar het allerbelangrijste: Bidden voor en met elkaar!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 nov 2004 23:19

johannes1 schreef:hier had ik een wonderlijke droom. ik zag een man in vuile, gescheurde kleren. hij had zijn gezciht van zijn huis afgekeerd en was gebogen onder een groot pak, dat op zijn schouders drukte

vraag 3: Christen was gebogen onder een groot pak, dat op zijn schouders drukte

Ik wenste nu even op puntje B in te gaan.

Die last is dus niet zwaar om te dragen als men het juk van Christus mag dragen, dat zacht is, en Zijn last, die licht is.

Het valt echter zo zwaar als we menen het zonder Christus wel te kunnen doen. Als wij rusten op onze bevindingen, onze eigenwillige godsdienst (zonder God), op het aannemen des geloofs uit eigen kracht, en wat we al niet verzinnen om buiten Christus om toch proberen zélf te voldoen.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 26 nov 2004 08:29

...m.b.t. punt B:
omdat het Christus' last is, is hij licht. Paulus noemt het een lichte verdrukking. Wanneer de beproevingen overvloedig zijn, zijn ook de vertroostingen overvloedig...
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 nov 2004 15:51

a. wat wordt met deze last bedoeld? (ps 38:5)

de last van de zonde word hier bedoeld, Christen die voelde zijn zonden, hoeveel van ons zullen dit niet hebben.

als we Jezus als onze Middelaar mogen ervaren.

c. hoe kunnen we elkaar lasten dragen? (matth. 22:36-40; luk. 10:30-37; galaten 6:2)

dit kunnen we niet, een ieder draagt zijn eigen zonde. we kunnen onze zondenlast niet overgeven aan een menselijk persoon.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 nov 2004 20:37

In deze toestand ging hij terug naar huis en bedwong zichzelf, zo lang hij kon voor zijn vrouw en kinderen, opdat die zijn benauwdheid niet zouden merken; maar hij kon niet lang stilzwijgen, omdat zijn droefheid gedurig toenam; daarom begon hij spoedig zijn diepste gedachten aan zijn vrouw en kinderen bekend te maken en sprak hij tot hen het volgende: "O, mijn lieve vrouw en kinderen, kinderen uit mij voortgekomen! Ik, uwe ware vriend, ben in mijzelf geheel verloren, omdat er een zware last op mij ligt; bovendien ben ik zeker onderricht, dat deze onze stad met vuur van de hemel verbrand zal worden, bi welke vreselijke gebeurtenis ik en mijn lieve vrouw, alsmede jullie mijn geliefde kinderen, zeer ellendig ten verderve zullen komen tenzij er een weg is van ontkoming, die ik nog nergens zien kan, bij ons gevonden wordt, waardoor wij verlost kunnen worden."

Hierover was zijn gezin geheel verbaasd; niet omdat zij geloofden, dat dit zijn zeggen de waarheid was, maar omdat zij dachten, dat hij dweepte en het hem in zijn hersens geslagen was.

Daarom hadden zij hoop, dat zijn verstand, waarvan zij meenden dat het ziek was, wel weer terecht zou komen door de slaap, daar het nu tegen de nacht was. Zij brachten hem dan met spoed naar bed; maar hij bracht die hele nacht door met zuchten en wenen, inplaats van te slapen. Toen nu de morgenstond gekomen was, wilden zij weten, hoe het met hem was, maar hij zei: "Al erger en erger", en begon tot hen te spreken als te voren. Maar zij werden er in verhard. Zij meenden ook, dat zij zijn vreemde gedrag door een stuurse en zure behandeling zouden kunnen verdrijven. Soms begonnen zij hem te bespotten, soms te bekijven, en dan lieten zij hem wel heengaan, zonder zich om hem te bekommeren, waarom hij zich naar zijn kamer begaf, om daar voor hen te bidden en zijn medelijden over hen te tonen, alsook om zijn eigen ellende te beklagen. Hij ging ook nu en dan eenzaam in het veld wandelen, soms lezende, soms biddende; en zo bracht hij enige tijd door.

vraag 4: Christen bracht veel dagen biddend door, overtuigd van zonde en het toekomende oordeel.

a. Geldt dit voor al Gods kinderen? motiveer je antwoord
b. Wat was de oorzaak van de bespotting door Christens vrouw en kinderen? (spr. 21:24; Joh. 15:19)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 nov 2004 19:16

johannes1 schreef:vraag 4: Christen bracht veel dagen biddend door, overtuigd van zonde en het toekomende oordeel.

b. Wat was de oorzaak van de bespotting door Christens vrouw en kinderen? (spr. 21:24; Joh. 15:19)

a. ik denk het wel. Gods kinderen zijn bewust van hun zonden, maar weten ook van de vergeving door de genade van Christus. Zij bidden zonder ophouden ( als het goed is) voor de vergeving van hun eigen zonden, maar ook voor die van hun ander. Ook bidden zij voor het toekomde oordeel. Zij hopen en bidden, dan voor dat die Dag komen zal er nog velen tot Hem bekeert zullen worden.

b. zij kenden zelf de Genade van Christus nog niet, zij kenden God nog niet op de manier waarop Christen Hem kende.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 nov 2004 19:49

johannes1 schreef:vraag 4: Christen bracht veel dagen biddend door, overtuigd van zonde en het toekomende oordeel.

A. ja, juist door die overtuiging (van zonde en het toekomdende oordeel) om genade te zoeken. (en die te vinden uiteindelijk in Jezus).

B. Ze begrepen hem niet waar hij zich druk om maakte.

En I agree verder met mw :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 nov 2004 19:56

a. ik vraag me af of je bij Gods kinderen wel alle christen kunt plaatsen. je hebt ook veel naam-christenen. er is zo weinig tijd voor bidden denk in ons leven, de wereld slokt ons geheel op.

b. ze hadden de wereld lief, en Christen had dat juist niet

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 nov 2004 20:01

johannes1 schreef:a. ik vraag me af of je bij Gods kinderen wel alle christen kunt plaatsen. je hebt ook veel naam-christenen. er is zo weinig tijd voor bidden denk in ons leven, de wereld slokt ons geheel op.

Als je het over Gods kinderen hebt bedoel je daar toch ook niet alle christenen mee? en zeker niet de naam christenen.
overigens de vraag werd toch anders gesteld ging alleen over Gods kinderen :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 nov 2004 20:09

wie is een Gods kind dan?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 nov 2004 20:20

johannes1 schreef:wie is een Gods kind dan?

jouw vraagstelling gaat uit van een bekeerd iemand. :wink: dat is mijn interpretatie van Gods kind.

Terug naar “Archief”