jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 00:12

Arie1892 schreef:Daarom voor Jas het volgende:
Naar jouw opmerkingen te oordelen zou jij je ook niet hebben thuisgevoeld bij de vieringen van het volk Israël. De Bijbel maakt melding van dansen, van harpen, trommels, snarenspel, etc.

Hier maak je een ernstige inschattingsfout. Daar is niets mis mee om God op of met andere instrumenten te loven, integendeel. Het gaat mij om de oorsprong van de muziek. Rock, pop en house vind ik een vinding van de duivel waar hij onze jonge mensen totaal mee verziekt. En heel vroom brengt die oude slang dat in de kerk. Zo kunnen ze en God en de mammon dienen. Dat wil er bij mij niet in. Het is muziek met a-christelijke wortels.
Laatst gewijzigd door jas op 22 nov 2004 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 nov 2004 00:16

Vroeger vond met het orgel een zeer goddeloos instrument omdat het vooral werd gebruikt op kermissen en andere evenementen waarvan men vond dat het van de duivel was.

Zo zie je maar, instrumenten zijn cultuurbepaald. Als jij in Afrika in een kerk komt zie je echt geen orgel staan, maar een drum en waarschijnlijk een gitaar.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 00:22

Sabra schreef:Vroeger vond met het orgel een zeer goddeloos instrument omdat het vooral werd gebruikt op kermissen en andere evenementen waarvan men vond dat het van de duivel was.

Zo zie je maar, instrumenten zijn cultuurbepaald. Als jij in Afrika in een kerk komt zie je echt geen orgel staan, maar een drum en waarschijnlijk een gitaar.

Kun jij lezen? Dan had je kunnen lezen dat ik schreef dat het niet in het instrument zit, maar in de soort muziek of de oorsprong van de muziek.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 22 nov 2004 13:06

Een duidelijke nuance. Maar door het afkeuren van de vorm van de muziek, keur je daarmee ook het instrument af om dat eventueel te gebruiken voor de eredienst? Immers, de vorm veranderd niet.

Even mijn eigen mening; Ik ben op zich een voorstander van jeugdkerken, jeugddiensten en EO-jongerendagen. Maar deze activiteiten moeten niet ten koste gaan van de diepgang die je in een normale dienst hebt. Dus naast de gewone eredienst en niet in plaat van de gewone eredienst.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2004 13:09

hijwel schreef:de jeugd (ik ook) heeft een eerlijke boodschap nodig!
Iedereen proeft of iets echt is of niet! Als je vol ben van de Heilige Geest, Jezus liefde, en God Vader Zijn trouw. Dan kan het niet anders dan dat er jeugd geraakt wordt!

Daar ben ik het mee eens. Er zijn volgens mij minstens twee dingen die nodig zijn om de jeugd naar de kerk te krijgen.
1. echtheid en eerlijkheid. Aan een slappe vage preek hebben jongeren geen boodschap, ze willen radicaliteit!
2. goede PR: als je geen reclame maakt, weet ook niemand dat er iets is en dan komt er ook geen kip op af

Maar waarom zou je speciale jeugddiensten houden? In de kerk van m'n ouders hebben we elke maand een themadienst. Daarin wordt ook eens een opwekkingslied gezongen en er wordt piano en drum en fluit gespeeld, naast het orgel. De preek sluit beter aan bij de belevingswereld van veel mensen, omdat er in de voorbereidingscommissie al over het onderwerp is gepraat en de dominee zo wat inspiratie krijgt voor zijn preek. Verder is er plaats voor bijvoorbeeld een sketch om het thema in te leiden.
Die diensten zijn zeer geschikt voor jongeren, maar ook voor de rest van de gemeente. In de commissie zitten ook gemeenteleden van alle leeftijden en ik heb erg veel geleerd van wat bejaarden en veertigers me vertelden over hun geloofsleven. Ik denk dat er veel te weinig contact is tussen ouderen en jongeren in de gemeente. Als men oprecht belangstelling voor elkaar toont, denk ik dat jongeren en ouderen zich meer thuis zullen voelen in de kerk.

Ik ben niet tegen jeugddiensten, integendeel. Maar uit samenwerking tussen verschillende generaties kunnen ook hele mooie dingen voortvloeien. Juist ouderen vinden het geweldig als ze jongeren actief zien in een kerkdienst, het zijn onze ouders die soms moeilijk kunnen doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 13:36

jas schreef:
Sabra schreef:Vroeger vond met het orgel een zeer goddeloos instrument omdat het vooral werd gebruikt op kermissen en andere evenementen waarvan men vond dat het van de duivel was.

Kun jij lezen? Dan had je kunnen lezen dat ik schreef dat het niet in het instrument zit, maar in de soort muziek of de oorsprong van de muziek.

Maar toch is dit een noodoplossing, want een electrische gitaar IS gewoon rock. Nouja, je zult er allicht ook wat klassiek op kunnen pingelen, maar dan ga je voorbij aan de essentie van het instrument.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 14:21

Aragorn schreef:
jas schreef:

Maar toch is dit een noodoplossing, want een electrische gitaar IS gewoon rock. Nouja, je zult er allicht ook wat klassiek op kunnen pingelen, maar dan ga je voorbij aan de essentie van het instrument.

ok, nou in dat geval is een electrische gitaar voor de eredienst onbruikbaar.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 nov 2004 14:25

Misschien moet je dan eens luisteren naar Michael W. Smith of aanverwante zangers/groepen, dan kun je horen dat elektrische gitaren wel degelijk kunnen worden gebruikt om God te eren, te lofprijzen en te aanbidden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 14:44

Sabra schreef:Misschien moet je dan eens luisteren naar Michael W. Smith of aanverwante zangers/groepen, dan kun je horen dat elektrische gitaren wel degelijk kunnen worden gebruikt om God te eren, te lofprijzen en te aanbidden.

Ik ben benieuwd wat er van al die aanbidding overblijft op de jongste dag.
Een rockversie van "bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons".

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 nov 2004 14:45

Waarom ben je altijd zo negatief en doe je alsof jouw waarheid gelijk voor ons allen de waarheid zou moeten zijn?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 14:46

jas schreef:
Sabra schreef:Misschien moet je dan eens luisteren naar Michael W. Smith of aanverwante zangers/groepen, dan kun je horen dat elektrische gitaren wel degelijk kunnen worden gebruikt om God te eren, te lofprijzen en te aanbidden.

Daar blijft evenveel van over als van Bach's Mattheuspassion: niets dus. De geest ervan zal echter naar alle waarschijnlijkheid voortleven tot in eeuwigheid.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 14:51

Sabra schreef:Waarom ben je altijd zo negatief en doe je alsof jouw waarheid gelijk voor ons allen de waarheid zou moeten zijn?

Ik ben erg positief ingesteld. Maar helaas hoor ik hier niet veel om positief over te zijn. Mijn beeld van christelijk nederland is niet erg rooskleurig, dat geef ik graag toe.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 14:52

Aragorn schreef:
jas schreef:

Daar blijft evenveel van over als van Bach's Mattheuspassion: niets dus. De geest ervan zal echter naar alle waarschijnlijkheid voortleven tot in eeuwigheid.

Die Mattheuspassion van Bach zal tot in alle eeuwigheid doorklinken in zn zuiverste vorm. De hemelbewoners zullen zeker weten waaruit en waardoor ze verlost zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 nov 2004 14:54

Ik wil niet al te cynisch worden, maar sinds wanneer kun jij een blik in de hemel werpen?

En wanneer geef je eens antwoord op mijn vraag of je soms een narcist bent?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 14:58

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Die Mattheuspassion van Bach zal tot in alle eeuwigheid doorklinken in zn zuiverste vorm. De hemelbewoners zullen zeker weten waaruit en waardoor ze verlost zijn.

Dat laatste is waar. Maar dat heeft geen bal met de muzikale verwerking ervan in de Mattheuspassion te maken.

Terug naar “Archief”