hijwel schreef:de jeugd (ik ook) heeft een eerlijke boodschap nodig!
Iedereen proeft of iets echt is of niet! Als je vol ben van de Heilige Geest, Jezus liefde, en God Vader Zijn trouw. Dan kan het niet anders dan dat er jeugd geraakt wordt!
Daar ben ik het mee eens. Er zijn volgens mij minstens twee dingen die nodig zijn om de jeugd naar de kerk te krijgen.
1. echtheid en eerlijkheid. Aan een slappe vage preek hebben jongeren geen boodschap, ze willen radicaliteit!
2. goede PR: als je geen reclame maakt, weet ook niemand dat er iets is en dan komt er ook geen kip op af
Maar waarom zou je speciale jeugddiensten houden? In de kerk van m'n ouders hebben we elke maand een themadienst. Daarin wordt ook eens een opwekkingslied gezongen en er wordt piano en drum en fluit gespeeld, naast het orgel. De preek sluit beter aan bij de belevingswereld van veel mensen, omdat er in de voorbereidingscommissie al over het onderwerp is gepraat en de dominee zo wat inspiratie krijgt voor zijn preek. Verder is er plaats voor bijvoorbeeld een sketch om het thema in te leiden.
Die diensten zijn zeer geschikt voor jongeren, maar ook voor de rest van de gemeente. In de commissie zitten ook gemeenteleden van alle leeftijden en ik heb erg veel geleerd van wat bejaarden en veertigers me vertelden over hun geloofsleven. Ik denk dat er veel te weinig contact is tussen ouderen en jongeren in de gemeente. Als men oprecht belangstelling voor elkaar toont, denk ik dat jongeren en ouderen zich meer thuis zullen voelen in de kerk.
Ik ben niet tegen jeugddiensten, integendeel. Maar uit samenwerking tussen verschillende generaties kunnen ook hele mooie dingen voortvloeien. Juist ouderen vinden het geweldig als ze jongeren actief zien in een kerkdienst, het zijn onze ouders die soms moeilijk kunnen doen.