Kerkelijke Overstap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2004 10:05

Ik hoor veel Refo's buitengewoon enthousiast praten over hun kerkgang in Engeland: dat koor zong zo mooi, die kerk was zo mooi, die voorganger deed het zo goed in zijn rode albe etc. etc. etc.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 11:02

Optimatus schreef:Ik hoor veel Refo's buitengewoon enthousiast praten over hun kerkgang in Engeland: dat koor zong zo mooi, die kerk was zo mooi, die voorganger deed het zo goed in zijn rode albe etc. etc. etc.

Ik begrijp het heel goed. Ook in refoland is de teloorgang bijna compleet. Men heeft geen onderscheidingsvermogen meer om de waarheid te horen. Ach, misschien straks op de kansels in de reformatorische kerken ook predikanten in een rode tabberd en een puntmuts op?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2004 12:48

Maar wat is er mis met wat meer kleur in de kerk als de inhoud niet teloorgaat? De Blijde Boodschap bereikt meer mensen als je er een betere PR bij voegt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 15:06

Optimatus schreef:Maar wat is er mis met wat meer kleur in de kerk als de inhoud niet teloorgaat? De Blijde Boodschap bereikt meer mensen als je er een betere PR bij voegt.

Op zich is er niets mis met kleur. De praktijk leert echter dat toenemende vrolijkheid binnen de kerk de boodschap niet ten goede komt. Integendeel, de boodschap wordt er juist door verdrongen. Dat geldt trouwens evenzeer voor meer zwart. Of is dat geen kleur?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2004 15:14

Kerk moet toch tot ware vreugde leiden, terwijl een kerk die totaal gespeend van enige aankleding mij en dan ook nog continu hamert op zonde, zonde, zonde mij niet bepaald met vreugde vervult.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2004 15:53

Optimatus schreef:Ik hoor veel Refo's buitengewoon enthousiast praten over hun kerkgang in Engeland: dat koor zong zo mooi, die kerk was zo mooi, die voorganger deed het zo goed in zijn rode albe etc. etc. etc.

Ja, dat is ook het kromme van veel refo's: dingen in het buitenland zijn allemaal fantastisch, maar als het er op aankomt om het in eigen kring toe te passen geven ze geen thuis.

Typisch voorbeeld vond ik die man uit Staphorst(toch?) die met zijn volgelingen tegen de euro was en daarom alleen nog met plastic betaalde. Hijzelf was een ultra-geflipte hypercalvinist en vond geen kerk in Nederland goed genoeg, maar had wel weer contact met baptisten uit Rusland. Die mochten wel anders zijn, want daar hadden ze geen reformatie gekend.. :roll: :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 16:58

Aragorn schreef:

Ja, dat is ook het kromme van veel refo's: dingen in het buitenland zijn allemaal fantastisch, maar als het er op aankomt om het in eigen kring toe te passen geven ze geen thuis.

Typisch voorbeeld vond ik die man uit Staphorst(toch?) die met zijn volgelingen tegen de euro was en daarom alleen nog met plastic betaalde. Hijzelf was een ultra-geflipte hypercalvinist en vond geen kerk in Nederland goed genoeg, maar had wel weer contact met baptisten uit Rusland. Die mochten wel anders zijn, want daar hadden ze geen reformatie gekend.. :roll: :mrgreen:

Wat is een ultra geflipte hypercalvinist Aragorn? En bedoel je soms ds. Taverne?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 17:33

Ik weet het niet maar als ik lees wat die man heeft gedaan had hij denk ik wel een klap van een staphorstse molenwiek gehad.

En tja, dat is inderdaad een slechte zaak, in het buitenland zijn we blij als er christenen zijn en accepteren we verschillen... maar als nederlander moet je opeens aan allerlei criteria voldoen, anders wordt cotnact gemeden en soms zelf je behoud ter discussie gesteld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sela

Berichtdoor sela » 20 nov 2004 19:24

Aragorn schreef: Wat is een ultra geflipte hypercalvinist Aragorn?

was een tijdje in een [voorheen] gewone hervormde kerk in dordt - ds. den dekker -: hij vertelde het woord en gaf liturgische invulling aan de dienst als was het een abstract schilderij, waarbij gedachten 10 of 100 kanten opkunnen. fantastische tijd... soms lijken onze reformatorische kerken teveel een letterlijk schilderij, waarin verschillende gedachten gevangen zitten...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2004 00:40

Zijn hier meer mensen van kerk gewisseld en zo ja, waarom?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 01:07

Optimatus schreef:Zijn hier meer mensen van kerk gewisseld en zo ja, waarom?

Ja, omdat ik hoopte daar de Waarheid te vinden, maar helaas.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2004 11:35

ja, als 11-jarig meisje met mijn ouders. We verhuisden en gingen weer naar de NGK (net als in onze vorige woonplaats), maar die bleek veel strenger te zijn. Zo kregen we veel commentaar op het feit dat we niet twee maar een keer naar de kerk gingen. Daarom zijn we wat gaan rondkijken en bij een SoW-kerk beland. Niet die van onze eigen wijk, omdat die wel erg vrijzinnig was. Zo zie je maar, de kerk met dezelfde naam is toch overal weer anders.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 12:30

jas schreef:Wat is een ultra geflipte hypercalvinist Aragorn? En bedoel je soms ds. Taverne?

Die was het geloof ik ja. Tsja, een ultra geflipte hypercalvinist is dus iemand zoals hij. :P Hypercalvinisme is een te softe omschrijving, dus daarom ultra; Calvijn is bijna heilig. En geflipt omdat ieder gevoel voor realiteit en gezond verstand ver te zoeken schijnt te zijn.

@sela: totally agree!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 14:20

Aragorn schreef:
jas schreef:Wat is een ultra geflipte hypercalvinist Aragorn? En bedoel je soms ds. Taverne?

Die was het geloof ik ja. Tsja, een ultra geflipte hypercalvinist is dus iemand zoals hij. :P Hypercalvinisme is een te softe omschrijving, dus daarom ultra; Calvijn is bijna heilig. En geflipt omdat ieder gevoel voor realiteit en gezond verstand ver te zoeken schijnt te zijn.

@sela: totally agree!

Wat een oordeel. Ik wou dat er meer Tavernes waren in ons land. Hij is zowat de enige nog die het reformatorisch gedachtengoed niet bij het vuilnis zet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 14:28

Wat hij met het reformatorisch gedachtegoed doet interesseert me niet zo heel veel, maar het moge duidelijk zijn dat hij bepaald niet alles begrepen heeft van Jezus' boodschap.

Maargoed, ik had ook wel gedacht dat jij je wel met hem zou kunnen vereenzelvigen. :wink:

Op tafel ligt -in cyrillisch schrift- 'Obadja', voor de jeugd, met illustraties van mevrouw Taverne. 'Duizenden' gaan naar Rusland, sinds de val van de Muur zendingsgebied van Taverne. Hij leerde Russisch bij de Loi, correspondeert met 'zeker honderd' gelovigen. 'Gemeenschap der heiligen', noemt hij het, met baptisten, pinkstergelovigen.

Die zijn toch niet van zijn richting? Dan hapert de gedecideerde dominee even. Inderdaad, ,,de maat is daar ruimer dan hier. Zij hebben geen Reformatie gekend. Daar leggen we leerstellig de lat veel lager.'' Al blijft de vrouwelijke ambtsdrager onbespreekbaar.

(uit een interview: http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1051851988293.html)

Het is toch ietwat vreemd dat bepaalde leerstellingen hier wel heilig zijn en er (minimaal) een halszaak van wordt gemaakt terwijl het ergens anders niet meer van belang is.

En dat was ook waarom ik hem erbij haalde: dat de lat in eigen land door veel refo's ook hoger wordt gelegd dan in het buitenland. Waarom is me nog steeds een raadsel..

Terug naar “Archief”