Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Ik hoor veel Refo's buitengewoon enthousiast praten over hun kerkgang in Engeland: dat koor zong zo mooi, die kerk was zo mooi, die voorganger deed het zo goed in zijn rode albe etc. etc. etc.
Optimatus schreef:Maar wat is er mis met wat meer kleur in de kerk als de inhoud niet teloorgaat? De Blijde Boodschap bereikt meer mensen als je er een betere PR bij voegt.
Optimatus schreef:Ik hoor veel Refo's buitengewoon enthousiast praten over hun kerkgang in Engeland: dat koor zong zo mooi, die kerk was zo mooi, die voorganger deed het zo goed in zijn rode albe etc. etc. etc.
Aragorn schreef:Optimatus schreef:Ik hoor veel Refo's buitengewoon enthousiast praten over hun kerkgang in Engeland: dat koor zong zo mooi, die kerk was zo mooi, die voorganger deed het zo goed in zijn rode albe etc. etc. etc.
Ja, dat is ook het kromme van veel refo's: dingen in het buitenland zijn allemaal fantastisch, maar als het er op aankomt om het in eigen kring toe te passen geven ze geen thuis.
Typisch voorbeeld vond ik die man uit Staphorst(toch?) die met zijn volgelingen tegen de euro was en daarom alleen nog met plastic betaalde. Hijzelf was een ultra-geflipte hypercalvinist en vond geen kerk in Nederland goed genoeg, maar had wel weer contact met baptisten uit Rusland. Die mochten wel anders zijn, want daar hadden ze geen reformatie gekend..![]()
Aragorn schreef: Wat is een ultra geflipte hypercalvinist Aragorn?
jas schreef:Wat is een ultra geflipte hypercalvinist Aragorn? En bedoel je soms ds. Taverne?
Aragorn schreef:jas schreef:Wat is een ultra geflipte hypercalvinist Aragorn? En bedoel je soms ds. Taverne?
Die was het geloof ik ja. Tsja, een ultra geflipte hypercalvinist is dus iemand zoals hij.Hypercalvinisme is een te softe omschrijving, dus daarom ultra; Calvijn is bijna heilig. En geflipt omdat ieder gevoel voor realiteit en gezond verstand ver te zoeken schijnt te zijn.
@sela: totally agree!
Op tafel ligt -in cyrillisch schrift- 'Obadja', voor de jeugd, met illustraties van mevrouw Taverne. 'Duizenden' gaan naar Rusland, sinds de val van de Muur zendingsgebied van Taverne. Hij leerde Russisch bij de Loi, correspondeert met 'zeker honderd' gelovigen. 'Gemeenschap der heiligen', noemt hij het, met baptisten, pinkstergelovigen.
Die zijn toch niet van zijn richting? Dan hapert de gedecideerde dominee even. Inderdaad, ,,de maat is daar ruimer dan hier. Zij hebben geen Reformatie gekend. Daar leggen we leerstellig de lat veel lager.'' Al blijft de vrouwelijke ambtsdrager onbespreekbaar.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten